Постанова
від 26.06.2015 по справі 820/4788/15
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

26 червня 2015 р. № 820/4788/15

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого - судді - Сагайдак В.В.,

при секретарі - Ромащенко М.П.,

за участі представників сторін:

позивача - ОСОБА_1,

відповідача - ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРАК-ЕКСП" до Харківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Харківській області, Головного управління Міндоходів у Харківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "ТРАК-ЕКСП", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Харківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Харківській області, Головного управління Міндоходів у Харківській області, в якому просить суд: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 23.02.2015 року №0000252205 на суму грошового зобов'язання 46163,32 грн., винесене Харківською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів у Харківській області.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що висновки акту перевірки контролюючого органу є такими, що не відповідають дійсності, а прийняте за його результатами податкове повідомлення - рішення суперечить нормам Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті».

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив позов задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідачів проти позову заперечував та зазначив, що позивачем було порушено терміни розрахунків у сфері ЗЕД та порядок декларування дебіторської заборгованості, отже податковим органом було правомірно застосовано заходи фінансового впливу.

Судом здійснено заміну другого відповідача - Головного управління Міндоходів у Харківській області, належним правонаступником - Головним управлінням ДФС у Харківській області.

Суд, дослідивши доводи позову та заперечень проти нього, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з таких підстав та мотивів.

Як вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю "ТРАК-ЕКСП" зареєстровано 08.07.2010 року Харківським районним управлінням юстиції Харківської області та поставлено на податковій облік 09.07.2010 року за № 27975.

Харківською ОДПІ Головного управління Міндоходів у Харківській області була проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ "ТРАК-ЕКСП" (код ЄДРПОУ 37131772) по зовнішньоекономічному договору № PRO 20050 від 04.02.2014 року, укладеному з SAHINLER METAL MAKINA ENDUSTRI A.S. (TURKEY) за період з 01.08.2014 року по 12.01.2015 року; по договору № 224 від 09.09.2013 року, укладеному з ПТЄУП «Зимекстрейд» ( Республіка Білорусь) за період з 09.09.2013 року по 31.12.2014 року; по контракту № 804/12250191/00049, укладеному з ТОВ «РАБОТЄК-1» (РФ) від 10.04.2014 року за період з 10.04.2014 року по 31.12.2014 р., про що складено відповідний акт від 16.02.2015 року № 193/20-23-22-03-10/37131772 ( а.с.15-24).

На підставі висновків акту перевірки, контролюючим органом винесено податкове повідомлення - рішення від 23.02.2015 року № НОМЕР_1, яким позивачу нараховано суму грошового зобов'язання за платежем: пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД, невиконання зобов'язань та штрафних санкцій за порушення валютного законодавства на суму 46163,32 грн.( а.с.14).

Позивач скористався своїм правом на адміністративне оскарження та подав до другого відповідача відповідну скаргу на акт перевірки та прийняте податкове повідомлення - рішення ( а.с.29-31).

Рішенням № 611/10/20-40-10-04-14 від 21.04.2015 року про результати розгляду скарги , ГУ ДФС в Харківській області залишило скаргу без задоволення, а спірне податкове повідомлення - без змін. Крім того даний податковий орган збільшив суму грошового зобов'язання, визначену в податковому повідомленні - рішенні від 23.02.2015 року № НОМЕР_1 на 1020,00 грн. ( а.с. 32-35).

Як з'ясовано судом під час розгляду справи, фактичною підставою для винесення спірного податкового повідомлення - рішення слугували висновки вищезазначеного акту перевірки про наступні порушення ТОВ "ТРАК-ЕКСП" вимог законодавства:

- ст. 1 Закону України № 185/94-ВР від 23.09.1994 В«Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті В» , із змінами та доповненнями з урахуванням вимог Закону України від 06.11.2012 р. № 5480-VI « Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення інструментів впливу на грошово - кредитний ринок» по контракту № 224 від 09.09.2013 року, укладеному з ПТЄУП «Зимекстрейд» ( Республіка Білорусь);

- ст. 2 Закону України № 185/94-ВР від 23.09.1994 В«Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті по контракту № PRO 20050 від 04.02.2014 року, укладеному з SAHINLER METAL MAKINA ENDUSTRI A.S. (TURKEY).

Перевіряючи вказані висновки відповідача, а відтак і прийняте на їх підставі спірне податкове повідомлення-рішення, на відповідність вимогам ч.3 ст. 2 КАС України, суд виходить з такого.

Між ТОВ "ТРАК-ЕКСП" та ПТЄУП «Зимекстрейд» (Республіка Білорусь) 09.09.2013 року укладено контракт № 224 щодо організації міжнародних перевезень вантажів автомобільним транспортом. На виконання даного контракту ТОВ "ТРАК-ЕКСП" надано послуги по перевезенню вантажу з Білорусії до м. Кривий Ріг, Україна автомобілем НОМЕР_2/АХ 9923 ХТ, на загальну суму 1077,85 Євро (11449,67 грн.), що підтверджується актом надання транспортних послуг від 13.09.2013 № ОУ - 0000242. Граничний строк надходження валютної виручки - 12.12.2013. Валютна виручка на рахунок ТОВ "ТРАК-ЕКСП" на загальну суму 1077,85 Євро (12572,96 грн.) надійшла 11.02.2014, що на думку податкового органу є порушенням статті 1 Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті». В зв'язку з цим податковою інспекцією нарахована пеня за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності у розмірі 2171,76 грн. Станом на 31.12.2014 року по даному договору відсутня заборгованість. До судових органів, щодо стягнення заборгованості з нерезидента ПТЄУП «Зимекстрейд» за контрактом від 09.09.2013 № 224 ТОВ "ТРАК-ЕКСП" не зверталось.

Між ТОВ"ТРАК-ЕКСП" та SAHINLER METAL MAKINA ENDUSTRI A.S. (TURKEY) укладено контракт № PRO 20050 від 04.02.2014 року.

Судом встановлено, що станом на 01.08.2014 року лічиться прострочена дебіторська заборгованість по даному контракту у сумі 5775,00 Євро.

Актом документальної позапланової перевірки від 15.08.2014 № 1224/20-23-22-03-09/37131772 (тобто попереднім актом перевірки позивача), нарахована пеня за контрактом № PRO 20050 від 04.02.2014 за період з 04.02.2014 по 31.07.2014. Пеня сплачена позивачем.

Актом документальної позапланової перевірки від 16.02.2015 № 193/20-23-22-03-10/37131772, встановлені додаткові строки порушення. На підставі акту винесено спірне податкове повідомлення рішення.

З приводу правовідносин суд зазначає наступне. У зв'язку з невиконанням нерезидентом своїх обов'язків за контрактом від 04.02.2014 № РКО 20050 (граничний термін надходження товарів - 28.05.2014), на рахунок ТОВ "ТРАК-ЕКСП" 06.01.2015 зараховано повернуті кошти у сумі 5775,0 Євро (108577,81 грн). Вищезазначене, на думку податкового органу, є порушенням статті 2 Закону України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті», в зв'язку з чим податковою інспекцією нарахована пеня за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності у розмірі 43991,56 грн.

Щодо контрактів з ТОВ «РАБОТЄК-1»( РФ) порушень не встановлено.

У відповідності до ч.1 ст. 1 Закону України В«Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті В» ( надалі - Закон) виручка резидентів у іноземній валюті підлягає зарахуванню на їх валютні рахунки в уповноважених банках у строки виплати заборгованостей, зазначені в контрактах, але не пізніше 180 календарних днів з дати митного оформлення (виписки вивізної вантажної митної декларації) продукції, що експортується, а в разі експорту робіт (послуг), прав інтелектуальної власності - з моменту підписання акта або іншого документа, що засвідчує виконання робіт, надання послуг, експорт прав інтелектуальної власності. Перевищення зазначеного строку потребує висновку центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку.

Тобто, перевищення строку зарахування валютної виручки на валютні рахунки резидента може здійснюватись за згодою центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, про що видається відповідний висновок.

Відповідно до ч. 4 ст. 1 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", Національний банк України має право запроваджувати на строк до шести місяців інші строки розрахунків, ніж ті, що визначені частиною першою цієї статті.

Тобто, строк в 180 днів, який передбачений ч. 1 ст. 1 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", не є безумовним, оскільки Національним банком України може бути передбачено також інші строки.

Статтею 2 Закону України В«Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валютіВ» передбачено, що імпортні операції резидентів, які здійснюються на умовах відстрочення поставки, в разі, коли таке відстрочення перевищує 180 календарних днів з моменту здійснення авансового платежу або виставлення векселя на користь постачальника продукції (робіт, послуг), що імпортуються, потребують висновку центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку. При застосуванні розрахунків щодо імпортних операцій резидентів у формі документального акредитиву, строк, передбачений частиною першою цієї статті, діє з моменту здійснення уповноваженим банком платежу на користь нерезидента. Строк та умови завершення імпортної операції без увезення товару на територію України визначаються у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України за погодженням з Національним банком України. Національний банк України має право запроваджувати на строк до шести місяців інші строки розрахунків, ніж ті, що визначені частиною першою цієї статті.

Разом з тим, відповідно до постанов Національного банку України № 163 від 14.05.2013 року та № 453 від 14.11.2013 року В«Про зміну строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів і запровадження обов'язкового продажу надходжень в іноземній валюті В» ( на час виникнення спірних правовідносин) розрахунки за операціями з експорту та імпорту товарів, передбачені в статтях 1 та 2 Закону України В«Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті В» , повинні здійснюватися у строк, що не перевищує 90 календарних днів.

Згідно з частиною 1 статті 4 Закону України В«Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті В» порушення резидентами строків, передбачених статтями 1 і 2 цього Закону або встановлених Національним банком України відповідно до статей 1 і 2 цього Закону, тягне за собою стягнення пені за кожний день прострочення у розмірі 0,3 відсотка від суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару) в іноземній валюті, перерахованої у грошову одиницю України за валютним курсом Національного банку України на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару). Державні податкові інспекції вправі за наслідками документальних перевірок безпосередньо стягувати з резидентів пеню, передбачену цією статтею (ч. 5 ст. 4).

Водночас п.п. 54.3.3. п. 54.3. ст. 54 Податкового кодексу України встановлено, що контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо: згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов'язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

Висновки податкового органу полягали у встановленні факту порушення законодавчо - встановлених строків за контрактами ЗЕД, а саме:

- за контрактом № 224, укладеним 09.09.2013 року між ТОВ "ТРАК-ЕКСП" та ПТЄУП «Зимекстрейд» граничний строк надходження валютної виручки - 12.12.2013. Валютна виручка на рахунок ТОВ "ТРАК-ЕКСП" на загальну суму 1077,85 Євро (12572,96 грн.) надійшла 11.02.2014 тобто з прострочкою 61 день. При цьому податковим органом було використано валютний курс НБУ на дату виникнення заборгованості та обраховано відповідно суму пені 2171,76 грн;

- за контрактом № PRO 20050, укладеним 04.02.2014 року між ТОВ "ТРАК-ЕКСП" та SAHINLER METAL MAKINA ENDUSTRI A.S. (TURKEY) за невиконання контрагентом своїх зобов'язань (граничний строк надходження товарів 28.05.2014 року) на рахунок позивача 06.01.2015 року були зараховані повернуті кошти у сумі 5775,0 Євро ( 108577,81 грн.) по курсу 18,8014, з порушенням 159 днів: тобто з початку перевіряємого періоду 01.08.14 р. по дату зарахування коштів . Такий період обумовлений тим, що за даним контрактом по періоду з дня укладання контракту - 04.02.2014 року по 31.07.2014 року нарахована пеня була сплачена. При цьому контролюючим органом було використано валютний курс НБУ на дату виникнення заборгованості 15,9698 та обраховано відповідно суму пені 43991,56 грн.

Дані суми пені підтверджуються додатками до акту перевірки ( а.с.25-27) та знайшли своє підтвердження в ході судового розгляду.

Податковим органом було визначено відповідну суму пені, яка складає в загальному розмірі 46163,32 грн., з урахуванням приписів ст. 4 Закону за валютним курсом НБУ починаючи зі строків, що визначені в контрактах ЗЕД і до дня виникнення заборгованості.

Суд вважає обґрунтованою позицію відповідача. При розгляді справи було встановлено порушення резидентом строків, встановлених Національним банком України відповідно до статей 1 і 2 цього Закону. З відповідного суб'єкта господарювання стягується пеня за кожний день прострочення у розмірі 0,3 відсотка від суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару) в іноземній валюті, перерахованої у грошову одиницю України за валютним курсом Національного банку України на день виникнення заборгованості.

Судом встановлено, що ГУ ДФС в Харківській області збільшив суму грошового зобов'язання , визначену в податковому повідомленні - рішенні від 23.02.2015 року № НОМЕР_1 на 1020,00 грн., посилаючись на порушення позивачем порядку декларування простроченої дебіторської заборгованості. Проте позивачем дана сума в рамках розгляду справи не оскаржується, суд дане питання не розглядає відповідно ч.2 ст.11 КАС України.

Згідно з ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу.

Позивачем під час судового розгляду не було спростовано висновки контролюючого органу, що зазначені в акті перевірки та на підставі якого винесено спірне податкове повідомлення - рішення. Податковим органом була підтверджена нарахована сума пені за порушення ст.ст. 1, 2 Закону України В«Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті В» , заявлені позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Судові витрати розподіляються відповідно до статті 94 КАС України.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 94, ст. 158, ст. 159, ст. 160, ст. 163, ст. 185, ст. 186, ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд , -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРАК-ЕКСП" до Харківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Харківській області, Головного управління ДФС у Харківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення - відмовити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ТРАК-ЕКСП" (код ЄДРПОУ 37131772, 62489, Харківська область, смт. Безлюдівка, вул. Чайковського, буд.56) на користь Державного бюджету України (УДКСУ у Червонозаводському районі м. Харкова Харківської області, код 37999628, банк ГУДКСУ у Харківській області, МФО 851011, р/р 31217206784011) судові витрати у розмірі 1644,3 грн. (одна тисяча шістсот сорок чотири гривні 30 копійок).

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в десятиденний строк з дня її проголошення та з дня отримання копії постанови, у разі проголошення постанови суду, яка містить вступну та резолютивну частини, а також прийняття постанови у письмовому провадженні. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанова набирає законної сили після закінчення строків для подачі апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

У повному обсязі постанову складено 26.06.2015 р.

Суддя Сагайдак В.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.06.2015
Оприлюднено02.07.2015
Номер документу45788830
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/4788/15

Постанова від 26.06.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сагайдак В.В.

Ухвала від 21.05.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сагайдак В.В.

Ухвала від 13.05.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сагайдак В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні