cpg1251
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"07" липня 2015 р. Справа № 922/1265/14
Колегія суддів у складі:
головуючий суддя Шепітько І.І., суддя Медуниця О.Є., суддя Россолов В.В.,
при секретарі - Деппа-Крівіч А.О.
за участю представників сторін:
позивача - Багліков В.С. за дорученням № 08-11/4678/2-14 від 24.12.2014 року
відповідача - не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача (вх.№2934Х/1-32) на рішення господарського суду Харківської області від 16 квітня 2015 року у справі
за позовом Харківської міської ради, м. Харків,
до Будівельної компанії "Харківзалізобетон" - ТОВ, м. Харків,
про внесення змін до договору,
ВСТАНОВИЛА:
Харківська міська рада звернулася до господарського суду Харківської області із позовом до Будівельної компанії "Харківзалізобетон" - товариство з обмеженою відповідальністю про внесення змін до договору оренди землі від 14.04.2008 року № 440867100034, шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору оренди землі укладеним у редакції, викладеній у позовній заяві. В обґрунтування позовних вимог посилається на 13, 144 Конституції України, ст.ст. 12, 93, 125, 126, 189 та п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", ст.ст. 629, 649, 651, 653, 654, 792 ЦК України, ст.ст. 179, 188, 193 ГК України (т.1 а.с.4-11).
Рішенням господарського суду Харківської області від 12.08.2014 року (головуючий суддя Бринцева О.В., судді - Макаренко О.В., Лавренюк Т.А.), залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду (головуючий суддя Істоміна О.А., судді - Білецька А.М., Гребенюк Н.В.) від 20.11.2014 року, в позові відмовлено (т.1 а.с. 101-110, 144-153).
Постановою Вищого господарського суду від 03.02.2015 року касаційну скаргу Харківської міської ради задоволено частково, постанову Харківського апеляційного господарського суду від 20.11.2014 року та рішення господарського суду Харківської області від 12.08.2014 року скасовано, справу направлено на новий розгляд до Господарського суду Харківської області (т.1 а.с.179-186).
Рішенням господарського суду Харківської області від 16 квітня 2014 року (головуючий суддя Присяжнюк О.О., суддя Пономаренко Т.О., Шарко Л.В.) позовні вимоги задовольнити частково.
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі,
зареєстрованого " 14" квітня 2008 року за № 440867100034 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах".
" 25"листопада 2013
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ХАРКІВЗАЛІЗОБЕТОН"-ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ (Орендар)
в особі керівника з другого боку,
домовились про нижченаведене:
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 1".02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого " 14" квітня 2008 року за № 440867100034 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:
" 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136900:01:049:0006."
" 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 935 від 24.09.2013 становить 7264926 гри. (сім мільйонів двісті шістдесят чотири тисячі дев'ятсот двадцять шість гривень).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
" 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 130/14 від 04.10.2013 на рік становить 3 % від її нормативної грошової оцінки і складає 217947,78 грн. (двісті сімнадцять тисяч дев'ятсот сорок сім гривень 78 копійок), або в місяць - 18162,32 грн. (вісімнадцять тисяч сто шістдесят дві гривні 32 копійки)".
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого 14 квітня 2008 року за № 440867100034 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ
Харківська міська рада
Харківської області м. Харків, м-н Конституції, 7
код 04059243
В особі міського голови
/ підпис/
ОРЕНДАР
Будівельна компанія "Харківзалізобетон "
Товариство з обмеженою відповідальністю
61140, пр.Гагаріна,119, код 30883520
В особі керівника
/ підпис / /ПІБ/"
Стягнуто з Будівельної компанії "Харківзалізобетон "Товариства з обмеженою відповідальністю (61140, пр.Гагаріна,119, код 30883520) на користь Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, майдан Конституції, 7, м. Харків, 61200, Одержувач: Харківська міська рада, реєстраційний рахунок: 35417005032986, Банк: ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО банку 851011) - 609,00 грн. судового збору.
Відмовлено в позові щодо визнання додаткової угоди про зміну Договору оренди землі від 09.03.2005 року за № 6930/05 в частині пунктів 13, 14, 28 д) проекту додаткової угоди. (т.2 а.с. 19-26).
Відповідач з рішенням господарського суду першої інстанції не погодився, звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій посилається на порушення місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права. Просить рішення господарського суду Харківської області від 16 квітня 2015 року скасувати в частині визнання укладеною додаткову угоду про зміну договору оренди землі від 09.03.2005 за 6930/05 в частині пунктів 2, 5, 9 Договору, в іншій частині рішення залишити без змін. Вказує на те, що норми чинного законодавства не містять прямого припису про обов'язковість зміни умов Договору оренди землі в частині розміру орендної плати в разі прийняття орендодавцем рішення про затвердження нової нормативної грошової оцінки переданих в оренду земель. Зміна органом місцевого самоврядування нормативної грошової оцінки землі не є законодавчою зміною граничного розміру орендної плати. Договором оренди земельної ділянки також не передбачено, що договір оренди землі може бути змінений без згоди сторін у разі збільшення нормативної грошової оцінки землі (т.2 а.с.34-37).
Позивач відзив на апеляційну скаргу не надав, у судовому засіданні його представник зазначив, що оскаржене рішення прийняте при повному та всебічному з'ясуванні обставин справи, воно є обґрунтованим і відповідає як фактичним обставинам, так і вимогам чинного законодавства. На цій підставі просить рішенням господарського суду Харківської області від 16 квітня 2015 року залишити без змін, а апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення (т.2 а.с.34-39).
Відповідач у судове засідання не з'явився, 30.06.2015 року подав через канцелярію суду клопотання (вх.№10310) про витребування у Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради (вул. Квітки-Основ'яненка, 7, м. Харків, 61003) належним чином завірену копію витягу схеми плану червоних ліній вулиць Плану зонування території (зонінгу) міста Харкова відносно меж земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: м. Харків, проспект Гагаріна, 119 станом на 2015 рік (т.2 а.с.54).
Представник позивача заперечував проти задоволення вказаного клопотання, посилаючись на те, що червоні лінії вулиць Плану зонування території (зонінгу) міста Харкова відносно меж земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: м. Харків, проспект Гагаріна, 119 станом на 2015 рік не змінювались.
Також відповідач подав через канцелярію суду клопотання (вх. № 10309) про продовження строку розгляду апеляційної скарги та відкладення розгляду справи на іншу дату у зв'язку з необхідністю отримання Плану нового розмежування червоних ліній вулиць.
Розглянувши вказані клопотання відповідача, вислухавши думку представника позивача, який заперечував проти їх задоволення, колегія суддів дійшла висновку про відмову у задоволенні вказаних клопотань у зв'язку з необґрунтованістю.
Приймаючи до уваги належне повідомлення сторін про час та місце проведення судового засідання, колегія суддів вважає можливим розглядати апеляційну скаргу у справі відповідно до ст.75 ГПК України без участі представника відповідача за наявними в матеріалах справи документами.
Розглянувши наявні матеріали справи, перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин та докази на їх підтвердження, юридичну оцінку, правильність застосування господарським судом Харківської області норм матеріального та процесуального права та доводи апеляційної скарги в межах вимог, передбачених ст. 101 ГПК України, заслухавши пояснення представника позивача, колегія суддів встановила наступне.
З позовної заяви вбачається, що в обґрунтування позовних вимог про внесення змін до Договору позивач посилається на те, що Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р." затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.
Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01.01.2014 р.
Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 р. № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008 р.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Пунктом 16.4 Порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, який є додатком до рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання "Про затвердження Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" від 19.12.2012 р. № 960/12, що набирає чинності з 01.01.2013 р., визначено, що зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі в порядку передбаченому цім підпунктом.
Позивач зазначає, що Департаментом земельних відносин Харківської міської ради рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача за листом-пропозицією від 04.12.2013р. №3957/0/225-13 проект додаткової угоди до договору оренди землі №440867100034 від 14.04.2008р. (30), але відповідач додаткову угоду не підписав.
Відповідно до пункту 35 Договору оренди землі, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
З урахуванням наведених обставин позивач, посилаючись на норми ст. ст. 13, 144 Конституції України, ст.ст. 12, 93, 125, 126, 189 та п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", ст.ст. 629, 649, 651, 653, 654, 792 ЦК України, ст.ст. 179, 188, 193 ГК України, звернувся до суду із даним позовом, в якому просить суд прийняти рішення, яким внести зміни до договору оренди землі від 14.04.2008р. № 440867100034, шляхом визнання укладеною Додаткової угоди до вказаного договору стосовно об'єкту оренди, нормативної грошової оцінки земельної ділянки, орендної плати, розміру орендної плати, а також прав та обов'язків сторін (т.1 а.с. 4-13).
Задовольняючі позовні вимоги господарський суд зазначив, що попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 41/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008р. Враховуючи норми статті 18 Закону України "Про оцінку земель", позивач рішеннями від 03.07.2013 р. №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та від 25.09.2013 р. №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова" затвердив нову базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова та ввів в дію з 01 січня 2014 року нову плату за землю. Статтею 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Згідно із п.п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад. Відповідно до ч. 1 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. З аналізу вищенаведених норм вбачається, що нормативно грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею. При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (т.2 а.с.19-26).
Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що Рішенням ХХІI сесії Харківської міської ради ХХІV скликання від 28.04.2004 р. №54/04 "Про припинення та надання в користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам" Будівельній компанії "Харківзалізобетон" надано в оренду та постійне користування строком до01.04.2054 року земельну ділянку площею 0,8178 по пр. Гагаріна,119 для експлуатації та обслуговування адміністративно-побутового корпусу, допоміжних будівель, ремонтної бази та майданчика для збереження будівельної техніки (т.1 а.с.21-25).
Між Харківською міською радою (Орендодавець) та Будівельною компанією "Харківзалізобетон" - товариство з обмеженою відповідальністю (Орендар) укладено Договір оренди землі від 14 лютого 2008 року, який зареєстровано 14 квітня 2008 року за № 440867100034 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" (т.1 а.с. 16-18).
Відповідно до п. 2 Договору орендодавець передає земельну ділянку загальною площею 0,8178 га у тому числі: під забудовою 0,2659 га, інших угідь 0,5519 га.
Згідно п.5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3130323,00грн.
У п.9 Договору зазначено, що орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у м. Харкові та її розмір становить 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки і складає 93909,69 грн.; розмір орендної плати за земельну ділянку на місяць становить 7825,81 грн.
Відповідно до п.13 Договору розмір орендної плати переглядається у разі зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів.
Згідно п.35 Договору зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
В пункті 8 договору сторони у тому числі погодили, що його укладено строком: до 01.04.2054 року.
Надаючи правову кваліфікацію обставинам справи, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Предметом спору у даній справі є внесення змін до Договору оренди землі, а, отже, до спірних правовідносин підлягають застосуванню норми Конституції України, Земельного кодексу України, Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" та інших законодавчих актів, які регулюють спірні правовідносини.
Статтею 627 Цивільного кодексу України передбачено, що згідно статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Згідно з ч. 3 ст. 179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або місцевого самоврядування.
В ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата є однією із істотних умов договору із зазначенням її розміру. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.
Відповідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України.
Відповідно ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 % нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду - 12 % нормативної грошової оцінки.
Статтею 652 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання.
Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:
1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;
2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;
3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;
4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.
Зміна договору у зв'язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.
З урахуванням вищезазначених правових приписів, колегія суддів дійшла висновку про те, що підставою для внесення змін до Договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є або істотне порушення умов договору, або наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін, або істотна зміна обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору за одночасної наявності передбачених у ч. 2 ст. 652 Цивільного кодексу України умов.
На будь які порушення умов Договору позивач в підставах позову не посилався.
Відповідно до п.13 Договору розмір орендної плати переглядається у разі зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів.
Згідно п.35 Договору зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку (т.1 а.с.16-18).
Колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що укладеним між сторонами Договором оренди землі не передбачено такої підстави для внесення змін до Договору як зміна нормативної грошової оцінки земель.
Крім того, позивачем не доведено, що в даному випадку мають місце або зміна розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів тощо.
Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Поряд з цим, розглядаючи спори з приводу перегляду розміру орендної плати виходячи зі зміни нормативної грошової оцінки земельних ділянок, необхідно враховувати поєднаність в межах розгляду справи як безпосереднього факту зміни нормативної грошової оцінки, так і факту визначеності самим договором такої підстави зміни орендної плати.
Як вбачається з матеріалів справи, умовами Договору не передбачено право позивача на внесення змін до Договору оренди земельної ділянки в частині збільшення розміру орендної плати в односторонньому порядку на підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування за відсутності законодавчої зміни ставок земельного податку.
Відповідно ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Харківська міська рада як суб'єкт владних повноважень реалізує останні шляхом прийняття рішень. Також рада може виступати як учасник цивільно-правових та господарських правовідносин шляхом укладання різного виду угод.
Уклавши договір оренди земельної ділянки з відповідачем, Харківська міська рада набула статусу сторони за Договором та взяла на себе зобов'язання передбачені Договором оренди земельної ділянки, погодивши відповідний розмір орендної плати, змінити який за відсутності передбачених умовами Договору та законом підстав для цього Харківська міська рада має змогу лише як учасник цивільно-правових та господарських правовідносин шляхом укладання нової угоди або шляхом внесення змін до раніше укладеного Договору оренди земельної ділянки на підставах та в рамках вже укладеного Договору.
На підставі наведеного, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що зміна органом місцевого самоврядування нормативної грошової оцінки землі не є законодавчою зміною граничного розміру орендної плати. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. Зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок не може ототожнюватися зі зміною розміру орендної плати, а є лише її передумовою.
Такої ж позиції дотримується Вищий господарський суд України у постанові по справі № 922/1912/14.
Колегія суддів також вважає за необхідне зазначити, що підставою позовних вимог позивач зазначає зміну розміру нормативної грошової оцінки землі, а предметом позову є вимоги внесення зміни до Договору оренди землі шляхом визнання укладеною Додаткової угоди до вказаного договору стосовно об'єкту оренди, нормативної грошової оцінки земельної ділянки, орендної плати, розміру орендної плати, а також прав та обов'язків сторін (т.1 а.с. 4-13).
Колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що Додаткова угода, викладена у резолютивній частині позовної заяви, це є фактично новий Договір оренди землі з іншими умовами, а місцевий господарський суд частково задовольняючи позовні вимоги здійснив самостійний вибір тих пунктів із запропонованого проекту Додаткової угоди, які обґрунтовані підставами позову, незважаючи на порушення структури Договору та взаємозв'язок його умов, що на думку колегії суддів є неприпустимим.
Приймаючи до уваги викладене та враховуючи, що зміна Договору можлива лише у двох випадках: або добровільно за згодою сторін, або примусово у судовому порядку, якщо обов'язок внести зміни прямо передбачений Законом або Договором, колегія суддів вважає, що позивач не навів ні суду першої інстанції, ні суду апеляційної інстанції норми чинного законодавства на підставі яких просить відповідно до ст. 651 ЦК України внести зміни до спірного Договору оренди.
Відповідно до сі. 627 ЦК України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог ЦК України, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
З урахуванням викладеного, оскільки спірним Договором оренди землі сторони не передбачили зміну Договору оренди землі без згоди сторін у разі збільшення нормативної грошової оцінки землі, а обумовили збільшення розміру орендної плати за землю при зміні розмірів земельного податку, колегія суддів вважає, що у позивача відсутні підстави вимагати від відповідача укладання Додаткової угоди шляхом одностороннього коригування умов Договору.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Приймаючи до уваги, що позивачем не надано ні суду першої інстанції, ні суду апеляційної інстанції належних доказів в підтвердження позовних вимог, у зв'язку з чим колегія суддів дійшла висновку про те, що позовні вимоги не обґрунтовані, не підтверджені матеріалами справи та не підлягають задоволенню.
Враховуючи вищенаведені обставини та норми чинного законодавства, колегія суддів дійшла висновку про наявність правових підстав для задоволення апеляційної скарги відповідача, скасування рішення господарського суду Харківської області від 16 квітня 2015 року з прийняттям нового рішення про відмову в задоволенні позові, у зв'язку з порушенням норм матеріального права та недоведеністю позивачем обставин справи.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 49, 99, 101, п. 2 ст. 103, п.п. 3, 4 ст. 104, ст.105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,
ПОСТАНОВИЛА :
В задоволенні клопотань відповідача відмовити.
Апеляційну скаргу відповідача задовольнити.
Рішення господарського суду Харківської області від 16 квітня 2015 року у справі № 922/1265/14 скасувати та прийняти нове рішення.
В задоволенні позову відмовити.
Стягнути з Харківської міської ради, 61003, м. Харків, пл. Конституції, 7 (код ЄДРПОУ 04059243) на користь Будівельної компанії "Харківзалізобетон "Товариства з обмеженою відповідальністю (61140, м.Харків, пр.Гагаріна,119, код ЄДРПОУ 30883520) судовий збір, сплачений відповідачем за подачу апеляційної скарги, у розмірі 609,00 грн.
Доручити господарському суду Харківської області видати відповідний наказ.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили
Повна постанова складена 10.07.2015 року.
Головуючий суддя Шепітько І.І.
Суддя Медуниця О.Є.
Суддя Россолов В.В.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 07.07.2015 |
Оприлюднено | 17.07.2015 |
Номер документу | 46684435 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Шепітько І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні