cpg1251
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 липня 2015 року Справа № 924/530/15
Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Бучинська Г.Б., суддя Сініцина Л.М. , суддя Розізнана І.В.
при секретарі Мухомеджанов Д.Ю.
за участю представників сторін:
від позивача: не з'явився
від відповідача: не з'явився
від органу прокуратури: Кректун О.А. (посвідчення № 028215)
розглянувши апеляційну скаргу відповідача на рішення господарського суду Хмельницької області від 15.06.15 р. у справі № 924/530/15 (суддя С.В. Заверуха)
за позовом Прокурора Новоушицького району смт. Нова Ушиця в інтересах держави в особі Новоушицької селищної ради смт. Нова Ушиця
до Товариства з обмеженою відповідальністю Ринок "Подільська Швейцарія" смт.Нова Ушиця
про внесення змін до договору оренди землі, зареєстрованого у Новоушицькому районному відділі Хмельницької регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру" від 28.12.2007р. за № 4-22077580111
ВСТАНОВИВ :
Прокурор Новоушицького району смт. Нова Ушиця (надалі - прокурор) в інтересах держави в особі Новоушицької селищної ради смт. Нова Ушиця (надалі - позивач) звернувся в господарський суд Хмельницької області з позовною заявою до ТОВ Ринок "Подільська Швейцарія" (надалі - відповідач), якій з урахуванням заяви про зміну предмету позову, просив внести зміни до договору оренди землі, зареєстрованого у Новоушицькому районному відділі Хмельницької регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру" від 28.12.2007р. за № 4-22077580111, виклавши п. 8 Договору оренди у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету Новоушицької селищної ради в розмірі не меншому 3 відсотків від нормативно грошової оцінки земельної ділянки. Річна орендна плата становить 91873,33 дев'яносто одна тисяча вісімсот сімдесят три ) гривні 33 копійки. Грошова плата вноситься щомісячно в рівних частках до місцевого бюджету Новоушицької селищної ради на рахунок №33216813700359, одержувач УДКСУ у Новоушицькому районі/смт. Нова Ушиця/ код одержувача 37347762 ГУДКСУ у Хмельницькій області, МФО: 815013, код платежу - 18010700 (орендна плата на землю з юридичних осіб)".
Рішенням господарського суду Хмельницької області від 15.06.15 р. (а.с. 119-121) задоволено.
В обґрунтування свого рішення суд першої інстанції вказав, що враховуючи наявність підстав для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому законом розміру, вимога до відповідача про приведення договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для сторін, є правомірною. А відтак, суд першої інстанції прийшов до висновку, що позов є обґрунтованим, підтверджений належними доказами та підлягає задоволенню.
Не погоджуючись із винесеним рішенням суду першої інстанції, відповідач звернувся з апеляційною скаргою (а.с. 128-129) до Рівненського апеляційного господарського суду, в якій просить рішення господарського суду Хмельницької області від 15.06.15 року у даній справі скасувати та прийняти нове, яким в позові відмовити.
Апеляційну скаргу відповідач обґрунтовує тим, що в період з 2014 р. по 2015 р. відповідач не здійснює підприємницьку діяльність. Скаржник стверджує, що у зв»язку з не сприянням місцевою владою у здійсненні комерційної діяльності на налагодження функціонування ринку на законних підставах, не виконання позивачем своїх рішень і до їх виконання орендна плата за землю має вноситись у розмірі, передбаченому Договором.
Прокурор у відзиві на апеляційну скаргу заперечив вимоги апеляційної скарги та просив залишити оскаржуване рішення без змін, апеляційну скаргу - без задоволення. Зокрема, відповідач стверджує, що апеляційна скарга, подана відповідачем, не містить належного обґрунтування порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, чи інших доводів, які б надали підстави дійти висновків про незаконність судового рішення і як наслідок необхідність його зміни чи скасування апеляційним судом.
Прокурор вважає, що зміна умов договору зумовлена причинами, що не залежать від волі орендодавця, оскільки зміна розміру ставки орендної плати відбулась на законодавчому рівні.
Крім того, прокурор звертає увагу на те, що позивач вжив заходів для встановлення торгівлі на правових підставах, з метою державної підтримки підприємства надав в оренду земельну ділянку відповідачу та встановив мінімальну ставку орендної плати за землю у розмірі 3% від нормативно грошової оцінки.
Представники позивача та відповідача не реалізували процесуальне право на участь у судовому засіданні суду апеляційної інстанції, хоча про час та місце його проведення були повідомлені належним чином, про що свідчать повідомлення про вручення поштових відправлень.
Водночас, від позивача надійшло клопотання про розгляд апеляційної скарги без участі представника Новоушицької селищної ради.
Крім того, від директора відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду апеляційної скарги на іншу дату. В обґрунтування даного клопотання, відповідач вказав, що немає неможливості прибути в судове засідання призначене на 28.07.15 р. При цьому, відповідач не зазначає, з яких саме причин він не має можливості бути присутнім в судовому засіданні та не надає відповідні докази.
Відтак, з урахуванням постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26 грудня 2011 року № 18 суд відхиляє письмове клопотання відповідача про відкладення розгляду справи.
При цьому, апеляційний суд враховує, що ухвалою від 13.07.15 року явка уповноважених представників сторін в судове засідання 28.07.15р. обов'язковою не визнавалася, тому суд здійснює розгляд справи № 924/530/15 за наявними в ній документами відповідно до ст.75 ГПК України.
Відповідно до ч. 2 ст. 101 ГПК України, апеляційний суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Заслухавши пояснення прокурора, розглянувши матеріали та обставини справи, апеляційну скаргу, відзиви на апеляційну скаргу, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом при винесенні рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Рівненського апеляційного господарського суду дійшла висновку, що в задоволенні апеляційної скарги слід відмовити, а оскаржуване рішення залишити без змін, виходячи з наступного.
Як встановлено судом першої інстанцій та вбачається з матеріалів справи Рішенням Новоушицької селищної ради №31 від 09.08.2006р. "Про впорядкування роботи місцевого речового" вирішено перенести речовий ринок селища з Ринкової площі на площу за адресою: вул. Подільська, 38 "а" до 1 жовтня 2006р. Заборонено торгівлю промисловими товарами на Ринковій площі, прилеглих територіях автостанції, тротуарах, проїзній частині вулиць Подільської та Ринкової з 1 жовтня 2006 року.
Рішенням Новоушицької селищної ради №11 від 24.09.2007р. затверджено проект відведення земельної ділянки для роздрібної торгівлі та ринкових послуг в смт. Нова Ушиця вул. Подільська, 38 "а" ТОВ Ринок "Подільська Швейцарія" (розміщення речового та продуктового ринку), вирішено передати в оренду з правом викупу земельну ділянку площею 2,1670 га терміном на 49 років. Встановлено орендну плату в розмірі земельного податку, враховуючи коефіцієнт 1.8.
28.12.2007р. між Новоушицькою селищною радою (Орендодавець) та ТОВ Ринок "Подільська Швейцарія" (Орендар) укладений договір оренди землі (а.с. 10-11).
Предметом договору визначено надання в оренду земельної ділянки ТОВ Ринок "Подільська Швейцарія" для роздрібної торгівлі та комерційних послуг (розміщення речового та продуктового ринку).
Пунктом 2 Договору передбачено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 2,1670 га для роздрібної торгівлі та комерційних послуг, що знаходяться по вул. Подільська, 38 А смт. Нова Ушиця Хмельницької області.
Відповідно до п.п. 3, 4 Договору земельна ділянка вільна від об'єктів нерухомого майна. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2287180,63 грн.
Договір укладено на 49 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 7 Договору).
Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 11435,5 грн. за земельну ділянку в рік (щомісячно в рівній долі 952,95 грн., але не пізніше 30 числа поточного місяця) (п. 8).
Відповідно до п. 10 Договору, орендна плата за земельну ділянку державної власності вноситься у грошовій формі з розрахунку 0,5% від нормативної грошової оцінки землі.
Пунктом 11 Договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається (один раз на два роки) у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором ; зміни розмірів земельного податку , підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляційного погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом .
Згідно з п. 31 Договору зміна його умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Договір підписаний представниками сторін, скріплений печатками, зареєстрований у Новоушицькому відділі ЦДЗК 28.12.2007 р. за № 4-22077580111.
На виконання умов Договору, орендодавець передав, а орендар прийняв земельну ділянку площею 2,1670 га в користування на термін 49 років, що підтверджується актом приймання-передачі від 28.12.2007р. (а.с. 13).
Листом № 455 від 26.02.2011р. Новоушицька селищна рада звернулася до ТОВ Ринок "Подільська Швейцарія" (а.с. 17) з проханням з'явитися в приміщення Новоушицької селищної ради з метою внесення змін до договору оренди земельної ділянки, у зв'язку із значними змінами внесеними Податковим кодексом України, Законом України "Про оренду землі".
В заяві ТОВ Ринок "Подільська Швейцарія" повідомило, що на даний час ринок не працює, комерційної діяльності не здійснює. У випадку налагодження роботи для здійснення комерційної діяльності відповідач не буде заперечувати проти розміру орендної плати за землю (а.с. 19).
Рішенням Новоушицької селищної ради від 04.03.2011р. №39 (а.с. 18) встановлено, що оскільки ТОВ Ринок "Подільська Швейцарія" на даний час не працює, не здійснює комерційну діяльність, встановлено орендну плату за земельну ділянку, що розташована за адресою: смт. Нова Ушиця Хмельницької області, вул. Подільська, 38 "а" з розрахунку 3% від нормативної грошової оцінки землі в смт. Нова Ушиця.
23.02.2015р. листом №240 (а.с. 20) Новоушицька селищна рада повторно звернулася до ТОВ Ринок "Подільська Швейцарія" з проханням з'явитися в приміщення Новоушицької селищної ради з метою внесення змін до договору оренди земельної ділянки, у зв'язку із значними змінами внесеними Податковим кодексом України, Законом України "Про оренду землі". Однак даний лист відповідачу не вручений та повернутий з відміткою органу зв'язку: "за зазначеною адресою не проживає".
17.03.2015р. позивач звернувся до відповідача з аналогічним листом №333 щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки. Даний лист вручено представнику відповідача 20.03.2015р., про що свідчить поштове повідомлення, однак залишений відповідачем без відповідного реагування (а.с. 24).
Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, апеляційний суд звертає увагу на те, що з довідки Відділу Держземагентства у Новоушицькому районі Хмельницької області від 19.03.2015р. №0-2216-0.4-837/2-15 та з витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки вбачається, що грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2015р., яка є предметом договору від 28.12.2007р., становить 3062444,53 грн.
За вказаних обставин, прокурор в інтересах держави в особі Новоушицької селищної ради звернувся в господарський суд з позовом про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 01.11.2012 р. № 62.
Аналізуючи встановлені обставини справи, Рівненський апеляційний господарський суд вважає за необхідне враховувати наступні положення чинного законодавства України.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Згідно зі ст. ст. 288.1-288.3 Податкового кодексу України Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Відповідно до ст. 288.4 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Частинами першою, другою ст. 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до частини першої та абзацу першого частини другої ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Частиною першою ст. 13 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до пункту "а" частини першої ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад.
Пункт 34 частини першої ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачає, що питання регулювання земельних відносин (у тому числі надання земельних ділянок) вирішується виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
З зазначених норм законодавства України випливає, що питання пов'язані з орендою земельних ділянок, вирішуються сільською, селищною, міською радою на пленарних засіданнях шляхом прийняття відповідних рішень.
Враховуючи викладене, колегія суддів зазначає, що ініціювання внесення змін до договорів оренди землі в частині зміни розміру орендної плати належить до компетенції сільської, селищної, міської ради і має здійснюватись шляхом прийняття відповідних рішень.
На підставі наявних у матеріалах справи документів, господарським судом встановлено, що рішенням 3 сесії селищної ради від 04.03.11 р. № 39 встановлено орендну плату за земельну ділянку, що розташована за адресою: смт. Нова Ушиця Хмельницької обо, вул.. Подільяька, 38 «а» в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі в смт. Нова Ушиця.
Відповідно до частини першої ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з частиною першої ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до п. 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.11 р., у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку.
Статтею 30 ЗУ «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Аналогічні положення містяться в п. 31 договору оренди землі від 28.12.2007 р.
Водночас, апеляційний суд враховує, що в договорі оренди землі від 28.12.2007 р. визначено, що орендна плата за загальну площу орендованої землі встановлюється у розмірі 11435,50 грн. в рік, що становить 0,5% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки (п.п. 8, 10 договору). Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2287180,63 грн. (п. 4 договору).
Згідно зі ст. 288.5 Податкового кодексу (зі змінами, внесеними відповідно до Закону України від 27.03.2014 р. "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні") розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5.1 Податкового кодексу) та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5.2 Податкового кодексу).
Наявне в матеріалах справи рішення Новоушицької селищної ради свідчить, що радою затверджено розміри орендної плати за землі виробничого використання - 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки.
Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, колегія суддів звертає увагу на те, що рішення Новоушицької селищної ради у встановленому законом порядку не скасовувалось, доказів оскарження даного рішення відповідачем не надано.
Крім того, можливість змін орендної плати передбачена умовами договору зокрема п. 11, а тому орендодавець правомірно звернувся до орендаря з пропозицією про внесення змін до договору оренди земельної ділянки в смт. Нова Ушиця Хмельницької обл, вул.. Подільська, 38 "а".
Водночас, апеляційний суд бере до уваги постанову Верховного Суду України від 02.12.14 р. у справі 21-274а14 в якій зазначено, що з набранням чинності Податковим кодексом України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 цього кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру плати.
Таким чином, враховуючи наявність підстав для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому законом розміру, вимога до відповідача про приведення цього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для сторін, є правомірною
Враховуючи наведене, колегія суддів Рівненського апеляційного господарського суду вважає, що місцевий господарський суд дійшов до правильного висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог прокурора про внесення змін до п. 8 Договору оренди земельної ділянки від 28.12.07 р.
Водночас, апеляційний суд не бере до уваги посилання скаржника на Рішення Новоушицької селищної ради від 14.07.15 р., яким задоволено заяву відповідача про відмову від земельної ділянки по вул.. Подільська, 38 а, оскільки, за твердженням ТзОВ Ринок "Подільська Швейцарія", дане рішення прийнято після розгляду судом справи та відповідно не було предметом дослідження у суді першої інстанції. Окрім того, рішення органу місцевого самоврядування про прийняття відмови користувача від земельної ділянки не є угодою про дострокове розірвання договору. А відтак доказу припинення орендних правовідносин між сторонами у справі відповідачем не надано.
Крім того, доводи відповідача викладені в апеляційній скарзі про нездійснення останнім підприємницької діяльності на орендованій земельній ділянці, не можуть вважатись підставою для відмови у задоволенні позову, з огляду на те, що в оренду передається саме земельна ділянка, а розмір орендної плати за останню не пов'язується зі здійсненням (нездійсненням) підприємницької діяльності відповідача, навпаки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Таким чином, колегія суддів вважає посилання скаржника, викладені в апеляційній скарзі, безпідставними, документально необґрунтованими, такими, що належним чином досліджені судом першої інстанції при розгляді спору. Відтак, скаржник, в порушення вимог ст.ст. 33,34 ГПК України, не довів тих обставин, на які він посилався як на підставу для відмови в задоволенні позовних вимог.
Судова колегія вважає, що суд першої інстанції повно з'ясував обставини справи і дав їм правильну юридичну оцінку. Порушень чи неправильного застосування норм матеріального чи процесуального права при розгляді спору судом першої інстанції, судовою колегією не встановлено, тому мотиви, з яких подана апеляційна скарга, не можуть бути підставою для скасування прийнятого у справі рішення, а наведені в ній доводи не спростовують висновків суду.
Судові витрати зі сплати судового збору за розгляд апеляційної скарги покладаються на відповідача згідно ст.49 ГПК.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Рівненський апеляційний господарський суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ТОВ Ринок "Подільська Швейцарія" на рішення господарського суду Хмельницької області від 15.06.15 р. у справі № 924/530/15 залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Хмельницької області від 15.06.15 р. у справі № 924/530/15 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.
Справу №924/530/15 повернути господарському суду Хмельницької області.
Головуючий суддя Бучинська Г.Б.
Суддя Сініцина Л.М.
Суддя Розізнана І.В.
Суд | Рівненський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2015 |
Оприлюднено | 04.08.2015 |
Номер документу | 47715427 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Рівненський апеляційний господарський суд
Бучинська Г.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні