Постанова
від 29.07.2015 по справі 922/2127/15
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" липня 2015 р. Справа №922/2127/15

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Черленяк М.І., суддя Ільїн О.В., суддя Хачатрян В.С.,

при секретарі Кузнєцовій І.В.,

за участю представників:

позивача - Щолокова Н.О., за довіреністю №08-11/1601/2-15 від 09.04.2015 року;

відповідача - Гребенюк О.О., за довіреністю б/н від 14.04.2015 року;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Гермес-Партнер», м.Харків, (вх.№3570Х/1-40) , на рішення господарського суду Харківської області від 03.06.2015 року у справі №922/2127/15,

за позовом Харківської міської ради, м. Харків,

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Гермес-Партнер», м. Харків,

про внесення змін до договору оренди землі, -

ВСТАНОВИЛА:

Рішенням господарського суду Харківської області від 03.06.2015 року у справі №922/2127/15 (суддя Чистякова І.О) позов задоволено частково.

Внесено зміни до договору оренди землі від 22 червня 2005 року, зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах» в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі від 22 червня 2005 року за № 88101/05 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в наступній редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі,

зареєстрованого "22" червня 2005 року за № 88101/05

у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр

державного земельного кадастру при Державному комітеті України

по земельних ресурсах"

"____"


20

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю "Гермес - Партнер" (Орендар) з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Пункт 5, абзац 2 пункту 9 договору оренди землі, зареєстрованого "22" червня 2005 року за № 88101/05 змінити, доповнити пункт 2 словами і викласти у такій редакції:

Пункт 2 доповнити наступним реченням: "Кадастровий номер земельної ділянки 6310138800:09:029:0002."

Пункт 5 викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 70 від 14.11.2013 становить 1187692 грн. (один мільйон сто вісімдесят сім тисяч шістсот дев'яносто дві гривні)."

Абзац 2 пункту 9 викласти в наступній редакції: "Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №1158/14 від 09.12.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 66510,75 грн. (шістдесят шість тисяч п'ятсот десять гривень 75 копійок), або в місяць - 5542,56 грн. (п'ять тисяч сорок дві гривні 56 копійок)."

ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "22" червня 2005 року за № 88101/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ: ОРЕНДАР:

Харківська міська рада Товариство з обмеженою відповідальністю

Харківської області "Гермес - Партнер"

м. Харків, м-н Конституції, 7 61009, м. Харків, вул.Достоєвського, буд.18

код 04059243 код 31796607

В решті частині позову відмовлено.

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «Гермес-Партнер» на користь державного бюджету України судовий збір у розмірі 1218 грн. 00 коп.

Відповідач з вказаним рішенням суду першої інстанції не погодився та звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення місцевим господарським судом при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, а також на неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи, просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 03.06.2015 року у справі №922/2127/15 та постановити нове рішення про відмову у задоволенні позовної заяви.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначає, що складання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки регулюється Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затвердженим сумісним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 року №18/15/21/11, Законом України «Про оцінку земель», постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року №213 «Про Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів». Однак, витяг по даній справі №70 від 14.11.2013 року не відповідає об'єктивній дійсності, складений із порушенням зазначених вище нормативно-правових актів, а тому не може бути взятий за основу для визначення розміру орендної плати.

Як вказує скаржник, витяг складено 14.11.2013 без обстеження земельної ділянки, та фактичного встановлення функціонального використання земельної ділянки. Так, із розрахунку розміру орендної плати на земельну ділянки комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 року №1158/14 щодо земельної ділянки площею 0,1162 га за адресою: м. Харків, вул. Достоєвського, 18, вбачається категорія земель - землі промисловості, з договору оренди №88101/05 від 22.05.2005 вбачається цільове призначення - землі транспорту, а у витягу Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області №70 в графі «цільове призначення» взагалі не зазначена категорія земель, а вказується про експлуатацію зливної колії до складів паливно-мастильних матеріалів, а ця обставина прямо впливає на встановлення коефіцієнту функціонального використання 1, а не коефіцієнту 2.5.

Апелянт звертає увагу суду апеляційної інстанції на те, що позивачем на підтвердження правомірності розрахунку нормативної грошової оцінки не було надано жодних доказів, які б свідчили про те, що спірна земельна ділянка у повному обсязі використовується у комерційних цілях. До того ж, за листом №2280/0/2-15 від 19.05.2015 року площа по вул. Достоєвського, 18 (кадастровий номер 6310138800:09:029:0002), яка знаходиться у користуванні ТОВ «Гермес-Партнер» на підставі договору оренди землі №88101/05 від 22.06.2005 року для будівництва (до 01.06.2006 року) зливної колії до складів паливно-мастильних матеріалів та подальшої експлуатації, включена до державної статистичної звітності з кількісного обліку земель по формі 6-зем станом на 01.01.2015 року та належить до земель комерційного та іншого використання. Все це свідчить про те, що коефіцієнт Кф у розмірі 2,5 як для земель комерційного використання для всієї земельною ділянки застосовано неправомірно.

За таких умов, апелянт вказує, що внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 22.06.2005 року з урахуванням розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 року за №1158/14 та витягу №70 від 14.11.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є безпідставним та необґрунтованим і в задоволенні відповідних позовних вимог слід відмовити.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 02.07.2015 року апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Гермес-Партнер» прийнято до провадження та призначено до розгляду.

28.07.2015 року від Харківської міської ради через канцелярію суду надійшов відзиви на апеляційну скаргу (вх.№11216) в якому зазначає, що згодна з рішенням господарського суду першої інстанції, вважає його обґрунтованим та законним, прийнятим при об'єктивному та повному досліджені всіх матеріалів справи, без порушення матеріального чи процесуального права, у зв'язку з чим просить оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

У судовому засіданні 29.07.2015 року представник відповідача підтримав доводи та вимоги апеляційної скарги в повному обсязі.

Представник позивача проти позиції апелянта заперечував з підстав викладених у відзивах.

Розглянувши матеріали справи, а також викладені в апеляційній скарзі та відзиві на неї доводи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлених обставин справи та відповідність їх наданим доказам, заслухавши пояснення представників сторін, повторно розглянувши справу в порядку ст. 101 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду встановила наступне.

Як свідчать матеріали справи, на підставі рішення Харківської міської ради від 24.11.2004 року №191/04 «Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів» між Харківською міською радою (орендодавець, позивач у справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Гермес-Партнер» (орендар, відповідач у справі) укладено договір оренди землі, який зареєстрований у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі від 22.06.2005 року за №88101/05, відповідно до умов якого, відповідачу передано в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, яка знаходиться за адресою: м.Харків, вул. Достоєвського, 18.

Згідно п. 2 договору, в оренду передається земельна ділянка, загальною площею 0,1162 га.

У пункті 5 договору сторони погодили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з довідкою №613/05 від 17.03.2005 року на період будівництва становить 109457 грн.; на період експлуатації згідно з довідкою №614/05 від 17.03.2005 року становить 547285 грн.

Згідно п. 8 договір оренди землі укладено строком: на період будівництва до 01.10.2006 року (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації), на період експлуатації до 01.10.2029 року. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Відповідно до п. 9 договору оренди землі, орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Розмірі орендної плати в місяць за земельну ділянку становить: на період будівництва: 2005 рік - 239,71 грн., 2006 рік - 352,91 грн.; на період експлуатації: 2006 рік - 1353,16 грн., з 2007 року - 1961,10 грн.

За змістом пункту 10 договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Згідно пункту 13 договору розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом.

Пунктом 15 договору оренди визначено, що земельна ділянка передається в оренду для будівництва зливної колії до складів паливно-мастильних матеріалів (але не пізніше прийняття об`єкту до експлуатації) та для експлуатації.

У п.16 договору оренди встановлено, що цільове призначення земельної ділянки - землі транспорту.

У відповідності до п. 36 договору оренди, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Відповідно довідки №614/05 від 17.03.2005 року про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки за функціональним використанням земельної ділянки її віднесено до земель комерційного використання та застосовано коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки 2,5.

Крім того, у довідці №614/05 від 17.03.2005 р. про розмір орендної плати за користування земельною ділянкою також зазначено, що за функціональним використанням земельної ділянки її віднесено до земель комерційного використання та застосовано коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки 2,5.

У листі Управління Держземагентства у м.Харкові Харківської області від 19.05.2015 року №2280/0/2-15 повідомлено, що площа по вул.Достоєвського, 18 (кадастровий номер 6310138800:09:029:0002), яка знаходиться у користуванні ТОВ «Гермес-Партнер» на підставі договору оренди землі №88101/05 від 22.06.2005 року для будівництва (до 01.06.2006 року) зливної колії до складів паливно-мастильних матеріалів та подальшої експлуатації, включена до державної статистичної звітності з кількісного обліку земель по формі 6-зем станом на 01.01.2015 року та належить до земель комерційного та іншого використання.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року.

Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року застосовується з 01.01.2014 року.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року №1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013» встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» вводиться в дію з 01.01.2014 року. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 даного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затверджений рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 року №960/12, і згідно з пунктом 16.4 цього Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема зміни нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до п.3.1, п.3.2 вищевказаного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою до внесення змін до договору оренди землі. Зміна до договору землі оформлюється додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

Харківська міська рада рішенням №41/08 від 27.02.2008 року затвердила Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові.

Дане Положення розроблено з метою створення єдиних організаційно-правових та економічних засад визначення та справляння орендної плати за земельні ділянки, орендодавцями яких згідно із земельним законодавством виступає Харківська міська рада.

Згідно з п. 2 ст. 20, п. 3 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

На підставі вищевказаних положень рішень Харківської міської ради, Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було:

- виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 року, №1158/14, відповідно до якого розмір орендної плати за земельну ділянку площею 1162 кв.м. по вул. Достоєвського, 18 у м.Харкові, складав: в рік - 66510,75 грн.; в місяць - 5542,56 грн.;

- одержано витяг №70 від 14.11.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1162 кв.м., яка знаходиться за адресою: м. Харків, склала 1187692 грн.

Для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативної грошової оцінки земель та укладення додаткової угоди до договору оренди землі Департаментом земельних відносин Харківської міської ради на адресу відповідача було направлено відповідний лист-пропозиція від 27.01.2014 року №859/0/225-14 про зміну договору оренди землі та лист- пропозиція від 27.01.2014 року №941/0/225-14 про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки та додаткової угоди до договору оренди землі, яким було запропоновано відповідачеві сплатити кошти: в розмірі 51,00 гривні за внесення змін до записів державного реєстру речових прав на нерухоме майно, в розмірі 120,00 гривень за надання інформації з Реєстру у формі витягу та надати оригінали платіжних документів до міської ради.

Листом-пропозицією від 27.01.2014 року №859/0/225-14 Департаментом земельних відносин Харківської міської ради направлено відповідачу на розгляд та погодження три примірника додаткової угоди до договору оренди землі та три примірника розрахунку орендної плати в зв'язку із зміною її розміру, з пропозицією повернути у двадцятиденний строк після одержання листа-пропозиції до Департаменту земельних відносин для проведення державної реєстрації в установленому законодавством порядку.

Однак, відповідачем вимоги були проігноровані, у встановлений термін відповідь на лист-пропозицію до Харківської міської ради не була надана, додаткова угода до договору оренди землі між сторонами не підписана.

У зв'язку з вищевикладеним Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 22.06.2015 року шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди в редакції, зазначеній у позовній заяві.

03.06.2015 року господарським судом Харківської області позов задоволено частково.

Колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду зазначає, що за приписами статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно з частиною 1 статті 628 вказаного Кодексу зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (стаття 652 цього Кодексу).

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Статтею 654 Цивільного кодексу України унормовано, що зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.

Згідно ч.2 ст. 792 Цивільного кодексу України, ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються Законом.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

На підставі ст. 1 Закону України «Про оренду землі», оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі ст. 3 Закону України «Про оренду землі», об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

Відповідно до ст. 6 Закону України «Про оренду землі», орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

За приписами статей 126, 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Статтею 13 Закону України «Про оренду землі», встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Як визначено статтею 15 Закону України «Про оренду землі» однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата.

З 01.01.2011 набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст.288 якого підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Згідно зі статтею 287 Податкового кодексу власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Згідно зі статтею 21 Закону України «Про оренду землі», орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст.ст.288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).

Згідно зі ст. 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

На підставі п. 13 договору оренди землі розмір орендної плати переглядається у тому числі в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до пункту 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Стаття 1 Закону України «Про оцінку земель» визначає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок визначена як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

За приписами статей 13, 15 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

У відповідності до положень статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Статтею 73 Закону України «Про місцеве самоврядування» визначено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно із пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Пунктом 2.19. постанови пленуму Вищого господарського суду України, від 17.05.2011 р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Харкова станом на 01.01.2013 року» та від 25.09.2013 року №1269/13 «Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року» є чинними на момент розгляду справи. Доказів їх скасування матеріали справи не містять.

З аналізу вищенаведених норм вбачається, що нормативно грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.

При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати та податку за земельні ділянки, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Як встановлено господарським судом першої інстанції, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, і оскільки укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору.

Отже, як вірно зазначив господарський суд першої інстанції, з яким погоджується апеляційний господарський суд, позивач має право вимагати від орендаря приведення договору оренди землі у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, а умови запропонованої до укладення позивачем додаткової угоди та розмір орендної плати є обґрунтованими та такими, що відповідають вимогам законодавства.

Такий висновок узгоджується з правовою позицією, викладеною в постанові Вищого господарського суду України від 23.12.2014 року у справі №922/1430/14 та постановах Верховного суду України від 20.08.2013 року у справі №5017/781/2012 та від 03.12.2013 року у справі №5009/3430/12.

Позивачем у пункті 9 додаткової угоди, викладеної у позовній заяви, зазначено, що розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №1158/14 від 09.12.2013 року на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 66510,75 грн., або в місяць - 5542,56 грн.

Судова колегія апеляційного господарського суду зазначає, що рішенням сесії Харківської міської від 27.02.2008 року №41/08 затверджено Порядок визначення ставки орендної плати за землі територіальної громади м.Харкова.

Відповідно до пункту 2.4. Порядку, орендної плати річна орендна плата (О) за земельну ділянку розраховується за формулою: О = Ц * Б * К1 * К2, де: Ц - нормативна грошова оцінка земельної ділянки, грн.; Б - єдина для м. Харкова базова ставка орендної плати (частка одиниці); К1 - коефіцієнт, який враховує наявність складних інженерно-геологічних умов земельної ділянки, визначається згідно з додатком до цього Положення: К2 - коефіцієнт, який враховує розмір земельної ділянки, визначається згідно додатком до цього Положення.

Застосування коефіцієнтів складних інженерно-геологічних умов (К1) та обмеженого використання (К2) здійснюється за ініціативою орендаря на підставі наданих ним документів, які свідчать про наявність обставин, що дають право на використання вказаних коефіцієнтів (експертні висновки територіальної організації в галузі інженерних вишукувань для будівництва, спеціалізованих установ та організацій, довідки державних та інших уповноважених органів, висновки (довідки) підприємств, установ та організацій, які експлуатують об'єкти, навколо (уздовж) яких встановлені охоронні зони, тощо).

Відповідно до пункту 2.5. Порядку розмір поточної базової ставки орендної плати становить 0,08.

Відповідно до пункту 2.6 Порядку визначення розміру орендної плати орендна плата за земельну ділянку розраховується в залежності від терміну оренди із застосуванням наступних відсотків від розрахункового розміру орендної плати: Строк оренди (роки) - відсоток від орендної плати: 1-10 років - 100%; 1-15 років - 90%; 16-20 років 80%; 21-25 років - 70%; 26-50 років - 60%.

Таким чином, відповідно до вказаного рішення сесії Харківської міської ради базовою річною ставкою орендної плати визначено 0,08 тобто, 8% від нормативної грошової оцінки земель.

Як вбачається із матеріалів справи, термін оренди за договором позивача є значним, та підпадає під дію пункту 2.6. Порядку визначення розміру орендної плати, йому базова ставка знижується та становить 70% від базової ставки (8%х70%=5,6%), тобто 5,6% від нормативної грошової оцінки орендованої ним земельної ділянки.

Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів регламентовано Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук 27.01.2006 року №18/15/21/11 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 року за №388/12262 (далі - «Порядок нормативної грошової оцінки»).

Відповідно до п.1.3 Порядку нормативної грошової оцінки, нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться суб'єктами оціночної діяльності, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою (п.1.7 Порядку нормативної грошової оцінки).

Як зазначено в п.3.2 Порядку нормативної грошової оцінки, нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою, наведеною в п.3.3. Порядку. Дана формула передбачає застосування коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо) - Кф.

В п.3.5. Порядку нормативної грошової оцінки вказано, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (додаток 1, табл.1.1) враховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. В додатку 1, табл.1.1 для земель комерційного використання визначено Кф - 2,5.

Як вже зазначалося, рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13 був затверджений «Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013». В матеріалах справи є Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №70 від 14.11.2013 року складений Головним Управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області, до завдань якого входить, зокрема, забезпечення науково-експертного, аналітичного, інформаційного та методичного проведення землевпорядних, землеоціночних робіт.

У зазначеному витязі було зазначено Кф для земель комерційного використання, що становить 2,5.

Колегія суддів відхиляє доводи апелянта, викладені ним у апеляційній скарзі щодо невідповідності витягу, оскільки, достовірність та відповідність вимогам закону інформації, яка викладена у витязі не є предметом розгляду по даній справі і не належить до компетенції господарського суду. Колегія суддів зазначає, вказаний витяг відповідачем в передбаченому законом порядку не оскаржено, він є діючим, а правові підстави для його відхилення - відсутні.

Беручи до уваги витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №70 від 14.11.2013 року, досліджуючи наданий позивачем розрахунок та умови пункту 9 додаткової угоди до договору оренди землі, судова колегія зазначає, що розмір орендної плати було розраховано вірно, виходячи з відсотку від нормативної грошової оцінки - 5,6%, а тому розмір нормативної грошової оцінки землі, який складає 1187692 є обґрунтованим.

З огляду на вищевикладене колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати через зміну грошової оцінки землі є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

У той же час, колегія суддів вважає правомірним висновок суду першої інстанції, щодо внесення змін до п. 5 та п. 9 договору оренди в редакції визначеній судом, зокрема про виключення з тексту спірної додаткової угоди певних умов, оскільки зміни запропоновані позивачем (виключені умови) не передбачені чинним законодавством на час укладення договору оренди земельної ділянки та не відповідають умовам Типового договору оренди землі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №220 від 03.03.2004 р. із змінами та доповненнями та ці вимоги позивача не стосуються змін нормативної грошової оцінки землі та зводяться до покладення на відповідача додаткових обов`язків, які не передбачені умовами договору оренди земельної ділянки.

Правомірно на думку колегії суддів суд першої інстанції задовольнив позовні вимоги щодо внесення до пункту 2 договору відомостей про кадастровий номер земельної ділянки, оскільки відповідно до статті 15 Закону України «Про оренду землі», така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки.

Колегія суддів вважає, що пункти 13, 14, 28 додаткової угоди до договору оренди землі не підлягають визнанню укладеними, в зв'язку з тим, що вони не регулюють питання розміру орендної плати, а обов'язковість їх внесення в судовому порядку позивачем не доведено. Тому, суд першої інстанції правомірно відмовив у задоволені позову в зазначеній частині.

Статтею 43 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

На підставі вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги в зв'язку з її юридичною та фактичною необґрунтованістю та відсутністю фактів, які свідчать про те, що оскаржуване рішення прийнято з порушенням судом норм матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги не спростовують наведені висновки колегії суддів, у зв'язку з чим апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю «Гермес-Партнер» не підлягає задоволенню з підстав, викладених вище, а оскаржуване рішення господарського суду Харківської області від 03.06.2015 року по справі №922/2127/15 має бути залишене без змін.

Враховуючи, що апеляційний господарський суд дійшов висновку про відмову у задоволенні апеляційної скарги, витрати апелянта по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги не підлягають відшкодуванню.

Керуючись ст.ст. 33, 34, 43, 44, 49, 99, 101, п.1 ст. 103, ст. 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду,-

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Гермес-Партнер» залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Харківської області від 03.06.2015 року по справі №922/2127/15 залишити без змін.

Повний текст постанови складено 03 серпня 2015 року.

Головуючий суддя Черленяк М.І.

Суддя Ільїн О.В.

Суддя Хачатрян В.С.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення29.07.2015
Оприлюднено06.08.2015
Номер документу47847973
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/2127/15

Ухвала від 24.12.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Чистякова І.О.

Ухвала від 17.12.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Чистякова І.О.

Постанова від 04.11.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Ухвала від 26.10.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Постанова від 29.07.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Хачатрян В.С.

Ухвала від 02.07.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Хачатрян В.С.

Рішення від 03.06.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Чистякова І.О.

Ухвала від 12.05.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Чистякова І.О.

Ухвала від 06.04.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Чистякова І.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні