ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
"11" лютого 2010 р.Справа № 18/10-131 УХВАЛА
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Охотницької Н.В.
Розглянув справу:
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОПА-ПЛЮС" м. Тернопіль, вул. Сагайдачного, 6 "Б"
до відповідача 1: Управління державного комітету по земельних ресурсах у місті Тернополі м. Тернопіль, вул. Лисенка, 20а
відповідача 2: Тернопільської регіональної філії центру державного земельного кадастру м. Тернопіль, вул. Текстильна, 18
третя особа: Тернопільська міська рада м. Тернопіль, вул. Листопадова, 5
про:
- зобов'язання Управління державного комітету по земельних ресурсах у місті Тернополі виготовити та надати ТОВ "ЄВРОПА-ПЛЮС" висновок щодо державної реєстрації сервітуту на земельну ділянку, площею 0,0062 га, за адресою: вул. Сагайдачного, 6б, м. Тернопіль, згідно з договором на встановлення земельного сервітуту від 13.01.2010 р.;
- зобов'язання Тернопільської регіональної філії Центру Державного земельного кадастру здійснити реєстрацію права земельного сервітуту на земельну ділянку, площею 0,0062 га, за адресою: вул. Сагайдачного, 6б, м. Тернопіль, за ТОВ "ЄВРОПА-ПЛЮС" шляхом внесення запису про реєстрацію права вказаного земельного сервітуту до бази даних державного реєстру земель.
За участю представників сторін:
позивача: ОСОБА_1
відповідача1: ОСОБА_2 - головний спеціаліст -юрисконсульт, доручення №201/09/03 від 08.02.2010 р.
відповідача 2: ОСОБА_3 -юрисконсульт, довіреність № 407 від 04.01.2010 р.
третьої особи: не з'явився
В судовому засіданні учасникам судового процесу роз'яснено їх процесуальні права та обов'язки, передбачені статтями 20, 22, 81-1 ГПК України. Технічна фіксація судового процесу не здійснюється.
Суть справи: Товариство з обмеженою відповідальністю "ЄВРОПА-ПЛЮС" звернулося до господарського суду Тернопільської області з позовом до відповідачів -Управління державного комітету по земельних ресурсах у місті Тернополі та Тернопільської регіональної філії центру державного земельного кадастру за участі третьої особи -Тернопільської міської ради про зобов'язання Управління державного комітету по земельних ресурсах у місті Тернополі виготовити та надати ТОВ "ЄВРОПА-ПЛЮС" висновок щодо державної реєстрації сервітуту на земельну ділянку, площею 0,0062 га, за адресою: вул. Сагайдачного, 6б, м. Тернопіль, згідно з договором на встановлення земельного сервітуту від 13.01.2010 р.; зобов'язання Тернопільської регіональної філії Центру Державного земельного кадастру здійснити реєстрацію права земельного сервітуту на земельну ділянку, площею 0,0062 га, за адресою: вул. Сагайдачного, 6б, м. Тернопіль, за ТОВ "ЄВРОПА-ПЛЮС" шляхом внесення запису про реєстрацію права вказаного земельного сервітуту до бази даних державного реєстру земель.
В обґрунтування своєї позовної вимоги до відповідача 1 позивач посилається на те, що останній незаконно відмовив йому у видачі висновку про державну реєстрацію земельного сервітуту, який був необхідний для здійснення реєстрації договору, про що позивачу було повідомлено за наслідком його звернення до Тернопільської регіональної філії центру державного земельного кадастру. Оскільки, листом №45/10/03 від 25.01.2010 р. Управління державного комітету по земельних ресурсах у м. Тернополі відмило позивачу у видачі вищезазначеного висновку товариство з обмеженою відповідальністю "ЄВРОПА-ПЛЮС" вважає дії відповідачів неправомірними та просить в судовому порядку зобов'язати Тернопільську регіональну філію Центру Державного земельного кадастру здійснити реєстрацію права земельного сервітуту на земельну ділянку, площею 0,0062 га, за адресою: вул. Сагайдачного, 6б, м. Тернопіль, за ТОВ "ЄВРОПА-ПЛЮС" шляхом внесення запису про реєстрацію права вказаного земельного сервітуту до бази даних державного реєстру земель, що власне є позовною вимогою до відповідача 2.
Ухвалою господарського суду від 01.02.2010 р. порушено провадження у даній справі та її розгляд призначено на 11.02.2010р.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги в повному обсязі.
Представник відповідача 1 у даному судовому засіданні подав заперечення на адміністративний позов, у якому просить суд прийняти рішення, яким ухвалу про порушення провадження у справі № 18/10-131 скасувати, провадження у даній адміністративній справі закрити та винести відповідну ухвалу. Заперечення із посиланням на: ст. ст. 1,2,4 ГК України, ст. ст. 12, п. 1 ч. 1 ст. 80 ГПК України, Постанову КМ України, від 01.11.2000, № 1619 "Про затвердження Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів", який визначає основні вимоги щодо виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг державними органами земельних ресурсів, бюджетними установами та організаціями, які належать до сфери їх управління (далі -державні органи земельних ресурсів), на платній основі; Наказ, Держкомзем|Мінфін|Міністерство економіки України (2) від 15.06.2001 р., № 97/298/124 "Про затвердження Розмірів оплати земельно-кадастрових робіт та послуг"; Вказівки|Порядок, Держкомзем від 20.03.2002 р., № 12 "Про присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам для ведення Державного реєстру земель"; п. 2.1.Наказу Держкомзему від 02.07.2003 р., № 174 "Про затвердження Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель", дію якого зупинено з 18 червня 2007 року згідно з повідомленням Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва, опублікованим у газеті "Урядовий кур'єр" від 27 червня 2007 року № 113. Обґрунтоване дане заперечення наступним. Управління державного комітету по земельних ресурсах у місті Тернополі є державною організацією, а не суб'єктом господарювання, який наділений господарською компетенцією, а позовна вимога відносно відповідача 1 не визначається як господарсько -правовий спір, відтак його слід розглядати в порядку адміністративного судочинства.
Представник відповідача 2 підтримуючи подане ним клопотання №4-7/0401 від 11.02.2010 р. стверджує про непідвідомчість даної справи господарським судам, оскільки він в частині ведення державного кадастрового реєстру земель виконує функцію суб'єкта владних повноважень та просить припинити провадження у даній справі
Розглянувши дані заперечення суд зазначає наступне.
Господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, оскільки земля є об'єктом цивільних прав і обов'язків і використовується в господарській діяльності на підставі цивільно-правових угод. До таких справ слід відносити справи, пов'язані із захистом права власності або користування землею, в яких, захищаючи свої цивільні права і охоронювані законом інтереси, беруть участь суб'єкти господарської діяльності. Господарським судам підвідомчі спори щодо стягнення заборгованості з орендної плати за договором на користування земельною ділянкою, укладеним суб'єктом господарювання і органом місцевого самоврядування. Якщо предметом спору є право власності на земельну ділянку або право користування нею, в тому числі відновлення порушеного права третьою особою, яка на підставі рішень владних органів претендує на спірну земельну ділянку, то такий спір є спором про право і незалежно від участі в ньому органу, яким земельна ділянка надана у власність або у користування, повинен вирішуватися в порядку господарського судочинства.
Що ж до документів, які посвідчують право на земельну ділянку (право власності на земельну ділянку або право користування нею), то вони не можуть виступати предметом спору, оскільки не мають статусу актів державного чи іншого органу, а видаються на підставі та на виконання рішень уповноважених на це органів про надання земельних ділянок відповідно у власність або у постійне користування.
Право користування чужим майном (сервітут) може бути встановлене щодо земельної ділянки, інших природних ресурсів (земельний сервітут) або іншого нерухомого майна для задоволення потреб інших осіб, які не можуть бути задоволені іншим способом. Сервітут може належати власникові (володільцеві) сусідньої земельної ділянки, а також іншій, конкретно визначеній особі (особистий сервітут) (ч. ч. 1, 2 ЦК України).
Земельний сервітут може бути встановлений договором між особою, яка вимагає його встановлення, та власником (володільцем) земельної ділянки. Договір про встановлення земельного сервітуту підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому для державної реєстрації прав на нерухоме майно.
Тобто, право земельного сервітуту реєструється порядку та на підставах, передбачених Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" від 01.07.2004 N 1952-IV.
Адміністратором Державного реєстру прав на землю та нерухоме майно є державне підприємство "Центр державного земельного кадастру", який здійснює його формування, ведення, збереження і забезпечує доступ органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування до зазначеного Реєстру з підстав і на умовах, передбачених Законом (Постанова КМ України, від 17.07.2003, № 1088 "Про створення єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок, нерухомого майна та прав на них у складі державного земельного кадастру").
13.01.2010 р. між Тернопільською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "ЄВРОПА-ПЛЮС" укладено договір на встановлення земельного сервітуту (надалі - договір), який вступає в силу з моменту його державної реєстрації (п. 5.1. договору).
Спірні правовідносини, які є предметом судового розгляду безпосередньо стосуються права обмеженого користування земельною ділянкою, що узгоджується із п. 1.1. договору, у відповідності до якого власник земельної ділянки надає право обмеженого користування земельною ділянкою з метою і в обсязі визначеними даним договором у відповідності до цільового призначення об'єкта сервітуту, та на підставі ст. ст. 99, 100, 101 Земельного кодексу України, і може бути реалізоване після державної реєстрації договору.
В свою чергу справа адміністративної юрисдикції (далі -адміністративна справа) -переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень (ст. 3 КАС України). Отже, справою адміністративної юрисдикції є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, який виник між двома (кількома) конкретними суб'єктами стосовно їхніх прав та обов'язків у конкретних правових відносинах, у яких хоча б один суб'єкт законодавчо уповноважений владно керувати поведінкою іншого (інших) суб'єктів, а ці суб'єкти відповідно зобов'язані виконувати вимоги та приписи такого владного суб'єкта.
Без врахування цього відповідач 1 кваліфікує спір у даній справі як публічно -правовий, при цьому зазначаючи про відсутність з його сторони у відношенні до позивача відмови у видачі висновку про державну реєстрацію земельного сервітуту.
Відтак, необґрунтованим є клопотання відповідачів про припинення провадження у даній справі в порядку п. 1 ч. 1 ст. 80 ГПК України.
Дані заперечення відповідачів у визначенні ст. 59 ГПК України не є відзивами на позовну заяву, яких останніми всупереч вимогам ухвали суду від 01.02.2010 р. не подано.
Беручи до уваги, зазначене та відсутність представника третьої особи в судовому засіданні, суд вважає за доцільне відкласти розгляд справи, а також витребувати у сторін необхідні докази.
На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 43, 77, 86 ГПК України, господарський суд,
УХВАЛИВ:
1. Розгляд справи відкласти на 15:00 год. 18.02.2010 р. який відбудеться в приміщенні господарського суду за адресою: м. Тернопіль, вул. Кн. Острозького, 14а (зал судових засідань № 3, 5 -й поверх).
2. Зобов'язати позивача подати докази звернення до Тернопільської регіональної філії центру державного земельного кадастру з метою реєстрації договору на встановлення земельного сервітуту від 13.01.2010 р. в порядку встановленому Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" від 01.07.2004 N 1952-IV та докази відмови у державній реєстрації прав.
3. Зобов'язати відповідача 1 подати обґрунтований відзив на позов.
4. Зобов'язати відповідача 2 подати інформацію про необхідний перелік документів для здійснення державної реєстрації речових прав, обґрунтований відзив на позов.
5. Явку повноважних представників сторін в судове засідання визнати обов'язковою.
6. Попередити сторони, що у випадку неявки їх представників у судове засідання, справу буде розглянуто в порядку статті 75 ГПК України, за наявними в ній матеріалами.
7. Ухвалу надіслати сторонам по справі рекомендованою кореспонденцією з повідомленням про вручення поштового відправлення.
Суддя Н.В. Охотницька
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 11.02.2010 |
Оприлюднено | 21.07.2015 |
Номер документу | 46897702 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Охотницька Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні