Господарський суд івано-франківської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
Реєстраціяcpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 липня 2015 р. Справа № 909/614/15
Господарський суд Івано-Франківської області у складі: судді Фанди О.М., при секретарі судового засідання Поліводі С.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Калуського міжрайонного прокурора, просп. Л. Українки, 16-б, м. Калуш, Івано-Франківська область, 77300, в інтересах держави в особі Головного управління Держземагенства в Івано-Франківській області, вул. Сахарова,34, м. Івано-Франківськ, 76000
до відповідача: Довговойнилівської сільської ради вул. Шевченка, 60, с. Довгий Войнилів, Калуський район, Івано-Франківська область,77320
про визнання недійсним рішення Довговойнилівської сільської ради від 25.06.2013 року та зобов'язання ТзОВ "Райз-Прикарпаття" повернути одержану за актом прийому-передачі від 01.08.2014 року земельну ділянку у державну власність
за участю представників сторін:
від прокуратури: Хомин Мар'яна Василівна - прокурор відділу, (службове посвідчення № 032582 від 20.03.2015 року)
від позивача: Бойчук Ганна Олегівна - головний спеціаліст юридичного відділу, (довіреність № 25/12 від 26.01.2015 року; паспорт серія СЕ № 690147 від 13.06.2014 року)
від відповідача Довговойнилівської сільської ради: Павловський Василь Степанович - сільський голова, (посвідчення № 1)
від відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Райз-Прикарпаття": представник не з'явився
встановив: Калуська міжрайонна прокуратура звернулась до господарського суду Івано-Франківської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагенства в Івано-Франківській області із позовом до відповідачів Довговойнилівської сільської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю "Райз-Прикарпаття" про визнання недійсним рішення Довговойнилівської сільської ради "Про заключення тимчасової угоди на відшкодування збитків за фактичне землекористування з землекористувачем" від 25.06.2013 року та зобов'язання ТзОВ "Райз-Прикарпаття" повернути одержану за актом прийому-передачі від 01.08.2014 року земельну ділянку, площею 9, 5 га, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Довгий Войнилів Калуського району у державну власність.
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що спірне рішення прийнято з порушенням вимог чинного законодавства, а земельна ділянка, площею 9, 5 га, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Довгий Войнилів Калуського району підлягає обов"язковому поверненню в державну власність .
Прокурор та представник позивача позовні вимоги, викладені у позовній заяві, підтримали в повному обсязі та просили суд позов задовольнити.
Представник відповідача Довговойнилівської сільської ради в судовому засіданні позовні вимоги визнав в повному обсязі, що підтверджується долученою до матеріалів справи письмомою заявою (вх.№ 10700/15 від 14.07.15).
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Райз-Прикарпаття" повноваженого представника в судове засідання не забезпечив, відзиву на позов та будь-яких клопотань про відкладення розгляду справи суду не подав, хоча про розгляд справи був повідомлений належним чином, що підтверджується відміткою на зворотньому боці ухвали суду про порушення провадження у справі від 08.06.15.
Відповідно до ч.3 ст.22 Господарського процесуального кодексу України сторони зобов'язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходи до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.
Згідно з п.3.9.1 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 N18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" з наступними змінами, особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК. За змістом зазначеної статті 64 ГПК, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
Відповідно до зробленого судом спеціального витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб фізичних осіб - підприємців від 14.07.2015 року щодо відповідача вбачається, що товариство з обмеженою відповідальністю "Райз-Прикарпаття" зареєстрований за адресою - вул. Галицька, 93, м. Тисмениця, Івано-Франківська область, 77401, тобто адресою, яка вказувалась в позовній заяві та ухвалах суду, що надсилались відповідачу.
З наведеного випливає, що ухвала по справі направлялась відповідачу за адресою місцезнаходження, яка зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Згідно з пунктом 3.9.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України 26.12.2011 N 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" з наступними змінами, у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Враховуючи викладене, суд вважає, що вжив всі залежні від нього заходи для повідомлення відповідача належним чином про розгляд судової справи і забезпечення його явки в судове засідання для реалізації ним права на судовий захист своїх прав та інтересів, що дає підстави для висновку суду щодо розгляду справи без участі представника відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Райз-Прикарпаття".
Розглянувши матеріали справи із врахуванням вимог Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод стосовно розгляду справи упродовж розумного строку, вислухавши представника позивача, прокурора та представника Довговойнилівської сільської ради, всебічно і повно з"ясувавши всі обставини, на яких ґрунтуються вимоги, давши оцінку доказам, які мають значення для справи, суд вважає за правильне взяти до уваги наступне.
25 червня 2013 р. Довговойнилівська сільська рада прийняла рішення "Про заключення тимчасової угоди на відшкодування збитків за фактичне землекористування з землекористувачем", згідно якого вирішила заключити з ТзОВ "Райз-Прикарпаття" тимчасову угоду на відшкодування збитків за фактичне землекористування земельною ділянкою площею 9,5 га землі в урочищі "Сад" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
На підставі вищезазначеного рішення між Довговойнилівською сільською радою та ТзОВ "Райз-Прикарпаття" укладено договір оренди землі №2 від 01.08.2014 року загальною площею 9,5 га, яка знаходиться в урочищі "Сад", с. Довгий Войнилів, Калуського району, Івано-Франківської області, терміном дії - 11 (одинадцять місяців) до 01.07.15 та визначено розмір орендної плати в розмірі 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Передача земельних ділянок здійснена за Актом прийому-передачі об"єкта оренди ( земельної ділянки) від 01.08.2014 р., який підписаний та скріплений печатками обох сторін. Копія акту знаходиться в матеріалах справи.
Довідкою відділу Держземагенства в Калуському районі районі Івано-Франківської області № 346/07-12/55 від 27.05.2015 р. підтверджується те, що земельна ділянка площею 9,5 га знаходяться за межами населеного пункту с. Довгий Войнилів Довговойнилівської сільської ради.
Даний факт підтверджується викопіюванням із кадастрової карти с. Довгий Войнилів Довговойнилівської сільської ради Калуського району.
Згідно витягу про нормативну грошову оцінку землі №04-5/647 від 19.06.2013 р. проведену управлінням Держземагентства в Калуському районі визначено, що нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення загальною площею 9,5 га, що є землями запасу Довговойнилівської сільської ради за межами населеного пункту с. Довгий Войнилів становить 116 693 грн. 92 коп.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що до компетенції сільських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (п. 1, п. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
У відповідності до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Повноваження сільських рад у галузі земельних відносин на території сіл визначені в ст. 12 ЗК України, в п. а) та п. в) якої передбачено такі повноваження, як розпорядження землями територіальних громад та надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Статтею 83 ЗК України (в редакції ЗУ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" № 5245-УІ) визначено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування. У державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності (ч. 1 ст. 84 ЗК України).
У Прикінцевих та перехідних положеннях Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", який набрав чинності з 01.01.2013 р., визначено, що з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються: а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу (п. 3). У державній власності залишаються, зокрема, усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу (п. 4). В п. 7 передбачено, що з дня набрання чинності цим Законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Пункт 12 Перехідних положень ЗК України на час винесення оскаржуваного рішення був виключений Законом № 5245-УІ.
Вищезазначеною довідкою управління Держземагенства в Калуському районі Івано-Франківської області, викопіюванням із кадастрової карти с. Довгий Войнилів Довговойнилівської сільської ради Калуського району підтверджується, що земельна ділянка для ведення сільськогосподарського виробництва загальною площею 9,5 га знаходяться за межами населеного пункту с. Довгий Войнилів, Довговойнилівської сільської ради Калуського району, а тому відповідно до наведених положень Земельного кодексу України та Закону № 5245-УІ належать до державної власності.
За таких обставин дана земельна ділянка не може належати до земель запасу Довговойнилівської сільської ради, так як не перебувають в комунальній власності.
Оскільки зазначена земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту с. Довгий Войнилів, то відповідно до ч. 1 ст. 84 ЗК України та п. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" знаходяться у державній власності.
Відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Отже, Довговойнилівська сільська рада, не мала повноважень приймати рішення про розпорядження земельною ділянкою, яка знаходяться у державній власності, а тому оскаржуване рішення підлягає визнанню недійсним.
Стосовно вимоги про зобов'язання ТзОВ "Райз-Прикарпаття"повернути одержану за актом прийому-передачі від 01.08.2014р. земельну ділянку у державну власність суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (ст. 126 ЗК України).
Статтею 6 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулюються Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (ст. 1 даного Закону).
В статті 6 "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено систему органів державної реєстрації. Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (ч. 1 ст. 2 даного Закону).
Оскільки ТзОВ "Райз-Прикарпаття" не здійснили вказану реєстрацію права оренди земельної ділянки на підставі Договору оренди землі №2 від 01.08.2014 р., то такі права у нього не виникли, і він здійснює користування земельною ділянкою при відсутності належних правових підстав.
Питання укладення Договору оренди землі №2 від 01.08.2014 р. та їх недійсності (нікчемності) не стосуються вирішення даного спору, оскільки виникнення права оренди землі пов'язується з фактом його державної реєстрації, а не з чинністю чи правомірністю угоди.
Враховуючи вищевикладене та відповідно до ст.ст. 373, 374, 391 Цивільного кодексу України, ТзОВ "Райз-Прикарпаття" належить повернути одержану за актом прийому-передачі від 01.08.2014р. земельну ділянку загальною площею 9,5 га, яка знаходяться за межами населеого пункту с. Довгий Войнилів Калуського району у державну власність.
Отже, беручи до уваги матеріали справи, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог, а тому позов підлягає задоволенню.
Щодо розподілу судового збору за розгляд даної справи, то суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 статті 3 Закону України "Про судовий збір", який відповідно до статті 10 набрав чинності з 01.11.2011 р. (із змінами та доповненнями) за подання до суду позовної заяви та іншої заяви, передбаченої процесуальним законодавством справляється судовий збір.
Відповідно до частини 1 статті 4 вищевказаного закону судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до ч. 2 ст. 44 ГПК України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Згідно з частиною 2 статті 4 Закону ставки судового збору встановлюються у таких розмірах: за подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру 2 відсотки ціни позову, але не менше 1,5 розміру мінімальної заробітної плати та не більше 60 розмірів мінімальних заробітних плати.
У відповідності до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" розмір мінімальної заробітної плати з 01.01.2015 р. становить 1218,00 грн.
В спірному випадку позовні вимоги, заявлені прокурором, який відповідно до чинного законодавства (п. 11 ст. 5 Закону України "Про судовий збір" (із змінами та доповненнями) звільнений від сплати судового збору, являються немайнового характеру, і включають в себе дві вимоги. Отже, сплаті підлягав судовий збір в сумі 2 436 грн. 00 коп.
Відповідно до ч. 3 ст. 49 ГПК України судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.
Оскільки спір виник внаслідок неправильних дій відповідачів, відповідно до ст. 49 ГПК України, судовий збір по справі слід стягнути з відповідачів в рівних частинах в доход Державного бюджету України.
Керуючись ст. ст. 14, 19, 121, 124 Конституції України, ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ст. ст. 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 6 Закону України "Про оренду землі", ст. 6 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", ст. ст. 3-5 Закону України "Про судовий збір", ст. ст. 373, 374, 391 Цивільного кодексу України, ст. ст. 3, 12, 84, 122, 125, 126 Земельного кодексу України, ст. ст. 2, 43, 44, 49, ст. ст. 82 -85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
в и р і ш и в :
задовольнити позов Калуського міжрайонного прокуратура в інтересах держави в особі Головного управління Держземагенства в Івано-Франківській області до відповідачів Довговойнилівської сільської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю "Райз-Прикарпаття" про визнання недійсним рішення Довговойнилівської сільської ради "Про заключення тимчасової угоди на відшкодування збитків за фактичне землекористування з землекористувачем" від 25.06.2013 року та зобов'язання ТзОВ "Райз-Прикарпаття" повернути одержану за актом прийому-передачі від 01.08.2014 року земельну ділянку площею 9, 5 га, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Довгий Войнилів Калуського району у державну власність.
Визнати недійсним рішення Довговойнилівської сільської ради "Про заключення тимчасової угоди на відшкодування збитків за фактичне землекористування з землекористувачем" від 25.06.2013 року.
Товариству з обмеженою відповідальністю "Райз-Прикарпаття" (вул. Галицька, 93, м. Тисмениця, Івано-Франківська область, 77401, код ЄДРПОУ 32573828) повернути одержану за актом прийому-передачі від 01.08.2014 року земельну ділянку площею 9, 5 га, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Довгий Войнилів Калуського району у державну власність.
Стягнути з Довговойнилівської сільської ради (вул. Шевченка, 60, с. Довгий Войнилів, Калуський район, Івано-Франківська область,77320, код ЄДРПОУ 04356521) в доход Державного бюджету 1 218 грн.00 коп. (одну тисячу двісті вісімнадцять гривень) судового збору.
Судовий збір зарахувати в доход Державного бюджету України за наступними платіжними реквізитами: рахунок 31219206783002 - Судовий збір (Державна судова адміністрація України, 050) за кодом класифікації доходів бюджету 22030001, отримувач - УДКСУ у м. Івано-Франківську Івано-Франківської області, код ЄДРПОУ отримувача - 37952250, банк - ГУДКСУ в Івано-Франківській області, МФО банку - 836014.
Стягнути з Товариству з обмеженою відповідальністю "Райз-Прикарпаття" (вул. Галицька, 93, м. Тисмениця, Івано-Франківська область, 77401, код ЄДРПОУ 32573828) в доход Державного бюджету 1 218 грн. 00 коп. (одну тисячу двісті вісімнадцять гривень) судового збору.
Судовий збір зарахувати в доход Державного бюджету України за наступними платіжними реквізитами: рахунок 31219206783002 - Судовий збір (Державна судова адміністрація України, 050) за кодом класифікації доходів бюджету 22030001, отримувач - УДКСУ у м. Івано-Франківську Івано-Франківської області, код ЄДРПОУ отримувача - 37952250, банк - ГУДКСУ в Івано-Франківській області, МФО банку - 836014.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 15.07.15
Суддя Фанда О. М.
Виготовлено в КП "Діловодство спеціалізованого суду"
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 14.07.2015 |
Оприлюднено | 20.07.2015 |
Номер документу | 46759652 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Фанда О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні