ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 липня 2015 року м. Київ К/800/15921/15
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
головуючого - Смоковича М.І.,
суддів: Логвиненка А.О., Сороки М.О.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом Березівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в Одеській області (далі також - Березівська ОДПІ) до Державного реєстратора Реєстраційної служби по Іванківському районі Роздільнянського міжрайонного управління юстиції в Одеській області Черненко О.В. (далі - державний реєстратор Черненко О.В.), Реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції (далі - реєстраційна служба Одеського МУЮ), за участі третьої особи - Приватного підприємства "Данель" (далі - ПП "Данель"), про скасування державної реєстрації та зобов'язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Березівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 17 березня 2015 року,
у с т а н о в и л а :
У січні 2014 року Березівська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів в Одеській області звернулася до суду з адміністративним позовом до Державного реєстратора Реєстраційної служби по Іванківському районі Роздільнянського міжрайонного управління юстиції в Одеській області Черненко О.В., Реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції, за участі третьої особи - ПП "Данель", про скасування державної реєстрації та зобов'язання вчинити певні дії.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що при реєстрації змін щодо місцезнаходження, ПП "Данель" подано державному реєстратору недостовірні дані, зокрема щодо зміни своєї юридичної адреси, оскільки за новою адресою ніколи не знаходилось та на момент перевірки відсутнє. Внаслідок цього державний реєстратор в порушення п.1 статті 16 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" вніс до державного реєстру неправдиві записи, а тому відомості щодо місцезнаходження ПП "Данель", які містяться в ЄДР, є недостовірними.
В зв'язку з чим з урахуванням уточнених позовних вимог позивач просив скасувати державну реєстрацію змін до установчих документів ПП "Данель" та зобов'язати внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (далі - ЄДР) запис про скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи № 15561050006032319 від 11 січня 2013 року про реєстрацію змін до установчих документів ПП "Данель" код ЄДРПОУ 35930700 щодо зміни місцезнаходження підприємства.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 14 березня 2014 року позовні вимоги задоволено.
Судом скасовано державну реєстрацію змін до установчих документів ПП "Данель" щодо зміни місцезнаходження та зобов'язано державного реєстратора реєстраційної служби по Іванівському району Роздільнянського міжрайонного управління юстиції в Одеській області Черненко О.В. внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запис про скасування: державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи № 15561050006032319 від 11 січня 2013 року про реєстрацію змін до установчих документів ПП "Данель" код ЄДРПОУ 35930700 щодо зміни місцезнаходження приватного підприємства "Данель" з 65078, Одеська область, м. Одеса, Малиновський район, вул. Космонавтів 32 на 67222, Одеська область, Іванівський район, с. Джугастрове.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 17 березня 2015 року, постанову Одеського окружного адміністративного суду від 14 березня 2014 року скасовано, та ухвалено нову, якою у задоволенні позовних вимог відмовлено у повному обсязі.
У касаційній скарзі представник Березівської ОДПІ, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, просить скасувати його рішення, а постанову суду першої інстанції залишити без змін.
Представник Одеського міського управління юстиції подав заперечення на касаційну скаргу, в яких посилаючись на необґрунтованість та безпідставність вимог касаційної скарги просить залишити їх без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції без змін.
Касаційна скарга задоволенню не підлягає з таких підстав.
Згідно з частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки дані про зміну місцезнаходження ПП "Данель" є недостовірними, це є підставою для скасування державної реєстрації змін до установчих документів щодо зміни його місцезнаходження.
Суд апеляційної інстанції, скасовуючи постанову Одеського окружного адміністративного суду від 14 березня 2014 року, та постановляючи нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, виходив з того, що відсутність особи за місцем її знаходження, що зазначене в Єдиному державному реєстрі, є підставою для припинення юридичної особи, а не для скасування запису про внесення змін до установчих документів.
Аналізуючи зміст позовної заяви та обґрунтування касаційної скарги, колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції виходячи з наступного.
Спірні правовідносини регулюються Законом № 755-IV.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону № 755-IV, державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Згідно з частиною першою статті 6 Закону № 755-IV, державний реєстратор, зокрема: проводить державну реєстрацію змін до установчих документів юридичних осіб та державну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичних осіб - підприємців.
Вимоги до оформлення документів, які подаються державному реєстратору встановлені статтею 8 Закону № 755-IV.
Відтак, згідно частини третьої статті 8 Закону № 755-IV установчі документи (установчий акт, статут або засновницький договір, положення) юридичної особи повинні містити відомості, передбачені законом. Відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.
Статтею 17 Закону №755-ІV встановлено, що відомості про юридичну особу або фізичну особу - підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.
Відповідно до частини першої статі 29 Закону № 755-IV для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення) такі документи:
заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи;
примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення про внесення змін до установчих документів.
Документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів;
оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або копія опублікованого в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів;
два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції;
документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів, якщо інше не встановлено цим Законом.
Проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи здійснюється за процедурами, передбаченими частинами першою - п'ятою статті 25 та частинами другою - третьою статті 27 цього Закону для проведення державної реєстрації юридичної особи.
Державному реєстратору забороняється вимагати документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо вони не передбачені частинами першою - шостою цієї статті.
У разі проведення державної реєстрації змін до установчих документів, які пов'язані із зміною відомостей про юридичну особу, які відповідно до цього Закону зазначаються у виписці з Єдиного державного реєстру, державний реєстратор крім документів, які передбачені частиною чотирнадцятою цієї статті, додатково повинен видати (надіслати поштовим відправленням) заявнику виписку з Єдиного державного реєстру не пізніше наступного робочого дня після отримання від органів статистики, доходів і зборів, Пенсійного фонду України відомостей про внесення відповідних відомостей до відомчих реєстрів.
Згідно з частиною 1 статті 30 Закону № 755-IV, державний реєстратор відмовляє у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи за наявності підстав, встановлених частиною першою статті 27 цього Закону.
Таким чином, враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що під час здійснення реєстраційних дій, в тому числі щодо реєстрації зміни місцезнаходження, державний реєстратор не має права перевіряти достовірність поданих відомостей та вимагати інші документи, ніж ті, що передбачені чинним законодавством, в тому числі щодо підтвердження фактичного місцезнаходження юридичної особи.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що виконавчим комітетом Одеської міської ради 31 травня 2008 року зареєстровано юридичну особу приватне підприємство "Данель", код ЄДРПОУ 35930700 за попередньою адресою місцезнаходження є: 65078, Одеська область, м. Одеса, Малиновський район, вул. Космонавтів, 32.
Як вбачається з реєстраційних даних ПП "Данель" відповідач узятий на облік як платник податків з 02 червня 2008 року за № 12298 у ДПІ у Малиновському районі міста Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області.
11 січня 2013 року державним реєстратором виконавчого комітету Одеської міської ради Григор'євим А.С. до ЄДР було внесено запис № 15561050006032319 про реєстрацію зміни місцезнаходження ПП "Данель" з міста Одеси, вул. Космонавтів, 32 на - Одеська область, Іванівський район, с. Джугастрове.
16 січня 2013 року державним реєстратором Іванівської районної державної адміністрації Одеської області Черненком О.В. внесено запис до ЄДР щодо зміни місцезнаходження реєстраційної справи ПП "Данель", реєстраційну справу юридичної особи взято на облік за адресою: Іванівська районна державна адміністрація Одеської області, 67200, Одеська область, Іванівський район, селище міського типу Іванівка, вул. Леніна, 93.
Крім того, з матеріалів справи вбачається, що 04 червня 2013 року до Головного управління Міндоходів в Одеській області громадянином ОСОБА_4, який зареєстрований засновником підприємства, було надано заяву, в якій зазначено, що він ніякого відношення до ПП "Данель" немає, ніяких дій щодо реєстрації та господарської діяльності вказаного підприємства не здійснював, 18 жовтня 2012 року у нього було викрадено громадянський паспорт та довідки про присвоєння ідентифікаційного коду, про що ним було заявлено до органів внутрішніх справ.
У лютому 2013року на його адресу надійшло повідомлення стосовно реєстрації за даною адресою невідомого йому ПП"Данель", у зв'язку з чим ним було надано відповідні заяви до Іванівського РВ УМВС, а також до податкової міліції, а у лютому 2014 року співробітниками Шевченківського РВ УМВС міста Одеси при обшуку було вилучено його паспорт, який було використано в незаконних цілях.
Згідно довідки Калинівської сільської ради Іванівського району Одеської області від 22 листопада 2013 року № 783, ОСОБА_4 зареєстрований в с.Джугастрове Іванівського району Одеської області, але за вказаною адресою не проживає, а ПП "Данель" в селі Джугастрове не знаходиться.
Також, згідно довідки №209/15-00/35930700 від 19 листопада 2013 року про встановлення місцезнаходження за юридичною адресою, складеної співробітниками Березівської ОДПІ і головою Калинівської сільської ради, було здійснено вихід за юридичною адресою підприємства та встановлено, що ПП "Данель" за адресою: Одеська область, Іванівський район, с.Джугастрове не знаходиться.
Відповідно довідки ГОВ Білгород-Дністровської ОДПІ Головного управління Міндоходів в Одеській області від 06 грудня 2013року №280 про встановлення фактичного місцезнаходження (місця проживання) платника податків, встановлено факт відсутності ПП "Данель" за податковою адресою: 67222, Одеська область, Іванівський район, село Джугастрове, а 03 червня 2013 року, в ході відпрацювання ризикових СГД, відділом податкової міліції отримано заяву директора ПП "Данель" громадянина ОСОБА_4 про фактичну непричетність до реєстрації та діяльності підприємства.
Правила внесення державним реєстратором змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в ЄДР, визначені приписами статті 19 Закону № 755-IV, а тому колегія суддів зазначає наступне.
Так, відповідно до абзацу другого частини дванадцятої статті 19 Закону № 755-IV у разі надходження державному реєстратору від органу державної податкової служби (далі - ДПС) повідомлення встановленого зразка про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням державний реєстратор зобов'язаний надіслати рекомендованим листом протягом п'яти робочих днів з дати надходження зазначеного повідомлення юридичній особі повідомлення щодо необхідності подання державному реєстратору реєстраційної картки.
Згідно з абзацом другим частини чотирнадцятої статті 19 цього Закону якщо державному реєстратору повернуто рекомендованого листа, державний реєстратор повинен внести до ЄДР запис про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням.
Відповідно до статті 31 Закону, у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи, або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.
Згідно до статті 19 Закону у разі неподання юридичною особою протягом місяця з дати надходження їй відповідного повідомлення реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про відсутність підтвердження зазначених відомостей датою, яка встановлена для чергового подання реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу.
Відповідно до частини 2 статті 38 Закону підставою для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема, є наявність в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням.
Разом з тим процедура встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податку до направлення державному реєстратору органом ДПС повідомлення встановленого зразка передбачена розділом XII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 9 грудня 2011 року № 1588 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 року за № 1562/20300; далі - Порядок).
Відповідно до пункту 12.4 розділу XII Порядку Щодо кожного платника податків, стосовно якого виявлена відсутність його за місцезнаходженням (місцем проживання) та не з'ясоване його фактичне місцезнаходження (місце проживання), підрозділ контролюючого органу, який з'ясував зазначений факт, готує та передає підрозділам податкової міліції запит на встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків за встановленою формою.
В силу приписів пункту 12.5 розділу XII Порядку Якщо за результатами заходів щодо встановлення фактичного місцезнаходження юридичної особи підрозділами податкової міліції буде підтверджено відсутність такої особи за місцезнаходженням або встановлено, що фактичне місцезнаходження юридичної особи не відповідає зареєстрованому місцезнаходженню, керівник (заступник керівника) контролюючого органу протягом трьох робочих днів приймає рішення про надсилання до відповідного державного реєстратора повідомлення про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням за формою N 18-ОПП (додаток 24) для вжиття заходів, передбачених частиною дванадцятою статті 19 Закону. Повідомлення за формою N 18-ОПП надсилається державному реєстратору поштовим відправленням або в електронному вигляді у порядку взаємного обміну інформацією з реєстрів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, та Центрального контролюючого органу.
Копія повідомлення підшивається до реєстраційної частини облікової справи платника податків. Про надсилання такого повідомлення вносяться дані до Єдиного банку даних юридичних осіб та запис до журналу обліку повідомлень про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням за формою N 19-ОПП.
Аналогічні правила встановлення місцезнаходження платника податків закріплені і Положенням про організацію взаємодії підрозділів податкової міліції з іншими структурними підрозділами органів державної податкової служби для встановлення місцезнаходження платника податків, затвердженим наказом Державної податкової адміністрації України від 17 травня 2010 року № 336 (далі - Положення), зокрема підпунктами 3.1.1, 3.1.2 пункту 3.1 розділу ІІ, - щодо кожного платника податків, який відсутній за місцезнаходженням (місцем проживання) та місцезнаходження (місце проживання) якого не з'ясовано, структурний підрозділ органу ДПС проводить такі заходи: шляхом спілкування (телефон, пошта, факс, виїзд за місцезнаходженням тощо) із платником податків з'ясовує його фактичне місцезнаходження (місце проживання); за допомогою Єдиного банку даних платників податків встановлює місце проживання засновників і керівників платника податків та отримує інформацію стосовно інших платників податків, де зазначені особи є засновниками чи керівниками.
Відповідно до пункту 3.2 розділу ІІ Положення у разі підтвердження відсутності платника податків за місцезнаходженням (місцем проживання) структурний підрозділ органу ДПС, який є ініціатором запиту, готує за відповідною формою запит на встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків та направляє до підрозділу податкової міліції.
Ураховуючи вищенаведене, колегія суддів на підставі аналізу зазначених норм права дійшла висновку, що підрозділ органу ДПС надсилає повідомлення про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням (форма № 18-ОПП) державному реєстратору для вжиття заходів, передбачених абзацом другим частини чотирнадцятої статті 19 Закону № 755-IV, лише після здійснення передбачених Порядком та Положенням заходів для встановлення фактичного місцезнаходження юридичної особи.
Отже, аналізуючи вищезазначені норми права та встановлені обставини справи, колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції, що відсутність особи за місцем її знаходження, що зазначене в Єдиному державному реєстрі, є підставою для припинення юридичної особи, а не для скасування запису про внесення змін до установчих документів, а тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Доводи, викладені в касаційній скарзі, не спростовують висновків суду апеляційної інстанції та встановлених обставин справи.
З огляду на викладене оскаржуване рішення суду апеляційної інстанції є законним та обґрунтованим, підстав для його скасування чи зміни немає.
Керуючись статтями 220?, 223, 224, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
у х в а л и л а :
Касаційну скаргу Березівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області залишити без задоволення.
Постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 17 березня 2015 року в цій справі залишити без зміни.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії сторонам у справі та оскарженню не підлягає.
Головуючий М.І. Смокович
Судді А.О. Логвиненко
М.О. Сорока
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2015 |
Оприлюднено | 17.07.2015 |
Номер документу | 46886283 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Смокович М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні