Рішення
від 08.07.2015 по справі 908/1586/15-г
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 номер провадження справи 10/61/15-17/85/15

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08.07.2015 Справа № 908/1586/15-г

за позовом: товариства з обмеженою відповідальністю виробниче підприємство "Дніпр - Рось", 69050, м. Запоріжжя, вул. Східна, 3-Б

до відповідача 1 : Національного природного парку "Великий Луг", 71640, Запорізька обл., Василівський р-н, с. Скельки, вул. Шевченка, 37

до відповідача 2 : Василівської районної державної адміністрації Запорізької області, 71600, Запорізька обл., м. Василівка, вул. Чекістів, 4

до відповідача 3 : Управління Держземагенства у Василівському районі Запорізької області, 71600, Запорізька обл., м. Василівка, вул. Театральна, 1

прокурор, що вступив у справу в інтересах держави в особі відповідача 1 - прокуратура Запорізької області, 69057, м. Запоріжжя, вул. Матросова, 29

про скасування розпорядження голови Василівської райдержадміністрації від 24.01.09 № 44 та про визнання недійсним Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою

суддя Корсун В.Л.

У засіданні приймали участь представники:

від позивача: Доля Д.Н., довіреність від 16.02.15 б/н;

від відповідача 1: Йосипенко Т.Д. (керівник) на підставі наказу від 31.12.13 № 573-0;

Грабар А.В. (представник), довіреність № 19.06.15№ 166;

від відповідача 2: Най В.В., довіреність від 03.06.15 № 01-51/811;

від відповідача 3 : не з'явився

від прокуратури: Харченко В.І., посвідчення № 029071 від 19.09.14

На підставі ст. 30 ГПК України у справі приймали участь:

- начальник Василівського районного відділу Запорізької регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру» - Яшна Ю.М., довіреність № 12 від 12.01.15;

- заступник голови Василівської районної державної адміністрації Запорізької області Зайцев В.І., довіреність № 01-51/933 від 19.06.15;

- в. о. начальника управління Держземагенства у Василівському районі Запорізької області Рум'янцева І.В., паспорт серії СВ 306988 від 21.11.00

СУТЬ СПОРУ:

11.03.15 до господарського суду Запорізької області звернулось товариство з обмеженою відповідальністю виробниче підприємство «Дніпр-Рось» (далі ТОВ ВП «Дніпр-Рось») з позовною заявою від 11.03.15 б/н до відповідачів: 1 - Національний природний парк «Великий Луг» (надалі НПП «Великий Луг»), 2 - Василівська районна державна адміністрація Запорізької області (Василівська РДА), 3 - управління Держземагенства у Василівському районі Запорізької області (далі Управління ДЗА) про визнання недійсним Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 114833 від 29.07.09, що виданий Національному природному парку "Великий Луг" та скасувати його державну реєстрацію.

11.03.15 автоматизованою системою документообігу господарського суду здійснено розподіл справ між суддями та визначено позовну заяву ТОВ ВП "Дніпр-Рось" до розгляду судді Алейніковій Т.Г.

Ухвалою від 12.03.15 судом порушено провадження у справі № 908/1586/15-г, якій присвоєно № провадження 10/61/15, судове засідання призначено на 14.04.15.

Повідомленням від 08.04.15 № 05/2-2787-15, поданим в порядку ст. 36 1 ГПК України, заступник прокурора Запорізької області повідомив суд про вступ у справу з метою захисту інтересів держави на стороні відповідача 1 - Національного природного парку "Великий Луг".

В засіданні 14.04.15 судом було прийнято заяву без номеру від 14.04.15 про збільшення позовних вимог згідно з якою позивач, керуючись ст. ст. 22, 54-57 ГПК України, просив суд:

- скасувати розпорядження голови Василівської РДА від 24.01.09 № 44 «Про затвердження проекту землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий Луг» на території Скельківської, Орлянської, Малобілозерської сільських рад Василівського району Запорізької області» в частині передачі у постійне користування земельної ділянки загальною площею 80,0277 га;

- визнати недійсним Державний акт серії ЯЯ № 114833 від 29.07.09 на право постійного користування земельною ділянкою загальною площею 80,0277 га виданий Національному природному парку «Великий Луг» на підставі розпорядження голови Василівської РДА № 44 від 24.01.09 та скасувати його державну реєстрацію.

Ухвалою від 14.04.15 судом було продовжено строк розгляду справи на 15 днів, судове засідання призначено на 18.05.15.

У зв'язку з перебуванням судді Алейникової Т.Г. у відрядженні, 18.05.15 автоматизованою системою документообігу суду здійснено повторний розподіл справи № 908/1586/15-г між суддями та визначено вказану справу до розгляду судді Корсуну В.Л.

Ухвалою від 20.05.15 суддею Корсуном В.Л. прийнято справу № 908/1586/15-г до свого провадження, справі присвоєно № провадження 10/61/15-17/85/15. Судове засідання призначено на 03.06.15. У сторін та прокурора витребувані документи, які необхідні для всебічного та об'єктивного розгляду і вирішення справи по суті спору.

03.06.15 судом розпочато розгляд справи по суті.

У засіданні суду позивач підтримав позовні вимоги у повному обсязі з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог згідно з якими просив суд позов задовольнити.

Представник відповідача 1 проти позову заперечив повністю з підстав викладених у відзиві від 02.06.15 № 144 на позовну заяву.

Представник відповідача 2 в засіданні просив суд прийняти законне та обґрунтоване рішення відповідно до приписів чинного законодавства. При цьому, вимог ухвали суду від 20.05.15 не виконав не надавши суду ні оригіналу оскаржуваного у цій справі розпорядження, ні документів, на підставі яких таке розпорядження очільником відповідача 2 приймалось.

І все це з урахуванням того, що у витребуваних судом від відповідача 2 розпорядженнях від 26.07.12 № 614, від 15.06.12 № 473 є посилання на оскаржуване у цій справі розпорядження № 44 від 24.01.09. Більш того, що у п. 5 ухвали суду від 20.05.15 суд фактично звертав увагу голову чи т. в.о. голови Василівської РДА на той факт, що у випадку не виконання вимог такої ухвали від 20.05.15, судом буде визнано обов'язковою явка в судове засідання таких осіб.

Представник відповідач 3 в засідання призначене на 03.06.15 не з'явився. 02.06.15 через канцелярію суду до матеріалів справи надійшов відзив управління Держземагенства у Василівському районі Запорізької обл. на позовну заяву, в якому відповідач 3 заперечує проти позову в частині притягнення цього управління в якості відповідача у справі, просив суд прийняти рішення на розсуд суду та розглянути справу без участі представника управління Держземагенства.

Через неявку в судове засідання 03.06.15 представника відповідача 3, а також приймаючи до уваги невиконання у повному обсязі учасниками судового процесу вимог ухвали суду від 20.05.15 у цій справі, у т.ч. фактичне ігнорування Василівською районною державною адміністрацією вимог викладених у зазначеній вище ухвалі суду, а також аналогічне фактичне ігнорування вимог вказаної ухвали суду керівником відповідача 3, судом розгляд справи відкладено, засідання суду призначено на 22.06.15.

При цьому, на підставі ст. 30 ГПК України, з метою прийняття законного і обґрунтованого рішення у справі по суті спору ухвалою від 03.06.15 судом було визнано обов'язковою явку в судове засідання призначене на 22.06.15 об 12 год. 30 хв.:

- голову Василівської райдержадміністрації Запорізької області Садовничого В.А. (чи ін. уповноважену особу цієї райдержадміністрації, яка (особа) станом на 22.06.15 виконує обов'язки вказаного керівника райдержадміністрації за відсутності керівника) для надання пояснень (у т.ч. письмових) в яких зазначити всі відомі йому відомості та обставини стосовно предмету спору по справі № 908/1586/15-г, а також причини не виконання відповідальними особами Василівської РДА вимог ухвали суду від 20.05.15 у цій справі;

- заступника начальника управління Держземагенства у Василівському районі Рум'янцеву І.В. для надання пояснень (у т.ч. письмових) в яких зазначити всі відомі йому відомості та обставини стосовно предмету спору по справі № 908/1586/15-г та надання до суду відповідних доказів;

- начальника Василівського регіонального відділення Запорізької регіональної філії Центру ДЗК Яшну Юлію Миколаївну для надання пояснень (у т.ч. письмових) в яких зазначити всі відомі їй відомості та обставини стосовно предмету спору у справі № 908/1586/15-г та надати суду відповідні докази.

Вказаною ухвалою суд попередив, що ухилення вказаних в п.п. 5, 6, 7 цієї ухвали осіб від участі в процесі по даній справі та від надання пояснень тягне за собою наслідки, передбачені, зокрема, п. 5 ст. 83 ГПК України.

В судовому засіданні 22.06.15 судом було заслухано пояснення заступника голови Василівської районної державної адміністрації Зайцева В.І. стосовно фактичного ігнорування Василевською районною державною адміністрацією вимог ухвали суду в цій справі та не надання первісних документів, на підставі яких у т.ч. приймалось оскаржуване у цій справі розпорядження.

В судовому засіданні 22.06.15 судом були заслухані пояснення в.о. начальника управління Держземагенства у Василівському районі Запорізької області Румянцевої І.В. по суті спору.

В судовому засіданні 22.06.15 судом були заслухані пояснення начальника Василівського районного виробничого відділу Запорізької регіональної філії державного підприємства «Центра Державного земельного кадастру» Яшної Ю.М. що обставини стосовно предмету спору у справі № 908/1586/15-г.

Ухвалою від 22.06.15 розгляд справи було відкладено на 10 год. 00 хв. 08.07.15

За заявою представників сторін та прокурора розгляд справи розпочинав здійснюватись без застосування технічних засобів фіксації судового процесу.

А розпочинаючи із 22.06.15, з ініціативи суду, подальший розгляд справи здійснювався за допомогою технічних засобів фіксації судового процесу.

У засіданні суду 08.07.15, на підставі ст. ст. 82 1 , 85 ГПК України, судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Присутнім представникам сторін та прокурору повідомлено про дату виготовлення повного рішення.

Позивач підтримав позовні вимоги в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві, з урахуванням заяви від 14.04.15 про збільшення розміру позовних вимог, пояснював наступне. Розпорядженням голови Василівської РДА від 19.11.04 № 680 ТОВ ВП «Дніпр- Рось» було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,10 га із земель державної власності (землі водного фонду) на території Скельківьскої сілької ради Василівського району для влаштування риболовецької дільниці. За замовленням позивача земельній ділянці було присвоєно кадастровий номер 2320986603:08:007:0001. На підставі зазначеного вище розпорядження позивачем було розроблено проект землеустрою щодо відведення вказаної вище земельної ділянки, який був затверджений розпорядженням голови Василівської райдержадміністрації від 07.05.13 № 211, надано дозвіл на виготовлення технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки та вирішено передати цю ділянку в оренду позивачу. 05.12.14 прокурор Василівського району звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом про скасування розпорядження голови Василівської райдержадміністрації від 07.05.13 № 211. Позов прокурора вмотивований тим, що земельна ділянка із кадастровим номером 2320986603:08:007:0001 повністю перетинається (знаходиться в межах) із земельною ділянкою кадастровий номер 2320986600:03:004:0004, яка передана НПП «Великий Луг» відповідно до Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 114833 від 29.07.09 на підставі розпорядження Василівської РДА від 24.01.09 № 44. При цьому, у своїй відповіді від 20.02.15 № 02-100-002-п на запит позивача Василівська РДА повідомила про те, що на підставі розпорядження голови Василівської РДА від 15.06.12 № 473 (із змінами) розпорядження голови Василівської РДА від 24.01.09 № 44 втратило чинність. Отже, наявний у НПП «Великий Луг» державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 114833 від 29.07.09 перешкоджає ТОВ ВП «Дніпр-Рось» реалізувати своє право на отримання земельної ділянки в оренду. На підставі викладеного, позивач просить суд позов задовольнити, скасувати розпорядження голови Василівської РДА від 24.01.09 № 44 в частині передачі у постійне користування земельної ділянки загальною площею 80,0277 га, визнати недійним державний акт серії ЯЯ № 114833 від 29.07.09 та скасувати його державну реєстрацію.

Відповідач 1 проти позовних вимог заперечив повністю, про що зазначив у відзиві на позовну заяву, вказував, що розпорядженням голови Запорізької ОДА від 18.03.15 № 85 скасоване розпорядження голови Василівської РДА від 15.06.12 № 473 «Про визнання таким, що втратило чинність розпорядження голови Василівської РДА від 24.01.09 № 44 «Про затвердження проекту землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий луг» на території Скельківської сільської ради». Відповідач 1 зазначав, що строк позовної давності починає відлік з 24.01.09 по 29.07.09. Строк, в який можливо було скасувати розпорядження від 24.01.09 № 44 державної адміністрації вищого рівня та державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 114833 в судовому порядку сплинув 24.01.12 та 29.07.12. Жодного договору оренди на право користування земельною ділянкою між позивачем та відповідачем 2 не укладалось. На підставі вищезазначеного, відповідач 1 просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог ТОВ ВП «Дніпр-Рось» та застосувати строк позовної давності.

Відповідач 2 у відзивах на позовну заяву проти позовних вимог заперечив повністю. Так, представник відповідача 2 пояснював, що 18.03.15 головою Запорізької ОДА було прийнято розпорядження «Про скасування розпоряджень голови Василівської РДА від 15.06.12 № 473 «Про визнання таким, що втратило чинність розпорядження голови РДА від 29.12.10 № 44 «Про затвердження проекту землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий луг» на території Скельківської, Орлянської, Малобілозерської сільських рад Василівського району Запорізької області» та від 26.07.12 № 614 «Про внесення змін до розпорядження голови районно державної адміністрації від 15.06.12 № 473 «Про визнання таким, що тратило чинність розпорядження голови районної державної адміністрації від 29.12.10 № 44 «Про затвердження проекту землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий Луг» на території Скельківської, Орлянської, Малобілозерської сільських рад Василівського району Запорізької області». З огляду на викладене, Василівська РДА вважає, що в даному випадку позовна заява не може бути задоволена.

Відповідач 3 у відзиві на позовну заяву вказує, що вимоги заявлені до Управління ДЗА є безпідставними оскільки спір виник не в результаті дій або бездіяльності відповідача 3. Також, зазначав, що з 01.01.13 державну реєстрацію прав на земельні ділянки, а відтак ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно здійснює Державна реєстраційна служба України відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Тобто, до повноважень Управління Держземагенства у Василівському районі не належить розпорядження землями будь-якої категорії окрім як землями сільськогосподарського призначення. Також в управління з 01.01.13 відсутні повноваження щодо реєстрації чи визнання недійсними Державних актів. Враховуючи викладене, Управління ДЗА заперечує проти позову у частині притягнення управління в якості відповідача. Щодо позовних вимог про визнання недійсним акту на право постійного користування земельною ділянкою відповідач 3 просить прийняти рішення на розсуд суду.

Прокурор , який вступив у справу, надав суду письмові пояснення в яких зазначав, що вимоги позивача є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню з наступних підстав. Так, посилання позивача на те, що розпорядження Василівської РДА від 24.01.99 № 44 є скасованим не відповідає дійсності. Зазначене розпорядження, на підставі якого був виданий оскаржуваний державний акт, є чинним як на цей час, так і було чинним на час видачі (29.07.08) державного акта. Крім того, на час видачі оскаржуваного державного акту, так і на цей час, у ТОВ ВП «Дніпр-Рось» на праві власності чи у користуванні земельні ділянки, які передані у постійне користування НПП «Великий Луг» не перебувають. Також, на думку прокурора, з позову не вбачається, що оскаржуваним державним актом було порушено саме право позивача. При цьому, позивачем подано позов після спливу позовної давності. Прокурор вказував, що на території спірної земельної ділянки розташовано водно-болотне угіддя міжнародного значення «Заплава сім маяків», паспорт якого затверджено наказом Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Запорізькій області від 15.11.12 № 701. Правовий режим зазначеного угіддя визначено Конвенцією про водно-болотні угіддя, що мають міжнародне значення, головним чином як середовище існування водоплавних птахів, ратифіковано СРСР від 26.12.75 та чинною на території України в силу правонаступництва з 15.11.97 (Рамсарська конвенція). Відповідно до паспорту водно-болотне угіддя «Заплава сім маяків» характеризується унікальною флорою, представленою ендемічними та рідкісними видами проживанням представників фауни, занесених до Червоної книги України, знаходженням на його території великої кількості археологічних пам'яток. Користувачем угіддя визначено Національний природний парк «Великий Луг». Основним засобом збереження біорізноманіття даної території є її включення до складу НПП «Великий Луг» як абсолютно заповідної зони. Отже, твердження позивача про порушення його права на земельну ділянку, яке на час розгляду цієї справи ще не виникло, є безпідставним. А тому, прокурор просить суд відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог у цій справі.

Розглянувши наявні матеріали справи, вислухавши пояснення представника позивача, присутніх представників відповідачів, прокурора, начальника Василівського районного відділу Запорізької регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру», суд

ВСТАНОВИВ:

Розпорядженням голови Василівської районної державної адміністрації від 19.11.04 № 680 «Про затвердження акту вибору та обстеження земельної ділянки для влаштування риболовецької дільниці» голова вказаної райдержадміністрації розглянувши клопотання ТОВ «Дніпр-Рось» про затвердження акту вибору та обстеження земельної ділянки для влаштування риболовецької дільниці на території Скельківської сільської ради, керуючись ст. 16 Перехідних положень Земельного кодексу України надав згоду (дослівно) «… на проект відведення земельної ділянки для влаштування риболовецької дільниці ТОВ «Дніпр-Рось» із земель державної власності (землі водного фонду) загальною площею 0,10 га на території Скельківської сільської ради (п. 1). Директору ТОВ «Дніпр-Рось» замовити і оформити технічну документацію на проект відведення земельної ділянки для влаштування риболовецької дільниці на території Скельківської сільської ради (п. 2)».

Указом Президента України від 10.02.06 № 121/2006, з метою збереження, відтворення та раціонального використання типових та унікальних природних комплексів степової зони, що мають важливе природоохоронне, наукове, естетичне, рекреаційне та оздоровче значення, відповідно до ст. 53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» Президент України постановив: Створити на території Василівського району Запорізької області національний природний парк «Великий Луг» з підпорядкуванням його Міністерству охорони навколишнього природного середовища України (п. 1). Також цим Указом встановлено площу земель національного природного парку «Великий Луг» 16 756 га, у т.ч. 9 324 га земель, що вилучаються в установленому порядку та надаються йому у постійне користування згідно з додатком, та 7432 га земель, що включаються до складу зазначеного природного парку без вилучення у Василівської районної державної адміністрації.

Пунктом 2 вказаного Указу Президент України зобов'язав Кабінет Міністрів України: 1) забезпечити: підготовку у 6-місячний строк матеріалів та вирішення відповідно до законодавства питання щодо вилучення 9324 гектарів земель і надання їх у постійне користування НПП «Великий Луг»; затвердження у 2-місячний строк у встановленому порядку Положення про національний природний парк «Великий Луг»; розроблення у 2006-2007 роках та затвердження в установленному порядку Проекту організації території національного природного парку «Великий Луг», охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів і об'єктів; вирішення питання щодо утворення адміністрації НПП «Великий Луг» та забезпечення її функціонування.

Додатком до вказаного Указу є Перелік земель, які мають бути надані у постійне користування національному природному парку «Великий Луг». Серед найменування землекористувачів значаться: Василівська районна державна адміністрація - із площею, гектарів - 8 939 га; регіональний ландшафтний парк «Панай» із площею, гектарів - 385 га. Всього площа, гектарів - 9 324 га.

Розпорядженням Василівської районної державної адміністрації від 24.01.09 № 44 «Про затвердження проекту землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий Луг» на території Скельківської, Малобілозерської сільських рад Василівського району Запорізької області» тимчасово виконуючий обов'язки голови вказаної райдержадміністрації (далі т.в.о. голови) керуючись ст. ст. 43-45 ЗК України, розглянувши проект землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий Луг» на території Скельківської, Малобілозерської сільських рад Василівського району Запорізької області вирішив:

1. Затвердити проект землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий Луг» загальною площею 16506,0000 га із земель державної власності розташованих на території Василівського району з них: що вилучені в постійне користування 9074,0000 га в т.ч. вкритих лісовою рослинністю - 1274,8916 га, пасовищ - 428,0049 га, відкриті заболочені землі - 21,1118 га, під ставками - 9,7417 га, водосховище - 7340,2500 га, без вилучення площею 7432,0000 га, в т.ч. під ставками - 208,0000 га, водосховище - 7224,0000 га на території Скельківської, Орлянської, Малобілозерської сільських рад Василівського району Запорізької області.

2. Передати земельні ділянки в користування Національному природному парку «Великий Луг» загальною площею 16506,0000 га із земель державної власності розташованих на території Василівського району з них: що вилучені в постійне користування 9074,0000 га в т.ч. вкритих лісовою рослинністю - 1274,8916 га, пасовищ - 428,0049 га, відкриті заболочені землі - 21,1118 га, під ставками - 9,7417 га, водосховище - 7340,2500 га, без вилучення площею 7432,0000 га, в т.ч. під ставками - 208,0000 га, водосховище - 7224,0000 га.

3. Зобов'язати Національний природний парк «Великий Луг»:

3.1. Виконувати обов'язки землекористувача відповідно до вимог ст. 96 ЗК України.

3.2. Не приступати до використання земельних ділянок до встановлення їх меж в натурі (на місцевості), одержання документів, що посвідчують право на них та державної реєстрації відповідно до п. 3ст. 125 ЗК України.

3.3. Використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням (…).

На підставі розпорядження т.в.о. голови районної державної адміністрації від 24.01.09 № 44 Національному природному парку «Великий Луг» видано державний Акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 114833 згідно з яким Національний природний парк «Великий Луг» є постійним користувачем земельної ділянки площею 80,0277 га розташованої на території Скельківської сільської ради Василівського району. Цільове призначення земельної ділянки - для функціонування Національного природного парку «Великий Луг» природно-заповідного фонду України. 29.07.09 Акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 030926600010.

Рішенням господарського суду Запорізької області від 11.08.11 у справі № 13/258/10-18/5009/3554/11 судом задоволено позовні вимоги ФОП Хваткова О.Ю. та ФОП Хваткова Ю.Ю. до відповідача - Василівської районної державної адміністрації, за участю третіх осіб (…). Вказаним рішенням суд вирішив: позов задовольнити. Визнати недійсним розпорядження голови Василівської районної державної адміністрації Запорізької області від 24.01.09 № 44 «Про затвердження проекту землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий Луг» на території Скельківської, Малобілозерської сільських рад Василівського району Запорізької області». Визнати не дійсним державний Акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 114810 від 21.07.09 виданий Національному природному парку «Великий Луг».

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 07.12.11 у справі № 13/258/10-18/5009/3554/11 вказаний суд апеляційну скаргу Національного природного парку «Великий Луг» задовольнив частково. Рішення господарського суду Запорізької області від 11.08.11 у справі № 13/258/10-18/5009/3554/11 змінив. Другий абзац резолютивної частини рішення виклав у наступній редакції: Визнати недійсним розпорядження голови Василівської районної державної адміністрації Запорізької області від 24.01.09 № 44 «Про затвердження проекту землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий Луг» на території Скельківської, Малобілозерської сільських рад Василівського району Запорізької області» в частині передачі в постійне користування Національному природному парку «Великий Луг» земельної ділянки загальною площею 18,1300 га. В решті частини - рішення залишено без змін.

Ухвалою Вищого господарського суду від 28.02.12 вказаний суд касаційну скаргу Національного природного парку «Великий Луг» на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 07.12.11 у справі № 13/258/10-18/5009/3554/11 господарського суду Запорізької області повернуто скаржнику (Національному природному парку «Великий Луг») без розгляду.

Судом прийнято до уваги той факт, що в ході розгляду справи № 908/1586/15-г ні Національним природним парком "Великий Луг" (як в особі керівника Йосипенко Т.Д. так і в особі представника Грабар А.В.), ні Василівською районною державною адміністрацією Запорізької області (як в особі заступника голови Зайцева В.І. так і в особі представників Пархоменко Н.Є., Най В.В.), тобто відповідачів як у справі № 908/1586/15-г (суддя Корсун В.Л.), так і у справі № 13/258/10-18/5009/3554/11, яка була розглянута в 2011 році, не повідомили суд у справі № 908/1586/15-г про наявність вже існуючого рішення господарського суду Запорізької області від 11.08.11 у справі № 13/258/10-18/5009/3554/11, яке набрало законної сили в редакції постанови Донецького апеляційного господарського суду від 07.12.11 у справі № 13/258/10-18/5009/3554/11, в якому досліджувалась законність оспорюваного у цій справі розпорядження т.в.о. голови Василівської РДА від 24.01.09 № 44 «Про затвердження проекту землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий Луг» на території Скельківської, Малобілозерської сільських рад Василівського району Запорізької області».

Розпорядженням 1 заступника голови Василівської районної державної адміністрації від 15.06.12 № 473 «Про визнання таким, що втратило чинність розпорядження голови Василівської РДА від 29.12.10 № 44» визнано таким, що втратило чинність розпорядження голови Василівської райдержадміністрації від 29.12.10 № 44 «Про затвердження проекту землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий Луг» на території Скельківської, Малобілозерської сільських рад Василівського району Запорізької області».

Розпорядженням голови Василівської районної державної адміністрації від 26.07.12 № 614, у зв'язку із допущеною помилкою, були внесені зміни до розпорядження від 15.06.12 № 473 «Про визнання таким, що втратило чинність розпорядження голови районної державної адміністрації від 29.12.10 № 44 «Про затвердження проекту землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий Луг» на території Скельківської, Малобілозерської сільських рад Василівського району Запорізької області» шляхом зміни у всіх випадках цифри з « 29.12.10 № 44» на « 24.01.09 № 44».

Розпорядженням Василівської районної державної адміністрації від 07.05.13 № 211 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Дніпро-Рось» для влаштування риболовецької дільниці із земель водного фонду державної власності Скельківської сільської ради та передачу її в оренду» голова вказаної райдержадміністрації керуючись ст. ст. 17, 58, 59, 93, 122, 124-126, 186 ЗК України, ст. 51 Водного кодексу України, розглянувши проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Дніпро-Рось» для влаштування риболовецької дільниці із земель водного фонду державної власності Скельківської сільської ради та передачу її в оренду, враховуючи рішення робочої групи з опрацювання та комплексного вирішення питань реалізації державної політики у сфері раціонального використання та охорони земель у Василівському районі від 23.04.13 вирішив: Затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Дніпро-Рось» для влаштування риболовецької дільниці із земель водного фонду державної власності Скельківської сільської ради (п. 1). Надати ТОВ «Дніпро-Рось» дозвіл на виготовлення технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки (п. 2). Після затвердження технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, передати в оренду ТОВ «Дніпро-Рось» земельну ділянку загальною площею 0,1000 га для влаштування риболовецької дільниці із земель водного фонду державної власності Скельківської сільської ради (п. 3). Зобов'язати ТОВ «Дніпро-Рось» (…).

На замовлення ТОВ «Дніпр-Рось» (ідентифікаційний код 23849428) відповідно до технічного завдання затвердженого 27.12.12 представником ТОВ «Дніпр-Рось» та погодженого керівником районного комунального підприємства «Василівка-Градопроект», в 2012 році було здійснено розробку Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,10 га землекористувачу - ТОВ виробничому підприємству «Дніпр-Рось» із цільовим використанням - для влаштування риболовецької дільниці.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (2012 р.), оригінали матеріалів якого були досліджені судом в судовому засіданні 08.07.15, містить висновок від 12.03.13 № 12 за підписом в.о. начальника відділу держземагенства у Василівському районі Запорізької області головного управління Держземагенства у Запорізькій області Половенко А.Ю. (із терміном дії висновку - 1 рік) згідно із змістом якого відділ держземагенства у Василівському районі Запорізької області погоджує проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для влаштування риболовецької дільниці на території Скельківської сільської ради Василівського району Запорізької області.

При цьому, п. 5 та п. 9 вказаного висновку свідчать, що форма власності на земельну ділянку, яка запроектована до відведення - державна, категорія земель - землі водного фонду, необхідність проведення державної землевпорядної експертизи - потрібна.

При цьому, матеріали державної землевпорядної експертизи позивачем суду надані не були.

Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації від 18.03.15 № 85 керуючись ч. 8 ст. 118 Конституції України, ч. 3 ст. 33, ч. 2 ст. 43 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», враховуючи лист прокуратури Запорізької області від 05.03.15 № 05/2-467 вих.-15 та з метою приведення у відповідність з вимогами чинного законодавства голова Запорізької обласної державної адміністрації вирішив: скасувати розпорядження голови Василівської районної державної адміністрації від 15.06.12 № 473 та від 26.07.12 № 614.

Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 20.01.15 відкрито провадження у справі № 808/256/15 за позовом прокурора Василівського району Запорізької області в інтересах держави в особі департаменту екології та природних ресурсів Запорізької обласної державної адміністрації та Національного природного парку «Великий Луг» до відповідачів: Василівської районної державної адміністрації та ТОВ «Днепр-Рось» про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Василівської районної державної адміністрації від 07.05.13 № 211.

Позивачем в ході розгляду цієї справи з поміж інших заявлено клопотання в якому останній просить суд:

- поновити ТОВ ВП «Дніпр-Рось» пропущений процесуальний строк на оскарження розпорядження відповідача 2 від 24.01.09 № 44 оскільки про наявність вказаного розпорядження позивач узнав у січні 2015 року в ході розгляду справи Запорізького окружного адміністративного суду № 808/256/15 за позовом прокурора Василівського району Запорізької області в інтересах держави в особі департаменту екології та природних ресурсів Запорізької обласної державної адміністрації та Національного природного парку «Великий Луг» до відповідачів: Василівської районної державної адміністрації та ТОВ «Днепр-Рось» про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Василівської районної державної адміністрації від 07.05.13 № 211;

- вийти за межі позовних вимог якщо це необхідно для захисту прав і законних інтересів позивача. При цьому, в чому конкретно позивач просить суд вийти за межі позовних вимог позивач суду не повідомив, таке своє клопотання в цій частині не обґрунтував. А тому вказане клопотання у відповідній частині залишено судом без задоволення.

Суд розглянувши клопотання позивача в частині поновлення пропущеного процесуального строку на оскарження розпорядження відповідача 2 від 24.01.09 № 44 знаходить доводи та обґрунтування викладені позивачем у його клопотанні такими, що підлягають задоволенню виходячи з наступного.

Відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України, ст. ст. 33, 34 ГПК України, основними засадами судочинства є: законність; рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом; (…) змагальність сторін та свобода у наданні ними суду своїх доказів і у доведеності перед судоми їх переконливості (ст. 129 Конституції України). Кожна, сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази надаються сторонами та ін. учасниками судового процесу (ст. 33). Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ст. 34).

Положеннями ст. 257, 261 ЦК України передбачено, що загальна позовна давність встановлюється тривалістю в 3 роки (ст. 257). Перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалась або могла довідатись про порушення свого права або про особу, яка його порушила (ч. 1 ст. 261).

Згідно з вимогами частин 2-5 ст. 267 ЦК України, заява про захист цивільного права або інтересу має бути прийнята судом до розгляду незалежно від спливу позовної давності. Позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові. Якщо суд визнає поважними причини пропущення позовної давності, порушене право підлягає захисту.

У відповідності із нормами ст. 53 ГПК України, за заявою сторони, прокурора чи із своєї ініціативи господарський суд може визнати причину пропуску встановленого законом процесуального строку поважною і відновити пропущений строк. Про відновлення пропущеного строку зазначається в рішенні, ухвалі чи постанові господарського суду.

Аналіз статей чинного ГПК України не встановлює випадків, коли пропущений процесуальний строк відновленню не підлягає, тобто є пресічним.

Судом враховано, що за змістом ч. 1 ст. 261 ЦК України позовна давність застосовується лише за наявності порушення права особи. А тому, перш ніж застосовувати позовну давність, господарський суд повинен з'ясувати та зазначити в судовому рішенні, чи порушене право або охоронюваний законом інтерес позивача, за захистом якого той звернувся до суду. У разі коли такі право чи інтерес не порушені, суд відмовляє в позові з підстав його необґрунтованості. І лише якщо буде встановлено, що право або охоронюваний законом інтерес особи дійсно порушені, але позовна давність спливла і про це зроблено заяву іншою стороною у справі, суд відмовляє в позові у зв'язку зі спливом позовної давності - за відсутності наведених позивачем поважних причин її пропущення.

Позовна давність не є інститутом процесуального права та не може бути відновлена (поновлена) в разі її спливу, але за приписом ч. 5 ст. 267 ЦК України, позивач вправі отримати судовий захист у разі визнання поважними причин пропуску позовної давності.

Оскільки позивачем у його клопотанні обґрунтовано поважність причин пропуску процесуального строку для звернення з цим позовом до суду (про пропущення якого ТОВ ВП «Дніпр-Рось» стало відомо під час розгляду справи № 808/256/15) з наданням відповідних підтверджуючих документів (зокрема позовної заяви прокурора Василівського району Запорізької області за вих. від 05.12.14 № 78-114 вих.-14 та постанови Запорізького окружного адміністративного суду від 19.03.15 у справі № 808/256/15), а також приймаючи до уваги те, що земельна ділянка площею 0,10 га, що розташована на території Скельківської сільської ради Василівського району Запорізької області, на яку районним комунальним підприємством «Василівка-Градопроект» виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для влаштування риболовецької дільниці, знаходиться в межах території на якій оспорюваним у цій справі розпорядженням від 24.01.09 № 44 затверджено проект землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий Луг» на території Скельківської. Орлянської, Малобілозерської сільських рад, судом визнається поважною причина пропуску ВП «Дніпр-Рось» встановленого законом процесуального строку у зв'язку з чим судом, на підставі ст. 53 ГПК України, позивачу у справі № справа № 908/1586/15-г відновлюється пропущений процесуальний строк для звернення з позовом до господарського суду для оскарження розпорядження голови Василівської райдержадміністрації від 24.01.09 № 44 «Про затвердження проекту землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий Луг» на території Скельківської, Орлянської, Малобілозерської сільських рад Василівського району Запорізької області» в частині передачі у постійне землекористування земельної ділянки площею 80,0277 га та для можливості заявлення позовної вимоги в частині визнання недійсним Державного акту серії ЯЯ № 114833 від 29.07.09 на право постійного користування земельною ділянкою та скасувати його державну реєстрацію.

Дослідивши та оцінивши надані позивачем, відповідачами, прокурором та ін. учасниками у справі (явка яких судом визнавалась обов'язковою) докази в їх сукупності суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову з огляду на наступне.

Статтею 118 Конституції України унормовано, що … виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації. (…) Рішення голів місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції та законам України, іншим актам законодавства України, можуть бути відповідно до закону скасовані Президентом України або головою місцевої державної адміністрації вищого рівня.

Виходячи з положень ст. 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.99 № 586 (надалі Закон № 586 ) у відповідній редакції, виконавчу владу в областях, районах, районах АР Крим, у містах Києві та Севастополі здійснюють обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Місцева державна адміністрація, в межах своїх повноважень, здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Із вказаного вбачається, що Василівська РДА, в межах своїх повноважень, здійснює виконавчу владу на території адміністративно-територіальної одиниці - території Василівського району Запорізької області.

Згідно з вимогами ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності із вимогами ст. ст. 6, 41 Закону № 586 (у редакції чинній станом на час прийняття оскаржуваного у цій справі розпорядження ), актами місцевої державної адміністрації є розпорядження голови місцевої державної адміністрації, прийняті в межах їх компетенції … (ст. 6). Голови місцевих державних адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них відповідальність згідно із законодавством (ст. 41).

Статтею 43 Закону № 586 унормовано, що (…) розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України (…), ін. актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, Кабінетом Міністрів України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку (ч. 2).

В ході розгляду справи № 908/1586/15-г жодною із сторін, прокурором чи ін. учасниками судового процесу не заперечувалось та не оспорювалось право т.в.о. голови Василівської районної державної адміністрації Закарлюки О.В. (станом на 24.01.09) підписувати оспорюване у цій справі розпорядження.

Крім того, жодною із сторін, прокурором чи іншими учасниками судового процесу в ході розгляду цієї справи не заперечувалась та не оспорювалась та обставина, що земельна ділянка площею 0,10 га, на яку претендує позивач у цій справі, знаходиться на території Скельківської сільської ради Василівського району Запорізької області, але за межами населеного пункту.

Відповідно до положень ст. ст. 13, 21 Закону № 586 в редакції чинній станом на час прийняття оскаржуваного у цій справі розпорядження, до повноважень місцевих державних адміністрацій (до кола яких відноситься і відповідач 2 у цій справі) в галузі земельних відносин належить (...) вирішення питань з використання землі (ст. 13), розпорядження землями державної власності відповідно до Закону (ст. 21).

Згідно із ст. 17 Земельного кодексу України (далі ЗК України) у відповідній редакції, до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належать: а) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; … ж) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до Закону.

Механізм розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначається Порядком розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок (далі Порядок), який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.04 № 677 (в редакції, що була чинна на час виникнення спірних правовідносин - січень 2009 року).

Так, зокрема, цей Порядок визначає механізм розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок (далі проект відведення земельної ділянки) (п. 1). Проект відведення земельної ділянки не розробляється у разі, коли: земельна ділянка, межі якої визначено в натурі (на місцевості), надається у користування або безоплатно передається у власність без зміни її цільового призначення; земельна ділянка набувається у власність шляхом купівлі-продажу, дарування, міни, на підставі ін. цивільно-правових угод, успадкування, без зміни її меж та цільового призначення; земельна ділянка придбана на конкурентних засадах (за результатами земельних торгів). Проект відведення земельної ділянки може не розроблятися також в інших випадках, передбачених законом (п. 2). Проект відведення земельної ділянки розробляється на підставі: рішення … районної держадміністрації, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок; укладених договорів між землевласниками і землекористувачами та розробником проекту відведення земельної ділянки (п. 3). Розробником проекту відведення земельної ділянки є фізична або юридична особа, яка має ліцензію на проведення робіт із землеустрою відповідно до закону (п. 4). Проект відведення земельної ділянки розробляється на основі завдання, затвердженого замовником, що є невід'ємною частиною договору на проведення відповідних робіт. Типовий договір про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України. До договору замовник додає вихідну документацію, необхідну для розроблення проекту землеустрою (п. 6). Виконавець (п. 7) у встановлений договором строк розробляє проект землеустрою, який включає текстові та графічні матеріали, обов'язкові положення, встановлені завданням на розроблення проекту, інші дані, необхідні для вирішення питання щодо відведення земельної ділянки. Вимоги до складу, змісту та оформлення проекту відведення земельної ділянки встановлюються нормативно-технічною документацією із землеустрою (п. 8). Проект відведення земельної ділянки виконавець погоджує із землевласником або землекористувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом, санітарно-епідеміологічною службою, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини (п. 9). Погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства (п. 10). Після одержання позитивного висновку державної експертизи проект відведення земельної ділянки розглядається районною … держадміністрацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок (п. 11).

Як вбачається із змісту оскаржуваного у цій справі розпорядження від 24.01.09 № 44, про що вказувалось вище у тексті цього рішення, вказаним розпорядженням:

- затверджено проект землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий Луг» загальною площею 16506,0000 га із земель державної власності розташованих на території Василівського району з них: що вилучені в постійне користування 9074,0000 га в т.ч. вкритих лісовою рослинністю - 1274,8916 га, пасовищ - 428,0049 га, відкриті заболочені землі - 21,1118 га, під ставками - 9,7417 га, водосховище - 7340,2500 га, без вилучення площею 7432,0000 га, в т.ч. під ставками - 208,0000 га, водосховище - 7224,0000 га на території Скельківської, Орлянської, Малобілозерської сільських рад Василівського району Запорізької області (при розгляді справи судом враховано, що вказані повноваження надаються райдержадміністрації у т.ч. статтями 13, 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», ст. 17 ЗК України, а також п. 11 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, який затверджено постановою кабінету Міністрів України від 26.05.04 № 677 в редакції чинній станом на 24.01.09 );

- вирішено передати земельні ділянки в користування Національному природному парку «Великий Луг» загальною площею 16506,0000 га із земель державної власності розташованих на території Василівського району з них: що вилучені в постійне користування 9074,0000 га в т.ч. вкритих лісовою рослинністю - 1274,8916 га, пасовищ - 428,0049 га, відкриті заболочені землі - 21,1118 га, під ставками - 9,7417 га, водосховище - 7340,2500 га, без вилучення площею 7432,0000 га, в т.ч. під ставками - 208,0000 га, водосховище - 7224,0000 га;

- зобов'язано Національний природний парк «Великий Луг»: виконувати обов'язки землекористувача відповідно до вимог ст. 96 ЗК України; не приступати до використання земельних ділянок до встановлення їх меж в натурі (на місцевості), одержання документів, що посвідчують право на них та державної реєстрації відповідно до п. 3 ст. 125 ЗК України; використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням (вказані повноваження надаються райдержадміністраціям у т.ч. статтями 13, 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», ст. 17 ЗК України в редакції чинній станом на 24.01.09 ).

У відповідності із ст. 116 ЗК України, юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності (…) за рішенням органів виконавчої влади (…) в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону (ч. 1). Набуття права на землю (…) юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч. 2).

Статтями 122, 123 ЗК України визначено повноваження у т.ч. органів виконавчої влади щодо передачі земельних ділянок у користування та порядок надання земельних ділянок державної власності у користування.

Так, зокрема, згідно із п. "а-в" ч. 3 ст. 122 ЗК України, районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у користування в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання; ведення водного господарства, крім випадків, передбачених ч. 7 цієї статті; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, визначених ч. 7 цієї статті.

При цьому, згідно із ст. 123 ЗК України, надання земельних ділянок державної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади (…). Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок; надання в користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості). Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення, здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою (ч. 1). Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної власності за проектом її відведення, звертається з клопотанням про вибір місця розташування земельної ділянки до відповідної (…) місцевої державної адміністрації (ч. 2). До клопотання додаються матеріали, передбачені ч. 5 ст. 151 цього Кодексу (ч. 3). Вибір місця розташування земельної ділянки та надання дозволу і вимог на розроблення проекту її відведення здійснюються у порядку, встановленому ст. 151 цього Кодексу (ч. 4). Розроблений проект відведення земельної ділянки погоджується з територіальним органом виконавчої влади з питань земресурсів, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами (…) ч. 6. Погоджений проект відведення земельної ділянки після одержання позитивного висновку державної землевпорядної експертизи у випадках, передбачених законом, подається разом з клопотанням про надання земельної ділянки до відповідної державної адміністрації (…) яка розглядає його і в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймає рішення про надання земельної ділянки у користування (ч. 7). Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом її відведення здійснюється: затвердження проекту відведення земельної ділянки (ч. 10).

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади (…) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки (ч. 1 ст. 124 ЗК України).

Згідно з вимогами статей 125 та 126 ЗК України, право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації (ч. 2 ст. 125). Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону (ч. 2 ст. 126).

Як свідчить зміст прохальної частини позовної заяви, однією із позовних вимог позивач просить суд скасувати розпорядження голови Василівської районної державної адміністрації від 24.01.09 № 44 в частині передачі Національному природному парку «Великий Луг» у постійне користування земельної ділянки загальною площею 80,0277 га.

Вирішуючи зазначену справу по суті спору суд виходив з того, що акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямовані на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин. Залежно від компетенції органу, який прийняв такий документ і характеру та обсягу відносин, що врегульовано ним, акти поділяються на нормативні і такі, що не мають нормативного характеру, тобто індивідуальні. Нормативний акт - це прийнятий уповноваженим державним чи ін. органом у межах його компетенції офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, носить загальний чи локальний характер та застосовується неодноразово. Що стосується актів ненормативного характеру (індивідуальних актів), то вони породжують права і обов'язки тільки у того суб'єкта (чи визначеного ними певного кола суб'єктів), якому вони адресовані.

Таким чином, оспорюване у цій справі розпорядження т.в.о. голови Василівської РДА від 24.01.09 № 44 є актом ненормативного характеру (індивідуальним актом).

При прийнятті актів як нормативного, так і ненормативного (індивідуального характеру) державний чи інший орган повинен бути на це уповноваженим.

Підставами для визнання незаконними (недійсними) актів у судовому порядку є невідповідність їх вимогам чинного законодавства або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.

Відповідно до п. 12 розділу Х (ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ) ЗК України (в редакції чинній станом на час прийняття оскаржуваного у цій справі розпорядження), до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель переданих у приватну власність та земель зазначених у абз. 3 цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські (…) ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади (яким у даному випадку є Василівська РДА).

У зв'язку із відсутністю такого розмежування станом на час винесення оскаржуваного у цій справі розпорядження т.в.о. голови Василівської райдержадміністрації від 24.01.09 № 44, розпорядження землями за межами населених пунктів стосовно спірних правовідносин належить Василівській РДА, тобто відповідачу 2 у справі № 908/1586/15-г.

Відповідно до ч. 2 ст. 15 Цивільного кодексу України (ЦК України), кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Способом захисту цивільних прав та інтересів може бути, зокрема, визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 1 ст. 21 ЦК України, суд визнає незаконними та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади (…), якщо він суперечить актам цивільного законодавства та порушує цивільні права або інтереси (ч. 1).

Таким чином, підставами для визнання акту недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства і визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.

В обґрунтування заявлених вимог позивач, як на підставу для скасування оскаржуваного у цій справі розпорядження, вказує на:

- наявність подання прокурора Василівського району Запорізької області від 20.04.12 № 93-1259 вих. 12;

- перевищення повноважень голови Василівської райдержадміністрації при прийнятті оспорюваного у цій справі розпорядження (вилучення та зміна цільового призначення земель сільськогосподарського лісогосподарського призначення та водного фонду на землі природно-заповідного та іншого призначення всупереч вимогам ст.ст. 19, 43, 122, 149 ЗК України), а також

- суперечність Указу Президента України «Про створення національного природного парку «Великий Луг» від 10.02.06 № 121/2006 за яким саме Кабінет Міністрів України зобов'язаний підготовити та вирішити питання щодо вилучення земель і надання їх у постійне користування національному природному парку «Великий Луг».

Змістом статей 19, 43, 122, 149 ЗК України ЗК України, на які у своїх доводах посилається позивач, передбачено наступне.

Статтею 19 ЗК України визначено категорії земель.

Статтею 43 ЗК України передбачено, що землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об'єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та ін. цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об'єктів природно-заповідного фонду.

Статтею ст. 122 ЗК України (визначено повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування).

Статтею 149 ЗК України визначено порядок вилучення земельних ділянок.

Згідно із нормами ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» в редакції чинній станом на час внесення прокурором Василівського району Запорізької області подання за вих. № 93-1259 вих-12 від 20.04.12 голові Василівської районної державної адміністрації, подання з вимогами усунення порушень закону, причин цих порушень і умов, що їм сприяють, вноситься прокурором, його заступником у державний орган, громадську організацію або посадовій особі, які наділені повноваженням усунути порушення закону, і підлягає невідкладному розгляду. Не пізніш як у місячний строк має бути вжито відповідних заходів до усунення порушень закону, причин та умов, що їм сприяють, і про наслідки повідомлено прокурору. Колегіальний орган, якому внесено подання, повідомляє про день засідання прокурору, який вправі особисто взяти участь у його розгляді.

Судом прийнято до уваги, що Указом від 10.02.06 № 121/2006, з метою збереження, відтворення та раціонального використання типових та унікальних природних комплексів степової зони, що мають важливе природоохоронне, наукове, естетичне, рекреаційне та оздоровче значення, відповідно до ст. 53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» Президент України постановив: Створити на території Василівського району Запорізької області національний природний парк «Великий Луг» з підпорядкуванням його Міністерству охорони навколишнього природного середовища України (п. 1). Також встановлено площу земель національного природного парку «Великий Луг» 16756 га, у т.ч. 9 324 га земель, що вилучаються в установленому порядку та надаються йому у постійне користування згідно з додатком, та 7432 га земель, що включаються до складу зазначеного природного парку без вилучення у Василівської районної державної адміністрації.

Пунктом 2 вказаного Указу Президент України зобов'язав Кабінет Міністрів України: 1) забезпечити: підготовку у 6-місячний строк матеріалів та вирішення відповідно до законодавства питання щодо вилучення 9 324 гектарів земель і надання їх у постійне користування національному природному парку «Великий Луг»; затвердження у 2-місячний строк у встановленому порядку Положення про національний природний парк «Великий Луг»; розроблення у 2006-2007 роках та затвердження в установленному порядку Проекту організації території національного природного парку «Великий Луг», охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів і об'єктів; вирішення питання щодо утворення адміністрації національного природного парку «Великий Луг» та забезпечення її функціонування.

Додатком до вказаного Указу є Перелік земель, які мають бути надані у постійне користування національному природному парку «Великий Луг». Серенд найменування землекористувачів значаться: Василівська районна державна адміністрація - із площею, гектарів - 8 939 га; регіональний ландшафтний парк «Панай» із площею, гектарів - 385 га. Всього площа, гектарів - 9 324 га.

Станом на прийняття процесуального рішення у цій справі по суті спору суд виходив з того, що вказаний Указ є чинним. Доказів зворотнього представники сторін , прокурор суду не надали.

В ході розгляду цієї справи судом прийнято до уваги наявність постанови Запорізького окружного адміністративного суду від 19.03.15 у справі № 808/256/15 (яка не набрала законної сили у зв'язку із її оскарженням до суду апеляційної інстанції) який адміністративний позов прокурора Василівського району Запорізької області задовольнив у повному обсязі. Визнав протиправним та скасував розпорядження голови Василівської районної державної адміністрації Запорізької області від 07.05.13 № 211 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Дніпро-Рось» для влаштування риболовецької дільниці із земель водного фонду державної власності Скельківської сільської ради та передачу її в оренду».

Згідно з вимогами ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» від 17.06.04 № 1808-IV (в редакції чинній станом на час надання вказаного висновку), обов'язковій державній експертизі підлягають: … проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, земель лісового призначення, а також земель водного фонду (до яких відноситься і земельна ділянка площею 0,10 га з кадастровим № 2320986603:08:007:0001 з місце розташуванням якої є: територія Скельківської сільської ради Василівського району Запорізької області).

Аналіз наведених у тексті цього рішення норм чинного законодавства свідчить, що оскаржуване у цій справі розпорядження т.в.о. голови Василівської райдержадміністрації при винесенні розпорядження від 24.01.09 № 44 «Про затвердження проекту землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий Луг» на території Скельківської, Орлянської, Малобілозерської сільських рад Василівського району Запорізької області» - не суперечить вимогам чинного на час його прийняття законодавства і визначеній законом компетенції органу, який видав це рішення.

Т.в.о. голови Василівської райдержадміністрації 24.01.09 при винесенні розпорядження від № 44 діяв в межах повноважень визначених Законом України "Про місцеві державні адміністрації", ЗК України, Указом Президента України «Про створення національного природного парку «Великий Луг» від 10.02.06 № 121/2006 та Порядком розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.04 № 677.

За таких обставин, вимоги позивача суд визнає не доведеними, а отже і такими, що не підлягають задоволенню в цій частині.

У зв'язку з чим, у задоволенні вимоги про скасування розпорядження т.в.о. голови Василівської райдержадміністрації при винесенні розпорядження від 24.01.09 № 44 «Про затвердження проекту землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий Луг» на території Скельківської, Орлянської, Малобілозерської сільських рад Василівського району Запорізької області» судом відмовляється.

В ході розгляду справи судом враховано наявність п. 1 Указу Президента України від 10.02.06 № 121/2006 яким було встановлено площу земель національного природного парку «Великий Луг» 16 756 га, у т.ч. 9324 га земель, що вилучаються в установленому порядку та надаються йому у постійне користування згідно з додатком, та 7432 га земель, що включаються до складу національного природного парку «Великий Луг» без вилучення у Василівської районної державної адміністрації,

З підстав наведених вище у тексті цього рішення, а також приймаючи до уваги норми ст. 35 ГПК України серед яких відсутня така підстава для звільнення від доказування як подання прокурора, і наявність такого подання не потребує доказуванню стороною у справі, судом залишено поза увагою посилання позивача на наявність подання прокурора Василівського району Запорізької області від 20.04.12 № 93-1259 вих. - 12 згідно із текстом якого прокурором оспорювалась у т.ч. правомірність видачі відділом Держкомзему у Василівському районі спільно із Василівською райдержадміністрацією 34 державних актів на право постійного користування земельною ділянкою (лише один із яких оспорюється позивачем у цій справі).

В ході розгляду справи судом прийнято до уваги той факт, що:

- наявність розпорядження голови Василівської ДРА від 19.11.04 № 680 «Про затвердження акту вибору та обстеження земельної ділянки для влаштування риболовецької дільниці» та

- фактична тяганина з боку позивача в реалізації свого права на отримання земельної ділянки в оренду в порядку визначеному у т.ч. ЗК України та Законом України «Про оренду землі»

жодним чином не позбавляло права т.в.о. голови Василівської райдержадміністрації в термін майже через 50 місяців від дати винесення розпорядження від 19.11.04 № 680 прийняти розпорядження від 24.01.09 № 44 «Про затвердження проекту землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий Луг» на території Скельківської, Орлянської, Малобілозерської сільських рад Василівського району Запорізької області».

Більш того, надані позивачем суду матеріали проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для влаштування риболовецької дільниці датовані 2012 роком, а наявні в ньому (в проекті землеустрою) висновок відділу Держземагенства у Василівському районі Запорізької області від 22.03.13 № 22 про погодження проекту землеустрою ТОВ ВП «Дніпр-Рось» та лист Запорізького обласного управління водних ресурсів від січня 2013 року № 10/116 про розгляд проекту землеустрою яким Запорізьке обласне управління водних ресурсів погодили ТОВ ВП «Дніпр-Рось» проект землеустрою свідчать, що позивач у цій справі тільки через 47 місяців (від 24.01.09, тобто від дати, коли розпорядженням № 44 було затверджено проект землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий Луг» на території Скельківської, Орлянської, Малобілозерської сільських рад Василівського району Запорізької області), а саме 27.12.12 звернувся із заявою до районного комунального підприємства «Василівка-Градопроект» для виконання для нього проекту землеустрою.

Відмовляючи у задоволенні цієї позовної вимоги судом прийнято до уваги той факт, що оспорюваним у цій справі розпорядженням т.в.о голови Василівської райдержадміністрації від 24.01.09 № 44 «Про затвердження проекту землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий Луг» на території Скельківської, Орлянської, Малобілозерської сільських рад Василівського району Запорізької області» було затверджено проект землеустрою … та вирішено передати земельні ділянки в користування.

При цьому, жоден із пунктів цього розпорядження не містить положень про те, що цим розпорядженням вилучається ті чи інші землі державної власності, що розташовані на території Василівського району Запорізької області.

А тому, з підстав викладених вище, судом визнаються надуманими та безпідставними твердження позивача в частині того, що всупереч вимогам ст.ст. 19, 43, 122, 149 ЗК України т.в.о. голови Василівської райдержадміністрації при прийнятті розпорядження від 24.01.09 № 44 перевищив повноваження у вигляді вилучення та зміни цільового призначення земель сільськогосподарського лісогосподарського призначення та водного фонду на землі природно-заповідного та іншого призначення.

Також, позивачем заявлено вимогу в якій останній просить суд визнати недійсним Державний акт серії ЯЯ № 114833 від 29.07.09 на право постійного користування земельною ділянкою загальною площею 80,0277 га виданий Національному природному парку «Великий Луг» на підставі розпорядження голови Василівської районної державної адміністрації № 44 від 24.01.09 та скасувати його державну реєстрацію.

З огляду на викладені вище обставини справи щодо відсутності у суду правових підстав (станом на час прийняття рішення у цій справі), згідно із наданими доказами, щодо скасування розпорядження т.в.о голови Василівської РДА 24.01.09 № 44 в частині затвердження проекту землеустрою з організації та встановлення меж територій Національного природного парку «Великий Луг» на території Скельківської, Орлянської, Малобілозерської сільських рад Василевського району Запорізької області, судом відмовляється у задоволенні позовної вимоги в частині визнання недійсним Державного акту серії ЯЯ № 114833 від 29.07.09 на право постійного користування земельною ділянкою загальною площею 80,0277 га виданого Національному природному парку «Великий Луг» на підставі розпорядження голови Василівської районної державної адміністрації № 44 від 24.01.09 та скасування державної реєстрації вказаного Акту.

Відповідно до ст. 49 ГПК України, судовий збір з відповідачів не стягується.

Керуючись ст. ст. 2 1 , 4 3 , 4 5 , 22, 29, 30, 33, 34, 35, 49, 69, 82, 82 1 , 84, 85 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

Відновити товариству з обмеженою відповідальністю виробниче підприємство "Дніпр - Рось" (ідентифікаційний код 23849428) пропущений строк для звернення з цим позовом у справі № 908/1586/15-г до суду.

У задоволенні позову відмовити.

Повне рішення складено 17.07.15.

Суддя В.Л. Корсун

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення08.07.2015
Оприлюднено28.07.2015
Номер документу47233852
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1586/15-г

Рішення від 08.07.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

Ухвала від 22.06.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

Ухвала від 03.06.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

Ухвала від 20.05.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

Ухвала від 14.04.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Алейникова Т.Г.

Ухвала від 12.03.2015

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Алейникова Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні