Рішення
від 01.07.2015 по справі 916/1809/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"01" липня 2015 р.Справа № 916/1809/15

Господарський суд Одеської області у складі судді Мостепаненко Ю.І.,

при секретарі судового засідання Войтенко С.М.

за участю представників сторін:

від прокуратури - Озерова О.Д. (довіреність № 05/1-1880вих.-15 від 12.05.2015р.),

від ОМР - Моджук І.О. (довіреність № 352/исх-гс від 19.12.2014р.),

від ОКП у вигляді ТОВ „Облагрообладнання" - Чернова Т.В. (генеральний директор), Пономаренко Б.О. (довіреність № 01/15 від 16.06.1215р.),

від ДКВ ОМР - Польщіна ТЛ. (довіреність № 01-36/70 від 05.06.2015р.),

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом заступника прокурора Суворовського району міста Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради

до відповідача - Одеського комерційного підприємства у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю „Облагрообладнання"

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Департамент комунальної власності Одеської міської ради

про внесення змін до договору оренди,

встановив:

Заступник прокурора Суворовського району міста Одеси звернувся до господарського суду Одеської області в інтересах держави в особі Одеської міської ради (ОМР) з позовом до Одеського комерційного підприємства у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю „Облагрообладнання" (ОКП у вигляді ТОВ „Облагрообладнання") про внесення змін до договору оренди землі від 03.08.2009р., зареєстрованого в Одеському міському відділі ОРФ ДП „Центр ДЗК" за № 041050500005 від 25.01.2010р., яким Одеською міською радою передано ОКП у вигляді ТОВ „Облагрообладнання" земельну ділянку, площею 1 582 кв.м., що розташована за адресою: м. Одеса, Новомосковська дорога, 23/1 терміном на 49 років, виклавши п.п. 2.3, 4.1 в наступній редакції:

- п. 2.3 - „Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки, площею 1 582 кв. м. (кадастровий № 5110137300:03:004:0015) становить 280 203,84 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 147/М від 22.11.2013р., складеного управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області";

- п. 4.1 - „Орендна плата за земельну ділянку, площею 1 582 кв. м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Новомосковська дорога, 23/1, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 8 406,12 грн. на рік".

Судовий збір заступник прокурора просить стягнути з відповідача.

В обґрунтування своїх вимог заступник прокурора Суворовського району міста Одеси посилається на те, що рішеннями Одеської міської ради № 41-VI від 28.12.2010р. „Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Одеси" та № 1268-VI від 20.09.2011р. „Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.09.2010р. № 41 VI „Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Одеси" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Одеси та введено в дію нову нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати з 20.09.2011р.

Рішенням Одеської міської ради № 1267-VI від 20.09.2011р. „Про затвердження фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за земельні ділянки в м. Одесі" затверджено та введено в дію фіксовані відсотки при визначенні орендної плати за землі міста Одеси відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Одеси, затвердженої рішенням ОМР № 41-VI від 28.12.2010р.

Прийняття Одеською міською радою зазначених рішень зумовило необхідність здійснення перегляду умов діючих договорів оренди в частині розміру орендної плати, з метою приведення у відповідність до умов діючого законодавства, в тому числі, і договору оренди землі від 03.08.2009р., укладеного між Одеською міською радою (Орендодавцем) та ОКП у вигляді ТОВ „Облагрообладнання"

В позовній заяві заступник прокурора зазначає, що ДКВ ОМР направив відповідачу пропозицію № 01-13/8008 від 16.10.2014 р. про внесення змін до договору оренди землі та розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, яким було передбачено збільшення розміру орендної плати. У встановлений законодавством термін ОКП у вигляді ТОВ „Облагрообладнання" не надало відповіді на цю пропозицію, отже, відмовилось вносити зміни до договору оренди. Оскільки між сторонами не було підписано відповідних змін до договору оренди, заступник прокурора і звернувся до суду з даним позовом в інтересах держави в особі Одеської міської ради.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 05.05.2015р. порушено провадження по справі № 916/1809/15 за даним позовом, розгляд справи призначено на 17.06.2015р., залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Департамент комунальної власності Одеської міської ради.

17.06.2015р. до господарського суду Одеської області від третьої особи надійшли письмові пояснення (вх. № 15388/15), згідно з якими ДКВ ОМР, підтримуючи позовні вимоги заступника прокурора Суворовського району міста Одеси, просить суд їх задовольнити, при цьому, зазначає, що з метою досудового врегулювання спору 23.10.2014р. відповідачу була направлена пропозиція № 01-13/8008 від 16.10.2014 р. про внесення змін до договору оренди землі (в порядку ст. 188 ГК України), додатком до пропозиції ДКВ ОМР надіслав відповідачу проекти додаткового договору та розрахунок орендної плати щодо внесення змін до договору оренди землі, укладеного між Одеською міською радою та ОКП у вигляді ТОВ „Облагрообладнання". В зазначеній пропозиції відповідачу було запропоновано в термін до 07.11.2014р. підписати вищевказані документи та повернути їх до ДКВ ОМР. При цьому, відповідач письмово не проінформував ані Департамент, ані Одеську міську раду про згоду, або відмову від запропонованого внесення змін до договору оренди землі. Посилаючись на ст. 188 ГК України та ст. 30 ЗУ „Про оренду землі", третя особа зазначає, що у випадку недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі, спір вирішується в судовому порядку.

В судовому засіданні 17.06.2015р. представником відповідача надано відзив на позовну заяву (вх. № 15436/15), згідно якого відповідач визнає позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі та викладення п. 2.3 та п. 4.1 договору в редакції, зазначеній в позові, при цьому, відповідач не погоджується з вимогами щодо стягнення з нього судового збору, оскільки не вважає себе особою, що ухиляється від прийняття пропозиції іншої сторони.

Відповідач зазначає, що 03.11.2014р. ним був отриманий лист ДКВ ОМР № 01-13/8008 від 16.10.2014 р. з пропозицією підписати проект додаткового договору до договору оренди землі від 03.08.2009р. При цьому, відповідач листом № 72/7 від 12.11.2014р. надав відповідь ДКВ ОМР, згідно якої погодився на укладання відповідного додаткового договору, та надав до ДКВ ОМР два примірника підписаного додаткового договору з усіма додатками. Зазначений лист відповідача № 72/7 від 12.11.2014р. ДКВ ОМР отримано 12.11.2014р. та зареєстровано у відповідному підрозділі ДКВ ОМР за вхідним № 01-18/1817.

Ухвалами господарського суду Одеської області від 17.06.2015р.:

- продовжено строк розгляду справи до 15.07.2015р., - згідно ст. 69 ГПК України;

- відкладено розгляд справи на 01.07.2015р., у зв'язку з ненаданням суду всіх витребуваних доказів - згідно ст. 77 ГПК України.

В судовому засіданні 01.07.2015р.:

- представник прокуратури наполягав на задоволенні позовних вимог в повному обсязі, просив суд їх задовольнити;

- представник Одеської міської ради підтримав позовні вимоги заступника прокурора в повному обсязі та просив суд їх задовольнити;

- представник відповідача визнав позовні вимоги заступника прокурора, при цьому наполягав, що відповідачем ще в листопаді 2014р. було надіслано третій особі, а третьою особою було отримано, два примірника підписаних та належним чином оформлених проекта додаткового договору з погодженням внесення змін до договору оренди землі від 03.08.2009р., які є предметом спору по даній справі;

- представник Департаменту комунальної власності Одеської міської ради підтримав позовні вимоги заступника прокурора, просив суд їх задовольнити, при цьому, підтвердив надходження в листопаді 2014р. від відповідача до Департаменту комунальної власності Одеської міської ради підписаних примірників додаткового договору до договору оренди землі від 03.08.2009р.

Згідно із приписами ст. 85 ГПК України в судовому засіданні 01.07.2015р. оголошено вступну і резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення присутніх в судових засіданнях представників сторін, суд встановив таке.

03.08.2009р. між Одеською міською радою (Орендодавцем) та ОКП у вигляді ТОВ „Облагрообладнання" (Орендарем) укладено договір оренди землі (Договір), відповідно до якого Орендодавець на підставі Закону України „Про оренду землі" та рішення Одеської міської ради № 4053-V від 25.12.2008р. надає, а Орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку, площею 1 582 кв. м., що знаходиться за адресою: м. Одеса, Новомосковська дорога, 23/1, для експлуатації залізничної гілки, згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору (п. 1.1 Договору).

П. 2.1 Договору передбачено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1 582 кв.м., у тому числі по угіддях: під залізницями - 1 582 кв.м.

На земельній ділянці розташована залізнична гілка (джерело енергії - міська РЕС та резервна дизельна електростанція), яка знаходиться на балансі ОКП у вигляді ТОВ „Облагрообладнання" на підставі довідки № 36/1 від 14.02.2008р. (п. 2.2 Договору).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 224 636,32 грн., з урахуванням індексації за 2008р., згідно довідки-витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 06.03.2008р. № 69-03/М, складеної Управлінням земельних ресурсів у місті Одеса Головного управління земельних ресурсів у Одеській області Державного агентства земельних ресурсів України (п.2.3 Договору).

П. 3.1 Договору встановлено, що договір укладено терміном на 49 років, для експлуатації залізничної гілки.

Відповідно до п. 4.1 Договору орендна плата за земельну ділянку площею 1 582 кв.м. розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 6 739,09 на рік з урахуванням індексації за 2008 рік. Орендна плата сплачується Орендарем у грошовій безготівковій формі.

Розмір орендної плати встановлюється за домовленістю сторін згідно рішення Одеської міської ради № 4247-ІV від 15.07.2005р. у відповідності до розрахунку розміру орендної плати та може збільшуватись Одеською міською радою в межах, передбачених законодавством, в залежності від збільшення ринкової вартості земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні (п. 4.2 Договору).

Орендна плата, вноситься за базовий податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця на протязі 30 календарних днів, слідуючи за останнім календарним днем. Орендна плата, враховуючи невиплачену, підлягає індексації відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000р. № 783 „Про проведення індексації грошової оцінки земель" (п. 4.3 Договору).

П. 4.4 Договору сторонами узгоджено, що Орендар не звільняється від орендної плати і сплачує її незалежно від результатів його господарської діяльності.

Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід'ємними частинами цього договору, крім випадків:

- зміни розміру земельного податку, відповідно до чинного законодавства України;

- коригування „Грошової оцінки земель м. Одеси", яка затверджується рішеннями Одеської міської ради;

- зміни функціонального призначення будівлі або її частини.

У цих випадках розмір орендної плати змінюється орендодавцем.

П. 6.1 Договору сторони передбачили, що передача земельної ділянки в оренду здійснюється з проектом відведення. Підставою розроблення проекту відведення земельної ділянки є: рішення Одеської міської ради від 22.01.2008р. № 2331-V.

Передача земельної ділянки орендарю здійснюється у 3-х денних термін після державної реєстрації цього договору за актом приймання-передачі (п. 6.3 Договору).

За умовами п. 12.1 Договору, зміна умов договору здійснюється за взаємною згодою сторін, яка підлягає обов'язковому нотаріальному посвідченню. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Так, за положеннями ч. 1 ст. 20 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі підлягає державній реєстрації і на підставі ч. 1 ст. 210, ч. 3 ст. 640 ЦК України, ч. 2 ст. 125 Земельного кодексу України та ст. 18 Закону України "Про оренду землі" є укладеним з моменту його державної реєстрації.

Порядок державної реєстрації договорів оренди землі був затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1998 року N 2073, а відповідно до Указу Президента України від 17 лютого 2003 року N 134/2003 "Про заходи щодо створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру", який в силу ст. 106 Конституції України є обов'язковим до виконання на території України, на Державний комітет України по земельних ресурсах покладено обов'язок щодо здійснення у складі державного земельного кадастру реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них, договорів оренди земельних ділянок.

Як вбачається зі змісту договору оренди земельної ділянки від 03.08.2009р., він був зареєстрований в Одеському міському відділі ОРФ ДП „Центр ДЗК", про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 25.01.2010р. за № 041050500005.

Відповідно до акту приймання-передачі земельної ділянки за адресою: м. Одеса, Новомосковська дорога, 23/1, що передається в оренду ОКП у вигляді ТОВ „Облагрообладнання", Одеська міська рада передала, а ОКП у вигляді ТОВ „Облагрообладнання" прийняло - на виконання рішення Одеської міської ради № 4053-V від 25.12.2008р. та на підставі акту визначення меж земельної ділянки в натурі - земельну ділянку площею 0,1582 га, за адресою: м. Одеса, Новомосковська дорога, 23/1, в оренду терміном на 49 років, для експлуатації залізничної гілки.

28.12.2010р. Одеською міською радою було прийнято рішення № 41-VІ „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Одеси", яким затверджено технічну документації з нормативної грошової оцінки земель м. Одеси, введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати з 01.01.2012р.

20.09.2011р. Одеською міською радою було прийнято рішення № 1268-VI „Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.09.2010р. № 41 VI „Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Одеси", яким введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати з 20.09.2011р.

Рішенням Одеської міської ради № 1267-VI від 20.09.2011р. „Про затвердження фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за земельні ділянки в м. Одесі" затверджено фіксовані відсотки при визначенні орендної плати за землі міста Одеси відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Одеси, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 28.12.2010р. № 41-VІ, введено в дію фіксовані відсотки з орендної плати за землі міста Одеси з 20.09.2011р.

Згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.11.2013р. № 147/М, складеного управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 1 582 кв.м.(кадастровий номер 5110137300:03:004:0015) для експлуатації залізничної гілки, розташованої за адресою: м. Одеса, Новомосковська дорога, 23/1, складає 280 203,84 грн.

Департаментом комунальної власності Одеської міської ради, відповідно до форми, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України, здійснено розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку площею 1 582 кв.м. за адресою: м. Одеса, Новомосковська дорога, 23/1, за яким розмір орендної плати за зазначену земельну ділянку становить 8 406,12 грн. на рік.

Відповідно до Положення про Департамент комунальної власності Одеської міської ради від 19.02.2013р. № 2752-VI, Департамент комунальної власності Одеської міської ради є виконавчим органом Одеської міської ради і здійснює такі функції, як оформлення договорів оренди землі після прийняття відповідних рішень міською радою, попередній розрахунок ставок орендної плати за землю та її розміру, підготовка протоколів узгодження договірної орендної плати за землю.

23.10.2014р. відповідачу була направлена пропозиція № 01-13/8008 від 16.10.2014 р. про внесення змін до договору оренди землі (в порядку ст. 188 ГК України), відповідно до якої Департамент комунальної власності Одеської міської ради - з метою приведення у відповідність до приписів Податкового кодексу України, ЗУ „Про оренду землі" - надіслав відповідачу проекти додаткового договору та розрахунку орендної плати щодо внесення змін до договору оренди землі, укладеного між Одеською міською радою та ОКП у вигляді ТОВ „Облагрообладнання", та пропонував в термін до 07.11.2014р. підписати вищевказані документи та повернути їх до Департаменту комунальної власності Одеської міської ради.

В проекті додаткового договору про внесення змін до договору оренди землі, надісланому відповідачу, серед іншого, було викладено п. 2.3 та п. 4.1 договору в наступних редакціях:

п. 2.3 - „Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки, площею 1 582 кв. м. (кадастровий № 5110137300:03:004:0015) становить 280 203,84 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 147/М від 22.11.2013р., складеного управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області";

- п. 4.1 - „Орендна плата за земельну ділянку, площею 1 582 кв. м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Новомосковська дорога, 23/1, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 8 406,12 грн. на рік. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій безготівковій формі.".

Як зазначає заступник прокурора, ОКП у вигляді ТОВ „Облагрообладнання" не надало відповіді на цю пропозицію, отже, відмовилось вносити зміни до договору оренди.

Оскільки між сторонами не було підписано відповідних змін до договору оренди, заступник прокурора і звернувся до господарського суду Одеської області з даним позовом в інтересах держави в особі Одеської міської ради.

Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.

Згідно зі статтею 121 Конституції України одним із завдань прокуратури України є

представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.

Відповідно до статті 20 Закону України "Про прокуратуру" при виявленні порушень закону прокурор в межах своєї компетенції має право, зокрема, звертатись до суду в передбачених законом випадках.

Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненій прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.

Однією з форм представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб. Підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.

Згідно частини 1 статті 2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд порушує справи за позовними заявами, зокрема, прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Відповідно до положень частини третьої цієї статті прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Порушення прав, інтересів Одеської міської ради та держави в цілому, є підставою для їх захисту органами прокуратури шляхом представництва їх інтересів в суді.

Як передбачено п. 1 Роз'яснення президії Вищого господарського суду України від 22.05.2002р. № 04-5/570 „Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам" під поняттям „орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах" потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому надано повноваження органу виконавчої влади.

Оскільки відмова відповідача від внесення змін до договору оренди в частині розміру орендної плати землі завдає шкоди комунальній власності територіальної громади м. Одеси, власником та розпорядником якої є Одеська міська рада, з метою виконання покладених на органи прокуратури функцій та завдань, заступник прокурора Суворовського району міста Одеси звернувся до суду з даною позовною заявою в інтересах держави в особі Одеської міської ради

Відповідно до ч.ч. 1, 8 ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно зі ст. 1 Закону України „Про оренду землі" орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

У відповідності до статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Згідно з частиною 1 статті 15 Закону "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

В свою чергу, відповідно до частини 1 статті 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

За змістом частин 1, 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п.п. 288.1, 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

При цьому, згідно зі ст. 5 Закону України „Про оцінку земель" від 11 грудня 2003 року N 1378-IV (з наступними змінами та доповненнями) нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до вимог статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин. При цьому, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (статті 20, 21, 23 Закону України "Про оцінку земель").

Підсумовуючи вищевикладені положення чинного законодавства, господарський суд доходить висновку, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною відповідного договору оренди, визначення якої перебуває у прямій залежності від розміру нормативної грошової оцінки орендованої ділянки та визначених законом мінімальних ставок даного платежу.

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Як було зазначено вище по тексту, рішенням Одеської міської ради № 41-VI від 28.12.2010р. було затверджено нормативну грошову оцінку земель міста Одеси. При цьому, як вбачається із матеріалів справи, відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 147/м, виданого 22.11.2013р. Управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 5110137300:03:004:0015) площею 1582 кв.м, що розташована за адресою: м. Одеса, Новомосковська дорога, 23/1, землекористувачем якої є відповідач, складає 280 203,84грн.

В той же час, на момент укладення спірного договору оренди, нормативна грошова оцінка орендованої земельної ділянки складала 224 636,32грн., що є значно меншим ніж нова нормативна грошова оцінка цієї ділянки, затверджена в установленому порядку та введена в дію з 20.09.2011р. (рішення ОМР № 1268-VI від 20.09.2011р.)

Відповідно до розрахунку, який здійснений Департаментом комунальної власності Одеської міської ради, розмір орендної плати за земельну ділянку площею 1 582 кв.м., розташованої за адресою: м. Одеса, Новомосковська дорога, 23/1, становить 8 406,12 грн. на рік.

Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Положеннями п.4.4 договору оренди від 03.08.2009р. передбачено, що Орендар не звільняється від орендної плати і сплачує її незалежно від результатів його господарської діяльності. Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід'ємними частинами цього договору, крім випадків: зміни розміру земельного податку відповідно до чинного законодавства України; коригування „Грошової оцінки земель м. Одеси", яка затверджується рішеннями Одеської міської ради; зміни функціонального призначення будівлі або її частини. У цих випадках розмір орендної плати змінюється Орендодавцем.

Приймаючи до уваги, що сторонами в договорі оренди від 03.08.2009р. передбачена можливість зміни розміру орендної плати у випадку зміни грошової оцінки земель міста Одеси, а також враховуючи, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною і зміна нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки є підставою для перегляду даного платежу, суд доходить висновку, що з моменту ухвалення вищезазначених рішень у галузі земельних відносин у Одеської міської ради виникло передбачене законом право вимагати внесення змін до укладеного із відповідачем договору оренди з питань корегування розміру орендної плати.

Разом з тим, статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

Відповідно до ч. 1 ст. 188 ГК України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, внесення змін до договору оренди землі у разі зміни ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів уповноваженим органом повинно здійснюватися з дотриманням порядку, визначеного вказаною нормою зазначеного Кодексу. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі, спір вирішується в судовому порядку.

Як вбачається з матеріалів справи, 23.10.2014р. Департамент комунальної власності ОМР надіслав ОКП у вигляді ТОВ „Облагрообладнання" пропозицію № 01-13/8008 від 16.10.2014 р. про внесення змін до договору оренди землі (в порядку ст. 188 ГК України), укладеного між Одеською міською радою та ОКП у вигляді ТОВ „Облагрообладнання", який зареєстровано за № 041050500005 від 25.01.2010р., по земельній ділянці загальною площею 1 582 кв.м., що розташована за адресою: м. Одеса, Новомосковська дорога, 23/1, в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.

Додатком до пропозиції ДКВ ОМР надіслав відповідачу 2 примірники проекту додаткового договору та розрахунку орендної плати. В пропозиції відповідачу було запропоновано в термін до 07.11.2014р. підписати вищевказані документи та повернути їх до ДКВ ОМР для вжиття заходів з підготовки нотаріального посвідчення договору про внесення змін - згідно ст. 654 ЦК України. Також в пропозиції було зазначено, що про орієнтовану дату нотаріального посвідчення договору буде повідомлено додатково.

В проекті додаткового договору про внесення змін до договору оренди землі, надісланому відповідачу, серед іншого, було викладено п. 2.3 та п. 4.1 договору в наступних редакціях:

п. 2.3 - „Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки, площею 1 582 кв. м. (кадастровий № 5110137300:03:004:0015) становить 280 203,84 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 147/М від 22.11.2013р., складеного управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області";

- п. 4.1 - „Орендна плата за земельну ділянку, площею 1 582 кв. м. розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 8 406,12 грн. на рік. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій безготівковій формі."

ОКП у вигляді ТОВ „Облагрообладнання" листом № 72/7 від 12.11.2014р. надіслало ДКВ ОМР два підписаних та засвідчених печатками відповідача примірника проекту додаткового договору з відповідними розрахунками. Також в зазначеному листі відповідач просив повідомити про дату нотаріального посвідчення договору.

Зазначений лист Департамент отримав 12.11.2014р. за вх. № 01-18/1817.

При цьому, під час розгляду справи представник ДКВ ОМР підтвердив факт отримання такого листа від відповідача та отримання підписаних та засвідчених печатками ОКП у вигляді ТОВ „Облагрообладнання" 2 примірників проекту додаткового договору.

Таким чином, суд доходить висновку, що сторони - ще до подачі даного позову заступника прокурора Суворовського району міста Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради до суду (30.04.2015р. вх. № 1915/15) - дійшли згоди щодо зміни умов договору в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати, що свідчить про необґрунтованість тверджень заступника прокурора про відмову відповідача вносити зміни до договору оренди.

Згідно ст. 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Відповідно до ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

За приписами ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Підсумовуючи все вищевикладене, суд доходить висновку про необґрунтованість та недоведеність позовних вимог заступника прокурора Суворовського району міста Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради, та, відповідно, відсутність підстав для їх задоволення.

Що стосується визнання відповідачем позовних вимог заступника прокурора, яке викладено у відзиві на позов, то необхідно зазначити, що відповідно до ч. 5 ст. 78 ГПК України суд приймає рішення про задоволення позову у разі визнання його відповідачем. Проте, суд, який вирішує спір, не зв'язаний заявою відповідача - про визнання позову. На підставі частини шостої статті 22 ГПК України, у разі, якщо відповідні дії суперечать законодавству або порушують чиї-небудь права і охоронювані законом інтереси, спір підлягає вирішенню по суті згідно з вимогами чинного законодавства.

Відповідно до всього вищеприведеного, суд не приймає визнання позову відповідачем.

Відповідно до ст. 44 Господарського процесуального кодексу України судові витрати складаються з судового збору, сум, що підлягають сплаті за проведення судової експертизи, призначеної господарським судом, витрат, пов'язаних з оглядом та дослідженням речових доказів у місці їх знаходження, оплати послуг перекладача, адвоката та інших витрат, пов'язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Згідно статті 49 Господарського процесуального кодексу України, якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, господарський суд має право покласти на неї судовий збір незалежно від результатів вирішення спору. Судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.

При розподілі судових витрат у справі суд виходить з положень п. 4.6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013р. за № 7 „Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України". Так, п. 4.6 зазначеної постанови встановлено, що, приймаючи рішення зі справи, провадження в якій порушено за заявою прокурора, господарський суд у разі повної або часткової відмови в позові судовий збір стягує з визначеного прокурором позивача (так само повністю або пропорційно задоволеним вимогам), за винятком випадків, коли останнього звільнено від сплати судового збору, та коли позивачем у справі є сам прокурор. Стягнення відповідних сум судового збору здійснюється в доход державного бюджету України.

На підставі ст. ст. 44, 49 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються судом на визначеного заступником прокурора Суворовського району м. Одеси позивача у справі - Одеську міську раду.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1 . В задоволенні позову відмовити.

2 . Стягнути з Одеської міської ради (65004, м. Одеса, пл. Думська, 1, код ЄДРПОУ 26597691) на користь державного бюджету України (р/р 31210206783008, отримувач УК у м. Одесі/Приморський район, код ЄДРПОУ 38016923, банк отримувача ГУ ДКСУ в Одеській області, МФО 828011, КБК 22030001, символ звітності банку - 206) 1 218 (одну тисячу двісті вісімнадцять) грн.- судового збору.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 85 ГПК України.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 06 липня 2015 р.

Суддя Ю.І. Мостепаненко

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення01.07.2015
Оприлюднено09.07.2015
Номер документу46182900
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/1809/15

Постанова від 19.10.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Будішевська Л.О.

Постанова від 13.10.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Будішевська Л.О.

Ухвала від 24.07.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Будішевська Л.О.

Рішення від 01.07.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

Ухвала від 17.06.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

Ухвала від 17.06.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Мостепаненко Ю.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні