cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 липня 2015 року Справа № 903/114/15
Вищий господарський суд України у складі колегії: головуючого, судді Кузьменка М.В., суддів Васищака І.М., Студенця В.І., за участі представників сторін О. Махнової (дов. від 12.01.2015), І. Мазур (дов. від 30.01.2015), розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Дон" на рішення Господарського суду Волинської області від 17 березня 2015 року та постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 17 квітня 2015 року у справі № 903/114/15 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Дон" до Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, третя особа - приватне підприємство "Престиж Автотех плюс", про визнання частково недійсним рішення,
УСТАНОВИВ: У лютому 2015 року товариство з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Дон" звернулося до Господарського суду Волинської області з позовом до Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним пунктів 1, 1.2, 2 і 2.2 рішення адміністративної колегії Волинського обласного відділення Антимонопольного комітету України від 23 грудня 2014 року № 47 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" у справі № 29-13 з підстав невідповідності Закону України "Про захист економічної конкуренції".
Відповідач позов не визнав.
Ухвалою Господарського Волинської області від 9 лютого 2015 року до участі у справі залучено приватне підприємство "Престиж Автотех плюс".
Рішенням Господарського суду Волинської області від 17 березня 2015 року (суддя В. Слупко), залишеним без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 17 квітня 2015 року, у позові відмовлено з мотивів безпідставності вимог.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Дон" просить рішення та постанову скасувати з підстав неправильного застосування господарськими судами статей 5, 6, 13 і 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", статей 33 і 43 Господарського процесуального кодексу України та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.
Волинське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України проти доводів касаційної скарги заперечує і в її задоволенні просить відмовити.
Сторони належним чином були повідомлені про час і місце судового засідання, проте приватне підприємство "Престиж Автотех плюс" право на подання відзиву на касаційну скаргу не використало і його представник у судове засідання не з'явився.
Колегія суддів вважає, що касаційна скарга задоволенню не підлягає.
Господарськими судами встановлено, що за результатами виконання доручення Волинської обласної державної адміністрації від 15 січня 2013 року № 44 щодо дослідження правомірності підвищення уповноваженими суб'єктами господарювання вартості послуг перевірки технічного стану тракторів, самохідних машин, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин (далі - сільськогосподарської техніки) Волинським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України було здійснено дослідження стану конкуренції та аналіз цінової ситуації в 2010-2012 роках на регіональних ринках на послуги обов'язкового технічного контролю в межах Волинської області.
Установлено, що протягом 2012 року у межах Маневицького району Волинської області право надавати послуги контролю сільськогосподарської техніки отримали два суб'єкти господарювання - приватне підприємство "Престиж Автотех плюс" та товариство з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Дон". З Графіку проведення обов'язкового технічного огляду сільськогосподарської техніки у Маневицькому районі Волинської області на 2012 рік убачається якому саме уповноваженому суб'єкту господарювання, у якому населеному пункті, якій юридичній особі надано право проводити технічний контроль сільськогосподарської техніки. Розподіл сфер обслуговування був здійснений начальником інспекційного органу приватного підприємства "Престиж Автотех плюс" разом з представником товариства з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Дон".
Графіком визначено, що у Четвернянській, Боровичівській, Копиллівській, Годомичівській, Красновільській, Чонижівській, Гораймівській, Рудниківській, Колківській, Великоосницькій, Куликовичівській, Городоцькій, Старосільській сільских радах, СВК "Жовтень" (с.Четвертня), СФГ "Росохи" та СВК "Годомичі" (с.Годомичі), СВК "Кормин" (с.Ґораймівка), житлово-комунального підприємства Прилісненської сільської ради (с.Прилісне), державного підприємства "Волиньторф" (с.Прилісне), державного підприємства "Колківське лісове господарство" (смт Колки), Маневицького районного міжгосподарського комбінату сільського комунального господарства "Райсількомунгосп" (смт Маневичі), приватного підприємства "Маневичішляхбуд" (смт Маневичі), відкритого акціонерного товариства Маневицьке підприємство "Родючість" (смт Маневичі), колективного підприємства "Маневичіагробуд", філії "Маневицький автодор" (смт Маневичі), цеху електрозв'язку № 7 Волинської дирекції публічного акціонерного товариства "Укртелеком" (смт Маневичі), Маневицького професійного ліцею, філії "Маневицька професійна дільниця", Маневицького Волинського управління житлово-комунального господарства, Маневицької філії відкритого акціонерного товариства "Волиньобленерго", Маневицького торфозавода, товариства з обмеженою відповідальністю "Маневичіліс", державного підприємства "Городоцьке лісове господарство" (с.Городок), державного підприємства "Маневицький лісгосп", державного підприємства "Поліське лісове господарство" (смт Маневичі), Маневицького управління водного господарства, відкритого акціонерного товариства "Волиньрибгосп" (смт Маневичі), відділу освіти і науки Маневицької районної державної адміністрації (тобто, всі юридичні особи, органи влади, які розташовані у смт Маневичі) - послуги технічного контролю с/г техніки надавало лише товариство з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Дон" (позначка у графіку "ТД").
У всіх інших населених пунктах, які розташовані на північ від траси Ягодин-Ковель-Київ, окрім юридичних осіб с. Прилісне та смт Маневичі та у населених пунктах, які розташовані у межах 10 км від зазначеної траси (Оконська, Куликівська, Вудківська та Старочорторийська сільські ради), - послуги надавало приватне підприємство "Престиж Автотех плюс" (позначка у графіку "Пр").
За таких обставин адміністративною колегією Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України у справі № 29-13 прийнято рішення від 23 грудня 2014 року № 47 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу", яким:
- пункт 1 - визнано, що приватне підприємство "Престиж Автотех плюс" та товариство з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Дон" вчинили порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 3 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді антиконкурентних узгоджених дій шляхом розподілу протягом 2012 року ринку послуг технічного контролю тракторів, самохідних, машин, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин під час проведення державного технічного огляду в межах Маневицького району Волинської області, що призвело до усунення конкуренції між учасниками на зазначеному ринку;
- пункт 1.1. - відповідно до абзацу другого частини другої, частини шостої статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції", за порушення, зазначене в пункті 1 даного рішення, накласти на приватне підприємство "Престиж Автотех плюс" штраф у розмірі 1 000 грн;
- пункт 1.2. - відповідно до абзацу другого частини другої, частини шостої статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції", за порушення, зазначене в пункту 1 даного рішення, накласти на товариство з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Дон" штраф у розмірі 50 000 грн;
- пункт 2 - визнано, що приватне підприємство "Престиж Автотех плюс" та товариство з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Дон" вчинили порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене пунктом 3 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді антиконкурентних узгоджених дій шляхом розподілу протягом 2012 року ринку послуг технічного контролю причепів, напівпричепів, іншого навісного сільськогосподарського обладнання під час проведення державного технічного огляду в межах Маневицького району Волинської області, що призвело до усунення конкуренції між учасниками на зазначеному ринку;
- пункт 2.1. - відповідно до абзацу другого частини другої, частини шостої статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" за порушення, зазначене в пункті 2 даного рішення, накласти на приватне підприємство "Престиж Автотех плюс" штраф у розмірі 1 000 грн;
- пункт 2.2.- відповідно до абзацу другого частини другої, частини шостої статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" за порушення, зазначене в пункті 2 даного рішення, накласти на товариство з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Дон" штраф у розмірі 50 000 грн.
Предметом даного спору є визнання недійсними пунктів 1, 1.2, 2 і 2.2 рішення адміністративної колегії Волинського обласного відділення Антимонопольного комітету України від 23 грудня 2014 року № 47.
За правилами частини 1 статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" суб'єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо: на цьому ринку у нього немає жодного конкурента; не зазнає значної конкуренції внаслідок обмеженості можливостей доступу інших суб'єктів господарювання щодо закупівлі сировини, матеріалів та збуту товарів, наявності бар'єрів для доступу на ринок інших суб'єктів господарювання, наявності пільг чи інших обставин. Монопольним (домінуючим) вважається становище суб'єкта господарювання, частка якого на ринку товару перевищує 35 відсотків, якщо він не доведе, що зазнає значної конкуренції (частина 2 статті 12 Закону). Заперечуючи факт зайняття монопольного становища на ринку, відповідач не довів, що зазнавав значної конкуренції.
Зі змісту рішення адміністративної колегії Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від рішення від 23 грудня 2014 року № 47 убачається порушення товариством з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Дон" та приватним підприємством "Престиж Автотех плюс", що призвели до спотворення конкуренції на ринку послуг перевірки технічного контролю тракторів, самохідних машин, самохідних сільськогосподарських, дорожньо-будівельних і меліоративних машин, причепів, напівпричепів, іншого навісного сільськогосподарського обладнання під час проведення державного технічного огляду в межах Маневицького району Волинської області протягом 2012 року.
Господарські суди визнали безпідставними доводи позивача про те, що між ним та приватним підприємством "Престиж Автотех плюс" в 2012 році існувала цінова конкуренція на вказані послуги, оскільки із наданої відповідачу інформації убачається, що різниця в цінах була не суттєвою (складала від 5 до 15 грн).
Отже зазначене свідчить про фактичне існування між товариством з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Дон" та приватним підприємством "Престиж Автотех плюс" домовленості щодо розподілу в 2012 році ринку послуг технічного контролю сільськогосподарської техніки, що є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 3 частини 2 статті 6, пункту 1 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", що призвело до усунення конкуренції між учасниками на зазначеному ринку.
За приписом частини першої статті 13 Закону зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб'єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб'єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку. Зловживання монопольним (домінуючим) становищем є порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції (пункт 2 статті 50 Закону). Згідно з частиною другою статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" за дане порушення накладається штраф у розмірі, передбаченому цією нормою.
З урахуванням наведених законодавчих приписів господарські суди дійшли правомірного висновку про відсутність підстав для визнання недійсним рішення адміністративної колегії Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 23 грудня 2014 року № 47 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" у справі № 29-13.
За таких обставин колегія суддів вважає, що під час розгляду справи фактичні її обставини були встановлені господарськими судами на підставі всебічного, повного і об'єктивного дослідження поданих доказів, висновки судів відповідають цим обставинам і їм дана належна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ: Рішення Господарського суду Волинської області від 17 березня 2015 року та постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 17 квітня 2015 року у справі № 903/114/15 залишити без змін, а касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Техноторг-Дон" без задоволення.
Головуючий, суддя М. В. Кузьменко Суддя І. М. Васищак Суддя В. І. Студенець
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2015 |
Оприлюднено | 10.07.2015 |
Номер документу | 46406170 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Васищак І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні