cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м.Харків, пр.Леніна, 5
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
08.07.2015 Справа № 908/3548/15
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Азовконтракт», м. Маріуполь
до відповідача: Державного підприємства "Донецька залізниця", м. Донецьк
про стягнення 87 718,00грн.
Суддя Матюхін В.І.
Представники:
позивача: Лебедєв В.В. - за дов.
відповідача: не з'явився (не викл.)
Товариством з обмеженою відповідальністю «Азовконтракт» до Державного підприємства "Донецька залізниця" пред'явлено позов про стягнення збитків, які виникли у зв'язку з несхоронним перевезенням вантажу (нітроамофоска), відправленого позивачу Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Агроімпорт ЛТД» 30.08.2014р. за залізничною накладною на групу вагонів № 34517490 у напіввагонах №№ 63287072, 63570287 (позивачем помилково вказано ще один напіввагон № 61469615, який доставлений без втрат), у сумі 87 718,00грн.
В обґрунтування позову позивач посилається на те, що вагони з вантажем на станцію Маріуполь-Сортувальний (стація призначення) прибули з недостачею, яка підтверджена складеними цією ж станцією комерційними актами від 08.09.2014р. БН 723100/531, 723101/532. На думку позивача нестача виникла під час перевезення і відповідальність за понесені комбінатом збитки має нести перевізник.
Відповідач, належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи, не заперечив проти позовних вимог, не скористався своїм правом на участь у судовому засіданні, відзив на позов і докази сплати суми позову господарському суду не надав.
У зв'язку з тим, що явка представників сторін у судове засідання судом не визнавалась обов'язковою і в матеріалах справи є всі необхідні документи для розгляду спору по суті, господарським судом справа на підставі ст.75 Господарського процесуального кодексу України розглянута за наявними у ній матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, господарський суд встановив :
30.08.2014р. Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Агроімпорт ЛТД» (вантажовідправник) на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Азовконтракт» (вантажоодержувач) у напіввагонах №№ 63287072, 63570287 за залізничною накладною на групу вагонів № 34517490 (усього 3 вагони) зі станції Бахмач-Пасажирський Південно-Західної залізниці на станцію Маріуполь-Сортувальний Донецької залізниці відвантажено нітроамофоску. За накладною вага у вагоні:
- № 63287072 - нетто - 68 190кг (брутто - не зазначено, тара - 24 200 кг);
- №63570287 - нетто - 68 190кг (брутто - не зазначено, тара - 24 000 кг).
Позивач є покупцем продукції за договором постачання ДГ-0000138, укладеним 21.01.2014р. з Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Агроімпорт ЛТД ".
Згідно специфікації до договору № СП-0000138/26 від 20.08.2014р., ціна 1т. нітроамофоски - 6 100,00грн. (з ПДВ).
Згідно рахунку-фактури № АІ-0002080 від 20.08.2014р. вантажовідправника Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Агроімпорт ЛТД", виставленого Товариству з обмеженою відповідальністю «Азовконтракт», ціна 1т нітроамофоски - 6 100,00грн. з ПДВ .
На станцію Маріуполь-Сортувальний (станція призначення) вагони прибули 07.09.2014р. разом з актом загальної форми № 143 від 07.09.14р. станції Пологи Придніпровської залізниці. Підстава складення акту загальної форми:
- над 1,2,3 люками є вільні місця;
- бігбеки між собою не зв'язані.
На підставі абз.2 ч.1 ст.52 Статуту залізниць України (прибуття вантажу з ознаками недостачі під час перевезення у відкритому рухомому складі) вантаж видавався з перевіркою його маси представниками станції Маріуполь-Сортувальний Донецької залізниці. За результатами перевірки залізницею були складені комерційні акти:
- БН 723100/531 від 08.09.2014р., згідно з яким:
· вагон № 63570287 прибув в технічному відношенні справний ;
· люка і двері справні і зачинені;
· навантаження в вагоні нижче бортів на 700-800мм, в два яруси;
· над 1,2,3 люками є вільні місця;
· бігбеки між собою не зв'язані, що відповідає попутному акту загальної форми № 143 від 07.09.14р. ст.. Пологи Придніпровської залізниці;;
· зважування вагону проводилося на ст. Маріуполь-Сортувальний, ваги № 157;
· вага нетто зважування вантажу 59 380 кг (брутто 83 380 кг, тари з брусу 24 000 кг), нестача вантажу складає 8 810 кг проти даних залізничної накладної.
Комерційний акт підписано належними особами, зокрема: з боку залізниці - заступником начальника станції, двома комерційними агентами, з боку одержувача - особою, яка брала участь у зважуванні;
- БН 723101/531 від 08.09.2014р., згідно з яким:
· вагон № 63287072 прибув в технічному відношенні справний ;
· люка і двері справні і зачинені;
· навантаження в вагоні нижче бортів на 700-800мм, в два яруси;
· над 1,2,3 є вільні місця;
· бігбеки між собою не зв'язані, що відповідає попутному акту загальної форми № 143 від 07.09.14р. ст.. Пологи Придніпровської залізниці;;
· зважування вагону проводилося на ст.. Маріуполь-Сортувальний, ваги № 157;
· вага нетто зважування вантажу 62 620 кг (брутто 86 820 кг, тари з брусу 24 200 кг), нестача вантажу складає 5 570 кг проти даних залізничної накладної.
Комерційний акт підписано належними особами, зокрема: з боку залізниці - заступником начальника станції, двома комерційними агентами, з боку одержувача - особою, яка брала участь у зважуванні.
За таких обставин і зважаючи на те, що:
· Відповідно до ст.909 Цивільного Кодексу України (ЦК ) за договором перевезення перевізник зобов'язаний доставити довірений йому відправником вантаж в пункт призначення і видати його уповноваженій на отримання вантажу особі.
· Згідно п.2 ст.924 ЦК перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятого до перевезення вантажу у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини .
· Статтею 920 ЦК обумовлено: у разі порушення зобов'язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність ,встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами ).
· Відповідно до ст. 12 Закону України "Про залізничний транспорт" залізниці повинні забезпечувати збереження вантажів на шляху слідування та на залізничних станціях.
· Ст.23 Закону "Про залізничний транспорт" передбачено, що перевізники несуть відповідальність за зберігання вантажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу в межах, визначених Статутом залізниць України . Частиною 2 цієї ж статті встановлено, що за незбереження (втрату, нестачу, псування, пошкодження) прийнятого до перевезень вантажу перевізники несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з незалежних від них причин.
· Стаття 110 Статуту залізниць України передбачає, що залізниця несе відповідальність за збереження вантажу з часу його прийняття до перевезення і до моменту видачі одержувачу.
· Згідно з ст.113 Статуту залізниць України за незбереження прийнятого до перевезення вантажу залізниці несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача чи пошкодження виникли з не залежних від перевізника причин .
· Згідно ст.26 Закону України "Про залізничний транспорт" обставини, які можуть служити підставою для матеріальної відповідальності перевізників вантажу засвідчуються актами ; порядок і терміни складення актів визначаються Статутом залізниць України .
· Відповідно до ст.130 Статуту залізниць України право на пред'явлення до залізниці претензій та позовів у разі недостачі , псування або пошкодження вантажу має одержувач - за умови пред'явлення накладної, комерційного акта і документа, що засвідчує кількість і вартість відправленого вантажу.
· Статтею129 Статуту залізниць України передбачено, що обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць; для засвідчення маси і кількості вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах, складається комерційний акт.
· Факт нестачі за спірним перевезенням матеріалами справи підтверджений, зокрема комерційними актами.
· Залізниця не довела, що нестача виникла з незалежних від перевізника причин.
· Відповідно до ч.2 ст.114 Статуту залізниць України недостача маси вантажу , за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення.
· Згідно ст.115 Статуту залізниць України вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника , який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу.
Сума недостачі з урахуванням норми недостачі (сума норми природної втрати маси вантажу i граничного розходження визначення маси нетто) складає 75 239,23грн. із розрахунку: 12 334,3кг (нестача вантажу, з урахуванням норми недостачі 1,5%) х 6 100,00грн. (вартість 1т нітроамофоски , зданої до перевезення з ПДВ ). Позивачем заявлена більша сума, а саме 87 718,00грн.
Господарський суд вважає, що позов обґрунтований і підлягає задоволенню частково у сумі 75 239,23грн. В іншій частині з огляду на помилку, допущену позивачем в розрахунку (не врахування норми нестачі), позов безпідставний і задоволенню не підлягає.
Судові витрати покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.
На підставі викладеного, ст.ст. 909 , 920 , 924 п.2 Цивільного Кодексу України , ст.ст. 307 , 314 Господарського кодексу України , ст.ст. 23 , 26 Закону України "Про залізничний транспорт" , ст.113, ч.2 ст.114, ст.ст.115, 129 Статуту залізниць України, п.27 Правил видачі вантажів і керуючись ст.ст. 49 , 82-85 Господарського процесуального Кодексу України , господарський суд, -
В И Р І Ш И В :
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Державного підприємства "Донецька залізниця" (83062, м. Донецьк, вул. Артема, 68, п/р 2600101511508, 2600901517249, 2600901517249 в Укрексімбанку м. Донецька, МФО 334817, код ЄДРПОУ 01074957) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Азовконтракт» (87548, м. Маріуполь Донецької області, вул. Громової, 69, код ЄДРПОУ 24065464, п/р 26005962487620 в ПАТ "ПУМБ" м. Киів, МФО 334851) 75 239,23грн . збитків (вартість нестачі), 1 567,09грн. - відшкодування витрат по оплаті судового збору.
В іншій частині відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття, а у разі подання апеляційної скарги - після розгляду справи апеляційною інстанцією, якщо його не скасовано.
Апеляційна скарга подається через місцевий господарський суд, який розглянув справу, протягом 10 днів з дня прийняття рішення місцевим господарським судом.
Суддя В.І. Матюхін
Повний текст рішення складено 08.07.2015р.
Надруковано примірників:
1 - до справи;
1 - позивачу;
1 - відповідачу.
Тел.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2015 |
Оприлюднено | 15.07.2015 |
Номер документу | 46605009 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
В.І. Матюхін
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні