Рішення
від 30.07.2015 по справі 909/714/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 липня 2015 р. Справа № 909/714/15

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Фрич М. М., секретар судового засідання Вакалюк А. М., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Прокурор Рогатинського району

вул. Галицька, 40, м. Рогатин, Івано-Франківська область, 77000

в інтересах держави в особі

Головного управління Держземагентства в Івано-Франківській області,

вул. А. Сахарова,34,м. Івано-Франківськ,76014

до відповідача: Сарниківської сільської ради

с. Сарники, Рогатинський район, Івано-Франківська область,77072

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "ВТК "Агріка"

вул. Юності, 29Б/1, с. Микитинці, м. Івано-Франківськ, 76018

про визнання недійсним п.3 рішення Сарниківської сільської ради від 26.01.2015 року "Про передачу земель в оренду" в частині передачі земельних ділянок в оренду, які знаходяться за межами населеного пункту та повернення земельних ділянок загальною площею 61,5 га, вартістю 1 264 200, 77 грн.

за участю:

від прокуратури: Ляхович Д.С. - прокурор відділу, (службове посвідчення №007897 від 06.10.12);

від позивача: Бойчук Г.О. - представник, (довіреність №25/12 від 26.01.2015 р.);

від відповідача Сарниківської сільської ради: Туз І.Є. - зі слів сільський голова, (паспорт СС 100679 від 29.06.1996 р.);

від відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "ВТК "Агріка": не з'явився.

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Рогатинського району в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства в Івано-Франківській області звернувся до господарського суду Івано-Франківської області з позовною вимогою до Сарниківської сільської ради та до товариства з обмеженою відповідальністю "ВТК "Агріка" про визнання недійсним п.3 рішення Сарниківської сільської ради від 26.01.2015 року "Про передачу земель в оренду" в частині передачі земельних ділянок в оренду, які знаходяться за межами населеного пункту та повернення земельних ділянок загальною площею 61,5 га, вартістю 1 264 200, 77 грн.

Ухвалою суду від 30.06.2015 року прийнято позовну заяву до розгляду, порушено провадження у справі і призначено розгляд справи на 14.07.2015 року. Ухвалою суду від 14.07.2015 року відкладено розгляд справи на 30.07.2015 року.

В судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав в повному обсязі, представник позивача Головного управління Держземагентства в Івано-Франківській області позовні вимоги підтримав, просив суд позов задоволити. Представник Сарниківської сільської ради проти позову заперечив. Представник відповідача товариства з обмеженою відповідальністю "ВТК "Агріка" в судове засідання не з'явився. З приводу цього варто вказати таке.

Відповідно до підпункту 3.9.1. постанови Пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011 року "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК. За змістом зазначеної статті 64 ГПК, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом. Доказом такого повідомлення в разі неповернення ухвали підприємством зв'язку може бути й долучений до матеріалів справи та засвідчений самим судом витяг з офіційного сайту Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" щодо відстеження пересилання поштових відправлень, який містить інформацію про отримання адресатом відповідного поштового відправлення, або засвідчена копія реєстру поштових відправлень суду.

Відповідно до ч. 3 ст. 22 Господарського процесуального кодексу України (надалі - ГПК України) сторони зобов'язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходи до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.

За таких обставин, згідно ст. 75 ГПК України та ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, суд вважає за можливе розглянути справу без участі повноважного представника відповідача ТзОВ "ВТК "Агріка" за наявними в ній матеріалами, запобігаючи, одночасно, безпідставному затягуванню розгляду спору.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, суд встановив таке.

У своїй позовній заяві прокурор вказує на те, що вивченням інформації про стан законності у сфері земельних відносин на території Рогатинського району встановлено, що п.3 рішення Сарниківської сільської ради Рогатинського району Івано-Франківської області від 26.01.2015 року "Про передачу земель в оренду", надано в оренду ТзОВ "ВТК "Агріка" за рахунок земель запасу (фермерського та резервного фондів) земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 78,10 га для ведення товарного виробництва сільськогосподарської продукції, що знаходяться на території Сарниківської сільської ради.

За словами прокурора, до прийняття сесією Сарниківської сільської ради вищевказаного рішення між Сарниківською сільською радою та ТзОВ "ВТК "Агріка" укладено договір оренди землі від 05.01.2015 року площею 78,10 га ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 1 рік та визначено розмір орендної плати в розмірі 5% нормативної грошової оцінки земель.

Прокурор вважає, що п.3 рішення Сарниківської сільської ради від 26.01.2015 року "Про передачу земель в оренду" в частині передачі земельних ділянок в оренду загальною площею 61,5 га, які знаходяться на території Сарниківської сільської ради за межами населених пунктів та відносяться до земель державної власності, прийнято з порушенням вимог чинного законодавства, що призвело до незаконної передачі у користування земель сільськогосподарського призначення.

При цьому, прокурор посилається на інформацію відділу Держземагентства в Рогатинському районі від 24.06.2015 року, згідно якої земельні ділянки загальною площею 78,10 га знаходяться на території Сарниківської сільської ради, із них: земельні ділянки в урочищах "Довга", "Дуброва", "Клин", "Середня", "Лупана", "Загостинець" загальною площею 61,5 га знаходяться за межами населених пунктів Сарниківської сільської ради; земельні ділянки в урочищі "Довга" площею 13,00 га, в урочищі "Ксьозова долина" площею 1,60 га та в урочищі "Середня" площею 2,00 га, всього загальною площею 16,6 га знаходиться в межах населеного пункту с. Сарники.

Таким чином, позивач просить суд визнати недійсним п.3 рішення Сарниківської сільської ради Рогатинського району Івано-Франківської області від 26.01.2015 року "Про передачу земель в оренду" в частині передачі земельних ділянок в оренду ТзОВ "ВТК "Агріка" загальною площею 61, 5 га, які знаходяться на території Сарниківської сільської ради за межами населених пунктів в урочищах "Довга", "Дуброва", "Клин", "Середня", "Лупана", "Загостинець" та відносяться до земель державної власності, а також зобов'язати ТзОВ "ВТК "Агріка" повернути одержаний за актом прийому-передачі від 05.01.2015 року об'єкт оренди (земельні ділянки) загальною площею 61,5 га, який знаходяться на території Сарниківської сільської ради за межами с. Сарники Рогатинського району - у державну власність в особі територіального органу, уповноваженого розпоряджатися земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності - Головному управлінню Дерземагентства в Івано-Франківській області.

Відповідач Сарниківська сільська рада відзиву на позовну заяву не подав, проте в судовому засіданні усно заперечив проти позовних вимог. Відповідач ТзОВ "ВТК "Агріка" відзиву та будь-яких пояснень стосовно обставин справи суду не подав, в судові засідання не з'являвся.

Виходячи з матеріалів справи та керуючись вимогами діючого законодавства, суд дійшов в спірному випадку наступних висновків.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 140 Конституції України передбачено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Згідно ч.3 ст.24 Закону України "Про місцеве самоврядування" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування" встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно ч.1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Пунктами а, в ст.12 Земельного кодексу України встановлено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад та надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Частиною 1 ст. 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч.1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно ст.83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Статтею 84 Земельного кодексу України передбачено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до п.4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" у державній власності залишаються усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу.

Частиною 4 ст.122 Земельного кодексу України встановлено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Як вбачається з матеріалів справи, Сарниківською сільською радою Рогатинського району Івано-Франківської області на двадцять шостій сесії шостого скликання прийнято рішення від 26.01.2015 року "Про передачу земель в оренду". Пунктом 3 вказаного рішення надано ТзОВ "ВТК "Агріка"в оренду терміном на один рік для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, зокрема, такі земельні ділянки: землі запасу, площею 78,10 га.

Актом прийому-передачі, який міститься в матеріалах справи та підписано обома сторонами, вказані земельні ділянки передано відповідачу.

Листом сільського голови Сарниківської сільської ради Рогатинського району Івано-Франківської області №120 від 19.06.2015 року повідомлено, що відповідач продовжує користуватися земельними ділянками для ведення сільськогосподарського виробництва загальною площею 78,01 га. Згідно вказаного листа земельні ділянки в урочищах "Довга", "Дуброва", "Клин", "Середня", "Лупана", "Загостинець", загальною площею 61,5 га, знаходяться за межами населеного пункту .

Таким чином, є всі підстави вважати, що Сарниківська сільська рада всупереч наданих їх повноважень передала в оренду землі за межами населеного пункту, які належать до державної власності, в той час, як вправі передавати в оренду лише землі комунальної власності в порядку, як того вимагає ст. 124 Земельного кодексу України.

Згідно ч.10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

За таких обставин, враховуючи викладене, вимога прокурора про визнання недійсним п. 3 рішення Сарниківської сільської ради Рогатинського району Івано-Франківської області від 26.01.2015 року "Про передачу земель в оренду" в частині передачі земельних ділянок в оренду ТзОВ "ВТК "Агріка" загальною площею 61, 5 га, які знаходяться на території Сарниківської сільської ради за межами населених пунктів в урочищах "Довга", "Дуброва", "Клин", "Середня", "Лупана", "Загостинець" та відносяться до земель державної власності підлягає до задоволення, оскільки вказаний пункт суперечить вимогам чинного законодавства.

Що стосується вимоги прокурора про повернення вказаних земельних ділянок площею 61,5 га у державну власність, то слід вказати таке.

Як було вказано, згідно акту прийому-передачі об'єкту оренди відповідачу передано землі запасу, площею 78,10 га. Оскільки, частина переданих земельних ділянок (площею 61,5 га) знаходиться за межами населеного пункту і судом встановлено, що передача в оренду вказаних земельних ділянок є незаконною, внаслідок чого п.3 рішення Сарниківської сільської ради Рогатинського району Івано-Франківської області від 26.01.2015 року "Про передачу земель в оренду" в частині передачі земельних ділянок в оренду ТзОВ "ВТК "Агріка" загальною площею 61, 5 га підлягає визнанню недійсним, в суду відсутні підстави для відмови в задоволенні вимоги позивача про повернення одержаного за актом прийому-передачі від 05.01.2015 року об'єкта оренди (земельні ділянки) загальною площею 61,5 га, який знаходяться на території Сарниківської сільської ради за межами с. Сарники Рогатинського району - у державну власність в особі територіального органу, уповноваженого розпоряджатися земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності - Головному управлінню Дерземагентства в Івано-Франківській області.

Таким чином, суд, дослідивши подані позивачем докази, визнав їх належними доказами в розумінні статей Господарського процесуального кодексу України (надалі за текстом - ГПК України). На підставі цих доказів, з урахуванням обставин по справі та діючого законодавства дійшов до висновку про обґрунтованість вимог позивача і вважає за правильне позовні вимоги задоволити.

Згідно зі ст. 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Статтею 43 ГПК України встановлено, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

Згідно ст. 44 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору, сум, що підлягають сплаті за проведення судової експертизи, призначеної господарським судом, витрат, пов'язаних з оглядом та дослідженням речових доказів у місці їх знаходження, оплати послуг перекладача, адвоката та інших витрат, пов'язаних з розглядом справи.

Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір слід покласти на відповідачів.

При вирішенні питання розподілу судового збору судом враховано вимоги п.2.2.1. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 7 від 21.02.2013 року "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" згідно якого судовий збір з позовної заяви про визнання права власності на майно, витребування або повернення майна у позадоговірних зобов'язаннях (у тому числі в зв'язку з вимогами, заснованими на приписах частини п'ятої статті 216, статті 1212 Цивільного кодексу України тощо), - як рухомих речей, так і нерухомості, - визначається з урахуванням вартості спірного майна, тобто як зі спору майнового характеру.

Керуючись ст.ст. 19, 140, 144 Конституції України, ч.3 ст.24, ст.25, ч.1, ч.10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування", ст.ст. 12, 84, ч.1 ст.116, ч.4 ст.122, ч.1 ст.124 Земельного кодексу України, ст. ст. 32, 43, 44, 49, 82 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задоволити.

Визнати недійсним п.3 рішення Сарниківської сільської ради Рогатинського району Івано-Франківської області від 26.01.2015 року "Про передачу земель в оренду" в частині передачі земельних ділянок в оренду ТзОВ "ВТК "Агріка" загальною площею 61, 5 га, які знаходяться на території Сарниківської сільської ради за межами населених пунктів в урочищах "Довга", "Дуброва", "Клин", "Середня", "Лупана", "Загостинець" та відносяться до земель державної власності.

Відповідачу товариству з обмеженою відповідальністю "ВТК "Агріка" / 76018, м. Івано-Франківськ, с. Микитинці, вул. Юності, 29Б/1 / повернути одержані за актом прийому-передачі від 05.01.2015 року земельні ділянки загальною площею 61,5 га, які знаходяться на території Сарниківської сільської ради за межами с. Сарники Рогатинського району - у державну власність в особі територіального органу, уповноваженого розпоряджатися земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності - Головному управлінню Дерземагентства в Івано-Франківській області.

Стягнути з відповідача Сарниківської сільської ради / 77072, с. Сарники, Рогатинський район, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 04355013 / в доход державного бюджету України судовий збір в розмірі 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять гривень.) за наступними платіжними реквізитами: найменування суду - господарський суд Івано-Франківської області, рахунок 31219206783002 - Судовий збір (Державна судова адміністрація України, 050) за кодом класифікації доходів бюджету 22030001, отримувач - УДКСУ у м. Івано-Франківську Івано-Франківської області, код ЄДРПОУ отримувача - 37952250, Банк - ГУДКСУ в Івано-Франківській області МФО банку - 836014.

Стягнути з відповідача товариства з обмеженою відповідальністю "ВТК "Агріка" / 76018, м. Івано-Франківськ, с. Микитинці, вул. Юності, 29Б/1, код ЄДРПОУ 36542128 / в доход державного бюджету України судовий збір в розмірі 25 284 грн. 01 коп. (двадцять п'ять тисяч двісті вісімдесят чотири гривні одна копійка) за наступними платіжними реквізитами: найменування суду - господарський суд Івано-Франківської області, рахунок 31219206783002 - Судовий збір (Державна судова адміністрація України, 050) за кодом класифікації доходів бюджету 22030001, отримувач - УДКСУ у м. Івано-Франківську Івано-Франківської області, код ЄДРПОУ отримувача - 37952250, Банк - ГУДКСУ в Івано-Франківській області МФО банку - 836014.

Видати накази після вступу рішення в законну силу.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 03.08.15

Суддя Фрич М. М.

Виготовлено в КП "Діловодство спеціалізованого суду"


Гавінська Л.Д. 03.08.15

Дата ухвалення рішення30.07.2015
Оприлюднено06.08.2015
Номер документу47844392
СудочинствоГосподарське
Сутьпередачу земель в оренду" в частині передачі земельних ділянок в оренду, які знаходяться за межами населеного пункту та повернення земельних ділянок загальною площею 61,5 га, вартістю 1 264 200, 77 грн.

Судовий реєстр по справі —909/714/15

Рішення від 30.07.2015

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фрич М. М.

Ухвала від 14.07.2015

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фрич М. М.

Ухвала від 30.06.2015

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фрич М. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні