ЗАПОРІЗЬКИЙ
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
17 серпня
2009 року
Справа №
2а-3888/09/0870
(14 год.
25 хв.)
м.
Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Садового І.В.,
при секретарі судового засідання
Марченко І.В.,
за участю:
представника
позивача:ОСОБА_1. представника
відповідача: ОСОБА_2 директора підприємства відповідача: ОСОБА_3
розглянув у відкритому судовому
засіданні адміністративну справу
за
позовною заявою:
Запорізького
обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів
до:
Приватного
підприємства «Мотор - Експрес»
про:
стягнення
суми адміністративно-господарських санкцій та пені у розмірі 15 840 грн. 27
коп. за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у
2008 році,
02.07.2009
Запорізьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулося до
Запорізького окружного адміністративного суду із позовною заявою до Товариства
з обмеженою відповідальністю «Мотор - Експрес», в якій просить стягнути з
відповідача на користь позивача суму адміністративно-господарських санкцій та
пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у
2008 році, у розмірі 15 840 грн. 27 коп.
Ухвалою суду
від 03.07.2009 відкрито провадження в адміністративній справі №2а-3888/09/0870, закінчено підготовче провадження та
призначено справу до судового розгляду на 05.08.2009. У судовому засіданні
оголошувалась перерва до 17.08.2009.
Розгляд
справи здійснювався за допомогою технічних засобів, а саме:
програмно-апаратного комплексу «Камертон».
У
судовому засіданні 17.08.2009, на підставі ст. 160 КАС України, судом
проголошено вступну та резолютивну частину постанови. Судом оголошено про час
виготовлення постанови у повному обсязі.
Представник
позивача надав уточнення позовної заяви,
якими уточнив найменування відповідача, а саме замість Товариства з обмеженою
відповідальністю «Мотор - Експрес»,
просить вважати відповідачем - Приватне підприємство «Мотор - Експрес».
Уточнення позивача відповідають вимогам ст.51 КАС України, а тому приймаються
судом. Відповідачем по справі вважається Приватне підприємство «Мотор -
Експрес»
У судовому
засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги і просить задовольнити
їх у повному обсязі. В обґрунтування позовних вимог посилається на ст.69,
ст.ст.238-241 Господарського кодексу України, ст.ст.19, 20 Закону України «Про
основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.1991 № 875-ХІІ (далі - Закон №875-ХІІ)
та зазначає, що середньооблікова кількість штатних працівників, що працювали у
відповідача, за рік склала вісімдесят вісім осіб, таким чином, середньооблікова
кількість інвалідів, відповідно до нормативу, встановленого ч.1 ст.19 Закону
№875-ХІІ, на підприємстві відповідача повинна складати чотири особи.
Згідно
відомостей, наданих відповідачем у звіті за 2008 рік, середньооблікова
кількість інвалідів на підприємстві склала одна особа,
що є меншим ніж установлено нормативом.
Згідно
ч.2 ст.20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в
Україні» порушення термінів сплати адміністративно - господарських санкцій
тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків
річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати,
нараховану на повну суму недоїмки за весь її строк. На підставі викладеного,
просить позов задовольнити.
Представники
відповідача з позовними вимогами не погодились, з підстав, зазначених у наданих
запереченнях. Зокрема зазначають, що надаючи звіт про зайнятість та
працевлаштування інвалідів за 2008 рік підприємством було зазначено, що на
підприємстві повинно працювати чотири
інваліди, а працює один. Підприємством було створено ці робочі місця, але
враховуючи специфіку підприємства нажаль вакансії були не заповнені. Для
виконання законодавства в сфері працевлаштування інвалідів ПП «Мотор-Експрес»
намагалось самостійно знайти та працевлаштувати інвалідів. Для цього були
направлені листи до громадської організації інвалідів, а з центром зайнятості в
м.Мелітополі після спілкування в телефонному режимі було встановлено, що таких
інвалідів які відповідають нашим вимогам на обліку немає.
Також,
зазначає, що на теперішній час керівництво ПП «Мотор-Експрес» самостійно
відшукало і прийняло на роботу необхідну кількість інвалідів на спеціально для
них створені робочі місця.
На підставі
викладеного вважають, що вина підприємства відсутня, оскільки відповідні
державні органи та установи не виконали свої обов'язки та не направили на
підприємства громадян інвалідів, у зв'язку з чим просять суд відмовити позивачу
у задоволені позову.
Суд,
розглянувши матеріали і з'ясувавши обставини адміністративної справи,
заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши інші наявні у справі
докази у їх сукупності,
ВСТАНОВИВ:
Приватне
підприємство «Мотор - Експрес» є юридичною особою та зареєстровано виконавчим
комітетом Мелітопольської міської ради 08.12.2000, про що свідчить довідка
Головного управління статистики у Запорізькій області.
Відповідач
відноситься до підприємств, яким, відповідно до ст.19 Закону «Про основи
соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.1991 № 875-ХІІ,
встановлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів.
Як
вбачається із матеріалів справи (звіт про зайнятість і працевлаштування
інвалідів за 2008р - форма №10-ПІ),
середньооблікова кількість штатних працівників, що працювали на
підприємстві відповідача у 2008р. склала вісімдесят вісім осіб. З них,
середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного
законодавства встановлена інвалідність - одна особа. Кількість
інвалідів-штатних працівників, які повинні працювати на підприємстві
відповідача на робочих місцях, створених відповідно до вимог ст.19 Закону
№875-ХІІ повинна складати чотири особи.
За
невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів
підприємства, установи, організації, у тому числі підприємств, організацій
громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману
працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів є менша, ніж
установлено нормативом, передбаченим ст.19 Закону № 875-ХІІ, щороку сплачують
відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів
адміністративно-господарські санкції.
Оскільки в
добровільному порядку адміністративно-господарські санкції та пеня за
невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2008 році
у розмірі 15 840 грн. 27 коп. ПП «Мотор - Експрес» не сплачена, Запорізьке
обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулось до суду з
позовом про стягнення з останнього вказаної суми.
Дослідивши
матеріали справи, проаналізувавши норми законодавства, оцінивши надані докази,
суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі
з наступних підстав.
Відповідно
до ч.8 ст.69 Господарського кодексу України, підприємства з правом найму
робочої сили зобов'язані забезпечувати визначену, згідно закону, кількість
робочих місць для працевлаштування неповнолітніх, інвалідів, інших категорій
громадян, що потребують соціального захисту, і встановлює відповідальність
підприємства за порушення даної вимоги.
Основи
соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантії їм рівних з усіма іншими
громадянами можливостей для участі в економічній, політичній і соціальній
сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість
інвалідам вести повноцінний спосіб життя, визначаються Законом № 875-ХІІ.
Відповідно
до вимог ст.17 Закону № 875-ХІІ, з метою реалізації творчих і виробничих
здібностей інвалідів їм забезпечується право працювати на підприємствах
(об'єднаннях), в установах і організаціях із звичайними умовами праці, в цехах
і на дільницях де застосовується праця інвалідів, а також займатись
індивідуальною та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом. Відмова
в укладенні трудового договору з мотивів інвалідності не допускається за
винятком випадків, коли за висновком медико-соціальної експертизи стан його здоров'я перешкоджає виконанню
професійних обов'язків, загрожує здоров'ю і безпеці праці інших осіб, або
продовження трудової діяльності чи зміна її характеру та обсягу загрожує
погіршенню здоров'я інвалідів.
Статтею 18
Закону № 875-ХІІ визначено, що забезпечення прав інвалідів на працевлаштування
та оплачувану роботу здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до
підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.
Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману
працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування
інвалідів, у т.ч. спеціальні робочі місця створювати для них умови праці з
урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально
- економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній
службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування
інвалідів, звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та
працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів
України.
Відповідно
до ст. 9 Закону № 875-ХІІ для
підприємств, установ, організацій, у
тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних
осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць
для працевлаштування інвалідів у розмірі 4% (чотирьох відсотків)
середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а
якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Отже, згідно
з приписами ст.19 Закону № 875-ХІІ, середньооблікова кількість інвалідів на
підприємстві відповідача повинна складати чотири особи.
Згідно ч.2
ст.19 Закону №875-ХІІ підприємства,
установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських
організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю,
самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів
і забезпечують працевлаштування інвалідів.
Відповідно
до звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів (форма №10-ПІ) затвердженого наказом
Мінпраці України від 10.02.2007 №42, наданого ПП «Мотор - Експрес», середньооблікова кількість штатних
працівників, що працювали на підприємстві відповідача склала вісімдесят вісім
осіб. З них, середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до
чинного законодавства встановлена інвалідність - одна особа. Кількість
інвалідів-штатних працівників, які повинні працювати на підприємстві
відповідача на робочих місцях, створених відповідно до вимог ст.19 Закону № 875-ХІІ повинна складати - чотири особи.
Згідно
відомостей, наданих відповідачем у звіті, середньооблікова кількість
інвалідів за 2008 рік на підприємстві
склала - одну особу, що є меншим ніж встановлено нормативом.
Згідно ст.20
Закону № 875-ХІІ, підприємства, установи, організації, у тому числі
підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які
використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих
інвалідів є менша, ніж установлено нормативом, передбаченим ст.19 Закону №
875-ХІІ, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту
інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в
розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі,
організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій
інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче
місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайнято інвалідом.
З матеріалів
справи вбачається (звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2008
рік), що середньорічна заробітна плата
штатного працівника ПП «Мотор - Експрес» складає 5 120 грн. 45 коп., тому, у
відповідності до приписів ст.20 Закону №875-ХІІ, сума адміністративно-господарських
санкцій за невиконання нормативу з працевлаштування інвалідів у 2008р.,
застосованих до відповідача, складає 15 361 грн. 35 коп.
Також,
відповідно до статті 191 Закону України «Про інформацію», ст.20 Закону України
«Про зайнятість населення» наказом Міністерства праці та соціальної політики
України від 19.12.2005 № 420 затверджено форми звітності, у т.ч. звіт про
наявність вакансій за формою №3-ПН та інструкцію щодо заповнення форми
звітності № 3-ПН «Звіт про наявність вакансій». Вказаний наказ зареєстровано в
Міністерстві юстиції України 21.12.2005 за № 1534/11814.
Згідно з
преамбулою до наведеної вище Інструкції щодо заповнення форми звітності № 3-ПН
«Звіт про наявність вакансій», відповідно до Закону України «Про зайнятість
населення» підприємства, установи й організації, їх структурні підрозділи та
філії незалежно від форми власності та господарювання повинні за наявності
вакансій у повному обсязі подавати
інформацію про наявність вільних робочих місць (вакансій) центрам
зайнятості за місцем їх реєстрації як платника страхових внесків.
А згідно із
п.3 зазначеної Інструкції, наявність вільного робочого місця (вакантної посади)
зазначається щодо кожної категорії громадян окремо під такими шифрами: (...).
Таким чином,
в силу наведеної вище правової норми, суд виходить з того, що єдиною
обов'язковою формою інформування підприємством, установою, організацією,
незалежно від форм власності, щодо наявності у таких підприємства, установі,
організації вільного робочого місця (вакантної посади) для працевлаштування
інваліда є затверджена форма звітності - форма № 3-ПН «Звіт про наявність
вакансій».
Як
вбачається з наданого листа Мелітопольського міського центру зайнятості від
03.08.2009 за №1900/09 ПП «Мотор - Експрес» звіти за формою 3-ПН про наявність
вакансій для працевлаштування інвалідів, за період з грудня 2007 року по
грудень 2008 року до центру зайнятості не надавали.
Відповідачем
надано лист від 25.06.2008 №55 адресований Мелітопольському міському товариству
інвалідів Запорізького обласного об'єднання «Союзу організацій інвалідів
України» в якому зазначено, що ПП «Мотор - Експрес» має робочі місця для
інвалідів. Також, цим листом відповідач просить направити на підприємство
інвалідів - водіїв, які мають посвідчення категорії «Д», медичну довідку та сертифікат
про стан здоров'я, а також мають стаж роботи не менше ніж 2 роки. Такий лист
був направлений відповідачем у 2008 році лише один раз.
Проте,
зазначений лист не відповідає затвердженій формі звітності - форми № 3-ПН «Звіт
про наявність вакансій».
Таким чином,
лист відповідача від 25.06.2009 за №55 не приймається судом як доказ
направлення інформації про наявність вільних робочих місць.
Згідно ч.2
ст.20 Закону №875-ХІІ, порушення термінів сплати адміністративно-господарських
санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120
відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на
момент сплати, нараховану на повну суму недоїмки за весь її строк.
Відповідно
до Постанови Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 №70 «Про порядок сплати
підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що
використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та
пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів»
зазначено, що порядок нарахування пені та встановлення строку її сплати
затверджується Міністерством праці України.
На виконання
зазначеного положення Постанови Кабінету Міністрів України №70 Наказом
Міністерства праці від 15.05.2007 №223
було затверджено «Порядок нарахування пені та її сплати» (далі - Порядок).
Згідно п.
3.7 зазначеного Порядку у поданій до відповідної судової інстанції позовній
заяві за невиконання нормативу щодо працевлаштування інвалідів відділення Фонду
розраховує суму пені на дату її подання. Враховуючи, що ставка НБУ з
30.04.2008р. становить 12,0% - розрахунковий розмір пені дорівнює 0,04%.
Сума пені
розраховується за один день прострочення і в даному випадку складає: 15 361 грн. 35 коп. х 0,04% = 6
грн. 14 коп. за один день прострочення сплати адміністративно-господарських
санкцій. Оскільки відповідачем прострочено 78 днів сплати
адміністративно-господарських санкцій, то сума пені складає 478 грн. 92 коп.
Оскільки на
час розгляду справи відповідачем доказів сплати адміністративно-господарських
санкцій у розмірі 15 361 грн. 35 коп. та пені у сумі 478 грн. 92 коп. суду не
надано, позовні вимоги позивача про стягнення з відповідача заборгованості є
законними та підтвердженими зібраними у справі доказами.
На
підставі викладеного, враховуючи положення ч.1 ст.11 КАС України (розгляд і
вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності
сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведеності перед судом
їх переконливості) та ч. 1 ст. 71 КАС України (кожна сторона повинна довести ті
обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення) суд вважає позовні
вимоги Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту
інвалідів про стягнення з ПП «Мотор - Експрес» суми адміністративно -
господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для
працевлаштування інвалідів у 2008 році у розмірі 15 840 грн. 27 коп.
доведеними, документально підтвердженими та такими, що підлягають задоволенню у
повному обсязі.
Згідно
приписів п.4 ст.94 КАС України, у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних
повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати,
здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись
ст. ст. 94, 158, 160, 162, 163, 167
КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ :
1.Позов
Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Приватного підприємства «Мотор - Експрес» про
стягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені у розмірі 15 840 грн. 27 коп. за невиконання нормативу
робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2008 році задовольнити.
2.Стягнути з
Приватного підприємства «Мотор - Експрес» (ЄДРПОУ 31250317, вул.Чайковського,
буд.53, м.Мелітополь, Запорізька область, р/р №26009101746601 в КБ «Фінанси та
кредит», МФО 313731) на користь Запорізького обласного відділення Фонду
соціального захисту інвалідів
(одержувач: Держбюджет м.Мелітополь Запорізької області, р/р 31214230700013,
код ЄДРПОУ 34676932, ГУДК у Запорізькій області, МФО 813015, 50070000 «Платежі
до Фонду соціального захисту інвалідів за 2008 рік») суму
адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих
місць для працевлаштування інвалідів у 2008 році у розмірі
15 840 (п'ятнадцять тисяч вісімсот сорок) грн. 27 коп.
Постанова
набирає законної сили після закінчення строків подання заяви про апеляційне
оскарження та апеляційної скарги, якщо вони не були подані у встановлені
строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано,
набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Постанова
може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного
адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом
подання в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови
не у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України - з дня складення її в
повному обсязі, заяви про апеляційне оскарження і подання після цього протягом
20 днів апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб,
які беруть участь у справі.
Копія
апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду
апеляційної інстанції.
Постанова в
повному обсязі у відповідності до вимог ст. 160 КАС України оформлена і
підписана 21.08.2009.
Суддя І.В.Садовий
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.08.2009 |
Оприлюднено | 11.09.2009 |
Номер документу | 4570106 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Садовий І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні