ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 липня 2015 року Чернігів Справа № 825/1913/15-а
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Поліщук Л.О.,
за участі секретаря Мхитаряна В.Г.,
за участі представника позивача ОСОБА_1,
за участі представника відповідача ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Чернігові Чернігівської області до Ріпкинської виробничої групи при відділі містобудування та архітектури про стягнення платежів, -
В С Т А Н О В И В:
11.06.2015 Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Бахмацькому районі Чернігівської області звернулось до суду з адміністративним позовом про стягнення з Ріпкинської виробничої групи при відділі містобудування та архітектури суму капіталізованих платежів в розмірі 273269,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що для покриття витрат Фонду для виплати потерпілим на виробництві, кошти до Фонду сплачуються страхувальником згідно з Порядком капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 № 765. Також зазначає, що відповідач перебуває у стані припинення, у зв'язку з чим у останнього виник обов'язок з проведення капіталізації платежів для забезпечення страхових виплат ОСОБА_3, що отримала виробничу травму під час роботи на підприємстві в розмірі 273269,00 грн.
Представник позивача у судовому засідання позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав та зазначив, що Виробнича група при відділі містобудування та архітектури Ріпкинської районної державної адміністрації ліквідується з причини відсутності коштів на існування, оскільки відповідно до п. 1 ст.27, п.3 ст.29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», головні завдання та функції комунального підприємства, для яких воно і створено, виконує Відділ містобудування та архітектури районної державної адміністрації на безоплатній основі. Таким чином, підприємство не надає платні послуги замовникам (фізичним та юридичним особам) за рахунок яких фінансувалось.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши письмові докази у справі, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд встановив наступні факти та відповідні до них правовідносини.
Як вбачається з матеріалів справи, до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 18.03.2015 внесено запис про початок процесу проведення державної реєстрації припинення Ріпкинської виробничої групи при відділі містобудування та архітектури за рішенням засновників (а.с.27а).
17.04.2015 позивачем було надіслано Ріпкинській виробничій групі при відділі містобудування та архітектури претензію №04/2015 про прийняття кредиторських вимог позивача у розмірі 273269,00 грн. та включення їх до проміжного ліквідаційного балансу (а.с.7).
14.04.2015 Ріпкинська виробнича група при відділі містобудування та архітектури направила відповідь до Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Чернігові Чернігівської області, в якій зазначила, що не є страхувальником ОСОБА_3, що є потерпілою від нещасного випадку в Ріпкинській виробничій групі при відділі містобудування та архітектури, що підтверджується постановою про продовження раніше призначеної щомісячної страхової виплати від 26.02.2015, випискою з акту огляду медико-соціальною експертною комісією про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної і соціальної допомоги, актом про нещасний випадок пов'язаний з виробництво №1 (а.с.12-15). Оскільки трудові відносини з останньою припинені 01.06.2011 та була припинена виплата заробітної плати. Крім того, Ріпкинська виробнича група при відділі містобудування та архітектури ліквідується з причин відсутності коштів на існування, оскільки не надає платні послуги фізичним та юридичним особам за рахунок яких фінансувалось (а.с.8).
Вирішуючи спір по суті, суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 112 Цивільного кодексу України, у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у першу чергу щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.
Частиною 2 статті 1205 Цивільного кодексу України встановлено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 11 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" джерелом формування коштів Фонду є, зокрема, капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Зазначеною нормою законодавець зобов'язує страхувальника проводити капіталізацію страхових виплат у всіх випадках ліквідації (не лише у випадку ліквідації підприємства-банкрута, але й за інших підстав, передбачених законодавством), із застосуванням порядку, який передбачений постановою Кабінету Міністрів України №765 від 6 травня 2000 року "Про порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю" (далі - Порядок №765).
Пунктом 1 зазначеного Порядку встановлено, що відповідно до цього Порядку здійснюється капіталізація платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров'ю громадян, у тому числі застрахованих у Фонді соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань (далі - Фонд). Капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Під час розрахунку сум цих платежів повинні враховуватися заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати по догляду за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів та види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, необхідність сплати одноразової допомоги у зв'язку з травмою або професійним захворюванням, які можуть призвести до смерті потерпілого, а також інших виплат, передбачених законодавством.
Зі змісту зазначених правових норм вбачається, що фінансування Фонду соціального страхування від нещасних випадків здійснюється зокрема за рахунок капіталізації платежів юридичних осіб, які є суб'єктами підприємницької діяльності.
Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, засновником Ріпкинської виробничої групи при відділі містобудування та архітектури є Відділ містобудування та архітектури Ріпкинської районної державної адміністрації.
З вищенаведеного вбачається та не заперечується сторонами в судовому засіданні, що Ріпкинська виробнича група при відділі містобудування та архітектури не здійснює підприємницьку діяльність та віднесена до категорії неприбуткових організацій.
Водночас, чинним законодавством встановлено, що капіталізація платежів здійснюється з юридичних осіб, яка є суб'єктами підприємницької діяльності.
Отже, в даному випадку стягнення суми капіталізаційних платежів з відповідача, який є неприбутковою організацією видається неможливим.
Також, суд зазначає, що згідно п. 5-1 Порядку № 765 у вимогах Фонду до суб'єкта підприємницької діяльності, щодо якого порушено справу про банкрутство, зазначається сума, визначена з урахуванням кожного платежу, що підлягає капіталізації. Суми платежів, капіталізованих відповідно до зазначених вимог у процесі ліквідації суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута, перераховуються ліквідатором (арбітражним керуючим) робочому органу виконавчої дирекції Фонду, у якому суб'єкт підприємницької діяльності перебуває на обліку.
Отже, Порядком капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю, передбачено стягнення коштів саме з підприємства банкрута та не передбачене право Фонду щодо стягнення таких виплат у судовому порядку з організацій, що ліквідуються не за процедурою банкрутства.
З матеріалів справи вбачається, що припинення відповідача відбувається шляхом його ліквідації, а не у зв'язку з його банкрутством, що зокрема підтверджує факт неможливості стягнення сум капіталізаціних платежів.
Крім того, суд не бере до уваги посилання позивача на постанову Верховного суду України від 26.06.2015 справа №21-156а12, оскільки в даному рішення висловлена позиція щодо капіталізаційних платежів платоспроможної юридичної особи, яка ліквідується, здійснюється на підставі Порядку.
Частиною 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
На підставі вищевикладеного, суд дійшов висновку, що вимога позивача щодо стягнення суми капіталізованих платежів в розмірі 273269,00 грн. є такою, що не підлягає задоволенню.
Отже, у задоволенні адміністративного позову Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Чернігові Чернігівської області до Ріпкинської виробничої групи при відділі містобудування та архітектури про стягнення платежів необхідно відмовити.
Керуючись ст.ст. 2, 8-12, 69, 71, 128, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
В задоволенні адміністративного позову Відділенню виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Чернігові Чернігівської області - відмовити.
Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167, 186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Суддя Л.О. Поліщук
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2015 |
Оприлюднено | 28.07.2015 |
Номер документу | 47288438 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Поліщук Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні