cpg1251 номер провадження справи 8/89/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08.07.2015 Справа № 908/2235/15-г
за позовом Костянтинівського міжрайонного прокурора Донецької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах - позивач - Костянтинівська районна державна адміністрація (85143, Донецька область, Костянтинівський район, с.Ілліча, вул. Щорса, 42/3; факт адреса: 85102, Донецька область, м.Костянтинівка, пр. Ломоносова, 156)
до відповідача Селянського (фермерського) господарства «Славута» (85132, Донецька область, Костянтинівський район, с. Маркове, вул. Молодогвардійців, 40)
про внесення змін в договір оренди земельної ділянки від 28.01.2004 р., а саме в п. 2.3 «Орендна плата»
Суддя І. А. Попова
Представники:
Позивача - не з'явився
Відповідача - не з'явився
Прокурор - Селезньова Т.В., посв. № 030389 від 17.11.2014 р.
Заявлено позовні вимоги про внесення змін в договір оренди земельної ділянки від 28.01.2004 р., а саме в п. 2.3 «Орендна плата».
Розгляд справи, призначений на 20.05.2015 р., відкладався до 03.06.2015 р., 24.06.2015р.,08.07.2015 р. Вступну та резолютивну частини рішення оголошено в засіданні 08.07.2015 р.
Прокурор підтримує вимоги з підстав, викладених у позові, з посиланням на Закон України "Про оренду землі". В обґрунтування вимог вказує: сторонами по справі укладено договір оренди землі від 28.01.2004 року на підставі розпорядження голови райдержадміністрації від 09.01.2004 № 3. Пунктом 3 даного розпорядження встановлено величину орендної плати за використання земельних ділянок у розмірі земельного податку. З метою запобігання проявам корупції та рівного підходу до Орендарів земельних ділянок прийнято загальне Положення про розмір орендної плати, затверджене розпорядженням голови райдержадміністрації від 16.03.2009 р. № 154, яке є регуляторним актом та розповсюджується дією на всі договірні відносини і є підставою для перегляду розміру орендної плати за землю. Земельна ділянка, яка розташована на території Марківської сільської ради Донецької області, загальною площею 16,1952 га надана СФГ "Славута" для ведення фермерського господарства згідно договору оренди землі, укладеного Костянтинівською районною державною адміністрацією та СФГ "Славута" 28.01.2004 р. №1, обліковується, як рілля. Матеріали грошової оцінки сільськогосподарських угідь земель колективної власності та земель резервного фонду затверджені відповідно до діючого законодавства України розпорядженням голови Костянтинівської райдержадміністрації від 15.01.1997 р. № 12 "Про затвердження вартості та розміру в умовних кадастрових гектарах земельної частки (паю) для видання сертифікатів на право на земельну частку (пай) в КСП "Дружба" Костянтинівського району" та в подальшому откореговані розпорядженням голови райдержадміністрації від 24.03.1999 р. № 108 "Про внесення змін і доповнень до розпорядження голови райдержадміністрації № 12 від 15 січня 1997 р. "Про затвердження вартості та розміру в умовних кадастрових гектарах земельної частки (паю) для видання сертифікатів на право на земельну частку (пай) в КСП "Дружба" Костянтинівського району". Розрахунок вартості і розміру в умовних кадастрових гектарах земельної частки (паю) в площі сільськогосподарських угідь затверджено на підставі відповідного подання внутрішньогосподарської комісії КСП "Дружба" та доведений до відома громадян - колишніх членів КСП "Дружба" Марківською сільською радою шляхом офіційного оприлюднення. Встановлений договором оренди землі від 28.01.2004 р. розмір орендної на рівні земельного податку не відповідає вимогам статті 288 Податкового кодексу України. Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трьох відсотків від нормативної грошової оцінки відповідної земельної ділянки. Водночас, річна сума платежу для інших земельних ділянок, наданих в оренду, не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки. Головою Костянтинівської районної державної адміністрації прийнято розпорядження № 333 від 15.09.2014 р. «Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 09.01.2004 р. № 3», згідно якого переглянуто розмір орендної плати СФГ "Славута" та встановлений новий розмір орендної плати - 3 % від нормативної грошової оцінки. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка передана в оренду СФГ "Славута", станом на 01.01.2015 р. становить 475923,97 грн. з урахуванням коефіцієнтів індексації 3,997 та 1,756 (по рокам) за всю земельну ділянку у відповідності до вартості 1 га ріллі по базовим підприємствам сільської ради, а саме - КСП "Дружба". Прокурор просить пункт 2.3 договору оренди земельної ділянки від 28.01.2004 р. викласти в наступній редакції: « 2.3. Орендна плата. Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: 3 % від нормативної грошової оцінки цих земель, яка складає 475923 грн. 97 коп. або 14277 грн. 72 коп. (чотирнадцять тисяч двісті сімдесят сім гривень сімдесят дві копійки) за всю земельну ділянку на рік. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції та коефіцієнту індексації земельних ділянок щорічно.»
Позивач - Костянтинівська райдержадміністрація - заявлені позовні вимоги підтримав, свого представника в судове засідання не направив, клопотав про розгляд справи за його відсутності.
Відповідач в судове засідання 03.06.2015 р. свого представника не направив, клопотав про відкладення розгляду справи з метою надання можливості ознайомлення з матеріалами справи. Клопотання судом задоволено, розгляд справи відкладено. В судове засідання 24.06.2015 р. відповідач свого представника не направив вдруге, клопотав про відкладення розгляду справи. Клопотання судом задоволено. В судове засіданні 08.07.2015 р. після ознайомлення з матеріалами справи відповідач свого представника не направив, про причини неявки суд не сповістив.
Суд зазначає, що відповідно до вимог статті 77 ГПК України господарський суд відкладає розгляд справи, коли спір не може бути вирішено в даному засіданні, зокрема, через нез'явлення в засідання представників сторін, інших учасників судового процесу. Господарський суд з урахуванням обставин конкретної справи може не брати до уваги доводи учасника судового процесу - підприємства, установи, організації, іншої юридичної особи, державного чи іншого органу щодо відкладення розгляду справи у зв'язку з відсутністю його представника (з причин пов'язаних з відпусткою, хворобою, службовим відрядженням, участю в іншому судовому засіданні і т.п.).
По-друге, відповідно до ст. 22 ГПК України сторони зобов'язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходів до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи. Відповідач мав достатньо часу на підготовку до розгляду справи та обґрунтування своїх заперечень за їх наявності. Крім того, відповідачу пропонувалось надати відзив в електронному варіанті, а явку представника забезпечити за можливості. Прокурор наполягав на розгляді справи за наявними матеріалами.
Згідно з п. 3.9.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 р. № 18 у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Всі учасники судового процесу були належним чином повідомлені про час та місце розгляду, проте відповідач не скористався своїми правами, передбаченими статтею 22 ГПК України, участь в засіданні суду (як і інші права, передбачені статті 22 ГПК України) є правом, а не обов'язком сторони. Враховуючи те, що явка представника відповідача не була визнана обов'язковою, а також те, що його неявка не перешкоджає розгляду спору, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника відповідача за наявними матеріалами у справі, які суд визнав достатніми для вирішення спору по суті.
Згідно до ст. 75 ГПК України справу розглянуто за наявними матеріалами, які суд визнав достатніми для вирішення спору по суті.
Заслухавши прокурора, вивчивши матеріали справи, суд встановив, що 28.01.2004 р. Костянтинівською районною державною адміністрацією (позивач по справі, орендодавець) та Селянським фермерським господарством «Славута» (відповідач по даній справі, орендар) укладено договір оренди землі, за умовами якого орендодавець на підставі розпорядження голови райдержадміністрації від 09.01.2004 р. № 3 передає, а орендар набуває право на оренду земельної ділянки, яка знаходиться на території Марківської сільської ради Костянтинівського району Донецької області площею 16,1952 га строком на 49 років для ведення фермерського господарства.
Пунктом 2.3 договору встановлено, що орендна плата вноситься у грошовому вигляді та у розмірі земельного податку за відповідний вид земельних угідь, всього за земельну ділянку на дату укладання договору - 167 грн. 14 коп.
Як свідчать вивчені матеріали, на підставі наданого внутрігосподарською комісією розрахунку вартості в умовних кадастрових гектарах земельної частки (паю) в площі сільськогосподарських угідь, переданих у колективну власність КСП «Дружба» Марківської сільської ради у відповідності до п. 4 Указу Президента України від 08.08.1995 р. № 720/95 «Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям» головою Костянтинівської райдержадміністрації прийнято розпорядження від 15.01.1997 р. № 12 "Про затвердження вартості та розміру в умовних кадастрових гектарах земельної частки (паю) для видання сертифікатів на право на земельну частку (пай) в КСП "Дружба" Костянтинівського району". Вказаним розпорядженням затверджено розрахунок вартості і розміру в умовних кадастрових гектарах земельної частки (паю) в площі сільськогосподарських угідь з наступними показниками: вартість земельної частки (паю) - 32066 грн., розмір земельної частки (паю) в умовних кадастрових гектарах - 9,04. Матеріали грошової оцінки сільськогосподарських угідь земель колективної власності та земель резервного фонду затверджені відповідно до діючого законодавства України в подальшому откореговані розпорядженням голови райдержадміністрації від 24.03.1999 р. № 108 "Про внесення змін і доповнень до розпорядження голови райдержадміністрації № 12 від 15 січня 1997 р. "Про затвердження вартості та розміру в умовних кадастрових гектарах земельної частки (паю) для видання сертифікатів на право на земельну частку (пай) в КСП "Дружба" Костянтинівського району".
Розпорядженням голови Констянтинівської районної державної адміністрації від 15.09.2014 р. № 333 внесено зміни до розпорядження голови райдержадміністрації від 09.01.2004 р. № 3 «Про надання земельної ділянки в довгострокову оренду для ведення фермерського господарства» та викладено п. 3 в наступній редакції: «Встановити величину орендної плати за використання земельної ділянки у розмірі 3,0% від грошової оцінки цих земель».
Пунктом 2 вказаного розпорядження № 333 від 15.09.2014 р. зобов'язано голову С(Ф)Г «Славута» укласти додаткову угоду щодо внесення змін до договору оренди від 28.01.2004 р. та здійснити державну реєстрацію угоди у встановленому порядку.
Згідно Витягу з технічної документації станом на 01.01.2015 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 16,1952 га, переданої в оренду за договором від 28.01.2004р. С(Ф)Г «Славута», складає 475923 грн. 97 коп.
Костянтинівською райдержадміністрацією 17.02.2014 р. направлено на адресу С(Ф)Г «Славута» лист № 01-30-0086 з пропозицією про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 28.01.2004 р., а саме до пункту 2.3 договору в частині підвищення орендної плати до 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 16,1952 га, яка розташована на території Марківської сільської ради. Відповіді на пропозицію внесення змін до договору оренди земельної ділянки відповідачем надано не було.
Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").
Податковим кодексом України визначено, що плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю (ст. 290 ПК України); розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; (ст. 288 ПК України). Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки (ст. 274 ПК України).
Відповідно до ст. 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Правові засади проведення оцінки земель, в тому числі грошової, визначає Закон України «Про оцінку земель». Законом встановлено, що нормативна грошова оцінка використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою. Статтею 15 Закону визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно ст.. 17 ЗК України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності. Організація, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій регулюється Законом України «Про місцеві державні адміністрації». Відповідно до положень ст.. 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, керівники управління, відділів, та інших структурних підрозділів - накази. Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.
Згідно ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідно органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Як вбачається, в договорі оренди від 28.01.2004 року передбачено випадки, за наявності яких розмір орендної плати підлягає перегляду. Пунктом 2.3 договору передбачено, що розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках та з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін, тарифів, тощо, в тому числі, внаслідок інфляційних процесів, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, збільшення розмірів ставки земельного податку, в інших випадках, передбачених законом.
Оскільки нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, суд вважає, що законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Відповідної правової позиції дотримується і Верховний Суд України в своїй постанові від 06.12.2010 року у справі № 2-1/10068-2008.
Прокурор вважає, що з метою приведення договірних відносин з відповідачем у відповідність до вимог діючого законодавства необхідно внести зміни до п. 2.3 договору в частині розрахунку розміру орендної плати, яким встановити, що орендна плата вноситься в розмірі 14277 грн. 72 коп. на рік, що складає 3% від грошової оцінки (475923 грн. 97 коп.) земельної ділянки.
Відповідно до ст.274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу. Згідно ст.288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Відповідно до ч. 2 ст.188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду (ч. 3 ст. 188 Господарського кодексу України). Частиною 4 ст. 188 Господарського кодексу України передбачено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Матеріалами справи підтверджено факт направлення позивачем листа на адресу відповідача з пропозицією про внесення змін до пункту 2.3 спірного договору оренди та не надання відповідачем відповіді щодо зазначеної пропозиції.
Відповідно до частини першої статті 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, внесення змін до договору оренди землі у разі зміни ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів уповноваженим органом повинно здійснюватися з дотриманням порядку, визначеного цією статтею ГК України.
При цьому згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Відповідно до розділу 4 договору оренди землі від 28.01.2004 р. зміна або доповнення до умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, у разі відсутності взаємної згоди сторін щодо зміни умов цього договору ці питання вирішуються в судовому порядку.
Таким чином, оскільки судом встановлено, що розпорядження голови Костянтинівської районної державної адміністрації № 333 від 15.09.2014 р. «Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 09.01.2004 р. № 3» прийняті уповноваженим органом, договір оренди містить умови, за наявності яких розмір орендної плати підлягає перегляду, вимоги про внесення змін в п. 2.3 договору оренди землі від 28.01.2004 р., підлягають задоволенню.
Позовні вимоги задовольняються.
Судові витрати покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, ст.188 ГК України, ст.ст.274, 288 Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", керуючись ст.ст.49, 75, 82-84 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити.
Внести зміни в пункт 2.3 договору оренди землі, укладеного 28.01.2004 р. Костянтинівської районною державною адміністрацією та Селянським фермерським господарством «Славута», виклавши абзац перший вказаного пункту в наступній редакції:
Пункт 2.3: «Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: 3 % від нормативної грошової оцінки цих земель (яка складає 475923 грн. 97 коп.) або 14277 грн. 72 коп. (чотирнадцять тисяч двісті сімдесят сім гривень сімдесят дві копійки) за всю земельну ділянку на рік. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції та коефіцієнту індексації земельних ділянок щорічно».
Стягнути з Селянського (фермерського) господарства «Славута» (85132, Донецька область, Костянтинівський район, с. Маркове, вул. Молодогвардійців, 40, ЄДРПОУ 32407341) в доход державного бюджету України (одержувач: УДКСУ у м. Запоріжжі (Орджонікідзевський район), 22030001, банк одержувача: ГУДКСУ у Запорізькій області, МФО 813015, код ЄДРПОУ 38025409, № рахунку 31215206783007) 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. судового збору. Видати наказ.
Повне рішення складено 15 липня 2015 року.
Суддя І.А. Попова
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2015 |
Оприлюднено | 23.07.2015 |
Номер документу | 47023478 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Попова І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні