ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 червня 2015 року справа № 823/3935/14
м. Черкаси
10 год. 50 хв .
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Орленко В.І.,
при секретарі - Дудці Г.О.,
за участю представника позивача приватного підприємства В«Стройинвест-ПартнерВ» ОСОБА_1 - за довіреністю,
представника відповідача державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області ОСОБА_2 - за довіреністю,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом приватного підприємства В«Стройинвест-ПартнерВ» до державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернулося приватне підприємство В«Стройинвест-ПартнерВ» , в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0001592301 від 12.06.2014.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю, обґрунтовуючи їх тим, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийнято на підставі акта документальної позапланової невиїзної перевірки від 26.05.2014 №165/23-01-22-06/32940627, в якому встановлено заниження податкових зобов'язань по орендній платі за землю.
Представник позивача зазначає, що 26.04.2005 між позивачем та Черкаською міською радою укладено договір оренди землі, відповідно до якого приватному підприємству В«Стройинвест-ПартнерВ» надано в строкове платне користування земельну ділянку площею 2200 кв. м. по вул. Шевченка, 340, під розташування 7-поверхового житлового будинку з вбудованим торгівельним комплексом за рахунок земель, ненаданих у власність чи користування Черкаської міської ради та 6 кв.м. земель комерційного використання, що обліковуються за ТОВ «Постер ЛТД»; 30.03.2006 між Черкаською міською радою та ПП «Стройинвест-Партнер» укладено договір оренди землі, за умовами якого приватному підприємству В«Стройинвест-ПартнерВ» надано в строкове платне користування земельну ділянку під розташування та подальшу експлуатацію автосалону по продажу автомобілів з комплексом обслуговування по вул. 30-річчя Перемоги, 7/3, за цільовим призначенням земельної ділянки - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, строком до 24.03.2055.
На момент виникнення спірних правовідносин, будівництво об'єктів на орендованих земельних ділянках не завершено.
Представник позивача зазначає, що самостійно задекларована позивачем сума орендної плати була вірно обчислена - виходячи з розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок під забудовою на період будівництва, згідно відповідних витягів з технічної документації, виданих міськрайонним управлінням Держкомзему у м. Черкасах та Черкаському районі Черкаської області 09.02.2011.
Представник відповідача заперечує проти заявленого адміністративного позову, мотивуючи це тим, що відповідно до договорів оренди землі від 26.04.2005 та від 30.03.2006 нормативний термін будівництва об'єктів завершився 19.04.2007 та 24.02.2008 відповідно, відтак, для визначення розміру орендної плати за землю застосуванню підлягає нормативна грошова оцінка земельної ділянки під забудовою після завершення будівництва, згідно витягів з технічної документації, виданих міськрайонним управлінням Держкомзему у м.Черкасах та Черкаському районі Черкаської області 09.02.2011.
Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що приватне підприємство «Стройинвест-Партнер» зареєстроване виконавчим комітетом Черкаської міської ради 08.04.2004, код ЄДРПОУ 32940627, взято на податковий облік в ДПІ у м. Черкасах 14.04.2004 за №368.
На підставі наказу ДПІ у м. Черкасах від 20.05.2014 №782, повідомлень про проведення перевірки №47/23-01-22-06 від 20.05.2014, з 20.05.2014 по 26.05.2014 посадовою особою ДПІ у м. Черкасах проведено документальну позапланову невиїзну перевірку приватного підприємства «Стройинвест-партнер» з питань правильності та повноти нарахування орендної плати за землю за період з 01.04.2011 по 31.12.2013, за результатами якої складено акт від 26.05.2014 №165/23-01-22-06/32940627 (далі - акт перевірки).
В акті перевірки встановлено, що згідно п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України та договору оренди землі, зареєстрованого в Черкаській регіональній філії ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України» від 20.05.2005 за №040577500060 - землі житлової забудови (нормативна грошова оцінка згідно витяга №542-гр.-2011 з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 09.02.2011, вартість 1 кв. м. станом на 01.01.2011, 01.01.2012, 01.01.2013 - 414,13 грн./кв.м.); договору оренди землі, зареєстрованого в Черкаській регіональній філії ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України» від 20.04.2005 за №040677500205 - землі комерційного використання (нормативна грошова оцінка згідно витяга №541-гр.-2011 з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 09.02.2011, вартість 1 кв. м. станом на 01.01.2011, 01.01.2012, 01.01.2013 - 495,72 грн./кв.м.), розмір орендної плати за землю за період з 01.04.2011 по 31.12.2013 становить:
- за земельну ділянку площею 2200 м2, що розташована на бул. Шевченка, буд. 340: за квітень - грудень 2011 року у розмірі 6833,16 грн., за 2012 рік - 9110,86 грн., за 2013 рік - 9110,86 грн. (розмір орендної плати 1%);
- за земельну ділянку площею 19000 м2, що розташована на вул. 30-річчя Перемоги, буд. 7/3: за квітень - грудень 2011 року у розмірі 211920,30 грн., за 2012 рік - 282560,40 грн., за 2013 рік - 282560,40 грн. (розмір орендної плати 3%).
За наслідками перевірки встановлено порушення вимог п. 286.2 ст. 286, п. 288.1, п.288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податкові зобов'язання по орендній платі за землю до сплати в бюджет за період з 01.04.2011 по 31.12.2013 на загальну суму 608700,81 грн., в т.ч. за квітень - грудень 2011 року в сумі 166009,31 грн., за 2012 рік в сумі 221345,75 грн., за 2013 рік в сумі 221345,75 грн.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи суд виходить з наступного.
Відповідно до частини першої статті 2 Закону України «Про плату за землю» використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.
Об'єктом плати за землю, згідно статті 5 Закону України «Про плату за землю», є земельна ділянка, а також земельна частка (пай), яка перебуває у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди.
Суб'єктом плати за землю (платником) є власник земельної ділянки, земельної частки (паю) і землекористувач, у тому числі орендар.
Згідно з підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Відповідно до пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: - для земель сільськогосподарського призначення розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII Кодексу; - для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII Кодексу.
Не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі) - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Базою оподаткування плати за землю, як визначено статтею 271 Податкового кодексу України, є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XIII Податкового кодексу України, а у разі, якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.
Судом встановлено, що 26.04.2005 між позивачем (Орендар) та Черкаською міською радою (Орендодавець) укладено договір оренди землі, відповідно до якого Орендодавець на підставі рішення Черкаської міської ради від 04.11.2004 №7-90 надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 2200 кв.м. по вул. Шевченка, 340, під розташування 7-поверхового житлового будинку з вбудованим торгівельним комплексом за рахунок земель, ненаданих у власність чи користування Черкаської міської ради та 6 кв.м. земель комерційного використання, що обліковуються за ТОВ «Постер ЛТД» (п. 1.1 Договору).
Згідно п. 2.1 вказаного Договору, в оренду передається земельна ділянка площею 2200 кв.м. (без права передачі в суборенду). За функціональним використанням земельна ділянка відноситься до земель змішаного використання (землі житлової забудови і комерційного використання).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 185108,00 грн. - на період будівництва (але не пізніше вводу в експлуатацію); 370216,00 грн. - земель житлової забудови; 420,71 грн. - 1 кв.м. земель комерційного використання (п. 2.4 Договору від 26.04.2005).
У пункті 4.1. Договору сторонами обумовлено, що за оренду земельної ділянки орендар сплачує орендну плату у грошовій формі.
Розрахунок орендної плати:
- грошова оцінка земельної ділянки під розташування 7-поверхового будинку з вбудованим торгівельним комплексом по бул. Шевченка, 340 згідно з довідкою Черкаського міського управління земельних ресурсів від 05.04.2005 №86-гр.-2005 на час укладення цього договору становить:
1851,00 грн. - на період нормативного терміну будівництва до 19.04.2007 (але не пізніше вводу в експлуатацію), згідно довідки ДП УкрНДПІлегпром від 06.04.2005 №052-148;
3702,000 грн. - землі житлової забудови з 05.11.2007;
12,62 грн. - за 1 кв.м. земель комерційного використання.
30.03.2006 між Черкаською міською радою (Орендодавець) та ПП «Стройинвест-Партнер» (Орендар) укладено договір оренди землі, за умовами якого Орендодавець на підставі рішення Черкаської міської ради від 24.03.2006 № 9-319 надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку під розташування та подальшу експлуатацію автосалону по продажу автомобілів з комплексом обслуговування по вул. 30-річчя Перемоги, 7/3, за цільовим призначенням земельної ділянки - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, строком до 24.03.2055 (пункти 1.1, 3.1 Договору).
Пунктом 2.1 вказаного Договору встановлено, що в оренду передається земельна ділянка площею 19000 кв.м. та за функціональним використанням відноситься:
на період будівництва - до категорії земель рекреаційного призначення та інші відкриті землі (земля, що зайняті поточним будівництвом);
після завершення будівництва - до категорії земель комерційного використання.
Пунктом 2.4 Договору оренди землі від 30.03.2006 передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки під розташування та подальшу експлуатацію автосалону по продажу автомобілів з комплексом обслуговування по вул. 30-річчя Перемоги, 7/3, згідно витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель Черкаського міського управління земельних ресурсів від 28.03.2006 №329-гр.-2006 на час укладання цього договору становить: - на період нормативного терміну будівництва, але не пізніше введення в експлуатацію, становить 867540,00 грн.; - після завершення будівництва становить 4338080,00 грн.
У пункті 4.1. Договору сторонами обумовлено, що за оренду земельної ділянки орендар сплачує орендну плату у грошовій формі.
Розрахунок орендної плати:
- грошова оцінка земельної ділянки під розташування та подальшу експлуатацію автосалону по продажу автомобілів з комплексом обслуговування згідно витягу Черкаського міського управління земельних ресурсів від 28.03.2006 №329-гр.-2006 на час укладання цього договору становить:
на період будівництва 23 місяці до 24.02.2008 року згідно довідки приватного підприємства "Вітторія" від 15.03.2006 № 29, але не пізніше вводу об'єкту в експлуатацію - 867540 грн. (вісімсот шістдесят сім тисяч п'ятсот сорок грн.);
після завершення будівництва - 4338080 грн.;
- річна орендна плата за земельну ділянку під розташування та подальшу експлуатацію автосалону по продажу автомобілів з комплексом обслуговування по вул. 30-річчя Перемоги, 7/3 встановлюється:
на період будівництва 23 місяці до 24.02.2008, але не пізніше вводу об'єкту в експлуатацію - у розмірі 1% від її нормативної грошової оцінки і на час укладання даного договору складає - 8675 грн. (вісім тисяч шістсот сімдесят п'ять грн.);
після завершення будівництва (землі комерційного використання) - у розмірі 3 % від її нормативної грошової оцінки і на час укладання даного договору становить 130142 грн. (сто тридцять тисяч сто сорок дві грн.).
Згідно пунктів 4.2 Договорів оренди землі 26.04.2005 та від 30.03.2006 обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Розмір грошової оцінки та орендної плати не є сталим і змінюється у зв'язку з проведенням її щорічної індексації та внесенням змін на підставі вимог чинного законодавства. В таких випадках розмір грошової оцінки земельної ділянки та розмір щорічної орендної плати змінюватиметься без внесення змін та доповнень до договору.
Вирішуючи спір, з огляду на аргументацію позивача, суд враховує, що згідно з підпунктом 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII Податкового кодексу України - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначено Законом України від 11.12.2003 № 1378-IV «Про оцінку земель», відповідно до абзацу п'ятого статті 5 якого нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно статей 15, 18 Закону України «Про оцінку земель», підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.
Статтею 20 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина 2 вказаної статті).
Відповідно до статті 23 Закону України «Про оцінку земель» технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Як вбачається з матеріалів справи, згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 541-гр.-2011 від 09.02.2011, нормативна грошова оцінка земельної ділянки під розташування та подальшу експлуатацію автосалону по продажу автомобілів з комплексом обслуговування у м. Черкаси, вул. 30-річчя Перемоги, 7/3, яка перебуває у користуванні ПП «Стройинвест-Партнер», на період будівництва під забудовою становить 1883660,00 грн., а після звершення будівництва нормативна грошова оцінка земельної ділянки під забудовою становить 9418680,00 грн.
Судом встановлено, що будівництво автосалону по продажу автомобілів з комплексом обслуговування на час прийняття рішення завершено не було (не зважаючи на те, що граничний термін будівництва визначений договором оренди землі до 24.02.2008), у зв'язку з чим суд приходить до висновку, що земельна ділянка, передана відповідачу за договором у користування відноситься до земель рекреаційного призначення і докази переведення вказаної земельної ділянки до земель комерційного призначення відсутні.
З огляду на норми чинного законодавства, витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки землі від 2011 року, річна орендна плата за земельну ділянку під розташування та подальшу експлуатацію автосалону по продажу автомобілів з комплексом обслуговування у м. Черкаси, вул. 30-річчя Перемоги, 7/3, до завершення будівництва, виходячи з нормативної грошової оцінки у розмірі 1883660,00 грн., становить 56509,80 грн. (нормативна грошова оцінка земельної ділянки х 3 %), тобто 4709,15 грн. в місяць.
Відповідна правова оцінка вказаним обставинам булу надана в постанові Вищого господарського суду України від 04.11.2014, рішенні господарського суду Черкаської області від 23.01.2015 у справі №925/1648/13 за позовом Черкаської міської ради до приватного підприємства «Стройинвест-Партнер» про стягнення 740727,38 грн.
Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 542-гр.-2011 від 09.02.2011, нормативна грошова оцінка земельної ділянки під розташування 7-поверхового житлового будинку з вбудованим торгівельним комплексом за адресою: м. Черкаси, бул. Шевченка, буд. 340, яка перебуває у користуванні ПП «Стройинвест-Партнер», на період будівництва під забудовою становить 455554,00 грн., а після звершення будівництва нормативна грошова оцінка земельної ділянки під забудовою складає 911086,00 грн.
Під час судового розгляду справи встановлено, що будівництво 7-поверхового житлового будинку з вбудованим торгівельним комплексом за адресою: м. Черкаси, бул. Шевченка, буд. 340, не завершено. Відтак, для обчислення орендної плати позивачем правомірно було взято нормативну грошову оцінку під забудовою на період будівництва у розмірі 455554,00 грн.
За вказаних обставин, суд вважає, що в ході проведення перевірки відповідачем безпідставно використано нормативну грошову оцінку земельних ділянок під забудовою після завершення будівництва, та, як наслідок, неправомірно донараховано грошові зобов'язання з орендної плати за землю.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Кодексом адміністративного судочинства України (частина третя статті 2) передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Встановленими у судовому засіданні обставинами підтверджується, що податкове повідомлення-рішення державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області №0001592301 від 12.06.2014 є незаконним та необґрунтованим, у зв'язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись статтями 159-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області №0001592301 від 12.06.2014.
Стягнути з Державного бюджету на користь приватного підприємства В«Стройинвест-ПартнерВ» 487 (чотириста вісімдесят сім) грн. 20 коп. судового збору.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня проголошення постанови. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя В.І. Орленко
Повний текст постанови виготовлений 22.06.2015.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.06.2015 |
Оприлюднено | 01.07.2015 |
Номер документу | 45548750 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.І. Орленко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні