Постанова
від 22.07.2015 по справі 910/28542/14
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"22" липня 2015 р. Справа№ 910/28542/14

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Хрипуна О.О.

суддів: Власова Ю.Л.

Михальської Ю.Б.

при секретарі судового засідання - Киниці А.Л.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Комунального підприємства "Київтранспарксервіс"

на рішення господарського суду міста Києва від 10.02.2015

у справі № 910/28542/14 (суддя Морозов С.М.)

за позовом Заступника прокурора міста Києва в інтересах держави

в особі 1. Київської міської державної адміністрації,

2. Національного комплексу "Експоцентр"

до 1. Київської міської ради,

2. Комунального підприємства "Київтранспарксервіс"

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: 1. Реєстраційна служба Головного управління юстиції у м. Києві,

2. Головне управління Держземагенства у місті Києві,

3. Товариство з обмеженою відповідальністю "СВП-ГРУП"

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державне управління справами

про визнання незаконним і скасування рішення, визнання недійсним договору, скасування державної реєстрації права постійного користування, визнання відсутності права користування землею та зобов'язання відновити становище, яке існувало до порушення

за участю представників:

від прокуратури: Одуденко А.В.,

від позивача 1: не з'явились,

від позивача 2: Бахматов М.І., Північук Л.І.,

від відповідача 1: не з'явились,

від відповідача 2: не з'явились,

від третьої особи 1: не з'явились,

від третьої особи 2: не з'явились,

від третьої особи 3: Сухом'яткін К.М.,

від третьої особи 4: Калімулліна М.Ш.,

ВСТАНОВИВ:

Заступник прокурора міста Києва звернувся до господарського суду міста Києва з позовом в інтересах держави в особі Київської міської державної адміністрації та Національного комплексу "Експоцентр України" до Київської міської ради, Комунального підприємства "Київтранспарксервіс", треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Реєстраційна служба Головного управління юстиції у місті Києві, Головне управління Держземагенства у місті Києві про:

- визнання незаконним і скасування рішення Київської міської ради №618/10106 від 13.11.2013 "Про передачу комунальному підприємству "Київтранспарксервіс" земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування підземного паркінгу, громадських будівель та споруд з заїздами та гостьовою стоянкою на просп.. Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі м. Києва;

- визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 13.03.2014, зареєстрованого за №МЗК-1-00203 від 31.03.2014, укладеного між відповідачем-1 та відповідачем-2;

- скасування державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою площею 1,0755 га кадастровий номер 8000000000:79:392:0200, що знаходиться на проспекті Академіка Глушкова, 1 у м. Києві, за Комунальним підприємством "Київтранспарксервіс";

- визнання відсутності у Комунального підприємства "Київтранспарксервіс" права користування земельними ділянками площею 0,2624 га кадастровий номер 8000000000:79:392:0201 та земельною ділянкою площею 1,0755 га кадастровий номер 8000000000:79:392:0200, що знаходяться на проспекті Академіка Глушкова, 1 у м. Києві;

- зобов'язання Комунального підприємства "Київтранспарксервіс" відновити становище, яке існувало до порушення, шляхом повернення у користування Національного комплексу "Експоцентр України" земельних ділянок площею 0,2624 га кадастровий номер 8000000000:79:392:0201 та земельною ділянкою площею 1,0755 га кадастровий номер 8000000000:79:392:0200, що знаходяться на проспекті Академіка Глушкова, 1 у м. Києві.

Позовні вимоги ґрунтуються на тому, що зазначені земельні ділянки входять до цілісного майнового комплексу "Експоцентр Україна", однак за рішенням Київради земельна ділянка площею 1,3379 га відведена КП "Київтранспарксервіс" за рахунок частини земель, що перебувають в постійному користуванні Національного комплексу "Експоцентр України".

Рішенням господарського суду міста Києва від 10.02.2015 у справі № 910/28542/14 позов задоволено частково:

- скасовано рішення Київської міської ради №618/10106 від 13.11.2013 "Про передачу комунальному підприємству "Київтранспарксервіс" земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування підземного паркінгу, громадських будівель та споруд з заїздами та гостьовою автостоянкою на проспекті Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі м. Києва";

- визнано відсутнім у КП "Київтранспарксервіс" права користування земельними ділянками площею 0,2624 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:0201) та площею 1,0755 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:0200) на проспекті Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі міста Києва;

- визнано недійсним з моменту укладення договір оренди земельної ділянки від 13.03.2014, укладений між Київською міською радою та КП "Київтранспарксервіс", зареєстрований Департаментом земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації 31.03.2014 за №МЗК-1-00203;

- зобов'язано КП "Київтранспарксервіс" повернути у користування Національного комплексу "Експоцентр України" земельні ділянки площею 0,2624 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:0201) та площею 1,0755 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:0200), що знаходяться на проспекті Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі міста Києва;

- стягнуто з КП "Київтранспарксервіс" в доход Державного бюджету України 73 080,00 грн. витрат по сплаті судового збору.

В іншій частині в позові відмовлено.

Не погоджуючись з судовим рішенням, КП "Київтранспарксервіс" звернулось до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду міста Києва від 10.02.2015 скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Вимоги та доводи апеляційної скарги мотивовані неповним з'ясуванням судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи; недоведеністю обставин, що мають значення для справи, які суд визнав встановленими; невідповідністю висновків, викладених у рішенні, обставинам справи та порушенням норм матеріального та процесуального права. За висновком скаржника, даний спір є публічно-правовий та відлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства. Скаржник зазначає, що судом не з'ясовано факт наявності у Національного комплексу "Експоцентр України" права користування спірними земельними ділянками. А висновки суду про належність спірної земельної ділянки до державної власності є хибними. Скаржник також вказує на невірний розподіл судових витрат та їх розмір.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 20.04.2015 апеляційну скаргу Комунального підприємства "Київтранспарксервіс" прийнято до провадження та призначено до розгляду на 21.05.2015.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 21.05.2015 розгляд апеляційної скарги КП "Київтранспарксервіс" було відкладено у зв'язку із витребуванням документів, необхідних для розгляду справи.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 10.06.2015 до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача залучено ТОВ "СВП-ГРУП", у зв'язку із чим розгляд справи відкладено на 01.07.2015 та продовжено строк розгляду.

Розпорядженням секретаря судової палати від 30.06.2015 у зв'язку з перебуванням судді Власова Ю.Л. у відпустці для розгляду справи сформовано колегію у складі: головуючий суддя Хрипун О.О., судді: Корсакова Г.В., Шаптала Є.Ю.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 01.07.2015 апеляційну скаргу КП "Київтранспарксервіс" у справі № 910/28542/14 прийнято до провадження новим складом колегії та ухвалено здійснювати розгляд в раніше призначеному судовому засіданні.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 01.07.2015 розгляд апеляційної скарги КП "Київтранспарксервіс" у справі № 910/28542/14 відкладено на 15.07.2015.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 15.07.2015 до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача залучено Державне управління справами, у зв'язку із чим розгляд справи відкладено на 22.07.2015.

В судове засідання 22.07.2015 представники позивача-1, відповідачів та третіх осіб -1 та -2 не з'явились, хоч були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду. Представник скаржника був в попередніх засіданнях, 13.07.2015 заявляв клопотання про ознайомлення з матеріалами справи. Від відповідача-1 надійшло клопотання про розгляд справи без участі її представника.

Беручи до уваги суть спору та матеріали справи, встановлені ст. 102 ГПК України строки розгляду апеляційних скарг, відсутність доказів на підтвердження неможливості забезпечення явки в судове засідання повноважених представників сторін, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу за відсутності представників позивача-1, відповідачів та третіх осіб-1 та -2.

Дослідивши доводи апеляційної скарги, наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, Київський апеляційний господарський суд встановив наступне.

За змістом статей 13, 14 Конституції України, статті 11 ЦК України, статей 123, 124, 127, 128 Земельного кодексу України рішенням органу місцевого самоврядування або державної адміністрації про надання земельної ділянки господарюючому суб'єкту у власність або в користування здійснюється волевиявлення власника землі і реалізуються відповідні права у цивільних правовідносинах з урахуванням вимог ЗК України, спрямованих на раціональне використання землі як об'єкта нерухомості (власності).

Індивідуальні акти органів держави або місцевого самоврядування, якими реалізовуються волевиявлення держави або територіальної громади як учасника цивільно-правових відносин і з яких виникають, змінюються, припиняються цивільні права і обов'язки, не належать до правових актів управління, а спори щодо їх оскарження мають приватноправовий характер, тобто справи у них підвідомчі господарським судам.

У пунктах 1.2.4 - 1.2.5 постанови від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" Пленум Вищого господарського суду України роз'яснив, що спір, який виник внаслідок порушення права суб'єкта господарської діяльності на земельну ділянку, в тому числі органами державної влади та місцевого самоврядування, є спором про право цивільне і підлягає розгляду за правилами ГПК України.

Оскільки у даній справі прокурор звернувся за захистом права користування земельною ділянкою, переданою органом місцевого самоврядування комунальному підприємству за договором оренди, укладеним на підставі спірного індивідуального акту, висновок скаржника про порушення місцевим господарським судом правил підсудності даного спору є помилковим.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, Національний комплекс "Експоцентр України" є правонаступником Республіканської постійно-діючої Сільсько-Господарської Виставки УРСР, що підтверджується наявними в матеріалах справи: постановою Ради Міністрів Української РСР № 324 від 29.10.1990 "Про створення Республіканського центру виставок і ярмарків при Раді Міністрів УРСР"; постановою Кабінету Міністрів України № 428 від 08.06.1993 "Про національний виставочний центр при Кабінеті Міністрів України"; постановою Кабінету Міністрів України № 1801 від 30.09.1999 "Про утворення Національного комплексу "Експоцентр України"; постанови Кабінету Міністрів України № 1993 від 28.10.1999 "Про затвердження Положення про Національний комплекс "Експоцентр України".

Місцевим господарським судом також встановлено, що рішенням виконавчого комітету Київської міської ради депутатів трудящих від 19.07.1949 № 1506 "Про відвід земельної ділянки Дирекції Сільсько-Господарської Виставки для організації Республіканської постійно-діючої Сільсько-Господарської Виставки УРСР" земельну ділянку площею біля 300 га на 11-му кілометрі Києво-Васильківського шосе, в районі хут. "Червоний Трактир" було відведено Дирекції Республіканської Сільсько-Господарської Виставки.

Планом земельної ділянки в м. Києві підтверджується, що на підставі постанови Радміну УРСР від 01.10.1949 № 2927 рішення виконкому Київської міської ради депутатів трудящих від 19.06.1949 № 1506 за проектом Управління в справах Будівництва та Архітектури м. Києва відведено в користування Республіканської Сільсько-Господарської Виставки земельну ділянку площею 316,48 га.

Висновком Начальника управління капітального будівництва та ремонтів Клібанської Н.Є. до креслень з абрисами земельної ділянки за адресою м. Київ, проспект Академіка Глушкова, 1, яка надана в постійне користування НК "Експоцентр України", підтверджуються такі вихідні дані:

- план земельної ділянки, яка була відведена в користування Республіканскої сільсько-господарської виставки, за проектом Управління в справах Будівництва та Архітектури м. Києва від 28.10.1949 на підставі постанови Ради Міністрів УРСР від 01.10.1949 №2927 та рішення виконкому Київської міської Ради депутатів трудящих від 19.06.1949 №1506. Площа ділянки - 316,48 га;

- план земельної ділянки, яка була надана в постійне користування НК "Експоцентр України" на підставі розпорядження Київської міської державної адміністрації від 09.02.1998 №235 та рішення Київської міської Ради від 14.03.2002 №300/1734. Площа ділянки - 285,0029 га;

- план земельної ділянки, яка надана в користуванні НК "Експоцентр України" на умовах оренди строком на 49 років згідно з договором від 28.04.1998 №79-5-00023 та додаткової угоди від 31.01.2003 №79-5-0070 на підставі розпорядження Київської міської держадміністрації від 09.02.1998 №235 та рішення Київської міської Ради від 14.03.2002 №300/1734. Площа ділянки - 0,2550 га;

- креслення топопланів території НК "Експоцентр України", які розроблені та оцифровані Науково-дослідним інститутом геодезії та картографії та прийняті Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища КМДА 16.09.2004.

У висновку зазначено також, що територія, яка надавалась Республіканській сільськогосподарській виставці, за вказаними вище рішеннями у 1949, включає в себе передвиставкову площу, яка не увійшла до складу земельної ділянки НК "Експоцентр України" при оформленні права користування земельними ділянками.

Місцевим господарським судом встановлено, що серед основних засобів цілісного майнового комплексу Національного комплексу "Експоцентр України" обліковуються дорожні об'єкти передвиставкової площі (інв. номер 00110049). З метою організації виставки та ярмарки НК "Експоцентр України", використовуючи наявні в нього основні засоби, повинен забезпечити особам - учасникам вказаних заходів, доступ до виставкових об'єктів.

Згідно з актом приймання Урядовою комісією будівель та інженерних споруд, благоустрою та озеленення Виставки передового досвіду в народному господарстві Української РСР від 30.06.1958, затвердженого постановою Ради Міністрів Української РСР від 30.06.1958, затвердженого постановою Ради Міністрів Української РСР від 13.08.1958 №1086, передвиставкова площа побудована за кошти державного бюджету і знаходиться на балансі НК "Ексоцентр України".

За "Генеральным планом развития ВДНХ УССР" 1978 року територія виставки складала 337 га (витяг з розділу "Технико-экономические обоснования развития и эксплуатации ВДНХ УССР") та включала в себе головну передвиставкову площу.

У подальшому розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 09.02.1998 № 235 оформлено Національному виставковому центру України право користування земельними ділянками загальною площею 285,13 га для експлуатації та обслуговування цілісного майнового комплексу центру та проведення виставкової діяльності на просп. Академіка Глушкова, 1 у Московському (на теперішній час - Голосіївському) районі, відведеними згідно з рішенням виконавчого комітету Київської міської ради депутатів трудящих від 19.07.1949 № 1506 "Про відвід земельної ділянки Дирекції Сільсько-Господарської Виставки для організації Республіканської постійно-діючої Сільсько-Господарської Виставки УРСР" у зв'язку з закріпленням державного майна на праві оперативного управління, в тому числі:

- право постійного користування земельною ділянкою площею 284,66 га;

- право тимчасового довгострокового користування на умовах оренди строком на 49 років земельною ділянкою площею 0,47 га.

На виконання вказаного розпорядження Національному комплексу "Експоцентр України" видано державний акт серії І-КВ № 007405 на право постійного користування землею площею 285,0029 га на просп. Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі м. Києва. Вказаний державний акт зареєстровано в книзі записів державних актів на право постійного користування землею 31.01.2003 за № 79-4-00056.

На підставі розпорядження КМДА від 09.02.1998 №235 між позивачами 28.04.1998 було укладено договір на право тимчасового довгострокового користування землею на умовах оренди, зареєстрований у книзі договорів на право тимчасового користування землею 28.04.1998 за № 79-5-00023, відповідно до якого Національному комплексу "Експоцентр України" надано в оренду строком на 49 років земельну ділянку площею 0,2550 га для експлуатації та обслуговування цілісного майнового комплексу центру та проведення виставкової діяльності на просп. Академіка Глушкова, 1 у Московському (на теперішній час - Голосіївському) районі м. Києва. Державний акт на право постійного користування землею та додаткова угода до договору оренди земельної ділянки зареєстровані 31.01.2003.

При цьому земельна ділянка (передвиставкова площа) не увійшла в межі території, право користування якою посвідчене за Національним комплексом "Експоцентр України" вищезазначеним державним актом.

На клопотання Національного комплексу "Експоцентр України" про надання згоди на розроблення документації із землеустрою для влаштування автостоянки та будівництва підземного паркінгу на вул. Академіка Глушкова, 1, Київською міською радою повідомлено про залишення клопотання без розгляду у зв'язку з тим, що відповідно до рішення Київради від 13.07.2005 № 43/43 зазначена територія призначена для реалізації за конкурсом під будівництво підземного паркінгу. Київська міська рада також послалась на те, що не визначено остаточні межі технічної зони будівництва станції метро "Виставковий центр" Куренівсько-Червоноармійської лінії метрополітену.

Рішенням від 15.12.2011 № 902/7138 Київською міською радою відмовлено Національному комплексу "Експоцентр України" в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для облаштування паркування автотранспорту експонентів та відвідувачів Експоцентру України, з посиланням на те, що наміри забудови не відповідають Генеральному плану розвитку міста Києва до 2020 року.

Проте, рішенням Київської міської ради від 13.11.2012 № 618/10106 "Про передачу комунальному підприємству "Київтранспарксервіс" земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування підземного паркінгу, громадських будівель та споруд з заїздами та гостьовою автостоянкою на просп. Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі м. Києва" затверджено проект землеустрою та передано КП "Київтранспарксервіс" земельні ділянки загальною площею 1,3379 га для цілей та за адресою, зазначеним в рішенні, з них:

- земельну ділянку площею 1,0755 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:0200) - в постійне користування;

- земельну ділянку площею 0,2624 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:0201) - в короткострокову оренду на 5 років.

Право постійного користування КП "Київтранспарксервіс" земельною ділянкою 1,0755 га зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 14.02.2014 №17810382.

На підставі рішення Київської міської ради від 13.11.2013р. № 618/10106 між Київською міською радою та КП "Київтранспарксервіс" укладено договір оренди земельної ділянки від 13.03.2014, за яким земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:79:392:0201, площею 0,2624 га, передана відповідачу-2 в оренду строком на 5 років. Зазначений договір зареєстровано 31.03.2014 за № МЗК-1-00203 Департаментом земельних ресурсів КМДА, посвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Досінчук Ф.І. та зареєстровано в реєстрі за № 1106.

Проект землеустрою щодо відведення вищезазначених земельних ділянок КП "Київтранспарксервіс" для будівництва, експлуатації та обслуговування підземного паркінгу, громадських будівель та споруд з заїздами та гостьовою автостоянкою на просп. Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі м. Києва розроблений КП "Київський інститут земельних відносин" на підставі рішення Київської міської ради від 18.04.2013 № 213/9270. Пояснювальна записка до проекту землеустрою містить посилання на погодження Національним комплексом "Експоцентр України" відведення спірної земельної ділянки КП "Київтранспарксервіс" за умови врахування необхідності функціонування дощової каналізації, але саме погодження в матеріалах відсутнє.

Відповідно до ст. ст. 1 - 3 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно із ст. ст. 13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатом аукціону.

Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", який набрав чинності 01.01.2013, передбачено, що з дня набрання чинності цим законом землі державної та комунальної власності вважаються розмежованими.

Згідно із п. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" у державній власності залишаються, зокрема, розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні державних підприємств, установ, організацій.

Оскільки, як підтверджується матеріалами справи, передвиставкова площа побудована за державні кошти та належить до майна цілісного майнового комплексу Національного комплексу "Експоцентр України", колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду, що спірна земельна ділянка площею 1,3379 га відведена КП "Київтранспарксервіс" за рахунок частини земель, що перебувають в постійному користуванні позивача-2, та, відповідно, відноситься до земель державної власності.

Частиною 6 статті 122 Земельного кодексу України передбачено, що Київська та Севастопольська міські державні адміністрації у межах їхніх територій передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Таким чином, повноваження щодо розпорядження спірною земельною ділянкою державної власності площею 1,3379 га згідно з ч. 6. ст. 122 Земельного кодексу України наділена Київська міська державна адміністрація.

Отже, оспорюване рішення прийнято Київською міською радою поза межами наданих їх повноважень.

Також, відповідно до вимог земельного законодавства обов'язковою передумовою для отримання (передачі) земельної ділянки у власність або користування є те, що така ділянка повинна бути вільною, а саме не перебувати у користуванні або власності інших осіб.

Оскільки на спірній земельній ділянці була розташована передвиставкова площа НК "Експоцентр України", відповідачі дійшли помилково висновку про те, що спірна земельна ділянка є вільною з огляду на інформаційну довідку Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 04.06.2013, в якій міститься посилання виключно на дані статистичної звітності з кількісного обліку земель.

Відповідно до Закону України "Про землеустрій", в чинній на момент виникнення правовідносин редакції, технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку включає матеріали польових геодезичних робіт і план земельної ділянки, складений за результатами кадастрової зйомки, тобто графічне зображення, що відображає місцезнаходження, зовнішні межі земельної ділянки та межі земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельних сервітутів), а також розміщення об'єктів нерухомого майна, природних ресурсів на земельній ділянці.

Стаття 181 ЦК України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) відносить земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення. Згідно із ч. 3 ст. 191 ЦК України підприємство як єдиний майновий комплекс є нерухомістю.

Тобто, саме фізична прив'язка об'єктів, розташованих на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їхнього знецінення та зміни їхнього призначення, є основним критерієм віднесення речей до нерухомих. Віднесення речі до нерухомої законодавець не ставить в залежність від реєстрації права власності на неї.

Частиною 5 ст. 116 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Право постійного користування земельною ділянкою площею 1,3379 га НК "Експоцентр України" не припинялось, земельні ділянки вказаної площі з користування комплексу не вилучались.

Частиною 1 ст. 123 Земельного кодексу України передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Стаття 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Відповідно до ст. 9 Земельного кодексу України, п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування України" Київська міська рада здійснює передачу у власність або надання у користування земельних ділянок виключно в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.

Підставою недійсності правочину, у відповідності до ст. 215 ЦК України, є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Статтею 203 ЦК України визначаються загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину. Так, виходячи із вимог частини першої вказаної статті правочин не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

Відповідно до ст. 216 ЦК України у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Враховуючи те, що спірний договір укладений між відповідачами на підставі рішення Київської міської ради № 618/10106 від 13.11.2013 "Про передачу комунальному підприємству "Київтранспарксервіс" земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування підземного паркінгу, громадських будівель та споруд з заїздами та гостьовою автостоянкою на проспекті Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі м. Києва", незаконність якого встановлена судом, спірний договір підлягає визнанню недійсним.

З урахуванням викладеного місцевий господарський суд дійшов вмотивованого рішення про обґрунтованість позовних вимог в частині визнання незаконним і скасування рішення Київської міської ради № 618/10106 від 13.11.2013 "Про передачу комунальному підприємству "Київтранспарксервіс" земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування підземного паркінгу, громадських будівель та споруд з заїздами та гостьовою автостоянкою на проспекті Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі м. Києва", а також в частині визнання відсутнім у Комунального підприємства "Київтранспарксервіс" права користування земельними ділянками площею 0,2624 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:0201) вартістю 1 904 403,04 грн. та площею 1,0755 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:0200) вартістю 7 805 584,88 грн. на проспекті Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі міста Києва, та в частині визнання недійсним Договору оренди земельної ділянки від 13.03.2014, укладеного між Київською міською радою та Комунальним підприємством "Київтранспарксервіс", зареєстрованого Департаментом земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації 31.03.2014 за № МЗК-1-00203, , а також в частині повернення Комунальним підприємством "Київтранспарксервіс" у користування Національного комплексу "Експоцентр України" земельних ділянок площею 0,2624 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:0201) вартістю 1 904 403,04 грн. та площею 1,0755 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:0200) вартістю 7 805 584,88 грн. на проспекті Академіка Глушкова, 1 у Голосіївському районі міста Києва, підлягають задоволенню.

Колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог про зобов'язання Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Києві скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою площею 1,0755 га (кадастровий номер 8000000000:79:392:02000), що знаходиться на проспекті Академіка Глушкова, 1 в місті Києві, за Комунальним підприємством "Київтранспарксервіс", оскільки це суперечить положенням ст. 21 ГПК України.

Колегія суддів зауважує про правомірність стягнення судом першої інстанції з КП "Київтранспарксервіс" судового збору у розмірі 73 080,00 грн., оскільки суд задовольнив позовну вимогу майнового характеру, заявлену до КП "Київтранспарксервіс" про повернення у користування Національного комплексу "Експоцентр України" земельних ділянок.

Статтею 55 ГПК України передбачено визначення ціни позову у позовах про стягнення грошей і про витребування майна. Відповідні позовні заяви мають майновий характер, і розмір ставок за їх подання до господарського суду визначається за приписами п. 1 п. 2 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" - 2 відсотки ціни позову, але не менше 1,5 розміру мінімальної заробітної плати та не більше 60 розмірів мінімальних заробітних плат.

У інформаційному листі від 05.07.2012 № 01-06/869/2012 "Про деякі питання практики застосування Закону України "Про судовий збір" Вищий господарський суд роз'яснив, що судовий збір сплачується за ставками, передбаченими для позовних заяв немайнового характеру тільки, якщо позовну заяву про визнання договору (правочину) недійсним подано без вимоги застосування наслідків, передбачених статтею 216 ЦК України чи частиною другою статті 208 ГК України.

За встановлених обставин, на думку колегії суддів, висновок місцевого суду про наявність правових підстав для часткового задоволення заявлених позовних вимог є законним, обґрунтованим, відповідає нормам чинного законодавства, фактичним обставинам справи і наявним у ній матеріалам, а доводи апеляційної скарги його не спростовують.

З огляду на викладене, підстав для зміни або скасування рішення місцевого суду не вбачається.

Відповідно до ст. 49 ГПК України, витрати по сплаті судового збору за розгляд апеляційної скарги покладаються на скаржника.

Керуючись ст.ст. 33, 49, 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Комунального підприємства "Київтранспарксервіс" на рішення господарського суду міста Києва від 10.02.2015 у справі № 910/28542/14 залишити без задоволення.

2. Рішення господарського суду міста Києва від 10.02.2015 у справі № 910/28542/14 залишити без змін.

Головуючий суддя О.О. Хрипун

Судді Ю.Л. Власов

Ю.Б. Михальська

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення22.07.2015
Оприлюднено30.07.2015
Номер документу47451720
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/28542/14

Ухвала від 20.09.2016

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ярмак О.М.

Ухвала від 23.08.2016

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ярмак О.М.

Ухвала від 25.07.2016

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ярмак О.М.

Ухвала від 17.06.2016

Господарське

Господарський суд міста Києва

Морозов С.М.

Постанова від 11.11.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Ухвала від 27.10.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Ухвала від 22.10.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Ухвала від 21.08.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Ухвала від 22.07.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Хрипун О.О.

Постанова від 22.07.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Хрипун О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні