Постанова
від 21.07.2015 по справі 907/308/15
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" липня 2015 р. Справа № 907/308/15

Львівський апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючого судді Дубник О.П.

Суддів Костів Т.С.

Скрипчук О.С.

при секретарі судового засідання Довгополові А.О.

розглянувши матеріали апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "Будінвест-груп" № 19/06 від 19.06.2015р. (вх. № ЛАГС 01-05/2834/15 від 25.06.2015р.)

на рішення Господарського суду Закарпатської області від 09.06.2015р.

у справі №907/308/15 (суддя - Л.С. Журавчак)

за позовом прокурора міста Ужгорода в інтересах держави в особі Департаменту міського господарства Ужгородської міської ради, м. Ужгород

до ТОВ "Будінвест-груп", м. Ужгород

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 23.03.2011р.

за участю представників сторін:

від прокуратури: Макогон Ю.І. - старший прокурор відділу Прокуратури Львівської області (посвідчення № 020325 від 06.09.2013р.);

від позивача: не з'явились (належним чином повідомлені);

від відповідача: не з'явились (належним чином повідомлені).

Судом роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст. ст. 20, 22, 28, 29 Господарського процесуального кодексу України (надалі -ГПК України).

Розпорядження голови Львівського апеляційного господарського суду від 20.07.2015р. у зв'язку із перебуванням у відпустці судді Матущака О.І. в склад колегії по розгляду даної справи введено суддю Костів Т.С.

Відводів складу суду в порядку ст.20 ГПК України не заявлялось. Заяв про технічну фіксацію судового процесу від учасників судового процесу не надходило у зв'язку із чим хід судового засідання фіксується в протоколі судового засідання.

В судове засідання з'явився прокурор. Представники позивача та відповідача участі уповноважених представників в судове засідання не забезпечили, причин неявки не повідомили, про час та місце розгляду справи належним чином повідомлені, що підтверджується наявними у матеріалах справи повідомленнями про вручення поштового рекомендованого відправлення.

Рішенням Господарського суду Закарпатської області від 09.06.2015р.у цій справі (суддя Л.С. Журавчак) позовні вимоги прокурора в інтересах держави в особі Департаменту міського господарства Ужгородської міської ради задоволено повністю. Внесено зміни до договору оренди земельної ділянки від 23.03.2011р., укладеного між управлінням майном міста Ужгородської міської ради (правонаступник - Департамент міського господарства Ужгородської міської ради) та ТОВ "Будінвест-груп", шляхом викладення його пунктів 2.3, 4.1 та 4.2 у наступних редакціях:

«пункт 2.3 «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.04.2015 становить 4195089,08 грн.»;

«пункт 4.1: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та становить 125852, 67 грн. на рік»,

«пункт 4.2 «Орендна плата вноситься щомісячно до 10 числа поточного місяця в розмірі 10487, 72 грн.». Крім того, даним рішенням за розгляд позовної заяви з відповідача стягнуто 1218 грн. судового збору.

Судове рішення мотивоване нормами ст. ст. 632, 651, 654 Цивільного кодексу України, ст. 188 Господарського кодексу України, ст. ст. 5, 6, 15, 18, 20 Закону України "Про оцінку земель", ст. ст. 2, 15, 21, 23, 30 Закону України "Про оренду землі", п. 14.1.147 ст. 14, 269.1 ст. 269, п. 269.1 ст. 269, ст. 271, п. 288.5.1, 288.5.2 ст. 288, п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України.

Не погоджуючись з вказаним рішенням місцевого господарського суду, ТОВ «Будінвест-Груп» звернулось до Львівського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить оскаржуване рішення Господарського суду Закарпатської області скасувати у зв'язку із його прийняттям з порушенням норм чинного законодавства та при неповному з'ясуванні обставин справи та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог. Апелянт, зокрема, вказує, що місцевим господарським судом при прийнятті оскаржуваного рішення порушено принцип рівності сторін при внесенні змін до укладеного договору, стверджуючи при цьому, що орендна плата за землю не є тарифом на послуги і її зміна всупереч умовам договору до повноважень виконавчих органів сільських рад не належить. Відповідач апелює також і з підстав відсутності в укладеному договорі оренди таких підстав для внесення змін до договору як затвердження органом місцевого самоврядування нової нормативної грошової оцінки землі або встановлення нових ставок з орендної плати.

Департамент міського господарства Ужгородської міської ради у відзиві на апеляційну скаргу доводи такої заперечив та просив рішення суду першої інстанції залишити без змін. Позивач стверджує, що обчислення розміру орендної плати не залежить від успішності чи неуспішності здійснення господарської діяльності відповідачем. Підставою для перегляду розміру орендної плати за землю є зміна нормативно-грошової оцінки земельної ділянки. Оцінка земельної ділянки, зазначає позивач, проводиться відповідно до рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування.

Прокурор наданим ст. 96 Господарського процесуального кодексу України правом не скористався, відзиву на апеляційну скаргу не подав. В судовому засіданні висловився проти задоволення апеляційної скарги.

Колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду, керуючись нормами ст. 101 ГПК України щодо меж перегляду справи в апеляційній інстанції, враховуючи те, що від сторін клопотань про відкладення розгляду справи не надходило, вважає, що є можливим прийняти за наслідками розгляду апеляційної скарги постанову в даному судовому засіданні.

Вивчивши матеріали справи в сукупності з апеляційною скаргою та відзивом на неї, заслухавши в судовому засіданні думку прокурора, оцінивши зібрані по справі докази та дослідивши фактичні обставини у справі, колегія суддів прийшла до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги. При прийнятті рішення судова колегія Львівського апеляційного господарського суду виходила з наступного.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі", що кореспондується зі ст. 93 Земельного кодексу України оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

З матеріалів справи вбачається, що 23.03.2011р. між Управлінням майном міста Ужгородської міської ради та ТОВ «Будінвест-Груп» укладено договір оренди землі строком до 12.12.2018р. (п. 3.1. договору). Даний договір зареєстровано у Відділі Держкомзему у місті Ужгород Закарпатської області 01.04.2011р. за № 211010004000006 під придбаними будівлями та спорудами виробничої бази та для їх обслуговування, яка знадодиться за адресою: Закарпатська обл., м. Ужгород, вул. Успенського, 11 під кадастровим номером 2110100000:65:002:0070 (п. 1.1., 2.1.)

Згідно п.2.3. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 02-32/520, виданого 22.02.2011р. відділом Держкомзему у м. Ужгород Закарпатської області становить 1 081 408, 40 грн.

Орендна плата складає 32 442, 25 грн. на рік (2 703, 52 грн. в місяць) і її розмір визначається з урахуванням індексу інфляції, визначеного Державним комітетом статистики України. У разі збільшення відповідно до Законів України розміру земельного податку орендодавець має право вимагати збільшення орендної плати, що оформляється при досягненні домовленості сторін додатковою угодою, яка є невід'ємною частиною цього договору . Витрати пов'язані з підготовкою проекту змін до договору у зв'язку зі збільшенням відповідно до законів України земельного податку покладаються на орендаря (п. 4.1. - 4.5. договору).

Згідно акта приймання-передачі земельної ділянки № 1395 від 23.03.2011р. зазначена земельна ділянка площею 21 542 кв. м. передана орендодавцем та прийнята орендарем в строкове платне користування.

Рішенням Ужгородської міської ради від 14.07.2014 року № 1398 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту міста Ужгорода по базовій вартості 1 м. кв забудованої території в розрізі економіко - планувальних зон та грошової оцінки сільськогосподарських угідь населеного пункту.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 34-709-0.4-3567/2-15 від 08.04.2015р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є об'єктом спірного договору оренди, складає 4195089,08 грн.

Листом від 17.12.2014 року № 24-12/1838 Департамент міського господарства Ужгородської міської ради звернувся до відповідача з вимогою у строк до 31.01.2015 року з'явитись до департаменту з витягом про нормативну грошову оцінку орендованої ним ділянки для перегляду розміру орендної плати.

Дії, які би свідчили про намір відповідача врегулювати дані правовідносини останній не вчинив.

Відповідно до п. 11.1. зазначеного договору зміна його умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

Зазначені вище обставини стали підставою для звернення Прокуратури міста Ужгорода в інтересах держави в особі Департаменту міського господарства Ужгородської міської ради з позовною заявою про внесенні змін до договору оренди земельної ділянки до Господарського суду Закарпатської області.

При перегляді рішення місцевого господарського суду в апеляційному порядку, судова колегія керувалась наступним.

Відповідно до ст.21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п.288.5.1 та п. 288.5.2 cт. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Згідно ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Відповідно з п. 14.1.125 ст.14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з ч. 5 ст. 5, п. 2 ч.1 ст.13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка використовується, зокрема, при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Порядок проведення нормативної грошової оцінки земель не рідше ніж один раз на 5-7 років передбачений ст.18 Закону України "Про оцінку земель".

Згідно приписів ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть були не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно з пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Відповідно до статті 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування .

Відповідно до ст. ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Відтак, колегія суддів зазначає, що нормами законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом (Аналогічна позиція відображена у постановах Вищого господарського суду України № 914/287/13-г від 27.06.2013р., № 914/349/13-г від 29.08.2013р., № 914/470/13-г від 23.10.2013р., № 914/2487/13 від 03.12.2013р., тощо та у постанові Верховного Суду України від 03.12.2013р. у справі №5009/3430/12).

Відповідно до вищевикладеного суд апеляційної інстанції зробив висновок, що доводи апеляційної скарги не спростовують правильних висновків суду першої інстанції, викладених в рішенні, а тому рішення місцевого господарського суду від 09.06.2015 року у цій справі є законним та обґрунтованим і його слід залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Враховуючи положення ст.49 ГПК України витрати за подання апеляційної скарги слід покласти на апелянта.

Керуючись ст.ст. 103, 105 ГПК України,

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Закарпатської області від 09.06.2015р. у цій справі без змін.

2. Судові витрати покласти на ТОВ «Будінвест-груп»".

3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку згідно з Розділом ХІІ-І Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено та підписано 22.07.2015р.

Головуючий суддя Дубник О.П.

Суддя Костів Т.С.

Суддя Скрипчук О.С.

СудЛьвівський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення21.07.2015
Оприлюднено28.07.2015
Номер документу47301553
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —907/308/15

Постанова від 21.07.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Дубник О.П.

Ухвала від 30.06.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Дубник О.П.

Рішення від 09.06.2015

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Журавчак Л.С.

Ухвала від 21.05.2015

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Журавчак Л.С.

Ухвала від 28.04.2015

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Журавчак Л.С.

Ухвала від 09.04.2015

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Журавчак Л.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні