Постанова
від 23.07.2015 по справі 822/2754/15
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 822/2754/15

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 липня 2015 року м. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд

в складі:головуючого-суддіОСОБА_1 при секретаріОСОБА_2 за участі:представника позивача: ОСОБА_3, представника відповідача: ОСОБА_4, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань в м. Хмельницькому до Хмельницької регіональної державної лабораторії ветеринарної медицини про стягнення коштів, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з позовом до Хмельницької регіональної державної лабораторії ветеринарної медицини про визнання кредиторських вимог на суму 620465,57 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що згідно повідомлення голови комісії з припинення діяльності, Хмельницька регіональна державна лабораторія ветеринарної медицини ліквідовується. На обліку у позивача знаходяться потерпілі в наслідок нещасного випадку на виробництві, які сталися у Хмельницькій регіональній державній лабораторії ветеринарної медицини, а саме: ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, яким проводяться страхові виплати згідно чинного законодавства. Для продовження страхових виплат зазначеним особам протягом їх життя, повинна бути проведена капіталізація платежів. Позивачем на адресу відповідача була направлена заява про визначення кредиторських вимог на суму 620465,57 грн. У відповідь на заяву, відповідач надіслав лист, відповідно до якого кредиторські вимоги не визнає. З врахуванням наведеного, позивач просить задоволити кредиторські вимоги відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань в м. Хмельницькому в сумі 620465,57 грн.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав, надавши суду заперечення в якому зазначає, що Хмельницька регіональна державна лабораторія ветеринарної медицини є бюджетною установою і повністю фінансується з Державного бюджету України. Кошторисом на 2015 рік видатків на здійснення капіталізованих платежів не передбачено. Окрім того вказує, що згідно акту перевірки правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 06.05.2015 року, заборгованість Хмельницької регіональної державної лабораторії ветеринарної медицини перед Фондом відсутня. Просить суд у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

Заслухавши представників сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв'язку та сукупності, суд вважає, що адміністративний позов підлягає задоволенню з підстав, викладених нижче.

Судом встановлено, що Хмельницька регіональна державна лабораторія ветеринарної медицини зареєстрована як страхувальник у Відділенні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань в м. Хмельницькому за №2221000510, а тому, у відповідності до чинного законодавства повинна сплачувати потерпілим особам внаслідок нещасного випадку на виробництві або особам, які втратили працездатність внаслідок професійної діяльності компенсацію.

Статтею 111 Цивільного Кодексу України передбачено порядок ліквідації юридичної особи. Згідно даної статті, виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, провадиться у порядку черговості, встановленому статтею 112 цього Кодексу.

Стаття 112 Цивільного Кодексу України вказує, що майнові претензії кредиторів юридичної особи, що ліквідується, задовольняються з її майна. При цьому законодавець припускає, що відповідного майна для задоволення претензій всіх кредиторів може не вистачити. Тому для виплати грошових сум кредиторів встановлена спеціальна черговість, а саме: в першу чергу задовольняються вимоги щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом; в другу чергу задовольняються вимоги працівників, пов'язані з трудовими відносинами, вимоги автора про плату за використання результатів його інтелектуальної, творчої діяльності; в третю чергу задовольняються вимоги щодо податків, зборів (обов'язкових платежів); в четверту чергу задовольняються всі інші вимоги.

Окремі правила встановлені законодавством стосовно черговості задоволення вимог кредиторів за договорами страхування в разі ліквідації страховика. Такі правила залежать від того, чи ліквідується страховик, що має заборгованість перед кредиторами, в добровільному порядку за рішенням його учасників, чи в процедурі банкрутства в разі неплатоспроможності.

Якщо ліквідація страховика відбувається в добровільному порядку, а сам страховик є платоспроможним, то відповідно до ст. 43 Закону України "Про страхування" вимоги страхувальників за договорами страхування відносяться до вимог першої черги.

Якщо страховик визнаний неплатоспроможним і його ліквідація відбувається в процедурі банкрутства, черговість погашення вимог кредиторів встановлюється за правилами ст. 45 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом". У відповідності до вказаної статті в першу чергу задовольняються вимоги кредиторів за договорами страхування.

Частиною 2 статті 1205 Цивільного Кодексу України встановлено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому повинні бути капіталізовані для виплати їх потерпілому у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.

Незважаючи на те, що припинення юридичної особи внаслідок ліквідації, не тягне правонаступництва, у відношенні зобов'язання по відшкодуванню шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю потерпілого це правило діє не в повній мірі, оскільки в силу ст. 609, 1205 ЦК передбачається капіталізація платежів з метою їх наступних періодичних виплат.

Судом встановлено, що 31.10.1985 року в Хмельницькій регіональній державній лабораторії ветеринарної медицини зареєстрований страховий випадок - трудове каліцтво, який стався з гр. ОСОБА_5, перебуває на обліку з 20.08.2001 року, постановою позивача №2221/303/303/80 з 01.03.2014 року призначена щомісячна страхова виплата.

17.08.2000 року зареєстрований страховий випадок - трудове каліцтво, який стався з гр. ОСОБА_8, перебуває на обліку з 12.12.2000 року, постановою позивача №2221/1343/1343/11 з 01.03.2014 року призначена щомісячна страхова виплата.

20.05.2001 року зареєстрований страховий випадок - трудове каліцтво, який стався з гр. ОСОБА_6, перебуває на обліку з 01.10.2001 року, постановою позивача №2221/304/304/100 з 01.03.2014 року призначена щомісячна страхова виплата.

Оскільки відповідач є юридичною особою, що ліквідується, та у період його діяльності сталось три нещасних випадки, із метою забезпечення прав та свобод потерпілих осіб та членів їх сімей, забезпечення майбутніх страхових виплат, згідно чинного законодавства позивач здійснює капіталізацію коштів для виплати їх потерпілим у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.

У зв'язку із наведеним, в.о. начальника Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань в м. Хмельницькому 19.05.2015р. голові комісії з припинення діяльності Хмельницької регіональної державної лабораторії ветеринарної медицини було направлено заяву про визнання кредиторських вимог на суму 620465,57 грн. У відповідь на заяву, відповідач надіслав лист від 05.06.2015 року №202, відповідно до якого кредиторські вимоги не визнає. Суд зазначає, що відповідачем не оскаржувалися дії Фонду щодо здійснення зазначеного вище розрахунку.

Правову основу, економічний механізм та організаційну структуру загальнообов'язкового державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які призвели до втрати працездатності або загибелі застрахованих на виробництві, визначено Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" (далі - Закон № 1105-XIV.)

Основними принципами страхування від нещасного випадку, зокрема, є: своєчасне та повне відшкодування шкоди страховиком; обов'язковість страхування від нещасного випадку осіб, які працюють на умовах трудового договору (контракту) та інших підставах, передбачених законодавством про працю, а також добровільність такого страхування для осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, та громадян-суб'єктів підприємницької діяльності.

За змістом статей 15, 46 цього Закону № 1105-XIV, Фонд - це некомерційна самоврядна організація, яка провадить збір та акумулювання страхових внесків.

За приписами ст. 46 Закону № 1105-XIV, фінансування Фонду здійснюється за рахунок, зокрема, внесків роботодавців та капіталізованих платежів, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, наведеними нормами Закону № 1105-XIV та Цивільного Кодексу України законодавець зобов'язує страхувальника проводити капіталізацію страхових виплат у всіх випадках ліквідації (не лише у випадку ліквідації підприємства-банкрута, але й за інших підстав, передбачених законодавством).

Оскільки законодавством не визначена процедура капіталізації платежів на стадії самостійної ліквідації платоспроможної юридичної особи, то суд вважає можливим застосувати аналогію закону, а саме порядок, який передбачений постановою Кабінету Міністрів України № 765 від 06.05.2000 р. "Про порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань підприємства - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю" (далі - Порядок).

Положенням п.5-1 Порядку передбачено, що у вимогах відповідного Фонду до боржника, щодо якого порушено справу про банкрутства, зазначається сума, визначена з урахуванням кожного платежу, що підлягає капіталізації. При цьому, суми платежів, капіталізованих відповідно до зазначених вимог у процесі ліквідації підприємства-банкрута, перераховуються ліквідатором робочому органу виконавчої дирекції Фонду, у якому підприємство перебуває на обліку.

Відповідно до п.1 Порядку здійснюється капіталізація платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань підприємства-банкрута відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров'ю громадян, у тому числі застрахованих у Фонді соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань. Капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Під час розрахунку сум цих платежів повинні враховуватися заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати по догляду за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів та види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, необхідність сплати одноразової допомоги у зв'язку з травмою або професійним захворюванням, які можуть призвести до смерті потерпілого, а також інших виплат, передбачених законодавством.

Порядком також передбачено, що до суми платежів, що підлягають капіталізації, включається заборгованість підприємства-банкрута з виплат, пов'язаних із зобов'язаннями цього підприємства відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров'ю громадян: з одноразової допомоги, щомісячних виплат втраченого заробітку, витрат по догляду за потерпілим та за лікарняними листами.

Згідно із п. 3 вказаного Порядку капіталізація платежів, передбачених підпунктами 1-5 пункту 2 цього Порядку, розраховується на період, що визначається як різниця між середньою тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та їх віком на момент здійснення капіталізації. Для визначення періоду, на який розраховується капіталізація платежів, позивачем було використано середні показники смертності та середньої очікуваної тривалості життя за 2013 рік.

Відповідно до ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Станом на момент звернення до суду сума платежів, які підлягають капіталізації для розрахунку з потерпілими особами у Хмельницькій регіональній державній лабораторії ветеринарної медицини становить 620465,57 грн., що підтверджується матеріалами справи, однак, не зважаючи на дії, вчинені позивачем по поверненню коштів у добровільному порядку ця сума відшкодована не була.

Доводи представника відповідача, що Хмельницька регіональна державна лабораторія ветеринарної медицини є бюджетною установою і повністю фінансується з Державного бюджету, та кошторисом на 2015 рік видатків на здійснення капіталізованих платежів не передбачено, тому немає змоги сплатити зазначені кошти, суд до уваги не приймає, оскільки відповідно до Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої Постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 12 липня 2007 року N 36, при ліквідації страхувальник зобов'язаний провести повний розрахунок з Фондом на день закінчення процедури банкрутства (ліквідації) після затвердження ліквідаційного балансу в порядку, передбаченому Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" тому, суд приходить до висновку, що у позивача наявне право звернення вимог на капіталізацію коштів на будь-якій стадії процедури ліквідації юридичної особи.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, зважаючи на взаємний та достатній зв'язок доказів у їх сукупності, та враховуючи, що позивачем доведено законність та обґрунтованість позовних вимог, суд приходить до переконання, що для покриття витрат Фонду потерпілим на виробництві, які працювали на підприємствах, що ліквідовані, кошти до Фонду повинні сплачуватись страхувальником - відповідачем, згідно з Порядком капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 року № 765.

У відповідності зі статтею 124 Конституції України, юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі, водночас частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. ст. 11, 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно ст. 86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

З огляду на викладене вище позивачем доведено правомірність позовних вимог, а відтак, адміністративний позов підлягає задоволенню.

Керуючись ст. ст. 158 - 163, 186, 254 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з Хмельницької регіональної державної лабораторії ветеринарної медицини (м. Хмельницький, вул. Ватутіна, 26, код. ЄДРПОУ 00712108), на користь Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань в м. Хмельницькому (м. Хмельницький, вул. Кам'янецька, 170, код ЄДРПОУ 25921801) капіталізовані платежі в сумі 620 465,57грн. ( шістсот двадцять тисяч чотириста шістдесят п'ять грн. 57коп.).

Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.

Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.

Повний текст постанови виготовлено 23 липня 2015 року о 12 год. 45 хв.

Суддя /підпис/ "Згідно з оригіналом" Суддя ОСОБА_1

Дата ухвалення рішення23.07.2015
Оприлюднено30.07.2015
Номер документу47385832
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/2754/15

Ухвала від 05.01.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук А.М.

Ухвала від 27.12.2016

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук А.М.

Ухвала від 06.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Рецебуринський Ю.Й.

Ухвала від 09.09.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 10.08.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 10.08.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Постанова від 23.07.2015

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 14.07.2015

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні