Постанова
від 09.07.2015 по справі 545/1615/15-а
ПОЛТАВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 545/1615/15-а

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"09" липня 2015 р. Полтавський районний суд Полтавської області в складі :

головуючого судді - Гальченко О.О.,

при секретарі - Перепадченко Я.В.,

розглянувши в відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Полтава справу за адміністративним позовом прокурора Полтавського району в інтересах дитини - сироти ОСОБА_1 до Микільського навчально-реабілітаційного центру Полтавського району про стягнення коштів, -

В С Т А Н О В И В :

Прокурор Полтавського району 10.06.2015 року звернувся до суду із адміністративним позовом в інтересах дитини - сироти до відповідача про стягнення коштів, посилаючись на те, що відповідно до п.2 ст.121 Конституції України на прокуратуру покладається представництво інтересів громадян у випадках, передбачених законом.

П. 3 ч. 2 ст. 20 Закону України «Про прокуратуру» передбачено, що при виявленні порушень закону, прокурор у межах своєї компетенції має право звернутися до суду в передбачених законом випадках.

Підставою звернення прокурора до суду з адміністративним позовом, є порушення прав неповнолітнього - дитини-сироти ОСОБА_1. Згідно розпорядження голови Лохвицької районної лержавної адміністрації № 324 від 19.07.2011 року надано статус дитини, позбавленої батьківського піклування ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, учню Микільської спеціальної загальноосвітньої школи- інтернату Полтавського району, у зв»язку з тим, що мати ОСОБА_3, позбавлена батьківських прав рішенням Лохвицького районного суду Полтавської області від 31.05.2011 року.

Розпорядженням голови Лохвицької районної державної адміністрації № 11 від 14.01.2014 року змінено статус дитини позбавленої батьківського піклування на статус дитини-сироти ОСОБА_1, який знаходиться в Микільській спеціальній загальноосвітній школі- нтернаті, у зв»язку з тим, що мати ОСОБА_3 померла ІНФОРМАЦІЯ_2, а відомості про батька записані відповідно до ч. 1 ст. 135 СК України. Згідно витягу з наказу № 29 від 03.09.2007 року ОСОБА_1 зарахований до 3 класу Микільської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату Полтавського району Полтавської обласної ради. Згідно інформації Микільського навчально-реабілітаційного центру Полтавського району Полтавської обласної ради від 13.03.2015 року № 53, ОСОБА_1 перебував на повному державному утриманні.

Неповнолітній ОСОБА_1 не має спеціальної юридичної освіти, відноситься до соціально-незахищеної категорії населення, не має родичів, які б піклувалися про нього, а тому, прокурором Полтавського району прийнято рішення про звернення до суду із позовною заявою про захист його порушених прав.

Ст. 4 Закону України «Про забезпечення організаційно - правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського пікування», заходи соціальної допомоги дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування гарантуються, забезпечуються та охороняються Державою.

ОСОБА_1 є дитиною-сиротою, навчався та виховувався у Микільському навчально-реабілітаційному центрі Полтавського району Полтавської обласної ради, де перебував на повному державному утриманні.

Згідно з ч.7 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно- правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування», випускники навчальних закладів із числа дітей- сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок навчального закладу або відповідної установи органів праці соціального захисту населення одягом, взуттям, а також, одноразовою грошовою допомогою в розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку.

П. 2 прикінцевих положень Закону передбачено, що інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону. Вказаний Закон набрав чинності 08.02.2005 року.

У 2014 році, згідно Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для дітей віком від 6 до 18 років складає 1 286 грн. Отже, одноразова грошова допомога випускникам навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування має становити не менше 7 716 грн.

При цьому, адміністрація Микільського навчально-реабілітаційного центру Полтавського району Полтавської обласної ради при складанні кошторису для виплати грошової допомоги не врахували вказані вимоги законодавства та на 30.05.2014 року виплатили одноразову грошову допомогу випускнику ОСОБА_1, керувались п.13 Постанови КМУ № 226 від 05.04.1994 року «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», яким передбачено виплату грошової допомоги в розмірі не менше як 2,5 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян.

Микільським навчально-реабілітаційним центром Полтавського району Полтавської обласної ради, ОСОБА_1 виплачена грошова допомога при вступі до державного навчального закладу «Полтавський центр професійно- технічної освіти» в розмірі 150 грн., тобто йому не доплачено 7 566 грн.

Згідно п.1 ст. 3 Конвенції про права дитини в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага має приділятись якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

За наявності підстав, передбачених ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру», ст. 60 Кодексу адміністративного судочинства України, з метою представництва в суді інтересів неповнолітнього, як особи неспроможної через недосягнення повноліття самостійно захистити свої порушені чи оспорювані права, прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом звертатися до суду з позовною заявою.

Підставою для звернення прокурора до суду з цією позовною заявою є порушення прав неповнолітньої дитини-сироти - ОСОБА_1 Він не має спеціальної юридичної освіти, відноситься до соціально-незахищеної категорії населення, не має рідних, які б піклувались про його добробут, тому, прокурором Полтавського району прийнято рішення про звернення до суду із позовною заявою про захист його порушених прав.

Відповідно до ч. 2 ст. 60 КАС України, метою представництва інтересів громадянина або держави в адміністративному судочинстві прокурор в межах повноважень, визначених законом, звертається до суду з адміністративним позовом ( поданням ), бере участь у розгляді справ за його позовами.

Згідно п.4 ч.1 ст. 18 КАС України місцевим загальним судам, як адміністративним судам, підсудні усі адміністративні справи щодо спорів фізичних осіб з суб»єктами владних повноважень з приводу обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов»язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.

Ст. 3 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», передбачено, що одним з основних принципів державної політики в частині соціального захисту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування, є захист прав та інтересів таких дітей, а також забезпечення соціально-правових гарантій.

Таким чином, зменшення відповідачами розміру одноразової вихідної попомоги випускникам сиротам та позбавленим батьківського піклування, порушує їх майнові права, тому, є підстави вважати дії Микільського навчально-реабілітаційного центру Полтавського району Полтавської обласної ради щодо невиплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги неправомірними.

ОСОБА_1 закінчив навчання у Микільському навчально-реабілітаційному центрі Полтавського району Полтавської обласної ради 30.05.2014 року, але інформацію про виплату випускнику і дитині-сироті ОСОБА_1 грошових коштів в сумі 150 грн. прокуратурою району отримано лише 18.03.2015 року, тобто після закінчення строку на звернення з адміністративним позовом. Вказані дані свідчать про поважні причини пропуску строку звернення з адміністративним позовом прокурора.

Прохав поновити пропущений з поважних причин строк звернення до адміністративного суду. Визнати бездіяльність Микільського навчально-реабілітаційного центру Полтавського району Полтавської обласної ради ( код ЄРДПОУ 04590642 ) щодо не донарахування та невиплати випускнику з числа дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування» у розмірі 7 566 грн. протиправною. Зобов»язати Микільський навчально-реабілітаційний центр Полтавського району Полтавської обласної ради виплатити випускнику з числа дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування, ОСОБА_1 недоплачену одноразову грошову допомогу в сумі 7 566 грн. на рахунок НОМЕР_1, відкритий у ПрАТ КБ «Приватбанк».

В судовому засіданні представник позивача - ОСОБА_5 позов підтримала із підстав викладених в ньому, надавши можливі докази на його підтвердження. Пояснила, що

Представник відповідача - Собакар В.В. ( а. с. 39 ) позов не визнала, надавши суду письмові заперечення на позов ( а. с. 40 - 44 ) та пояснила, що ОСОБА_1 і на даний час продовжує навчання в Державному навчальному закладі і перебуває на повному державному утриманню.

Представники третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог : Служби у справах дітей Полтавської РДА та Державного навчального закладу «Полтавський центр професійно-технічної освіти» в засідання не з»явилися, надавши суду заяви про розгляд справи у їх відсутності, де при вирішення спору послалися на розсуд суду ( а. с. 29, 30, 36, 37, 38 ). Тому, суд за згоди присутніх сторін, вважає за можливе розгляд справи по суті у відсутності не з»явившихся, належно повідомлених сторін по наявним від них відповідним заявам та матеріалам справи.

Судом встановлено всі обставини, на які в позові послався прокурор і вони повністю доводяться матеріалами справи на а. с. 6 - 22.

Суд, заслухавши сторін, дослідивши докази, якими обґрунтовується заява, вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягаєють задоволенню з наступних підстав.

Вимога про поновлення строку давності звернення до суду із адміністративним позовом підлягає задоволенню на підставі ст. 99 - 100 КАС України, так як з огляду на доведені обставини, то даний строк прокурором пропущений з поважних причин.

Правові, організаційні, соціальні засади та гарантії державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, молоді із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, визначаються Законом України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування».

Юридичне визначення соціальних категорій дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, передбачено у ст. 1 вказаного Закону.

Так, дитина-сирота - це дитина, в якої померли чи загинули батьки; а діти, позбавлені батьківського піклування, - це діти, які залишилися без піклування батьків : у зв»язку з позбавленням їх батьківських прав; відібранням у батьків без позбавлення батьківських прав; визнанням батьків безвісно відсутніми або недієздатними; оголошенням їх померлими; відбуванням покарання в місцях позбавлення волі та перебуванням їх під вартою на час слідства; розшуком їх органами внутрішніх справ, пов»язаним з ухиленням від сплати аліментів та відсутністю відомостей про їх місцезнаходження; тривалою хворобою батьків, яка перешкоджає їм виконувати свої батьківські обов»язки; а також, підкинуті діти, батьки яких невідомі, діти, від яких відмовилися батьки, та безпритульні діти.

Відповідно до ст.4 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», заходи соціальної допомоги дітей-сиріт та дітей, що залишилися без батьківського піклування, гарантуються, забезпечуються та охороняються державою.

Ст. 8 Закону передбачає, що держава здійснює повне забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також, осіб із їх числа.

Право на повне державне забезпечення в навчальних закладах мають діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, віком до 18 років та особи з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, при продовженні навчання до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів.

Особам із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які навчаються, крім повного державного забезпечення, виплачується стипендія в розмірі, який на 50% перевищує розмір типендії у відповідному навчальному закладі, а також, виплачується 100% заробітної плати, яка нарахована період виробничого навчання та виробничої практики.

Особам із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які навчаються, до івершення навчання виплачується щорічна допомога для придбання навчальної літератури в розмірі трьох ісячних стипендій. Виплата зазначеної допомоги здійснюється протягом 30 днів після початку навчального зку за рахунок коштів, що передбачаються для навчальних закладів у відповідних бюджетах.

При наданні особам із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які івчаються, академічної відпустки за медичним висновком за ними зберігається на весь період академічної цпустки повне державне забезпечення та виплачується стипендія. Навчальний заклад сприяє організації їх кування. Випускники навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського клування, забезпечуються за рахунок навчального закладу або відповідної установи органів праці та ціального захисту населення одягом і взуттям, а також одноразовою грошовою допомогою в розмірі двох прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку. Нормативи забезпечення одягом і взуттям затверджуються Кабміном. За бажанням випускників навчальних закладів їм може бути видана грошова компенсація в розмірі, необхідному для придбання одягу і взуття. Вартість повного державного забезпечення у грошовому еквіваленті для дітей віком від народження до трьох років, від трьох до семи років, від семи до десяти років, від десяти до чотирнадцяти років, від чотирнадцяти до вісімнадцяти років та осіб із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, до двадцяти трьох років визначається відповідно до Закону України «Про прожитковий мінімум».

Витрати на фінансування заходів щодо соціального забезпечення дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб із їх числа передбачаються в Державному бюджеті України окремим рядком ( ч. 2 ст. 9 цього Закону).

Порядок відшкодування витрат на виплату допомоги випускникам закладів для дітей-сиріт*та дітей, позбавлених батьківського піклування затверджується Кабінетом Міністрів України ( ст. 39-9 вказаного Закону ).

Матеріальне забезпечення та виплата грошової допомоги регламентується п.п. 1 п. 13 постанови Кабінету Міністрів України від 05 квітня 1994 року №226 «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування». Вказана допомога є соціальною гарантією держави у підтримці певної соціальної категорії дітей, позбавлених батьківського піклування.

Постановою Кабміну від 05.03.2008 р. № 146 «Деякі питання надання одноразової грошової допомоги дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування» були внесені зміни до п.п. та 5 п. 13 постанови Кабміну від 05.04.1994 р. № 226 «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування» щодо збільшення виплати одноразової грошової допомоги з двох до шести прожиткових мінімумів дітям-сиротам і дітям, позбавлених батьківського піклування, що навчалися або виховувалися в навчально-виховних та вищих навчальних закладах і перебували на повному державному утриманні, та дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, що перебували під опікою ( піклуванням ), при їх працевлаштуванні.

За вказаних вище норм діючого законодавства доводи заперечення на позов відповідача з наведених підстав не спростовують обставин, які слугують для задоволення позову.

Відповідно до ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з»ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Керуючись ст. 6 - 14, 71, 99 - 103, 159-163, 167, 186, 245 - 253, Кодексу адміністративного судочинства України, Законом України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» ( з наступними змінами та доповненнями ), ст. 20, 36 - 1 Закону України «Про прокуратуру», ст. 121 Конституції України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Позов прокурора Полтавського району в інтересах дитини - сироти ОСОБА_1 Микільського навчально-реабілітаційного центру Полтавського району про стягнення коштів - задовольнити.

Поновити прокурору Полтавського району пропущений з поважних причин строк звернення до суду з адміністративним позовом в інтересах дитини - сироти ОСОБА_1 про стягнення коштів.

Визнати бездіяльність Микільського навчально-реабілітаційного центру Полтавського району Полтавської обласної ради ( код ЄРДПОУ 04590642 ) щодо не донарахування та невиплати випускнику з числа дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування» у розмірі 7 566 гривень - протиправною.

Зобов»язати Микільський навчально-реабілітаційний центр Полтавського району Полтавської обласної ради виплатити випускнику з числа дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування, ОСОБА_1 недоплачену одноразову грошову допомогу в сумі 7 566 гривень, перерахуваши вказані кошти на рахунок НОМЕР_1, відкритий у ПАТ КБ «Приватбанк».

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративному суду через Полтавський районний суд Полтавської області суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення, в разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень, в порядку ч. 4 ст. 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб»єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Постанова надрукована суддею в нарадчій кімнаті та є оригіналом.

Суддя О. О. Гальченко

Дата ухвалення рішення09.07.2015
Оприлюднено10.08.2015
Номер документу47971221
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —545/1615/15-а

Постанова від 09.07.2015

Адміністративне

Полтавський районний суд Полтавської області

Гальченко О. О.

Ухвала від 12.06.2015

Адміністративне

Полтавський районний суд Полтавської області

Гальченко О. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні