Постанова
від 24.06.2015 по справі 916/562/14
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 червня 2015 року Справа № 916/562/14 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Божок В.С.- головуючого, Сибіги О.М., Шаргало В.І. перевіривши матеріали касаційної скаргизаступника прокурора Одеської області на постанову Одеського апеляційного господарського суду від 12.02.2015 у справігосподарського суду Одеської області за позовомзаступника прокурора м. Одеси до 1. Одеської міської ради 2.Товариства з додатковою відповідальністю "Виробниче будівельно-монтажне об'єднання "Одесбуд" третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору не стороні відповідачаДепартамент комунальної власності Одеської міської ради провизнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним договору оренди землі та повернення земельної ділянки в судовому засіданні взяли участь представники: від позивача:Попенко О.С., старший прокурор відділу Генеральної прокуратури України, посв. №029012 від 17.09.2014; від відповідача 1:не з'явились; від відповідача 2:Дімов Ю.П. - дов. б/н від 14.10.2013; Тукан І.І. - дов. б/н від 24.06.2015; від третьої особи:не з'явились; від Генеральної прокуратури: Попенко О.С., старший прокурор, посв. №029012 від 17.09.2014;

ВСТАНОВИВ:

Справа розглядалась неодноразово.

При новому розгляді справи рішенням від 03.12.2014 господарського суду Одеської області (суддя Д'яченко Т.Г.) відмовлено в задоволені позовних вимог.

Постановою від 12.02.2015 Одеського апеляційного господарського суду (судді: Мирощниченко М.А. - головуючий, Воронюк О.Л., Лашин В.В.) рішення від 03.12.2014 господарського суду Одеської області залишено без змін.

Судові рішення мотивовані тим, що рішення Одеської міської ради №1113-VІ від 08.07.2011 є законним, оскільки відповідно абз.3 п.1 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів).

Не погоджуючись з судовими рішеннями заступник прокурора Одеської області звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою і просить їх скасувати, посилаючись на те, що рішення Одеської міської ради від 21.12.2007 №2086-У, яке враховано судами, не є рішенням про погодження місця розташування об'єкту в розумінні ст. 151 Земельного кодексу України, тому спірна земельна ділянка повинна була бути передана в оренду за результатами проведення земельних торгів. Скаржник посилається на порушення норм матеріального права, зокрема п. 1 Перехідних положень Земельного кодексу України, Закону України "Про планування і забудову територій", Закону України "Про основи містобудування".

Інші учасники судового процесу не скористались правом, наданим ст. 111 2 Господарського процесуального кодексу України, відзиви на касаційну скаргу до Вищого господарського суду України на момент прийняття постанови у справі не надали.

Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального і процесуального права при винесенні оспорюваного судового акта, знаходить необхідним відмовити у задоволені касаційної скарги.

Господарськими судами встановлено, що 21.12.2007 рішенням Одеської міської ради №2086-V затверджено "Містобудівне обґрунтування розміщення об'єктів житлового та громадського призначення у кварталах, обмежених вулицями: Промислова, Пестеля, Іспанська, Паркова, Михайла Грушевського, Поштова у м.Одесі". Відповідно копії ескізу забудови з планом червоних ліній вказане вище містобудівне обґрунтування передбачало будівництво житлових будинків (будівельні №1,2,3) в межах вулиць Промислова, Пестеля, Іспанська, (т.2 а.с. 55).

Рішенням Одеської міської ради №6102-V від 13.07.2010 надано дозвіл ЗАТ "Виробниче будівельно-монтажне об'єднання "Одесбуд" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,365 га в оренду за адресою: м. Одеса, пров. Іспанський (буд. №2) для будівництва 3-секційного 10-поверхового житлового будинку з вбудованими приміщеннями дитячого центру дозвілля (т.2 а.с. 15).

Відповідно проектно-дозвільної документації (т.2 а.с. 17-30), ЗАТ "ВБМО "Одесбуд" погодило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з Управлінням архітектури та містобудування, Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Одеській області, Державною санітарно - епідеміологічною службою м. Одеса, Управлінням охорони об'єктів культурної спадщини, Управлінням Держкомзему в м. Одеса.

Рішенням Одеської міської ради №1113-VІ від 08.07.2011 затверджено проект землеустрою щодо відведення ТОВ " ВБМО "Одесбуд" земельної ділянки площею 0,3650 га (землі житлової та громадської забудови) за адресою: м. Одеса, пров. Іспанський (буд. №2) та передано у короткострокову оренду терміном на 3 роки для будівництва 3-х секційного 10-поверхового житлового будинку з вбудованими приміщеннями дитячого центру дозвілля (т.2 а.с. 2).

27.02.2012 територіальна громада міста Одеси в особі Одеської міської ради (орендодавець) та ТДВ "ВБМО "Одесбуд" (орендар) уклали договір оренди землі, за умовами якого в оренду передана земельна ділянка площею 3650 кв.м., яка розташована за адресою: м. Одеса, пров. Іспанський (буд. №2), для будівництва 3-х секційного 10-поверхового житлового будинку з вбудованими приміщеннями дитячого центру дозвілля. Договір укладено терміном на 3 роки з дати прийняття рішення Одеської міської ради №1113-VІ від 08.07.2011.

Договір оренди землі від 27.02.2012 нотаріально посвідчений приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Чужовською Н.Ю. 27.02.2012 та зареєстрований за №410. Договір посвідчений на підставі рішення від 10.02.2012 Приморського районного суду міста Одеси.

Пунктами "а", "в" ст. 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Відповідно ч.1 ст. 122 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно ч.ч.1, 3 та 4 ст. 12 Закону України "Про основи містобудування" (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, 17.02.2011) до компетенції сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій.

Місцеві ради вирішують інші питання у сфері містобудування відповідно до закону, а також можуть делегувати вирішення питань, що належать до їх компетенції, своїм виконавчим органам або відповідним місцевим державним адміністраціям.

До компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належать: затвердження детальних планів територій за наявності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території; визначення територій для містобудівних потреб; внесення пропозицій щодо встановлення і зміни меж населених пунктів відповідно до закону.

Відповідно ч.ч.1 та 2 ст. 17 Закону України "Про основи містобудування" (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) містобудівна документація - затверджені текстові і графічні матеріали, якими регулюється планування, забудова та інше використання територій.

Містобудівна документація є основою, зокрема, для вирішення питань раціонального використання територій, регулювання розселення; для вирішення питань щодо розташування та проектування нового будівництва, здійснення реконструкції, реставрації, капітального ремонту об'єктів містобудування та упорядкування територій; вирішення питань щодо вилучення (викупу), передачі (надання) земельних ділянок у власність чи користування громадян та юридичних осіб.

За ч.ч.2 та 4 ст. 3 Закону України "Про планування і забудову територій" (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) планування територій здійснюється відповідними органами державної влади та органами місцевого самоврядування. Рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань забудови та іншого використання територій, вибору, вилучення (викупу) і надання земельних ділянок для містобудівних потреб приймаються в межах, визначених законом відповідно до містобудівної документації за погодженням з спеціально уповноваженими органами з питань містобудування та архітектури.

Статтями 13 та 15 Закону України "Про планування і забудову територій" (в редакції чинній на момент прийняття рішення Одеської міської ради №2086-V від 21.12.2007) визначено, що детальний план території розробляється згідно з генеральним планом населеного пункту та визначає, зокрема: розташування червоних ліній, ліній регулювання забудови; розташування окремих земельних ділянок та об'єктів містобудування, вулиць, проїздів, пішохідних зон, щільність, поверховість, інші параметри забудови; розташування інженерно-транспортної інфраструктури; принципи формування архітектурно-просторової композиції забудови; інші вимоги, визначені державними будівельними нормами.

Спеціально уповноважені органи з питань містобудування та архітектури відповідно до детального плану території подають висновки і пропозиції сільським, селищним, міським радам та їх виконавчим органам, Київській і Севастопольській міським державним адміністраціям для наступного прийняття рішень у межах повноважень, визначених законом, щодо: визначення земельних ділянок для розташування та будівництва об'єктів містобудування та іншого використання; розроблення та затвердження місцевих правил забудови, проектів забудови території, проектів розподілу території мікрорайону (кварталу).

Проект забудови території визначає, зокрема: організацію будівництва.

Відповідно ч.ч.1 та 2 ст. 23 1 Закону України "Про планування і забудову територій" у разі прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування рішення про передачу (надання) земельної ділянки із земель державної чи комунальної власності для розміщення об'єкта містобудування в порядку, визначеному земельним законодавством, зазначене рішення одночасно дає право на отримання вихідних даних на проектування, здійснення проектно-вишукувальних робіт у порядку, визначеному цим Законом.

Прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування рішення про передачу (надання) земельної ділянки із земель державної чи комунальної власності для розміщення об'єкта містобудування може бути здійснено одночасно із затвердженням містобудівного обґрунтування розміщення об'єкта містобудування.

Відповідно абзацу 3 пункту 1 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів), при цьому, зазначено, зокрема, що абзац 3 пункту 1 розділу Х діє протягом двох років з дня набрання чинності Закону України № 509- VI від 16.09.2008, враховуючи зміни, внесені Законом України №2367- VI від 29.06.2010.

На підставі вищевказаних норм Земельного кодексу України, Закону України "Про планування та забудову територій" та Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакціях чинних на час прийняття вказаного рішення та на момент виникнення спірних правовідносин) господарські суди дійшли висновку, що дане рішення є погодженням місця розташування об'єкта, тому Одеська міська рада та ТДВ "ВБМО "Одесбуд" вправі були укладати договір оренди земельної ділянки без проведення земельних торгів (аукціону).

З огляду на вищевикладене колегія суддів вважає, що господарські суди дійшли обґрунтованого висновку, що рішення Одеської міської ради №1113-VІ від 08.07.2011 прийнято в межах її компетенції та у відповідності до вимог чинного на той час законодавства, тому підстави для скасування рішення Одеської міської ради №1113-VІ від 08.07.2011 та укладеного на його виконання договору оренди земельної ділянки площею 0,3650 га за адресою: м. Одеса, пров. Іспанський (буд. №2), тобто для задоволення позову, в тому числі похідної вимоги про зобов'язання повернути земельну ділянку, відсутні.

Відповідно ст. 111 7 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція на підставі вже встановлених фактичних обставин справи перевіряє рішення місцевого господарського суду чи постанови апеляційного суду виключно на предмет правильності застосування згаданими судами норм матеріального чи процесуального права, тобто в межах юридичної оцінки фактичних обставин справи; касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Зважаючи на викладене, колегія суддів вважає, що господарськими судами дана правильна юридична оцінка обставинам справи, тому судові рішення відповідають чинному законодавству України та обставинам справи і підстав для їх скасування немає.

На підставі викладеного, керуючись ст.111 5 , п.1 ст.111 9 , ст.111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ :

В задоволенні касаційної скарги відмовити.

Постанову від 12.02.2015 Одеського апеляційного господарського суду зі справи №916/562/14 залишити без змін.

Головуючий В.С. Божок

Судді О.М. Сибіга

В.І. Шаргало

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення24.06.2015
Оприлюднено30.06.2015
Номер документу45706454
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/562/14

Постанова від 24.06.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Божок В.С.

Ухвала від 15.06.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Божок В.С.

Ухвала від 02.04.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Божок В.С.

Постанова від 12.02.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мирошниченко М.А.

Ухвала від 29.12.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мирошниченко М.А.

Рішення від 03.12.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 14.10.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 25.09.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Власова С.Г.

Ухвала від 04.09.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Власова С.Г.

Ухвала від 21.08.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Власова С.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні