Постанова
від 02.07.2015 по справі 922/2128/15
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"02" липня 2015 р. Справа № 922/2128/15

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Фоміна В.О., суддя Крестьянінов О.О., суддя Шевель О.В.

при секретарі Курченко В.А.

за участю представників:

за участю представників:

позивача - Нагорнюк Ю.С. (за довіреністю №08-11/1700/2-15 від 16.04.2015р)

відповідача - Коротуна А.Ю. (за довіреністю №1 від 01.06.2015р.)

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "БМУ "Термоспецмонтаж", м. Харків (вх. № 3203 Х/2) на рішення господарського суду Харківської області від 12.05.2015р. по справі №922/2128/15

за позовом Харківської міської ради, м. Харків

до Товариства з обмеженою відповідальністю "БМУ "Термоспецмонтаж", м. Харків

про внесення змін до договору оренди землі, -

ВСТАНОВИЛА:

У березні 2015р. Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "БМУ "Термоспецмонтаж", м. Харків про внесення змін до договору оренди землі від 16.09.2004р. № 8578/04 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору у такій редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі, зареєстрованого « 16» вересня 2004 року за № 8578/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах»

«___»


20__р.

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «БМУ «ТЕРМОСПЕЦМОНТАЖ» (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

1. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі», рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013», рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013», рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові» (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 «Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові» пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого « 16» вересня 2004 року за № 8578/04 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:

« 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138500:07:010:0006.»

« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 272 від 24.09.2013 становить 9892726 грн. (дев'ять мільйонів вісімсот дев'яносто дві тисячі сімсот двадцять шість гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.»

« 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 696/14 від 18.11.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 553992,66 грн. (п'ятсот п'ятдесят три пшсячі дев'ятсот дев'яносто дві гривні 66 копійок), або в місяці. - 46166,06 грн. (сорок шість тисяч сто шістдесят шість гривень 06 копійок).»

« 13. Розмір орендної плати переглядається у разі:

а) зміни умов господарювання, передбачених договором;

б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

в) зміни нормативної грошової оцінки;

г) внаслідок інфляції - щорічно;

д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;

є) в інших випадках, передбачених законом.»

« 14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства.»

« 28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції.»

II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого « 16» вересня 2004 року за № 8578/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ

Харківська міська рада

Харківської області

м. Харків, м-н Конституції, 7

код 04059243

В особі міського голови


Г.А. Кернес

/ підпис/

ОРЕНДАР

ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «БМУ

«ТЕРМОСПЕЦМОНТАЖ»

61099. м. Харків, вул. Ошепкова. буд. 29

код 24334361»

Рішенням господарського суду Харківської області від 12.05.2015р. у справі № 922/2128/15 (суддя Сальнікова Г.І.) позов задоволено частково.

Внесено зміни до договору оренди землі від 16.09.2004 року за № 8578/04 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі,

зареєстрованого "16" вересня 2004 року за № 8578/04

у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"

"___"


20

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "БМУ "ТЕРМОСПЕЦМОНТАЖ" (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9. договору оренди землі, зареєстрованого "16" вересня 2004 року за № 8578/04 змінити, доповнити пункт 2. словами і викласти у такій редакції:

"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138500:07:010:0006."

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації №272 від 24.09.2013 становить 9 892 726 грн. (дев'ять мільйонів вісімсот дев'яносто дві тисячі сімсот двадцять шість гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."

"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №696/14 від 18.11.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 553992,66 грн. (п'ятсот п'ятдесят три тисячі дев'ятсот дев'яносто дві гривні 66 копійок), або в місяць - 46166,06 грн. (сорок шість тисяч сто шістдесят шість гривень 06 копійок)."

II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "16" вересня 2004 року за № 8578/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ

Харківська міська рада Харківської області, м. Харків, м-н Конституції, 7

код 04059243

В особі міського голови


Г.А. Кернес

/ підпис/

ОРЕНДАР

Товариство з обмеженою відповідальністю "БМУ "Термоспецмонтаж"

61099, м. Харків, вул. Ощепкова, буд. 29

код 24334361

В особі керівника



/ підпис/ /ПІБ/

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "БМУ "Термоспецмонтаж" (61099, м. Харків, вул. Ощепкова, буд. 29; код ЄДРПОУ 24334361) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, пл. Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243; р/р 35417005032986, ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО банку 851011) судовий збір в розмірі 1218,00 грн.

В іншій частині позову відмовлено.

Відповідач з рішенням суду не погодився, звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 12.05.2015р. у справі № 922/2128/15 та прийняти нове, яким в задоволенні позову відмовити.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 08.06.2015р. апеляційну скаргу відповідача прийнято до провадження та призначено її до розгляду на 02.07.2015р., відповідно до розпорядження Секретаря другої судової палати від 08.06.2015р. у наступному складі суду: головуючий суддя Фоміна В.О., суддя Крестьянінов О.О., суддя Пуль О.А.

19.06.2015р. від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу (вх.№9622), в якому позивач просить рішення господарського суду Харківської області від 12.05.2015р. у справі №922/2128/15 залишити без змін, а апеляційну скаргу ТОВ "БМВ Термоспецмонтаж" без задоволення.

02.07.2015р. у зв'язку з відпусткою судді Пуль О.А. розпорядженням Секретаря другої судової палати для розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Фоміна В.О., суддя Крестьянінов О.О., суддя Шевель О.В.

Пунктом 3 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про судове рішення" від 23.03.2012р. №6 встановлено, що в разі необхідності заміни судді в процесі розгляду справи або додаткового введення судді (суддів) до складу суду розгляд справи з огляду на встановлений пунктом 3 частини четвертої статті 47 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" принцип незмінності судді слід починати спочатку. При цьому заново розпочинається й перебіг передбачених статтею 69 ГПК строків вирішення спору, а його подальше продовження новим (зміненим) складом суду здійснюється у випадках і в порядку, передбачених частиною третьою цієї статті.

Враховуючи викладене, колегія суддів у новому складі розпочала розгляд апеляційної скарги з початку.

В судове засідання 02.07.2015р. представники сторін підтримали свої вимоги, представник відповідача просив скасувати оскаржуване рішення, прийняти нове, яким відмовити у позові. Представник позивача просив суд залишити оскаржуване рішення без змін, апеляційну скаргу відповідача - без задоволення.

Відповідно до статті 101 ГПК України, у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Додаткові докази приймаються судом, якщо заявник обгрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обгрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши доводи апеляційної скарги в межах вимог, передбачених ст. 101 ГПК України, заслухавши в судовому засіданні представників сторін, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції обставин справи та доказів на їх підтвердження, а також правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду встановила наступне.

16.09.2004 року між Харківською міською радою (позивач) та ТОВ "БМУ "Термоспецмонтаж" (відповідач) укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого відповідачу передано в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Ощепкова, 29.

Відповідно до п. 2 вищенаведеного договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,4927 га, у тому числі: під забудову 0,0621 га та інших угідь 0,5548 га.

Цей договір зареєстровано 16.09.2004 року за №8578/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в Державному реєстрі земель.

Пунктом 8 договору сторонами погоджено, що договір укладено строком: на період будівництва до 01.12.2005 року (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації); на період експлуатації до 01.12.2029 року.

Відповідно до пункту 5 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період будівництва згідно з довідкою №1429/04 від 23.06.2004р. становить 689844 грн.; на період експлуатації згідно з довідкою №11430/04 від 16.07.2004р. становить 3449222 грн.

Відповідно до пункту 9 договору, розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить:

на період реконструкції:

на 2004 рік - 1133,07 гривень;

на 2005 рік - 1510,76 гривень;

на період експлуатації:

на 2005 рік - 6398,31 гривень;

на 2006 рік - 8329,87 гривень;

з 2007 року - 12072,28 гривень.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (пункт 10 Договору).

Відповідно до пункту 11 договору, орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем (відповідачем) щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Згідно з пунктом 13 договору, розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках передбачених законом.

Відповідно до акту приймання-передачі земельної ділянки, відповідачу (орендарю) передано земельну ділянку в оренду строком до 01.12.2029 року, площею 0,4927 га, для реконструкції нежитлових приміщень під офіс та магазин «Будматеріали» (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації) та для подальшої експлуатації цього об'єкту. Вказаний акт підписаний сторонами та скріплений печатками.

Звертаючись до суду з даним позовом, Харківська міська рада зазначила, що рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.

Відповідно до п. 1.1. цього рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" (а.с.39) встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

13.12.2013р. позивач звернувся до відповідача з листом-пропозицією щодо підписання трьох примірників додаткової угоди до договору оренди землі від 16.09.2004р., направлених на адресу відповідача, та повернення їх позивачу для подальшої реєстрації.

Відповідач вказані додаткові угоди не підписав, оскільки заперечує проти внесення змін до вказаного договору оренди земельної ділянки та листом від 14.05.2014р. повідомив позивача про те, що використовує земельну ділянку не в комерційній діяльності, а у виробничих цілях. Тому при встановленні орендної плати коефіцієнт нормативно грошової оцінки повинен бути нижче.

Задовольняючи частково позовні вимоги, місцевий господарський суд вказав, що позивачем доведено наявність підстав для внесення змін до спірного договору оренди землі щодо зміни орендної плати, у зв'язку з встановленням нової нормативно-грошової оцінки землі. Що стосується пунктів 13, 14 та 28 договору оренди землі від 16.09.2004 року, викладених в додатковій угоді, в редакції позивача, господарський суд вказав, що вказані пункти суперечать умовам Типового договору та нормам чинного законодавства, тому відсутні підстави для внесення їх до спірного договору оренди земельної ділянки.

З такими висновками місцевого господарського суду погоджується колегія суддів, виходячи з наступного.

Відповідно до ст.1 Закону України від 06.10.1998р. № 161-XIV "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 2 Закону України "Про оренду землі" визначено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно ст. 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (постанова від 03.12.2013 № 5009/3430/12, Про доповнення Інформаційного листа ВГСУ від 15.03.2011 № 01-06/249 "Про постанови ВСУ, прийняті за результатами перегляду судових рішень господарських судів" від 20.05.2014р.).

В пункті 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

При перегляді рішень господарських судів з аналогічних спорів, зокрема в постанові від 04.07.2011р. по справі № 41/81пд, Верховний Суд України зазначив, що оскільки сторонами в договорі оренди передбачено можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Частинами четвертою та пятою статті 21 Закону України "Про оренду землі" (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю", та не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.

Методику розрахунку ставок земельного податку визначено в статті 7 Закону України "Про плату за землю" (в редакції на час виникнення спірних правовідносин).

А порядок проведення нормативної грошової оцінки земель не рідше ніж один раз на 5-7 років передбачений статтею 18 Закону України "Про оцінку земель".

Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку.

Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

Згідно з пунктом 13 договору розмір орендної плати може змінюватись у випадках, передбачених нормативними актами України, а також у випадку зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів, внаслідок інфляції тощо.

Отже, враховуючи, що чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, а умовами договору та приписами чинного законодавства передбачено обов'язок орендаря змінювати розмір орендної плати у визначених вище випадках, зокрема - зміна розміру земельного податку, який розраховується виходячи зі коефіцієнту нормативно-грошової оцінки землі, колегія суддів дійшла висновку про правомірність та обґрунтованість вимог позивача щодо внесення змін до договору оренди стосовно зміни розміру орендної плати.

Крім того, позивач в додатковій угоді просить викласти п. 13, 14, 28 договору оренди землі у своїй редакції, при цьому жодним чином не обґрунтовуючи вимоги щодо необхідності внесення змін до договору оренди земля шляхом викладення пунктів 13, 14, 28 у редакції позивача.

Колегія суддів повністю погоджується з висновком місцевого господарського суду щодо незаконності цих вимог та зазначає, що запропоновані позивачем умови пунктів 13, 14, 28 суперечать умовам Типового договору оренди землі, затвердженого Постановою КМУ від 30.03.2004р. N220.

У відповідності до приписів частини 4 статті 179 Господарського кодексу України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, в т.ч. типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови. Конкретизувати умови означає визначити ті умови договору, які мають змінюваний характер в залежності від конкретних умов відповідних правовідносин (стосовно договору оренди земельної ділянки, наприклад, це місцезнаходження, цільове призначення, площа та якісні характеристики земель, перелік, характеристика і стан лінійних споруд, інших об'єктів інфраструктури, у тому числі доріг, наявність обмежень, ставка та розмір орендної плати, строк дії договору тощо).

У даному ж випадку позивач, пропонуючи умови договору, які відсутні у типовому договорі оренди землі, який затверджений Постановою КМУ від 30.03.2004р. N220 "Про затвердження Типового договору оренди землі", насправді просить не конкретизувати, а змінити і доповнити умови типового договору, що прямо суперечить забороні на відступ від умов типового договору, встановленій частиною 2 статті 630 Цивільного кодексу України та частиною 4 статті 179 Господарського кодексу України.

Що стосується заперечень відповідача щодо неправильного визначення функціонального призначення земельної ділянки, на якій розташовані будівлі відповідача, та відповідно, неправильного розрахунку коефіцієнту для визначення розміру орендної плати, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до частини першої статті 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:

а) землі сільськогосподарського призначення;

б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;

г) землі оздоровчого призначення;

ґ) землі рекреаційного призначення;

д) землі історико - культурного призначення;

є) землі лісового фонду;

є) землі водного фонду;

ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Таким чином частиною першою статті 19 Земельного кодексу України встановлений вичерпний перелік категорій земель України за основним цільовим призначенням.

Статтею 1 Закону України «Про землеустрій» визначено, що цільове призначення земельної ділянки це - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.

Згідно із статтею 38 Земельного кодексу України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування.

Використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням державних стандартів і норм, регіональних та місцевих правил забудови (стаття 39 Земельного кодексу України).

Тобто, використання власником частини земельної ділянки наданої для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, для розміщення об'єкту торгівлі буде здійснюватися в межах категорії земель «житлової та громадської забудови».

У свою чергу, наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 1 листопада 2010 р. за № 1011/18306, затверджено Класифікацію видів цільового призначення земель, яка визначає поділ земель на окремі види цільового призначення, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності, типами забудови, типами особливо цінних об'єктів, відповідно до якої, секція В «землі житлової та громадської забудови» визначає поділ земель цієї категорії за видами цільового призначення.

Так, одним із видів цільового призначення земельної ділянки в межах категорії «земель житлової та громадської забудови» є «землі громадської забудови (землі, які використовуються для розміщення громадських будівель і споруд (готелів, офісних будівель, торговельних будівель, для публічних виступів, для музеїв та бібліотек, для навчальних та дослідних, закладів, для лікарень та оздоровчих закладів), інших об'єктів загального користування)».

Проте, частиною п'ятою статті 20 Земельного кодексу України встановлено, що види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог. встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Згідно витягу Управління Держземагенства у м.Харкові № 3255/08 від 24.09.2013р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель земельна ділянка по вул. Ощепкова, 29 у м. Харкові за функціональним використанням належить до земель комерційного використання із застосуванням коефіцієнту за функціональне використання земельної ділянки (Кф) - 2,5, а за цільовим призначенням - для експлуатації нежитлових приміщень під офіс та магазин «Будматеріали».

Порядком впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, затвердженим рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13 встановлено, що Департамент земельних відносин Харківської міської ради є власником програмного комплексу «Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013» (пункт 2.1 Порядку). Комунальне підприємство «Міський інформаційний центр» є користувачем програмного комплексу «Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013» за договором з Департаментом земельних відносин, надає доступ до зазначеного програмного комплексу управлінню Держземагентства у м. Харкові Харківської області для надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки (пункт 2.3 Порядку). Управління Держземагентства у місті Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством (пункт 2.2 Порядку).

Визначення розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 №213 (далі Методика №213), та Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук, від 27.01.2006 №18/15/21/11 (далі Порядок №18/15/21/11).

Отже, вид функціонального використання земельної ділянки визначається органами Держземагентства, а не на підставі рішення міської ради.

До того ж, необхідно зазначити, що витяг № 3255/08 від 24.09.2013р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по вул. Ощепкова, 29 у м. Харкові, як і розрахунок орендної плати №696/14, у встановленому законом порядку не оскаржено та є чинним.

Таким чином твердження відповідача стосовно неправомірності віднесення земельної ділянки по вул. Ощепкова, 29 у м. Харкові до земель комерційного використання та застосування Управлінням Держкомзему в м. Харкові коефіцієнта функціонального використання 2,5 є безпідставним та спростовується вищенаведеним.

За таких обставин, доводи, викладені в апеляційній скарзі не відповідають приписам чинного законодавства та не знайшли свого підтвердження в матеріалах справи.

Відповідно до Постанови Пленуму Вищого господарського суду від 23.03.2012р. № 6 «Про судове рішення», рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з'ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі.

Враховуючи наведені обставини справи та норми права, колегія суддів дійшла висновку про відповідність оскаржуваного рішення нормам чинного законодавства та матеріалам справи, на підставі чого, рішення господарського суду Харківської області від 12.05.2015р. у справі № 922/2128/15 слід залишити без змін, а апеляційну скаргу відповідача - без задоволення.

Керуючись ст.ст. 99, 101, 102, п.1 ст. 103, ст. 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду, одностайно, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "БМУ "Термоспецмонтаж" залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Харківської області від 12.05.2015р. по справі № 922/2128/15 залишити без змін.

Повний текст постанови складено 03.07.2015 р.

Головуючий суддя В.О. Фоміна

Суддя О.О. Крестьянінов

Суддя О.В. Шевель

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення02.07.2015
Оприлюднено07.07.2015
Номер документу46063839
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/2128/15

Постанова від 02.07.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Фоміна В. О.

Ухвала від 08.06.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Фоміна В. О.

Рішення від 12.05.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Сальнікова Г.І.

Ухвала від 30.04.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Сальнікова Г.І.

Ухвала від 06.04.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Сальнікова Г.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні