ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 травня 2015 р. м. Вінниця
Справа № 802/290/15-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Заброцької Людмили Олександрівни,
за участю:
секретаря судового засідання: Панченка Тараса Дмитровича,
представника позивача: ОСОБА_1,
представника відповідача: не з'явився,
свідка: ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом фермерського господарства "Золоте зерно" до управління Держземагенства у Могилів - Подільському районі Вінницької області про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити дії,
в с т а н о в и в :
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулося фермерське господарство "Золоте зерно" ( надалі - ФГ "Золоте зерно", позивач ) з адміністративним позовом до управління Держземагенства у Могилів - Подільському районі Вінницької області ( далі - відповілач ) про скасування наказу.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що 05 грудня 2014 року звернувся до управління Держземагентства у Могилів - Подільському районі Вінницької області із клопотанням про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для передачі у власність членам ФГ "Золоте зерно" для ведення фермерського господарства на території Серебрійської сільської ради Могилів - Подільського району.
За результатами розгляду поданого клопотання відповідач висновком від 15.12.2014 відмовив у погодженні проекту землеустрою, в зв'язку з тим, що, на думку відповідача, до даного проекту землеустрою не надано розрахунку площ земельних ділянок членам фермерського господарства, які передаються у власність для ведення фермерського господарства, а також посилаючись на відсутність погодження такого проекту землеустрою Серебрійською сільською радою та Могилів-Подільськими РЕМ.
Не погодившись із відмовою відповідача у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільскогосподарського призначення у власність для ведення фермерського господарства на території Серебрійської сільської ради, позивач оскаржив таку відмову до суду та, відповідно до заявлених позовних вимог, просить визнати вищезазначену відмову протиправною та зобов'язати відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для передачі у власність членам ФГ "Золоте зерно" для ведення фермерського господарства на території Серебрійської сільської ради.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив адміністративний позов задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, надавши клопотання від 27.03.2015 року №7434, в якому просив розгляд справи здійснювати без його участі (а.с. 47). Крім того, подав письмові заперечення на адміністративний позов ( а.с. 46 ), зі змісту яких вбачається, що управління Держземагенства у Могилів - Подільському районі Вінницької області при розгляді клопотання позивача та при прийнятті відмові у погодженні вищезазначеного проекту землеустрою керувалося і діяло згідно норм чинного законодавства України та вимагало документи, надання яких передбачено Земельним кодексом України та Законом України "Про землеустрій".
Також, в судовому засіданні в якості свідка була допитана інженер Державного підприємства "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" ОСОБА_2, яка зазначила, що розроблений нею на замовлення позивача проект землеустрою містить всі необхідні документи, передбачені ст. 50 Закону України "Про землеустрій".
Заслухавши пояснення представника позивача, свідка, дослідивши матеріали адміністративної справи, суд встановив наступне.
Як вбачається з матеріалів справи ФГ "Золоте зерно" зареєстроване Могилів-Подільською РДА 24.12.2003 році, свідоцтво про державну реєстрацію серії А00 № 829268 (а.с. 39).
Згідно з статутом, затвердженим рішенням засновників №1 від 19.02.2010 року, ФГ "Золоте зерно" створене з метою здійснення підприємницької діяльності для одержання прибутку. Відповідно до п.1.4 Статуту засновником фермерського господарства є ОСОБА_1. Пунктом 1.5 Статуту визначено членів фермерського господарства "Золоте зерно", а саме: ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 ( а.с. 27-38 ).
12.04.2012 року члени ФГ "Золоте зерно" ОСОБА_1, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 звернулись із письмовими заявами до управління Держземагенства у Могилів - Подільському районі Вінницької області з проханням надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в розмірі середньої частки ( паю ) по Серебрійській сільській раді з земель фермерського господарства " Золоте зерно ", які розташовані на території даної сільської ради, для передачі у власність для ведення фермерського господарства, як членам даного господарства відповідно до статуту ( а.с. 76-82 ).
За наслідком розгляду зазначених заяв, 07.06.2012 року Могилів-Подільська районна державна адміністрація Вінницької області розпорядженням № 425 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для передачі у власність членам фермерського господарства "Золоте зерно" для ведення фермерського господарства на території Серебрійської сільської ради" надала дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для передачі у власність членам фермерського господарства "Золоте зерно" для ведення фермерського господарства на території Серебрійської сільської ради ( а.с. 83 ).
На замовлення вищезазначених членів фермерського господарства " Золоте зерно ", на підставі укладеного договору №4394 від 20.10.2014 року, Державне підприємство "Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" розробило проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність в розмірі земельної частки (паю) членам ФГ "Золоте зерно" для ведення фермерського господарства на території Серебрійської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області ( а.с. 71-180).
Після розроблення такого проекту землеустрою позивач звернувся до відповідача з клопотанням про погодження зазначеного проекту землеустрою.
15 грудня 2014 року управління Держземагенства у Могилів - Подільському районі Вінницької області, відповідно до висновку № 580, відмовило позивачу в погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність в розмірі земельної частки (паю) членам ФГ "Золоте зерно" для ведення фермерського господарства на території Серебрійської сільської ради. При цьому, відповідач послався, як на підставу для відмови в погодженні зазначеної технічної документації, на не надання позивачем до матеріалів проекту землеустрою розрахунку площ земельних ділянок членам фермерського господарства, які передаються у власність для ведення фермерського господарства, а також на відсутність погодження такого проекту землеустрою Серебрійською сільською радою, Могилів-Подільськими РЕМ (а.с. 11-12 ).
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог суд виходив з наступного.
Згідно з ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до ч. 1 ст. 118 ЗК України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Згідно з ч.4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Пунктом 1 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, що затверджене указом Президента України від 08.04.2011 року № 445 визначено, що Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної 1 картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом ОСОБА_9 України через ОСОБА_9 аграрної політики та продовольства України (далі - ОСОБА_9), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.
Частинами 7 - 8 ст. 118 ЗК України визначено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб'єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 186 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.
Частиною 4 ст. 186 - 1 ЗК України передбачено, що розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених в частинах 2 і 3 цієї статті, - завірені ним копії проекту.
Згідно з приписами ч. 6 ст. 186-1 ЗК України, підставою відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Частиною 7 вказаної статті передбачено, що органам, зазначеним у частинах першій - третій цієї статті, при погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забороняється вимагати:
- додаткові матеріали та документи, не включені до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до статті 50 Закону України "Про землеустрій";
- надання погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями;
- проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт.
Статтею 50 Закону України "Про землеустрій" встановлено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають: завдання на розроблення проекту землеустрою; пояснювальну записку; копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності); рішення Верховної ОСОБА_9 Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом); письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду; довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями; матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки); відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); копії правовстановлюючих документів на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці (за наявності таких об'єктів); розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом); розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом); акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки); акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки); перелік обмежень у використанні земельних ділянок; викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); кадастровий план земельної ділянки; матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки); матеріали погодження проекту землеустрою.
Як вбачається з матеріалів справи, однією з підстав прийняття висновку №580 від 15.12.2014 року про відмову в погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для передачі у власність членам фермерського господарства "Золоте зерно" для ведення фермерського господарства на території Серебрійської сільської ради є твердження відповідача, що до даного проекту землеустрою не надано розрахунку площ земельних ділянок членам фермерського господарства, які передаються у власність для ведення фермерського господарства.
Суд критично ставиться щодо таких тверджень відповідача, оскільки дослідивши наданий для огляду в судовому засіданні проект землеустрою з усіма доданими до нього документами, судом встановлено наявність, зокрема, наступних документів:
- уточнений розрахунок грошової оцінки ріллі;
- розрахунок розміру земельних часток (паїв) у фізичних гектарах в розрізі агровиробничих груп ґрунтів колишнього держгоспу "Україна" с. Серебрія Могилів-Подільського району;
- протокол розподілу земельних часток (паїв) між членами фермерського господарства "Золоте зерно", на території Серебрійської сільської ради Могилів-Подільського району (а.с. 123);
- схема поділу земельних ділянок (а.с. 124);
- експлікація земель (а.с. 130-131).
Враховуючи встановлення судом факту наявності вищенаведених документів в технічній документації проекту землеустрою, що був наданий відповідачу для погодження, суд вважає необгрунтованим та помилковим посилання управління Держземагенства у Могилів - Подільському районі Вінницької області на відсутність в матеріалах проекту землеустрою розрахунку площ земельних ділянок членам фермерського господарства, які передаються у власність, для ведення фермерського господарства.
Щодо посилань відповідача в оскаржуваному висновку №580 від 15.12.2014 року на відсутність погодження Серебрійської сільської ради та Могилів-Подільських РЕМ, як на підставу для відмови у затвердженні проекту землеустрою, суд зауважує наступне.
Як вже зазначено вище, згідно з приписами ч. 6 ст. 186-1 ЗК України, підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Частиною 7 вказаної статті передбачено, що органам, зазначеним у частинах першій - третій цієї статті, при погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забороняється вимагати:
- додаткові матеріали та документи, не включені до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до статті 50 Закону України "Про землеустрій";
- надання погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями;
- проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт.
Натомість, відповідач у своєму висновку №580 від 15 грудня 2014 року, як на підставу для відмови в погодженні проекту землеустрою, послався на відсутність погодження такого проекту Серебрійською сільською радою та Могилів-Подільськими РЕМ ( а.с. 17 ). Зазначене прямо суперечить вищенаведеним вимогам Закону.
Суд зауважує, що відповідачем ні в оскаржуваному висновку, ні в письмових запереченнях на адміністративний позов не наведено будь-яких нормативно - правових актів, які б передбачали необхідність погодження проекту землеустрою Серебрійською сільською радою та Могилів-Подільськими РЕМ.
Крім того, як пояснила в судовому засіданні свідок - ОСОБА_10, члени фермерського господарства були належним чином проінформовані про перелік обмежень у використанні земельних ділянок, зокрема щодо охоронної зони навколо (вздовж) об'єктів енергетичної системи (ЛЕП 35 кВ), що підтверджується переліком обмежень у використанні земельних ділянок, на яких містяться особисті підписи членів ФГ "Золоте зерно" (а.с. 170-175).
З приводу відсутності в Акті прийому-передачі межових знаків на зберігання підпису Серебрійського сільського голови, свідок пояснила, що за відсутності будь-яких нормативних актів, що зобов'язували б в даному випадку сільського голову погоджувати проект землеустрою, зазначена посадова особа була вказана у відповідному документі лише з інформаційною ціллю і може ставиться свій підпис у відповідній графі лише у добровільному порядку, тобто за бажанням останнього. В даному випадку, Серебрійський сільський голова будучи ознайомленим з проектом землеустрою не виявив бажання поставити свій підпис на згаданому вище документі (а.с. 161 ).
З огляду на викладене, враховуючи наявність всіх передбачених чинним законодавством документів, необхідних для погодження проекту землеустрою, суд дійшов висновку, що відмова у погоджені проекту землеустрою, викладена відповідачем у висновку №580 від 15.12.2014 року, є протиправною, так як надана з підстав, що не передбачені земельним законодавством України.
Щодо позовних вимог в частині зобов'язання відповідача - управління Держземагенства у Могилів-Подільському районі Вінницької області погодити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для передачі у власність членам фермерського господарства "Золоте зерно" для ведення фермерського господарства на території Серебрійської сільської ради, суд приходить до висновку про задоволення даної позовної вимоги частково з огляду на таке.
Так, порядок безоплатної передачі земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність, зокрема, для ведення фермерського господарства, врегульовано главою 19 Земельного кодексу України. При цьому, на суд жодним чином не покладено повноваження перебирати функції державних органів щодо прийняття таких рішень.
Адміністративний суд у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, виконуючи завдання адміністративного судочинства щодо перевірки відповідності їх прийняття (вчинення), передбаченим частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається та не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.
Згідно з Рекомендаціями Комітету ОСОБА_9 Європи № R (80) 2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом ОСОБА_9 11.03.1980, під дискреційними повноваженнями необхідно розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Повноваження відповідача щодо прийняття відповідних рішень, у тому числі про погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, за своєю правовою природою є дискреційним.
Згідно правової позиції, яка викладена в постанові Верховного Суду України від 21.05.2013 № 21-87а13, слідує, що з огляду на положення Кодексу адміністративного судочинства України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Водночас, частина 2 статті 11 КАС України передбачає можливість для суду вийти за межі позовних вимог в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.
З урахуванням викладеного, з метою захисту порушеного права позивача суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та зобов'язати управління Держземагенства у Могилів-Подільському районі Вінницької області повторно розглянути, відповідно до вимог ст.186 - 1 ЗК України, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність в розмірі земельної частки ( паю ) членам фермерського господарства "Золоте зерно" для ведення фермерського господарства на території Серебрійської сільської ради, з урахуванням висновків, викладених в постанові суду.
При цьому, приймаючи таке рішення, суд керується нормами п. 2 ч. 2 ст. 162 КАС України, відповідно до яких у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про зобов'язання відповідача вчинити певні дії.
Визначаючись щодо розподілу судових витрат, суд зазначає, що згідно положень статті 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України, при цьому, у разі часткового задоволення позовних вимог, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог.
Оскільки позовні вимоги носять немайновий характер, а позов підлягає частковому задоволенню, на користь позивача необхідно стягнути відповідну частину понесених ним і документально підтверджених судових витрат у даній адміністративній справі, а саме 36,54 грн.
Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -
п о с т а н о в и в :
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною відмову управління Держземагенства у Могилів -Подільському районі Вінницької області у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власність в розмірі земельної частки ( паю ) членам фермерського господарства "Золоте зерно" для ведення фермерського господарства на території Серебрійської сільської ради, викладену у висновку № 580 від 15 грудня 2014 року.
Зобов'язати управління Держземагенства у Могилів-Подільському районі Вінницької області повторно розглянути проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність в розмірі земельної частки ( паю ) членам фермерського господарства "Золоте зерно" для ведення фермерського господарства на території Серебрійської сільської ради, з урахуванням висновків, викладених в постанові суду.
Стягнути з Державного бюджету України на користь фермерського господарства "Золоте зерно" ( код ЄДРПОУ 32815253 ) понесені судові витрати ( судовий збір ) в сумі 36,54 грн.
Постанова набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.
Відповідно до ст. 186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Заброцька Людмила Олександрівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2015 |
Оприлюднено | 02.07.2015 |
Номер документу | 45702094 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні