Постанова
від 25.07.2015 по справі 825/2323/15-а
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 липня 2015 року Чернігів Справа № 825/2323/15-а

20:40

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючої судді Падій В.В.,

суддів Зайця О.В., Лобана Д.В.,

за участю секретаря Кондратенко О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративний позов Кандидата у народні депутати України по одномандатному виборчому округу № 205 ОСОБА_1 до Кандидата у народні депутати України по одномандатному виборчому округу № 205 ОСОБА_2, Благодійної організації «УКРОП», Кандидата у народні депутати України по одномандатному виборчому округу № 205 ОСОБА_3 про визнання дій протиправними, -

В С Т А Н О В И В:

Кандидат у народні депутати України по одномандатному виборчому округу № 205 ОСОБА_1 (далі- Позивач) 25.07.2015 о 13:30 (за вх. 13141/15) звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Кандидата у народні депутати України по одномандатному виборчому округу №205 ОСОБА_2 (далі - Відповідач 1), Благодійної організації «УКРОП» (далі - БО «УКРОП», Відповідач - 2), Кандидата у народні депутати України по одномандатному виборчому округу №205 ОСОБА_3 (далі- Відповідач 3), в якому просить суд визнати протиправними дії Кандидата у народні депутати України на проміжних виборах по одномандатному виборчому округу №205 ОСОБА_2, ОСОБА_3 щодо непрямого підкупу виборців через Благодійну організацію «УКРОП», своїх довірених осіб, а також інших сторонніх осіб, що мали місце протягом кожного дня з 21.07.2015 та таким, що порушують частину 14 статті 74 та частину 2 статті 70 Закону України «Про вибори народних депутатів України».

Свої позовні вимоги мотивує тим, що йому стало відомо з повідомлень в засобах масової інформації, з фото зроблених 25.07.2015 в м. Чернігові, свідчень жителів міста та інших джерел інформації, що з метою підкупу штаби Кандидатів у народні депутати України по одномандатному виборчому округу № 205 ОСОБА_2 та ОСОБА_3 активно розповсюджували продуктові набори, гроші, інші матеріальні цінності на території виборчого округу № 205, у тому числі за допомогою Благодійної організації «УКРОП», а також інших сторонніх осіб. Вважає вказані дії протиправними та такими, що порушують частину 14 статті 74 Закону України «Про вибори народних депутатів України».

Представник позивача у судове засідання 25.07.2015 не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, надіслав заяву про розгляд справи без його участі.

Представник Відповідача 1 у судове засідання 25.07.2015 не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, надіслав заяву про розгляд справи без його участі.

Представник Відповідача 2 у судове засідання 25.07.2015 не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причини неявки суду не повідомив.

Представник Відповідача 3 у судове засідання 25.07.2015 не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, надіслав заяву про розгляд справи без його участі.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Позивач та Відповідач 1 та 3 зареєстровані кандидатами у народні депутати України, які балотуються по одномандатному виборчому округу № 205 у м. Чернігові, відповідно до постанов Центральної виборчої комісії України від 15.06.2015 №75 та від 19.06.2015 № 82, тобто є суб'єктами виборчого процесу.

Так, в судовому засіданні встановлено, що на території міста Чернігова розміщено намети для надання щоденних гарячих обідів та продуктових наборів для мешканців м. Чернігова. На наметах наявна символіка у вигляді графічного стилізованого зображення рослини та надпису «УКРОП».

Крім того, у засобах масової інформації та в мережі Інтернет з'являлися численні повідомлення, з розміщенням відео та фото цих подій, про безкоштовне надання продуктових наборів мешканцям міста Чернігова.

При цьому, судом встановлено, що вищезазначена акція соціальної допомоги здійснюється Благодійною організацією «УКРОП».

Так, зі Спеціального витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців вбачається, що засновником Благодійної організації «УКРОП» (ідентифікаційний код 39809707) (місцезнаходження: вул. Комсомольська, 58, м. Дніпропетровськ, 49000) є ОСОБА_4 та ОСОБА_5. Вид діяльності юридичної особи: «Надання іншої соціальної допомоги без забезпечення проживання н.в.і.у.».

Вказана благодійна організація, у свою чергу, не є суб'єктом виборчого процесу.

Крім того, як зазначено в адміністративному позові штабом Кандидата у народні депутати України по одномандатному виборчому округу №205 ОСОБА_3 у місті Чернігові вчиняються дії щодо роздачі грошових коштів виборцям.

Вважаючи дії Кандидатів у народні депутати України по одномандатному виборчому округу № 205 ОСОБА_2 та ОСОБА_3 протиправними, позивач звернувся до суду за захистом охоронюваних законом прав та інтересів.

Правовідносини які виникли між сторонами регулюються Законом України від 17.11.2011 № 4061-VI «Про вибори народних депутатів України» (далі - Закон № 4061-VI).

Згідно частин першої та другої статті 6 Закону № 4061-VI вибори депутатів є вільними. Громадянам України забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні. Застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця, забороняється.

У відповідності до вимог частини третьої статті 3 Закону №4061-VI усі кандидати у народні депутати України (далі - кандидати у депутати) мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі.

Згідно пункту четвертого частини п'ятої статті 11 Закону №4061-VI проведення передвиборної агітації є одним з етапів виборчого процесу.

Порядок проведення передвиборної агітації регламентований розділом XI Закону № 4061- VI.

Відповідно до частини першої статті 68 Закону №4061-VI передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата у депутати або партію - суб'єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України.

Частиною другою статті 68 Закону №4061-VI встановлені форми передвиборної агітації, зокрема, проведення зустрічей з виборцями, розповсюдження виборчих листівок, плакатів та інших друкованих агітаційних матеріалів, публічні заклики голосувати за або не голосувати за партію - суб'єкта виборчого процесу, кандидата у депутати, а також зазначено, що агітація може проводитись в інших формах, що не суперечать Конституції України та законам України.

Отже, з наведених норм слідує, що передвиборною агітацією є лише така діяльність уповноваженого суб'єкта права, в межах якої він прямо чи опосередковано (завуальовано) умисно або ненавмисно вчиняє діяння, спрямовані на спонукання виборців до певної (бажаної для нього) правової поведінки, в тому числі надає оцінки (критичні або схвальні) конкретним особам, характеризує певні події, пов'язує наявні в суспільному житті та економіці досягнення або прорахунки з конкретною, чітко визначеною, політичною силою або її представником, іншим кандидатом в депутати тощо.

У відповідності до частини чотирнадцятої статті 74 Закону №4061-VI забороняється проводити передвиборну агітацію, що супроводжується наданням виборцям, закладам, установам, організаціям коштів або безоплатно чи на пільгових умовах товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапора партії, за умови, що вартість таких товарів не перевищує три відсотки мінімального розміру заробітної плати), послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей. Така передвиборна агітація або надання виборцям, закладам, установам, організаціям коштів або безоплатно чи на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних цінностей, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати за або не голосувати за певну партію чи кандидата у депутати або згадуванням назви партії чи імені кандидата, є непрямим підкупом виборців.

Системно аналізуючи положення Закону №4061-VI, суд вважає, що з огляду на припис статті 8 Конституції України стосовно запровадження принципу верховенства права та статті 61 Конституції України стосовно запровадження принципу індивідуального характеру юридичної відповідальності особи, приписи частини чотирнадцятої статті 74 Закону № 4061-VI мають застосовуватись до тих правовідносин, в яких суб'єкт виборчого процесу, довірена особа суб'єкта виборчого процесу, уповноважена особа суб'єкта виборчого процесу, чи суб'єкт права, котрий знаходиться під контролем перелічених осіб вчиняє дії, визначені згаданою статтею закону.

Також судом враховано, що відповідно до частини першої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів (частина перша статті 69 КАС України). Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування. Обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору ( частини перша та четверта статті 70 КАС України).

Відповідно, керуючись частиною третьою статті 86 КАС України суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Вирішуючи спір по суті, суд виходив із наступного.

Надані позивачем акти про виявлення порушення Закону України «Про вибори народних депутатів України» від 25.07.2015, фотокопії та плакат про виступ артистів не можуть вважатися належними та допустимими доказами, оскільки останні не підтверджують факт непрямого підкупу Відповідачами 1 та 3 виборців.

За наслідком дослідження фотознімків та інформації розміщеної в мережі Інтернет, які містяться в матеріалах справи, суд зауважує, що такі докази не містять ніякої інформації проте, що саме Відповідачами 1 та 3 або особами за їх вказівкою, та з відома останніх здійснювалась роздача продуктових наборів та грошових коштів.

Крім того, з наданих суду фотокопій неможливо однозначно встановити час та місце фіксування зображення.

Твердження позивача про наявність символіки на наметах візуального зображення «УКРОП» спростовується відсутністю державної реєстрації символіки політичної партії «Українське об'єднання патріотів - УКРОП», в установленому законом порядку.

Також з представлених суду доказів не вбачається, що намети Благодійної організації «УКРОП» та продуктові набори містять візуальні зображення щодо закликів або пропозицій голосувати за кандидата у народні депутати України по одномандатному виборчому округу № 205 ОСОБА_2, або згадують ім'я кандидата.

За таких обставин, надані суду докази в їх сукупності спростовують припущення позивача про пряму або опосередковану причетність Відповідачів 1 та 3 до непрямого підкупу виборців, чи наявність факту такого підкупу.

Крім того, у матеріалах справи відсутні докази причетності Відповідача 1 до діяльності Благодійної організації «УКРОП».

Щодо діяльності Благодійної організації «УКРОП» суд зазначає, що чинне законодавство України не обмежує можливість благодійних організацій у наданні соціальної допомоги громадянам України.

Відповідно до частини 9 статті 172 Кодексу адміністративного судочинства України - у разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом. Оскільки позивачем при поданні позову не сплачений судовий збір, тому із позивача необхідно стягнути 73 (сімдесят три) грн. 08 коп.

Керуючись статтями 11, 69-71, 94, 158-163, 172, 177 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні адміністративного позову - відмовити повністю

Стягнути з Кандидата у народні депутати України по одномандатному виборчому округу № 205 ОСОБА_1 судовий збір за подання адміністративного позову в розмірі 73 (сімдесят) грн. 08 коп. на користь Державного бюджету України.

Постанова набирає законної сили в порядку частини 3 статті 177 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі її апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку у дводенний строк з дня її проголошення.

Головуюча суддя: В.В. Падій

Судді О.В. Зайця

ОСОБА_6

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.07.2015
Оприлюднено30.07.2015
Номер документу47375486
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/2323/15-а

Постанова від 25.07.2015

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Ухвала від 25.07.2015

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Ухвала від 25.07.2015

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні