Справа № 46/10/1570
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 жовтня 2010 року м.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Колесниченко О.В.,
при секретарі Гречаному В.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі адміністративну справу за позовом державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси до товариства з обмеженою відповідальністю «Рошен-Юг»про стягнення суми штрафних санкцій у розмірі 6852,85 грн.,
В С Т А Н О В И В :
Державна податкова інспекція у Малиновському районі м. Одеси звернулась до Одеського окружного адміністративного суду з позовними вимогами до товариства з обмеженою відповідальністю «Рошен-Юг»про стягнення суми штрафних санкцій у розмірі 6852,85 грн. Свої вимоги позивач обґрунтовує порушенням відповідачем при здійсненні розрахункових операцій у сфері готівкового та безготівкового обігу п.п. 13 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
У судовому засіданні представник повивача, посилаючись на обставини викладені у позовній заяві, підтримав позовні вимоги у повному обсязі, просив їх задовольнити, та підтвердив, що станом на час проведення судового засідання сума заборгованості відповідачем не сплачена.
Представник відповідача в процесі розгляду справи заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на порушення при проведенні державною податковою інспекцією у Малиновському районі м. Одеси перевірки та складанні акту перевірки за дотриманням суб’єктами господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензій, на підставі якого державною податковою інспекцією у Малиновському районі м. Одеси було прийняте рішення № НОМЕР_1 від 04.11.2009р. про застосування штрафних (фінансових) санкцій у сумі 6852,85 грн.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення та доводи представників сторін, суд встановив наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, товариство з обмеженою відповідальністю «Рошен-Юг»зареєстроване виконавчим комітетом Одеської міської ради 31.05.2005р., номер запису в єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 15561050001008317. Ідентифікаційний код - 33568672.
TOB «Рошен-Юг»було взято на податковий облік в ДПІ у Малиновському районі м. Одеси 05.07.2005р. за № 5690.
Відповідно до ст. 11 Закону України «Про державну податкову службу в Україні»органи державної податкової служби мають право застосовувати до платників податків фінансові (штрафні) санкції, стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми недоїмки, пені у випадках, порядку та розмірах, встановленими законами України.
Так, працівниками Державної податкової адміністрації в Одеській області було здійснено перевірку господарської одиниці «офіс», розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Хімічна, 1, що належить суб'єкту підприємницької діяльності TOB «Рошен-Юг», за дотриманням суб'єктом господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензій. Перевірка здійснена на підставі Законів України від 04.12.1990р. № 509-ХІІ «Про державну податкову службу в Україні»(зі змінами та доповненнями), від 06.07.1995р. № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі громадського харчування та послуг»від 23.03.1996 року №98/96-ВР «Про патентування деяких видів підприємницької діяльності»(зі змінами та доповненнями), від 19.12.1995р. № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами»(зі змінами та доповненнями), від 01.06.1995р. № 481/95-ВР «Про ліцензування певних видів господарської діяльності, Указу Президента України від 12.06.1995р. № 436/95 «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки», Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004р. № 637.
За результатами перевірки складено Акт № 5084/15/32/23/33568672 від 12.10.2009р., яким встановлено, що в порушення п.13 ст. 3 Закону України від 06.07.1995р. № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»(зі змінами та доповненнями), яким встановлено, що суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов'язані забезпечувати відповідність сум готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті реєстратора розрахункових операцій, а у випадку використання розрахункової книжки - загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня: - на підприємстві в момент перевірки не забезпечено відповідність сум на місці проведення розрахунків сумі, яка зазначена в денному звіті реєстратора розрахункових операцій на суму 1370,57 грн.
За виявлене порушення до ТОВ «Рошен-Юг»на підставі ст. 22 Закону України від 06.07.1995р. № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» були застосовані фінансові санкції у розмірі 6852,85 грн.
На підставі вищевикладеного ДПІ у Малиновському районі м.Одеси було прийняте рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій № НОМЕР_1 від 04.11.2009р. на суму 6852,85 грн., яке було вручено головному бухгалтеру TOB «Рошен-Юг»особисто, що підтверджується його підписом на корінці рішення.
Станом на 04.12.2009р., за даними облікової картки платника сума штрафних санкції ТОВ «Рошен-Юг»за вищезазначеним рішенням складає 6852,85 грн. не погашена.
Враховуючи викладене, суд вважає, що рішення ДПІ у Малиновському районі м.Одеси про застосування штрафних (фінансових) санкцій № НОМЕР_1 від 04.11.2009р. на суму 6852,85 грн. прийнято на підставі та у межах повноважень, що передбачені законодавством України, виходячи з наступного.
Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 11-1 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» 4 грудня 1990 року N 509-XII передбачено, що плановою виїзною перевіркою вважається перевірка платника податків щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати ним податків та зборів (обов'язкових платежів), яка передбачена у плані роботи органу державної податкової служби і проводиться за місцезнаходженням такого платника податків чи за місцем розташування об'єкта права власності, стосовно якого проводиться така планова виїзна перевірка.
Статтею 15 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»передбачено, що контроль за додержанням суб`єктами підприємницької діяльності порядку проведення розрахунків за товари (послуги), інших вимог цього Закону здійснюють органи державної податкової служби України шляхом проведення планових або позапланових перевірок згідно із законодавством України.
Відповідно до ч.1 ст. 16 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»контролюючі органи мають право відповідно до законодавства здійснювати планові або позапланові перевірки осіб, які підпадають під дію цього Закону.
Як було встановлено в процесі розгляду справи, у відповідності до п.1 ст.11 Закону України «Про державну податкову службу в Україні»№509-XII від 04.12.1990р., ст.15, ст.16 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»№265/95-ВР від 06.07.1995р., 17.04.2009р. працівниками Державної податкової адміністрації в Одеській області було здійснено перевірку господарської одиниці «офіс», розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Хімічна, 1, що належить суб'єкту підприємницької діяльності TOB «Рошен-Юг», за дотриманням суб'єктом господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензій.
Перевіркою встановлено факт порушення відповідачем п.13 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
Згідно п. 13 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов'язані: забезпечувати відповідність сум готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті реєстратора розрахункових операцій, а у випадку використання розрахункової книжки - загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня.
У відповідності до ст. 22 Закону № 265/95-ВР у разі невідповідності суми готівкових коштів, яка зазначена в денному звіті, - до суб’єкта підприємницької діяльності застосовується фінансова санкція у п’ятикратному розмірі суми, на яку виявлено невідповідність.
Тобто, виходячи з наведеного, розрахунок штрафної санкції за вказані порушення складає 6852,85 грн. ( 1370,57 грн. * 5 грн.).
Згідно ст. 14 Закону України «Про державну податкову службу в Україні»рішення, дії або бездіяльність органів державної податкової служби та їх посадових осіб можуть бути оскаржені у встановленому законом порядку.
Проте, як вбачається з матеріалів справи, відповідач не скористався наданим йому законодавством правом на оскарження рішення ДПІ у Малиновському районі м. Одеси про застосування штрафних (фінансових) санкцій № НОМЕР_1 від 04.11.2009р. на суму 6852,85 грн. у судовому порядку.
Згідно ст.25 Закону України №265/95-ВР суми фінансових санкцій підлягають перерахуванню суб'єктами підприємницької діяльності до державного бюджету України в десятиденний термін з дня прийняття органами державної податкової служби України рішення про застосування таких фінансових санкцій.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем в порушення вимог Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»не було погашено заборгованості у розмірі 6852,85 грн., у зв’язку з чим у ТОВ «Рошен-Юг»виникла заборгованість перед державним бюджетом у сумі 6852,85 грн. - заборгованість по штрафним санкціям за порушення Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»від 06.07.1995року N 265/95-ВР.
У відповідності до п. 11 ч. 1 ст. 10 «Про державну податкову службу в Україні»від 4 грудня 1990 року N 509-XII Державні податкові інспекції в районах, містах без районного поділу, районах у містах, міжрайонні та об'єднані державні податкові інспекції виконують, зокрема, такі функції: подають до судів позови до підприємств, установ, організацій та громадян про визнання угод недійсними і стягнення в доход держави коштів, одержаних ними за такими угодами, а в інших випадках - коштів, одержаних без установлених законом підстав, а також про стягнення заборгованості перед бюджетом і державними цільовими фондами за рахунок їх майна.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу В«Підстави для звільнення від доказуванняВ» .
На думку суду, наявність та розмір заборгованості ТОВ «Рошен-Юг»на підставі рішення ДПІ у Малиновському районі м. Одеси про застосування штрафних (фінансових) санкцій № НОМЕР_1 від 04.11.2009р. на суму 6852,85 грн. підтверджується обґрунтованим розрахунком суми заборгованості, доданим до позовної заяви. Доказів щодо сплати заборгованості у сумі 6852,85 грн. відповідачем з дотриманням приведених вище вимог ст.ст. 69 - 71 КАС України під час розгляду даної справи до суду представлено не було.
Даних щодо оплати зазначеної заборгованості на дату розгляду справи відповідачем до суду не надані.
Крім того, судом критично оцінюється позиція відповідача стосовно того, що перевірка ТОВ «Рошен-Юг»була здійснена з порушенням статті 11 -1 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" від 04.12.1990р. №509-ХІІ з огляду на наступне.
Вказана стаття передбачає підстави та порядок проведення органами державної податкової служби планових і позапланових виїзних перевірок своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків та зборів (обов'язкових платежів).
Тобто, положення вищезазначеної статті можуть застосовуватися лише щодо обов'язків зі сплати податків та зборів, вичерпний перелік яких визначено у статтях 14 та 15 Закону України від 25.06.1991 року № 1252-ХІІ "Про систему оподаткування". У зазначених нормах застосування реєстраторів розрахункових операцій не визначено як податок або збір (обов'язків платіж), а тому положення ст. 11 -1 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" не регулює питання підстав та порядку проведення планових та позапланових перевірок застосування реєстраторів розрахункових операцій.
Оскільки, перевірка ТОВ «Рошен-Юг»проведена щодо контролю за здійсненням розрахункових операцій у сфері готівкового та безготівкового обігу, таким чином вона не пов'язана з перевірками своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків та зборів (обов'язкових платежів).
П. 2 ст. 11 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" органи державної податкової служби мають право здійснювати контроль за додержанням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги) в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України.
У питаннях застосування реєстраторів розрахункових операцій Закон України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995р №265/95-ВР (зі змінами та доповненнями) (далі - Закон України №265/95-ВР) є саме тим нормативно-правовим актом, який регулює порядок проведення готівкових розрахунків за товари (послуги).
Відповідно до статті 15 Закону України "№265/95-ВР контроль за додержанням суб'єктами підприємницької діяльності порядку проведення розрахунків за товари (послуги), інших вимог цього Закону здійснюють органи державної податкової служби України шляхом проведення планових або позапланових перевірок згідно із законодавством України.
Відповідно до ч. 3 ст. 16 Закону України № 265/95-ВР планові або позапланові перевірки осіб, що використовують реєстратори розрахункових операцій, розрахункові книжки або книги обліку розрахункових операцій, здійснюються у порядку, передбаченому законодавством України.
Проаналізувавши положення діючого законодавства, можна зробити висновок, що у питаннях застосування реєстраторів розрахункових операцій Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»№ 265 від 6 липня 1995 р. року є спеціальним.
Перевірка ТОВ «Рошен-Юг»проведена відповідно до чинного законодавства України, зокрема, Закону України №265/95-ВР та розділу 3 Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації та проведенні перевірок платників податків, затверджених наказом ДПА України від 27.05.08 № 355.
Отже, інші акти законодавства, у тому числі й Закон України «Про державну податкову ї службу в Україні», Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»застосовуються тільки в частині, не врегульованій Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
Так, згідно підпункту 3.1 пункту 3 Методичних рекомендації щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при організації та проведенні перевірок платників податків, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 27.05.2008 N 355, працівниками органів ДПС відповідно до щомісячних планів органу ДПС здійснюються планові перевірки щодо контролю за здійсненням суб'єктами господарювання розрахункових операцій у готівковій та/або безготівковій формі, а також операцій купівлі-продажу іноземної валюти та касових операцій, а також наявністю свідоцтв про державну реєстрацію, патентів і ліцензій та позапланові перевірки у випадках, передбачених законодавством.
Враховуючи вищевикладене, зазначена перевірка була проведена як планова та відповідно до вимог чинного законодавства.
Відповідно до п.п. 3.1.1 ст. 3 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" активи платника податків можуть бути примусово стягнені в рахунок погашення його податкового боргу виключно за рішенням суду.
Враховуючи вищенаведене, суд доходить висновку щодо правомірності, обґрунтованості заявленого ДПІ у Малиновському районі м. Одеси позову та наявності підстав для його задоволення відповідно до ст.ст. 3, 22 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»№265/95-ВР від 06.07.1995 р.
Керуючись ст.ст. 3, 22 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»№265/95-ВР від 06.07.1995 р., ст.. 3 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами»від 21.12.2000 р. №2181-ІІІ, ст.ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, 159 - 164, 167, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Адміністративний позов державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси до товариства з обмеженою відповідальністю «Рошен-Юг» про стягнення суми штрафних санкцій у розмірі 6852,85 грн. - задовольнити у повному обсязі.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Рошен-Юг» /65098, м. Одеса, вул. Хімічна, 1, код ЄДРПОУ 33568672, р/р 26001268251, МФО 328168, ВАТ «МТБ», м. Одеса/ в доход держави / ГУ ДКУ у Одеській області, р/р 31114104700007, МФО 828011, код 23213460, код платежу 3021080900/ суму штрафних санкцій у розмірі 6852,85 грн. /шість тисяч вісімсот п’ятдесят дві грн. 85 коп./.
Постанову може бути оскаржено до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлено та підписано суддею 11.10.2010 року.
Суддя О.В. Колесниченко
11 жовтня 2010 року
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2010 |
Оприлюднено | 03.08.2015 |
Номер документу | 47611856 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Колесниченко О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні