Постанова
від 09.07.2009 по справі 2-а-2765/09/0270
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

 

 

ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ

СУД

м. Вінниця,    вул. Островського, 14

тел/факс (0432)

55-15-10, 55-15-15, e-mail: inbox@adm.vn.court.gov.ua


 

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 

 

09 липня 2009 р.                                                                                    Справа № 2-а-2765/09/0270

 

Вінницький окружний адміністративний суд в складі

Головуючого судді Загороднюка Андрія Григоровича,

 

При секретарі судового засідання:   Балан Марині Анатоліївні 

За участю представників сторін:

позивача        :  

ОСОБА_1

відповідача   :  

ОСОБА_2

третьої особи:

ОСОБА_3

 

розглянувши матеріали справи

за позовом: ОСОБА_4

до:   реєстратора

Хмільницького районного відділу Вінницької регіональної  філії державного підприємства "Центру

державного земельного кадастру" ОСОБА_2, третя особа: Вінницька

регіональна філія державного підприємства "Центр державного земельного

кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"  

про:

визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії

 

ВСТАНОВИВ

:

 

09.06.2009р. до Вінницького окружного адміністративного

суду звернулась ОСОБА_4   з

адміністративним позовом до реєстратора Хмільницького районного відділу

Вінницької регіональної  філії державного

підприємства "Центру державного земельного кадастру" ОСОБА_2, третя

особа: Вінницька регіональна філія державного підприємства "Центр

державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних

ресурсах"  про визнання дій

неправомірними та зобов'язати 

зареєструвати  право власності на

земельні ділянки за позивачкою.

Позовні вимоги мотивовані тим, що 21.03.2008р.  на підставі рішення постійно діючого  третейського суду при товарній біржі  "Хмільницька регіональна земельна

біржа" визнано дійсним договір купівлі-продажу від 07.03.2008 р.  земельних ділянок: 1. площею 0,2641 га,

цільове призначення земельної ділянки: для ведення особистого селянського

господарства, кадастровий номер: 0524880300:01:000:0023, що знаходиться в

АДРЕСА_1; 2. площею 0,2500 га., цільове призначення земельної ділянки: для

будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд,

кадастровий номер: 0524880300:01:000:0021, що знаходиться в АДРЕСА_1.  площею 0,3481 га., цільове призначення

земельної ділянки: для ведення особистого селянського господарства, кадастровий

номер: 0524880300:01:000:0022, що знаходиться в АДРЕСА_1,  укладений між ОСОБА_4 та ОСОБА_5

 

08.04.2009р. позивачка звернулась до реєстратора

Хмільницького районного відділу Вінницької регіональної філії державного

підприємства "Центр державного земельного кадастру" ОСОБА_2  з заявою про реєстрацію права власності на

земельні ділянки.

Однак, відповідно до листа вих. № 3028 від

28.04.2009р.  позивачці відмовлено у

реєстрації права власності на земельну ділянку, посилаючись на   внесені зміни до Закону України "Про

третейські суди".

Позивачка вважає рішення 

про відмову у реєстрації права власності незаконним  та таким, що порушує її права та інтереси.

У судовому засіданні представник позивача підтримав

позовні вимоги, посилаючись на обставини, викладені  у позовній заяві.

Відповідач позов не визнала. У судовому засіданні

вказала, що реєстрацію права власності на земельну ділянку вона має право

здійснювати, проте відповідачем повинно виступати по даній справі саме

Вінницька регіональна філія державного підприємства "Центр державного

земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"

, оскільки їй надані повноваження виступати в судах .

Представник третьої особи під час судового засідання

зазначив, що в зв'язку з прийняттям Верховною Радою України Закону України “Про

внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності третейських

судів та виконання рішень третейських судів" від 05.03.2009 р. № 1076-VI,

який оприлюднений в газеті “Урядовий кур'єр”31.03.2009 р. і набрання з цієї

дати ним чинності, філія не  має права

здійснювати державну реєстрацію правочинів та правовстановлюючих документів на

земельну ділянку, підтвердженого рішенням вищевказаного третейського суду,

оскільки в статтю 6 Закону України “Про третейські суди”внесено доповнення,

зокрема, пункт 7, яким всі третейські суди позбавлено права розглядати справи й

спори, пов'язаних з нерухомим майном, включаючи земельні ділянки.  Крім того, в другому пункті "Прикінцевих

та перехідних положень" вищевказаного Закону зазначено, що не підлягають

примусовому виконанню рішення третейських судів, прийняті до набрання чинності

цим Законом і не виконані на день набрання чинності цим Законом  у справах, які відповідно до цього Закону ,

не підвідомчі третейським судам. Крім того, представник третьої особи також

підтвердив, що саме їх підприємству доручено представляти інтереси в судах, а

тому реєстратор Хмільницького районного відділу Вінницької регіональної  філії державного підприємства "Центру

державного земельного кадастру" ОСОБА_2 не може бути відповідачем по даній

адміністративній справі.

Суд, заслухавши пояснення сторін, розглянувши матеріали

справи, повно, всебічно та об'єктивно дослідивши докази по справі, встановив

наступне.

21.03.2008р.  на підставі

рішення постійно діючого  третейського

суду при товарній біржі 

"Хмільницька регіональна земельна біржа" визнано дійсним

договір купівлі-продажу від 07.03.2008 р. 

земельних ділянок: 1. площею 0,2641 га, цільове призначення земельної

ділянки: для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер:

0524880300:01:000:0023, що знаходиться в АДРЕСА_1; 2. площею 0,2500 га.,

цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування жилого

будинку, господарських будівель і споруд, кадастровий номер:

0524880300:01:000:0021, що знаходиться в АДРЕСА_1.  площею 0,3481 га., цільове призначення

земельної ділянки: для ведення особистого селянського господарства, кадастровий

номер: 0524880300:01:000:0022, що знаходиться в АДРЕСА_1,  укладений між ОСОБА_4 та ОСОБА_5

08.04.2009р. позивачка звернулась до реєстратора

Хмільницького районного відділу Вінницької регіональної філії державного

підприємства "Центр державного земельного кадастру" ОСОБА_2  з заявою про реєстрацію права власності на земельні

ділянки.

Однак, відповідно до листа вих. № 3028 від

28.04.2009р.  позивачці відмовлено у

реєстрації права власності на земельну ділянку, посилаючись на   внесені зміни до Закону України "Про

третейські суди".

Частиною 1 ст. 126 Земельного кодексу України

передбачено, що право   власності   на  

земельну   ділянку  посвідчується державним актом, крім випадків,

визначених частиною другою цієї статті.

Як вбачається із п. 1.2 Інструкції  про порядок складання, видачі, реєстрації

і           зберігання державних актів на

право власності на земельну ділянку і право постійного користування   земельною ділянкою та договорів оренди

землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах №

43 від 04.05.1999р.,  форми  державного 

акта  на право власності на

земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною

ділянкою, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 02.04.2002 р. N

449.

Крім того, у п. 3.1 Інструкції  про порядок складання, видачі, реєстрації

і   зберігання державних актів на право

власності на земельну ділянку і право постійного користування   земельною ділянкою та договорів оренди землі

визначено, що державні акти на право власності на земельну ділянку, на право

постійного користування земельною ділянкою видаються структурними підрозділами

Центру державного земельного кадастру при 

Держкомземі України.

 

У судовому засіданні встановлено, що відповідач не

відноситься до системи органів місцевого самоврядування та органів державної

влади, а є структурним підрозділом державного госпрозрахункового підприємства.

Крім того, згідно п.п. 3.2.4 Положення про Хмільницький районний відділ

Вінницької регіональної філії державного 

підприємства "Центр державного земельного кадастру" відповідач

має право реєструвати право власності на земельні ділянки та видавати

правовстановлюючі документи. У судовому засіданні відповідач вказала, що вона

самостійна у прийнятті рішень щодо реєстрації прав власності або щодо відмови у

проведенні такої реєстрації. ЇЇ покази також підтверджуються п. 2.7  Посадової інструкції реєстратора

районного(міського) відділу Вінницької регіональної філії державного

підприємства "Центр державного земельного кадастру".

Виходячи з аналізу вищевказаних законодавчих та

нормативних актів, відповідачу, на основі законодавства, делеговані державою

владні управлінські функції, а тому при вирішенні даного спору він підпадає під

визначення поняття "суб'єкт владних повноважень", наведене у ст. 3

КАС України. Таким чином, вказаний спір підлягає розгляду адміністративним

судом.

Згідно із п.  2.1.

Інструкції  про порядок складання,

видачі, реєстрації і   зберігання

державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного

користування   земельною ділянкою та

договорів оренди землі роботи  зі

складання державного акта на право власності на земельну ділянку або на право

постійного користування земельною ділянкою виконуються в такій послідовності:

        -

підготовчі роботи;

     -

встановлення (відновлення) в натурі (на місцевості) меж земельної ділянки та

меж обмежень на використання земельної ділянки;

     - складання

кадастрового плану земельної ділянки;

     - заповнення

бланка державного акта.

Статтею 125 Земельного кодексу України визначено, що

право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та

право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих

прав.

Відповідно до ст. 19 Закону України "Про державну

реєстрацію речових прав та їх обмежень" 

визначено перелік документів на підставі яких здійснюється державна

реєстрація прав, зокрема, державний акт про право власності на земельну

ділянку.

Статтею 17 Закону України "Про державну реєстрацію

речових прав та їх обмежень" визначено порядок проведення державної

реєстрації речових прав на нерухоме майно. Зокрема, вказано, що  державна реєстрація речових прав проводиться

в такому порядку:

     - облік заяви

про державну реєстрацію речових прав;

     - прийняття і

перевірка документів, поданих для державної реєстрації речових прав;

     - установлення

відсутності підстав для відмови в державній реєстрації речових прав;

     - державна

реєстрація речових прав або відмова в такій реєстрації прав та внесення даних

до Державного реєстру прав;

     - присвоєння

кадастрового номера об'єкту нерухомого майна;

     - видача

документів, що підтверджують зареєстроване речове право.

Законом України "Про державну реєстрацію речових

прав та їх обмежень" у ст. 24 визначені підстави з яких у державній

реєстрації права може бути відмовлено, а саме 

в  разі, якщо:

- заявлене право не підлягає державній реєстрації

відповідно до цього Закону;

- нерухоме майно або більша за площею його частина

перебуває в іншому реєстраційному (кадастровому) окрузі;

- із заявою про державну реєстрацію звернулася особа,

яка відповідно до цього Закону не може бути суб'єктом права власності на   даний об'єкт нерухомого майна або

представником такого суб'єкта;

- подані документи не відповідають вимогам, установленим

цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, або не дають змоги установити

відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують;

-  заяву про

державну реєстрацію права власності відповідно до правочину про відчуження

нерухомого майна було подано після державної реєстрації обмежень, вчинених щодо

цього майна;

- заявлене право власності або інше речове право вже

зареєстроване.

При цьому ч. 3 ст. 24 

Закону України "Про державну реєстрацію речових прав та їх

обмежень"  закріплено, що відмова у

державній реєстрації прав з підстав, не передбачених цим Законом, заборонена.

Під час розгляду справи встановлено, що відповідач

відмовляючи у проведенні державної реєстрації права власності на земельну

ділянку не зазначив жодної підстави, визначеної ст. 24 Закону України "Про

державну реєстрацію речових прав та їх обмежень", що підтверджується і

самою письмовою відповіддю відповідача № 3028 від 28.04.2009р.

Посилання відповідача на зміни до Закону України

"Про третейські суди", судом не можуть бути прийняті, як підстава для

відмови у державній реєстрації, оскільки така підстава не передбачена ст. 24

Закону України "Про державну реєстрацію речових прав та їх обмежень".

Статтею 8 Закону України "Про державну реєстрацію

речових прав та їх обмежень" передбачено, що державну  реєстрацію 

прав власності,  інших речових

прав на нерухомість, їх обмежень, правочинів щодо нерухомого майна  здійснює державний реєстратор прав. Він же

і  відмовляє в такій реєстрації.  Державний 

реєстратор прав самостійний у прийнятті рішення про державну реєстрацію

прав  та 

відмову  в  такій 

реєстрації  і здійснює

повноваження тільки відповідно до закону. 

Дії державного реєстратора прав щодо державної  реєстрації 

прав  або  відмови 

в такій реєстрації можуть бути оскаржені до суду.

Відповідно до ч. 4 ст. 5 Закону України "Про

державну реєстрацію речових прав та їх обмежень" державна  реєстрація 

прав  проводиться місцевими

органами державної реєстрації прав виключно за місцем знаходження нерухомого

майна, а саме: в містах Києві та Севастополі, місті обласного підпорядкування,

районі.

Згідно ч. 1 ст. 7 Закону України "Про державну

реєстрацію речових прав та їх обмежень" 

місцеві  органи  державної 

реєстрації прав є відділеннями державної госпрозрахункової юридичної

особи з консолідованим балансом (центру державного земельного кадастру).

Частиною 3 ст. 7 Закону України "Про державну

реєстрацію речових прав та їх обмежень" визначено, що керівник

місцевого  органу  державної 

реєстрації  прав  є державним реєстратором прав і призначається

центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку

визнати дії реєстратора Хмільницького районного відділу Вінницької

регіональної  філії державного

підприємства "Центру державного земельного кадастру" ОСОБА_2 щодо

відмови   в реєстрації  права власності на земельні ділянки   неправомірними.

Відповідно до ч. 2 ст. 11 КАС України, суд може вийти за

межі позивних вимог в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод

та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять. Як наслідок,

суд, з метою захисту прав позивача у повному обсязі, вважає необхідним  зобов'язати реєстратора Хмільницького

районного відділу Вінницької регіональної 

філії державного підприємства "Центру державного земельного

кадастру" ОСОБА_2  організувати

повторний розгляд звернення та у визначеному законодавством порядку прийняти

рішення  щодо можливості  реєстрації 

права власності на земельні ділянки.

Під час розгляду адміністративної справи суд прийшов до

висновку, що відсутні підстави для зобов'язання відповідача видати та провести

реєстрацію права власності на земельну ділянку, оскільки для цього необхідно

вчинити певні  процедурні дії, визначені

нормативними актами, які регулюють порядок виготовлення державних актів та  ведення державного реєстру земель. Як

встановлено під час судового засідання, відповідачем надана відповідь позивачу

про відмову у реєстрації без дослідження вказаних питань. У судовому засіданні

ці питання також не були предметом дослідження, а тому, суд не може зобов'язати

відповідача без здійснення необхідних законодавчо визначених процесуальних

дій  виготовити державний акт та

здійснити його  реєстрацію.

Відповідно до ст. 71 КАС України кожна сторона повинна

довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім того,

в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність

суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого

рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує

проти адміністративного позову, а суд згідно ст. 86 зазначеного Кодексу оцінює

докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується

на  їх безпосередньому, всебічному,

повному та об'єктивному дослідженні.

Дослідивши та вивчивши матеріали справи, оцінивши

зібрані по справі докази, суд прийшов до висновку, що адміністративний позов

підлягає частковому задоволенню.

Згідно ч. 3 ст. 94 кодексу адміністративного судочинства

України, враховуючи, що адміністративний позов задоволено частково, позивачу

підлягають поверненню документально підтверджені судові витрати з державного

бюджету України у розмірі 1 грн. 70 коп.              

Керуючись ст.ст.11,  70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167,

255, 257  КАС України, суд -

 

ПОСТАНОВИВ

:

 

Позов ОСОБА_4 до реєстратора Хмільницького районного відділу

Вінницької регіональної  філії державного

підприємства "Центру державного земельного кадастру" ОСОБА_2, третя

особа: Вінницька регіональна філія державного підприємства "Центр

державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних

ресурсах"  про визнання дій

неправомірними та зобов'язати 

зареєструвати  право власності на

земельні ділянки за позивачкою 

задовольнити частково.

Визнати протиправними 

дії  реєстратора Хмільницького

районного відділу Вінницької регіональної 

філії державного підприємства "Центру державного земельного

кадастру" ОСОБА_2 щодо відмови  

в  реєстрації  права власності на земельні ділянки.

Зобов'язати реєстратора Хмільницького районного відділу

Вінницької регіональної  філії державного

підприємства "Центру державного земельного кадастру" ОСОБА_2  у визначеному законом порядку розглянути

питання щодо можливості   реєстрації  права власності на земельні ділянки площею

0,2641 га, цільове призначення земельної ділянки: для ведення особистого

селянського господарства, кадастровий номер: 0524880300:01:000:0023, що

знаходиться в АДРЕСА_1;  площею 0,2500

га., цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування

жилого будинку, господарських будівель і споруд, кадастровий номер:

0524880300:01:000:0021, що знаходиться в АДРЕСА_1;  площею 0,3481 га., цільове призначення

земельної ділянки: для ведення особистого селянського господарства, кадастровий

номер: 0524880300:01:000:0022, що знаходиться в АДРЕСА_1.

В решті позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_4  (АДРЕСА_1) 

з Державного бюджету України 

судовий збір у розмірі 1, 70 грн.     

 

 

Відповідно до ст. 186 КАС України постанова може бути оскаржена

протягом 10 днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у

повному обсязі відповідно до ст. 160 цього Кодексу - з дня складення в повному

обсязі шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга на

постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання

заяви про апеляційне оскарження. При цьому апеляційна скарга може бути подана

без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження , якщо скарга

подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.

Заява про апеляційне оскарження та апеляційна скарга подаються до суду апеляційної

інстанції через суд , який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія

апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду

апеляційної інстанції.

 

Відповідно до ст. 254 КАС України постанова набирає законної

сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження. Якщо

було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була

подана у строк, встановлений цим Кодексом, постанова або ухвала суду першої

інстанції набирає сили після закінчення цього строку.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не

скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

 

 Повний текст

постанови оформлено:   14.07.09 

 

Суддя                                                                     Загороднюк

Андрій Григорович

 

Дата ухвалення рішення09.07.2009
Оприлюднено17.12.2010
Номер документу4606833
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-2765/09/0270

Постанова від 09.07.2009

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Загороднюк А.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні