Рішення
від 22.06.2015 по справі 923/615/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 червня 2015 р. Справа № 923/615/15

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пригузи П.Д. при секретарі Андреєвець А.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Нижньосірогозького міжрайонного прокурора Херсонської області в інтересах держави в особі:

позивача-1: Іванівської районної державної адміністрації, ідентифікаційний код 04060074, вул. Крупської, 1, смт. Іванівка Херсонської області,

позивача-2: Головного управління Держземагенства України у Херсонській області, ідентифікаційний код 38697542, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон,

до Товариства з обмеженою відповідальністю Українсько-грецьке сільськогосподарське підприємство "Афіни", ідентифікаційний код 33582550, вул. Стаханова, 36-б, кв.2, смт. Іванівка Херсонської області,

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,

за участю: старшого прокурора відділу прокуратури Херсонської області Кущ В.Г., посвідчення № 016126 від 10.04.2013р.;

представників сторін:

від позивача-1 - не прибув;

від позивача-2 - не прибув;

від відповідача: керівник - Костенко Л.М., паспорт, витяг з ЄДР; представник - Сабадаш І.Є., довіреність № 5 від 08.05.2015 р.

в с т а н о в и в:

Нижньосірогозький міжрайонний прокурор Херсонської області в інтересах держави в особі: Іванівської районної державної адміністрації Херсонської області, далі -позивача-1 та Головного управління Держземагенства України у Херсонській області, далі - позивача-2, звернувся з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю Українсько-грецьке сільськогосподарське підприємство "Афіни", смт. Іванівка Херсонської області, далі - відповідача, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 02.10.2008 року, укладеного між позивачем-1 та відповідачем, який зареєстровано у Іванівському районному відділенні Херсонської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України», запис у Державному реєстрі земель від 16.10.2008р. за № 040872300437, виклавши пункт 9 договору в наступній редакції "9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Новодмитрівської сільської ради. Орендна плата за даним договором становить 3 % нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що становить 155 537,66 грн. за рік і вноситься рівними частинами щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця".

Призначаючи розгляд справи суд витребував від відповідача відзив на позов з документальним та правовим обґрунтуванням своєї позиції; належним чином посвідчені копії та/або витяги з реєстраційних документів та зобов'язав його копію відзиву надіслати всім учасникам провадження.

Розгляд справи 12.05.2015 відкладався судом на 18.06.2015 та на 22.06.2015.

Відкладаючи розгляд справи суд зобов'язав прокурора та позивача надати суду докази вручення уповноваженій особі відповідача пропозиції про внесення змін до договору оренди землі та відомості про результати розгляду заяви орендаря-відповідача про припинення договору оренди землі від 02.10.2008 р.

У судовому засіданні прокурор підтримав позовні вимоги, просить суд внести зміни до договору оренди землі від 02.10.2008 р., укладеного між позивачем-1 та відповідачем, зазначивши, що доказів вручення представникові відповідача пропозиції про внесення змін до договору оренди, зокрема додаткової угоди до договору, немає.

Позивачем-2 надано до суду пояснення про підтримку позову, яке підтримане у судовому засіданні представником, просить внести зміни до договору оренди землі в частині розміру орендної плати - 3% від нормативної грошової оцінки з дати внесених змін в нормативно-правові акти - 01.04.2014 р., згідно чинного законодавства України, зобов'язати орендаря зареєструвати в реєстраційній службі зміни до зазначеного договору оренди щодо зміни розміру орендної плати.

Відповідач відзив на позов не подав, у судовому засіданні представники відповідача повідомили, що лист-пропозицію Держземагентсва у Херсонській області про зобов'язання укладення додаткової угоди до договору оренди землі відповідач не отримував, особа, що зазначена у повідомленні про вручення не є працівником боржника та не уповноважувалася окремо на отримання кореспонденції, отже стверджує, що відповідач не ухилявся від укладення додаткової угоди. На підтвердження заперечень представники зазначили, що орендну плату відповідач сплачує систематично відповідно до строків, передбачених законодавством і договором та в розмірі 3% від нормативно-грошової оцінки орендованої земельної ділянки, ці платежі він узгоджував із податковим органом без укладення додаткової угоди до договору, заборгованості по сплаті оренди землі не має. Представники зазначили, що 28.04.2015 подали до позивача-2 Головного управління Держземагенства у Херсонській області заяву про дострокове припинення договору оренди, але ця заява станом на 22.06.2015 року ним не розглянута, додаткову угоду про розірвання договору не підписано.

Прокурор погодився з запереченнями відповідача стосовно редакції пункту 9, встановивши у ньому вимогу, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на бюджетний рахунок сільської ради у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки, з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, оскільки питання обчислення та сплати орендної плати контролюється органами ДПІ.

Заслухавши прокурора, представників позивачів та відповідача, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд констатує наступне.

Між позивачем-1 та відповідачем укладено договір оренди земельної ділянки від 02.10.2008 року, який зареєстровано у Державному реєстрі земель 16.10.2008 р. за № 040872300437.

Отже, між сторонами виникли земельні відносини, які ґрунтуються на договорі оренди землі, регулюються земельним законодавством з питань оренди земель державної та комунальної власності, цивільним та господарським законодавством України, зокрема щодо внесення змін до діючого договору оренди.

Відповідно до п. 9 договору встановлено, що орендна плата за орендовану земельну ділянку вноситься у грошовій формі на рахунок Новодмитрівської сільської ради у розмірі 1% від нормативної грошової оцінки землі.

Пунктом 10 договору встановлено, що обчислення орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Відповідно до ст. 11 ГПК України встановлено, що розмір орендної плати переглядається один раз на два роки, у тому числі у разі зміни розмірів земельного податку тощо.

Як встановлено судом, між сторонами відсутній спір про необхідність внесення змін до договору оренди щодо врегулювання розміру орендної плати, відповідач не отримував належним чином пропозицію (оферту) щодо зміни умов договору, зокрема проекту додаткової угоди із відповідними пропозиціями.

Навпаки, як встановлено судом і це не заперечується сторонами, відповідач сплачує орендну плату у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі, що визначений законодавством, а не лише договором оренди.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Суд зазначає, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, що визначено також приписами пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України (ПК).

При цьому, підпунктами 288.5.1 та 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 зазначеного Кодексу встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки. Тобто, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.

У відповідності з положеннями ст. 11 ЦК України визначено підстави виникнення цивільних прав та обов'язків виникають, зокрема, з договорів та інших правочинів, а також безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Виходячи із принципу пріоритетності норм ПК над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений Законом - тобто, пунктом 288.5 статті 288 ПК.

Проаналізувавши наведені норми матеріального права, суд приходить до висновку, що з набранням чинності ПК річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати. Тобто, цивільний обов'язок орендаря земельної ділянки платити не менше 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки виник з акту цивільного законодавства і не залежить від волі сторін договору оренди, які зобов'язані привести зміст договору до вимог приписів Закону.

Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно підпунктів 271.1.1 та 271.1.2 пункту 271.1 ст. 271 ПК визначено, що базою оподаткування є або нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом або площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Як вбачається з пункту 5. договору оренди землі, нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що є об'єктом оренди було визначено в сумі 1 377 530,88 грн.

Це означає, що база розрахунку орендної плати для цього договору оренди земельної ділянки була визначена, отже в подальшому підлягає розрахунку відповідно до приписів підпункту 271.1.1 пункту 271.1 ст. 271 ПК, з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Цей порядок обчислення розміру орендної плати сторонами визначено у п. 10 договору, а тому суд не вбачає необхідності його дублювати у п. 9 договору. За таких умов, суд вважає прийнятною, такою, що відповідає законодавству і намірам сторін таку редакцію пункту 9 договору, яка встановлює, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на бюджетний рахунок сільської ради у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно зі ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до ст. 525 ЦК України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Як вбачається з матеріалів та підтверджено в судовому засіданні, докази надсилання відповідачеві або вручення йому листа-пропозиції чи надсилання проекту додаткової угоди щодо внесення спірних змін до договору оренди та, відповідно, ухиляння відповідача від його підписання - відсутні.

За таких обставин доводи відповідача про неотримання пропозицій щодо внесення змін до договору підтвердилися, позов подано прокурором до суду без попереднього вирішення сторонами питання про внесення змін до договору.

За змістом частин 4, 5 ст. 188 ГК України сторони передають на вирішення суду спір, якщо вони не досягли згоди щодо зміни договору. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

В той же час, позовні вимоги прокурора ґрунтуються на існуючих між сторонами договірних відносинах, позов містить вимоги, що є обов'язковими для обох сторін договору та відповідають вимогам законодавства, отже підлягають задоволенню.

Згідно з п. п. 2.18, 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Суд зазначає, що відповідно до приписів ч. 3 ст. 653 ЦК України, якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Вирішуючи питання про покладання на сторони судових витрат, суд зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 49 ГПК України у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, судовий збір покладається на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.

З урахуванням того, що відповідач не отримував оферти від позивачів, відповідно, не ухилявся від прийняття пропозицій іншої сторони (акцепту), а навпаки, є законослухняною особою, самостійно виконував вимоги Закону щодо збільшення розміру орендної плати, порівняно з договором, судові витрати покладаються на позивача-2 як орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який не вжив відповідних заходів для своєчасного укладання додаткової угоди до договору оренди землі стосовно збільшення розміру орендної плати.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд, -

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 02.10.2008 року, укладеного між Іванівською районною державною адміністрацією, ідентифікаційний код 04060074, вул. Крупської, 1, смт. Іванівка Херсонської області, та Товариства з обмеженою відповідальністю Українсько-грецьке сільськогосподарське підприємство "Афіни", ідентифікаційний код 33582550, вул. Стаханова, 36-б, кв.2, смт. Іванівка Херсонської області, який зареєстровано у Іванівському районному відділенні Херсонської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України», запис у Державному реєстрі земель від 16.10.2008р. за № 040872300437, виклавши пункт 9 договору в наступній редакції:

"9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на бюджетний рахунок Новодмитрівської сільської ради Іванівського району Херсонської області у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки".

3. Стягнути з Головного управління Держземагенства у Херсонській області, ідентифікаційний код 38387455, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон в доход спеціального фонду Державного бюджету на р/р № 31215206783002 в ГУДКСУ у Херсонській області, МФО 852010, код ЄДРПОУ 37959779, одержувач УДКСУ у місті Херсоні, судові витрати в сумі 1218,00грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять гривень 00 копійок), призначення платежу - судовий збір, код 03500045.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено і підписано 26.06.2015 року.

Суддя П.Д. Пригуза

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення22.06.2015
Оприлюднено02.07.2015
Номер документу45709539
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/615/15

Рішення від 22.06.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 23.04.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні