Київський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяКИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 липня 2015 року 810/2418/15
приміщення суду за адресою: м. Київ, бул. ОСОБА_1, 26,
час прийняття постанови : 17 год. 10 хв.
Київський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Лиска І.Г.
при секретарі: Васковець М.С., за участю представників сторін, розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Управління Пенсійного фонду України у Кагарлицькому районі Київської області до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Переможець" про стягнення заборгованості з відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Управління Пенсійного фонду України у Кагарлицькому районі Київської області з позовом до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Переможець" про стягнення заборгованості з відшкодування витрат на виплату та доставку пенсій в сумі 4638, 06 грн
Свої вимоги аргументує тим, що відповідач є платником збору на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
З 1 січня 2015 р. набрав чинності Закон України від 28.12.2014 р. №71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи», яким внесено зміні до ПКУ. З переліку загальнодержавних податків і зборів виключений фіксований сільськогосподарський податок.
Позивач стверджує, що СТОВ «Переможець» відповідно до п.6.1 Інструкції «Про порядок обчислення та сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" повинен відшкодовувати витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій без будь-яких виключень. Оскільки товариство не виконує покладених на нього обов'язків по відшкодуванню витрат, у нього утворилась заборгованість із даного виду платежу у розмірі 4638, 06 грн. за травень 2015 року, яку позивач просить стягнути у судовому порядку.
У судовому засіданні представник позивача ОСОБА_2 заявлені вимоги підтримала з підстав, вказаних у позовній заяві та додаткових письмових поясненнях, просила позов задовольнити.
Відповідач проти задоволення позову заперечував та пояснив, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з огляду на те, що позивачем зроблені неточні твердження при посиланні на чинне законодавство. Крім того, вказує, що виплата пенсій особам, які були зайняті безпосередньо повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничнорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників, за списком робіт і професій, затверджених КМУ та особам, пенсії яких призначені відповідно до пунктів «в»-«е» та «ж» статті 13 ЗУ «Про пенсійне забезпечення» здійснюються з 01 січня 2005 р. за рахунок Пенсійного фонду, а з 01 січня2005 р.- за рахунок коштів Державного бюджету України до досягнення пенсійного віку, передбаченого ст.26 цього Закону.
Зазначає, що приписи абзацу п?ятого підпункту 1 пункту 2 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України №1058 імперативно встановлюють правила поведінки для учасників таких відносин та поширюють свою дію на усіх осіб, пенсії яким призначені відповідно до пунктів «в»-«е» та «ж» ст.13 Закону України №1788 незалежного від того, на якій системі оподаткування перебуває той чи інший суб'єкт господарювання та вважає, що відповідно до абзацу п'ять частини 2 «Прикінцевих положень» ЗУ «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» відшкодування фактичних витрат Пенсійного фонду по виплаті пенсій ОСОБА_3 та ОСОБА_4, призначених відповідно до п.п. «в» та «д» частини першої ст.13 Закону України №1788 повинно здійснюватись за рахунок коштів Державного бюджету України.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні у справі докази, встановивши фактичні обставини справи, які мають юридичне значення для вирішення даного спору, суд приходить до висновку про необхідність задоволення заявлених вимог, з огляду на таке:
СТОВ «Переможець» зареєстроване в управлінні Пенсійного фонду України у Кагарлицькому районі платником страхових внесків.
Працівникам зазначеного підприємства: ОСОБА_3 та ОСОБА_4 були призначені пільгові пенсії відповідно до пункту «д» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення».
Згідно Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку ) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» затвердженого Постановою правління ПФУ 25.11.2005 № 22-1, заява про призначення пенсії працюючим громадянином подається заявником особисто або через уповноважену посадову особу підприємства , установи, організації .
Відповідно до Постанови КМУ від 12 серпня 1993 p. N 637 « Про Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній» основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
Згідно п. «д» ст. 13 ЗУ «Про пенсійне забезпечення» право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають жінки, які працюють доярками (операторами машинного доїння), свинарками-операторами в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - після досягнення 55 років і при стажі зазначеної роботи не менше 20 років за умови виконання встановлених норм обслуговування. До 20-річного стажу, який дає право на пільгову пенсію, доярці зараховуються періоди, коли вона виконувала встановлені норми обслуговування тварин .
Виконання норм обслуговування підтверджується довідкою адміністрації колгоспу, радгоспу чи іншого підприємства сільського господарства, де виконується робота, що дає право на цю пенсію, та, відповідно, питання встановлення і виконання норм обслуговування належить до компетенції цих підприємств.
У судовому засіданні було оглянуто оригінал пенсійної справи ОСОБА_4 і встановлено, що у трудовій книжці ОСОБА_4 зазначено, що з 18.03.1980 року по 24.04.1987 року та з 26.04.1988 по 15.11.2005 рік ОСОБА_4 працювала дояркою в СТОВ «Переможець», а з 17.02.2006 року по 28.03.2011 рік вона працювала оператором машинного доїння в СВК «Перемога» .
Відповідно до п. 20 Порядку № 637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.
Також, судом встановлено, що в матеріалах пенсійної справи ОСОБА_4 є лише довідка видана СТОВ «Переможець» на її ім'я про те, що вона дійсно працювала на даному підприємстві і повністю виконувала поставлені норми обслуговування тварин, зазначені періоди зараховуються до стажу роботи, який дає право на пільгове забезпечення відповідно до пункту «д» ст. 13 Закону України В«Про пенсійне забезпеченняВ» відповідно до якої і призначена пільгова пенсія .
Що стосується гр.. ОСОБА_3, то він працював трактористом-машиністом тільки на даному підприємстві СТОВ «Переможець», а отже і зазначені періоди зараховувалися до стажу роботи, який дає право на пільгове забезпечення відповідно до пункту «в» ст. 13 Закону України В«Про пенсійне забезпеченняВ» , про що і видана відповідна довідка СТОВ «Переможцем» .
Згідно ст. 101 Закону України «Про пенсійне забезпечення» Управлінням Пенсійного фонду у Кагарлицькому районі при наданні відповідних довідок проводяться зустрічні перевірки документів про стаж роботи та заробітну плату, що дають право на пенсію на пільгових умовах . Такі перевірки були проведені і по наданих документах ОСОБА_4 та ОСОБА_3 .
Враховуючи вище зазначене пільгова пенсія ОСОБА_4 та ОСОБА_3 була призначена у відповідності до чинного законодавства та на основі наданих документів витрати на виплату та доставку пенсій вказаним особам покриваються підприємством у розмірі 100%.
28.04.2015 р. та 14.05.2015 року відповідач отримав розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій за квітень та за травень 2015 р. у загальному розмірі 4638, 06 грн. та повинен був їх сплатити до 25.05.2015 р. Даний борг підтверджується копією особового рахунку платника та розрахунком фактичних витрат на виплату та доставку пенсій бувшим працівникам відповідача.
Спеціальним Законом України «Про пенсійне забезпечення» № 1788-ХІІ від 05.11.1991 (ч. 1 ст. 13) визначений перелік умов, за яких працівники мають право виходу на пенсію за віком на пільгових умовах.
З письмових доказів у справі суд встановив, що колишнім працівникам відповідача, а саме: ОСОБА_3 та ОСОБА_4 призначено пенсії на пільгових умовах зі зниженням пенсійного віку згідно з пунктами "б-з" ч.1 ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", відповідно до яких на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць: чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах; жінки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
Вказаним особам відповідач видав довідки про підтвердження їх трудового стажу, копії яких містяться в матеріалах справи.
Факт виплати заявленої до стягнення суми фактичних витрат за вказаний вище період колишнім працівникам відповідача підтверджується розрахунками фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, які підтверджують наявність трудових правовідносин працівників і відповідачем.
Відповідно до вимог абз.1 п.2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці - за списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці - за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугою років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугою років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Відповідно до пункту «д» ст. 13 «Про пенсійне забезпечення» на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи трактористи-машиністи, безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - чоловіки після досягнення 55 років і при загальному стажі роботи не менше 30 років, з них не менше 20 років на зазначеній роботі, а відповідно до п."д" ст. 13 цього ж Закону жінки, які працюють доярками (операторами машинного доїння), свинарками-операторами в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - після досягнення 55 років і при стажі зазначеної роботи не менше 20 років за умови виконання встановлених норм обслуговування.
Порядок відшкодування фактичних витрат з виплати та доставки пільгових пенсій передбачений Інструкцією про порядок обчислення та сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженою постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 №21-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16 січня 2004 року (далі - Інструкція ).
Відповідно до п. 6.І. Розділу 6 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 р. № 21-1 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16.01.2004 р. за № 64/8663 передбачено, що відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до частини 2 „Прикінцевих положень" Закону №1058 в таких розмірах: для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інструкції (крім тих, які є платниками фіксованого, сільськогосподарського податку), - також 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до абзацу першого частини 2 Прикінцевих положень Закону застрахованим особам, які працювали або працюють на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених КМУ та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
В п.6.4. Розділу 6 Інструкції вказано, що розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами ПФУ щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 „Прикінцевих положень" Закону №1058, які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених (перерахованих) пенсій.
Підпунктом 4.6.8. Розділу 6 Інструкції передбачено, що підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
Відповідно до п. 6.10. Розділу 6 Інструкції у разі призначення пенсій на пільгових умовах особам, які мають необхідний стаж роботи не за місцем призначення цієї пенсії, орган ПФУ за місцем призначення пенсії надсилає повідомлення про фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до п.п. „б"-„з" ст.13 ЗУ „Про пенсійне забезпечення" через орган ПФУ за місцезнаходженням цього підприємства. Відшкодування сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, у таких випадках здійснюється підприємством на рахунки органу ПФУ за місцем його реєстрації.
Абзацом п'ятим підпункту 1 пункту 2 розділу XV Закону №1058 визначено, що виплата пенсій особам, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників, за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та особам, пенсії яким призначені відповідно до пунктів "в"-"е" та "ж" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" , здійснюється до 1 січня 2005 року за рахунок коштів Пенсійного фонду, а з 1 січня 2005 року - за рахунок коштів Державного бюджету України до досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону.
Проте, Законом № 2613-IV від 31.05.2005 «Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення працівників сільськогосподарських підприємств - платників фіксованого сільськогосподарського податку" були внесені зміни, відповідно до яких відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій передбачених п.п."в" та "д" ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" за рахунок коштів Державного бюджету України стосується лише підприємств, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку.
Законом України №71-VIII від 28 грудня 2014 року "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи", главу 2 "Фіксований сільськогосподарський податок" виключено з Податкового кодексу України, а з 01 січня 2015 року платників такого податку віднесли до платників єдиного податку четвертої групи.
Тобто, чинним законодавством не передбачено виключень щодо відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, для платників, що раніше сплачували фіксований сільськогосподарський податок.
Таким чином, суд вважає, що відповідач зобов'язаний відшкодовувати Управлінню Пенсійного фонду у Кагарлицькому районі витрати на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до п.п. „б"-„з" ст.13 ЗУ "Про пенсійне забезпечення".
Суд наголошує, що на момент виникнення спірних правовідносин і в даній редакції, п.6.1. Інструкції передбачає відшкодування підприємствами витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах (окрім платників фіксованого сільськогосподарського податку). Проте, як зазначено вище, з 01.01.2015 платники фіксованого сільськогосподарського податку віднесені до платників єдиного податку четвертої групи, а тому пільги для перших фактично відмінені.
Що стосується позиції відповідача про те, що у твердженні УПФУ наявні неточності при посиланні на чинне законодавство, суд зазначає, що позивачем у поданій заяві та судовому засіданні викладено своє бачення правової моделі, за якої СТОВ «Переможець» має відшкодовувати УПФУ понесені витрати на виплату та доставку пільгових пенсій і така позиція не впливає на обов?язок відповідача по сплаті страхових внесків.
Відповідно до частини першої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. Відповідачем не надано доказової бази у письмовому запереченні, яке було надано суду.
Суд зазначає, що відповідачем не надано суду доказів оскарження розміру розрахунків, який виставлявся відповідачу позивачем, як не надано викладу обставин щодо фактів невідповідності розрахунків боргу, заявленого позивачем у даній справі.
З огляду на викладене, суд вважає вимоги позивача правомірними і обґрунтованими, а позов таким, що підлягає задоволенню.
Відповідно до частини другої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони -суб'єкта владних повноважень, суд присуджує з іншої сторони всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз. Позивач не надав суду доказів понесення ним судових витрат, тому підстави для присудження на його користь судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 11, 14, 70, 71, 72, 86, 94, 159-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
п о с т а н о в и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Стягнути з Сільськогосподарського Товариства з обмеженою відповідальністю "Переможець" (ідентифікаційний код - 02771842) на користь Управління Пенсійного фонду України у Кагарлицькому районі Київської області заборгованість з відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за списком № 2 за квітень - травень 2015 року у сумі 4638 (чотири тисячі шістсот тридцять вісім ) грн. 06 коп.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя: Лиска І.Г.
Дата виготовлення і підписання повного тексту постанови - 23 липня 2015 р.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.07.2015 |
Оприлюднено | 03.08.2015 |
Номер документу | 47602030 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Лиска І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні