Ухвала
від 08.07.2015 по справі 818/1069/15
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 липня 2015 р.Справа № 818/1069/15 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

головуючого судді: Старосуда М.І.

суддів: Лях О.П., Яковенка М.М.

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у м. Сумах Головного управління Державної фіскальної служби України у Сумській області на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 12.05.2015р. по справі № 818/1069/15

за позовом Громадської організації "Сумська обласна асоціація випускників фізмату"

до Державної податкової інспекції у м. Сумах Головного управління Державної фіскальної служби України у Сумській області

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов’язання вчинити дії,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач, громадська організація "Сумська обласна асоціація випускників фізмату", звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової інспекції у м. Сумах Головного управління Державної фіскальної служби України у Сумській області, в якому просив суд визнати протиправним рішення ДПІ у м. Сумах ГУ ДФС у Сумській області № 3965/4900 від 10.03.2015 р. про відмову у внесенні громадської організації "Сумська обласна асоціація випускників фізмату" до Реєстру неприбуткових установ та організацій та зобов'язати ДПІ у м. Сумах ГУ ДФС у Сумській області внести до Реєстру неприбуткових установ та організацій громадську організацію "Сумська обласна асоціація випускників фізмату" (код ЄДРПОУ 39513854) в якості неприбуткової.

Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 12.05.2015р зазначений адміністративний позов задоволено.

Не погодившись з постановою суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржувану постанову та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції, при прийнятті постанови, норм матеріального та процесуального права, а саме: приписів ст.133 Податкового кодексу України та ст.159 КАС України, з обставин і обґрунтувань, викладених в апеляційній скарзі.

Позивач подав заперечення на апеляційну скаргу, в яких він, наполягаючи на законності та обґрунтованості постанови суду першої інстанції, просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржувану постанову без змін.

В судове засідання апеляційної інстанції сторони не прибули, були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

Враховуючи неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, колегія суддів на підставі п. 2 ч. 1 ст. 197 Кодексу адміністративного судочинства України вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними в справі матеріалами.

Колегія суддів, заслухавши суддю доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що позивач зареєстрований як громадська організація, включений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с.10-11).

Як вбачається з матеріалів справи, статут громадської організації "Сумська обласна асоціація випускників фізмату" був зареєстрований 26.11.2014 р. Відповідно до п. 1.1. статуту позивач є добровільною громадською організацією. Організація здійснює свою діяльність без мети одержання прибутку (п. 3.2).

У лютому 2015 року позивач звернувся до відповідача із заявою щодо включення громадської організації "Сумська обласна асоціація випускників фізмату" до Реєстру неприбуткових організацій та установ. Своїм рішенням відповідач відмовив у включенні позивача до вказаного реєстру, посилаючись на невідповідність статуту вимогам законодавства, а саме ст. 133 Податкового кодексу України (а.с.21).

Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги виходив з того, що положення п. 10.3 Статуту позивача не суперечать вимогам п. 133.1.1. Податкового кодексу України.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

З листа відповідача від 10.03.2015 № 4897/18-19-15-03 вбачається, що підставою для відмови в реєстрації як неприбуткової організації є порушення позивачем вимог ст. 133 Податкового кодексу України, яке полягає в тому, що пункт 10.3 Статуту громадської організації містить положення, яким визначено, що майно організації складається з коштів або майна, які надходять безоплатно або у вигляді безповоротної фінансової допомоги чи добровільних пожертвувань, в тому числі внесків членів організації, інших джерел, не заборонених законом. Відповідач вважає, що таке положення передбачає господарську діяльність і отримання прибутку, що суперечить вимогам п. 133.1.1. ПКУ.

Пунктом 133.1.1. Податкового кодексу України передбачено, що платниками податку на прибуток є суб'єкти господарювання - юридичні особи, які провадять господарську діяльність як на території України, так і за її межами, крім:

1) бюджетних установ;

2) громадських об'єднань, політичних партій, релігійних, благодійних організацій, пенсійних фондів, метою яких не може бути одержання і розподіл прибутку серед засновників, членів органів управління, інших пов'язаних з ними осіб, а також серед працівників таких організацій.

Вважається, що статутні документи неприбуткових організацій повинні містити вичерпний перелік видів їх діяльності, які не передбачають одержання прибутку згідно з нормами законів, що регулюють їх діяльність.

З аналізу зазначеної норми права вбачається, що неприбутковими організаціями є організації, основною метою діяльності яких є не одержання прибутку, а провадження благодійної діяльності та меценатства й іншої діяльності, передбаченої законодавством, та статутні документи такої організації повинні містити вичерпний перелік видів їх діяльності, які не передбачають одержання прибутку.

Таким чином, в статутних документах неприбуткової організації при визначенні мети її створення має бути чітко зазначено про те, що основною метою її діяльності є не одержання прибутку, а провадження благодійної діяльності, меценатства та іншої діяльності, передбаченої законодавством.

Як вбачається з п. 1.1 Статуту, Громадська організація "Сумська обласна асоціація випускників фізмату" є добровільною громадською організацією.

Пунктом 3.2. Статуту визначено, що Організація здійснює свою діяльність без мети одержання прибутку.

Відповідно до п. 2.1. Статуту метою створення та діяльності Організації є здійснення та захист законних соціальних, економічних, творчих, освітніх, національно-культурних та інших спільних інтересів членів Організації, сприяння розвитку вищої освіти, національної української культури, сприяння формуванню і вираженню волі членів Організації.

В пункті 2.3. Статуту перелічені основні напрями діяльності позивача, а

саме:

2.3.1. Організація та проведення теоретичних та науково-практичних конференцій, диспутів, тематичних круглих столів, інших заходів.

2.3.2. Сприяння створенню сучасної нормативно-правової бази, її підтримка та інформаційно-аналітичне забезпечення.

2.3.4. Участь у підготовці та розповсюдженні аналітичних, наукових, інформаційних матеріалів, експертних висновків.

2.3.5. Організація та забезпечення зустрічей з видатними вченими, політичними діячами, митцями, відомими підприємцями.

2.3.6. Участь у підготовці та поширенні серед широких кіл громадськості та студентства просвітницьких матеріалів.

2.3.7. Підтримка міжнародних зв'язків, укладання міжнародних угод, участь у здійсненні заходів, що не суперечать міжнародним зобов'язанням України та чинному законодавству, заснування або вступ до міжнародних громадських (неурядових) організацій.

2.3.8. Проведення незалежних соціологічних опитувань з питань, які цікавлять молодь.

2.3.9. Участь у формуванні громадської думки шляхом виступів у засобах масової інформації, лекційної пропаганди та іншими засобами, які не суперечать законам України.

Крім того, пунктом 2.4.8. Статуту передбачено, що позивач має право здійснювати необхідну господарську та комерційну діяльність шляхом створення госпрозрахункових установ і організацій із статусом юридичної особи.

Законом України «Про громадські об'єднання» (ч. 2 ст. 21) визначено, що громадське об'єднання зі статусом юридичної особи має право, зокрема:

1) бути учасником цивільно-правових відносин, набувати майнові і немайнові права відповідно до законодавства;

2) здійснювати відповідно до закону підприємницьку діяльність безпосередньо, якщо це передбачено статутом громадського об'єднання, або через створені в порядку, передбаченому законом, юридичні особи (товариства, підприємства), якщо така діяльність відповідає меті (цілям) громадського об'єднання та сприяє її досягненню. Відомості про здійснення підприємницької діяльності громадським об'єднанням включаються до Реєстру громадських об'єднань.

Стаття 42 Господарського кодексу України передбачає, що підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.

Відповідно до вимог статті 52 Господарського кодексу України некомерційне господарювання - це самостійна систематична діяльність, що здійснюється суб'єктом господарювання, спрямована на досягнення економічних, соціальних та інших результатів без мети одержання прибутку. Некомерційна господарська діяльність здійснюється суб'єктами господарювання державного або комунального секторів економіки в галузях (видах діяльності), в яких відповідно до статті 12 цього кодексу забороняється підприємництво, на основі рішення відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування. Некомерційна господарська діяльність може здійснюватися також іншими суб'єктами господарювання, яким здійснення господарської діяльності у формі підприємництва забороняється законом.

Підпунктом 14.1.121 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України встановлено, що неприбуткові підприємства, установи та організації - підприємства, установи та організації, основною метою діяльності яких є не одержання прибутку, а провадження благодійної діяльності меценатства і іншої діяльності, передбаченої законодавством.

Відповідно до змісту п. 5 «Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.01.2013 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.02.2013 року за №267/22799, Присвоєння установам та організаціям ознаки неприбутковості здійснюють державні податкові інспекції у районах, містах (крім міст Києва та Севастополя), районах у містах, міжрайонні, об'єднані та спеціалізовані державні податкові інспекції (далі - територіальні органи ДПС нижчого рівня) відповідно до такої структури ознаки: (0006) -громадські організації, створені з метою надання реабілітаційних, фізкультурно- спортивних для інвалідів (дітей-інвалідів) та соціальних послуг, правової допомоги, провадження екологічної, оздоровчої, аматорської спортивної, культурної, просвітньої, освітньої та наукової діяльності, а також творчі спілки та політичні партії, громадські організації інвалідів, спілки громадських організацій інвалідів та їх місцеві осередки, створені згідно з відповідним законом (підпункт "б" пункту 157.1 статті 157 розділу III Кодексу).

Разом з тим, пунктами 2, 3 розділу II Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій встановлено, що для внесення до Реєстру неприбуткова установа або організація повинна подати до органу державної податкової служби за її місцезнаходженням реєстраційну заяву за формою 1 -РН згідно з додатком 1 до цього Положення, а також копії установчих документів. Органи державної податкової служби можуть проводити перевірку відомостей, що містяться в поданих документах.

Аналізуючи зазначені вище норми законодавчих актів та положень Статуту громадської організації можна стверджувати, що діяльність громадської організації «Сумська обласна асоціація випускників фізмату» не є підприємницькою, а спрямована виключно на забезпечення виконання статутних цілей.

З огляду на визначені в установчому документі позивача повноваження, мету створення останнього та напрями використання отриманих коштів та майна, можна зазначити, що діяльність організації за своїми ознаками підпадає під визначення некомерційної діяльності, передбаченої ст. 52 ГК України, оскільки у Статуті позивача не передбачена така ціль або мета як одержання прибутку, що є обов'язковою ознакою підприємництва.

Тобто, установчий документ позивача за своїм змістом не суперечить вимогам чинного законодавства, встановленим до статутних документів неприбуткових організацій.

Спростовуючи твердження відповідача стосовно того, що пункт 10.3. Статуту (ОСОБА_1 організації складається з коштів або майна, які надходять безоплатно або у вигляді безповоротної фінансової допомоги чи добровільних пожертвувань, в тому числі внесків членів організації, інших джерел, не заборонених законом) передбачає господарську діяльність і отримання прибутку, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» від 1 червня 2000 р. господарською визначається будь-яка діяльність, у тому числі підприємницька, юридичних осіб, а також фізичних осіб-суб'єктів підприємницької діяльності, пов'язана з виробництвом (виготовленням) продукції, торгівлею, наданням послуг, виконанням робіт.

В залежності від мети і механізму здійснення, господарська діяльність поділяється на: підприємницьку (комерційну) діяльність та непідприємницьку (некомерційну) діяльність. Ознакою господарської підприємницької діяльності є цільова спрямованість на отримання прибутку, в той час як ознакою господарської непідприємницької діяльності не є отримання прибутку.

Таким чином, положення п. 10.3 Статуту позивача не суперечать вимогам п. 133.1.1. Податкового кодексу України.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що за наведених обставин та правових норм вимоги позивача обґрунтовані та підлягають задоволенню.

Таким чином, колегія суддів переглянувши рішення суду першої, вважає, що при його прийнятті суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційної скарги з наведених підстав висновків суду не спростовують.

Відповідно до ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Згідно ч. 1 ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Зважаючи на встановлені обставини справи, колегія суддів дійшла висновку, що постанова Сумського окружного адміністративного суду від 12.05.2015р. по справі № 818/1069/15 прийнята з дотриманням норм чинного процесуального та матеріального права, що обумовлює залишення апеляційної скарги без задоволення, а постанови суду - без змін.

Керуючись ст. 160, 167, 195, 196, 197, 198, 200, п. 1 ч. 1 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Сумах Головного управління Державної фіскальної служби України у Сумській області залишити без задоволення.

Постанову Сумського окружного адміністративного суду від 12.05.2015р. по справі № 818/1069/15 залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.

Головуючий суддя (підпис)ОСОБА_1 Судді (підпис) (підпис) ОСОБА_2 ОСОБА_3

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.07.2015
Оприлюднено15.07.2015
Номер документу46480324
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —818/1069/15

Ухвала від 10.08.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сірош М.В.

Ухвала від 08.07.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Старосуд М.І.

Ухвала від 26.03.2015

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні