ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 819/1475/15
28 липня 2015 р.м.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, в складі:
головуючого судді Білоус І.О.
при секретарі судового засідання Габрилецькій С. Є.
за участю представника відповідача Стефанів І. І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Тернополі адміністративну справу за позовом Тернопільської районної державної адміністрації Тернопільської області до Державної фінансової інспекції в Тернопільській області про скасування вимоги, -
ВСТАНОВИВ:
Тернопільска районна державна адміністрація звернулась із адміністративним позовом до Державної фінансової інспекції в Тернопільській області про скасування підп. 2 та 3 пункту 2 листа Державної фінансової інспекції в Тернопільській області від 07.04.2015 р. № 19-08-12-15/1807.
В обґрунтування заявлених позовних вимог посилається на то, що не заперечуючи порушень, при формуванні штатного розпису, передбаченого постановою Кабінету Міністрів України № 197 від 12.03.2005 р. (далі - Постанова № 179), не погоджується із розміром визначених у вимозі завданих державному бюджету збитків, на суму 940 691, 29 грн. Також вважає безпідставною та необґрунтованою вимогу відповідача у частині завдання шкоди (збитків) державному бюджету на суму 160 793, 00 грн. оскільки вважає, що площу та вартість для придбання житла визначено Комісією з питань розподілу коштів, що виділяються з Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення на придбання житла для постраждалих від наслідків аварії Чорнобильській АЕС та представники Тернопільської РДА участі у її роботі не брали, тому і обов'язок щодо відшкодування, відповідно покладається у оскарженій вимозі на позивача безпідставно.
В судовому засіданні представник позивача зазначений адміністративний позов підтримав з підстав, викладених у позовній заяві. Просив його задовольнити, скасувати вимогу у частині, щодо визначення збитків, завданих Державному бюджету на суми 940 691, 29 грн. та 160 793, 00 грн.
Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував, надав відповідні заперечення із обґрунтуванням. Підкреслив, що вимога, сформована з урахуванням практики Верховного Суду України у подібних правовідносинах, та частина оскарженої вимоги, у якій визначено збитки, із розміром яких не погоджується позивач, не визначає для нього прав і обов'язків а відтак, носить рекомендаційний характер. Просив у задоволенні позову відмовити.
Суд, вивчивши доводи позову та заперечень проти позову, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, якими врегульовано спірні правовідносини, при прийнятті рішення виходить з наступних підстав та мотивів.
Державною фінансовою інспекцією в Тернопільській області на виконання п. 1.4.1 Плану контрольно-ревізійної роботи на І квартал 2015 року проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Тернопільської районної державної адміністрації та цільового використання коштів районного бюджету, виділених за цільовими програмами за період з 01.01.2011 по 31.12.2014, якою встановлено ряд порушень, що відображені в акті ревізії від 31.03.2015 № 08-22/20.
Під час ревізії Державною фінансовою інспекцією в Тернопільській області встановлено наступні порушення законодавства.
Окремі штатні розписи структурних підрозділів Тернопільської районної державної адміністрації протягом 2012-2014 років затверджені з порушенням вимог п. 1 та п. 3.1 постанови Кабінету Міністрів України від 12.03.2005 № 179 «Про упорядкування структури апарату центральних органів виконавчої влади, їх територіальних підрозділів та місцевих державних адміністрацій» (з врахуванням змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 22.02.2012 № 142) (далі - Постанова № 179), зокрема:
сектори районної державної адміністрації складаються з і штатної одиниці (завідуючого сектором), при необхідній чисельності - не менше-двох одиниць;
відділи районної державної адміністрації складаються з 1-2 штатних одиниць, при необхідній чисельності - не менше трьох одиниць;
у відділах з штатною чисельністю 2-3 штатні одиниці наявні посади заступників начальників відділів, які вводяться у разі коли чисельність працівників у відділі не менш як 7 одиниць;
управління районної державної адміністрації складаються з 5-6 штатних одиниць, при необхідній чисельності не менше семи одиниць з наявністю не менш як двох самостійних відділів.
Внаслідок допущеного порушення проведено видатки на утримання посад, не передбачених Постановою № 179 на загальну суму 940691,29 грн., чим завдано шкоди (збитків) державному бюджету на вказану суму.
В порушення ст. 20 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 № 796-ХІІ (із змінами), п. 5 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1198, за рахунок коштів державного бюджету проведено видатки в сумі 160793,00 грн. для забезпечення житлом громадян, які не віднесені до категорії тих, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи або членів їх сімей, чим завдано шкоди (збитків) Державному бюджету України на вказану суму.
На підставі п. 1 ч. 1 ст. 8, п. 7 ст. 10, ч. 2 ст. 15 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», підпункту 15 пункту 6, пункту 7 Положення про Державну фінансову інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 № 310, пунктів 46, 49-50, 52 Порядку проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 № 550, Державною фінансовою інспекцією в Тернопільській області на підставі акту перевірки від 31.03.2015 р. № 08-22/20 направлено позивачу лист від 07.04.2015 р. № 19-08-12-15/1807, що містить наступні вимоги:
Опрацювати матеріали ревізії та усунути виявлені порушення законодавства, у тому числі відшкодувати збитки, завдані зазначеними порушеннями, а установленому законодавством порядку.
Розглянути питання про притягнення працівників установи, винних у допущених порушеннях, до встановленої законом відповідальності.
Для усунення зазначених порушень законодавства Державною фінансовою інспекцією у вищезазначеній вимозі запропоновано:
привести структуру та штатні розписи структурних підрозділів Тернопільської районної державної адміністрації у відповідність до вимог чинного законодавства;
стягнути з винних осіб, які допустили порушення при складанні, розроблені та затвердженні структури й штатних розписів структурних підрозділів Тернопільської районної державної адміністрації, кошти в сумі 940691,29 грн. у порядку та розмірах, встановлених ст. ст. 130-136 Кодексу законів про працю України, які перерахувати до державного бюджету: код класифікації доходів бюджету - 21080500, рахунок - 31111090700513, ідентифікаційний код - 3 803 8156;
відшкодувати зайво проведені видатки в сумі 160793,00 грн., що спрямовано для забезпечення житлом громадян, які не віднесені до категорії тих, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи або членів їх сімей.
в тому числі шляхом стягнення з винних осіб, які допустили порушення, коштів у порядку та розмірах, встановлених ст. ст. 130-136 Кодексу законів про працю України, які перерахувати до державного бюджету: код класифікації доходів бюджету - 21080500, рахунок - 31111090700513 - ідентифікаційний код -38038156.
Не погоджуючись із зазначеною вимогою у частині, щодо визначення збитків, завданих Державному бюджету на суми 940 691, 29 грн. та 160 793, 00 грн. позивач звернувся із даним позовом до суду.
Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні» головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов'язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов'язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб'єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про державні закупівлі, діяльністю суб'єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
За змістом пп. 1, 7, 10 ст. 10 вказаного закону контрольно-ревізійним управлінням в областях надається право перевіряти у підконтрольних установах грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси й інші документи, що підтверджують надходження і витрачання коштів та матеріальних цінностей, проводити перевірки фактичної наявності цінностей (грошових сум, цінних паперів, сировини, матеріалів, готової продукції, устаткування тощо); пред'являти керівникам та іншим службовим особам підконтрольних установ, що ревізуються, вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства з питань збереження і використання державної власності та фінансів; звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Відповідно до п. п. 3.1.12 п. 3.1 Положення про Контрольно-ревізійні управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі, затвердженого наказом Головного контрольно-ревізійного управління України від 09 січня 2001 року № 111 (чинного на час виникнення спірних відносин), управління, відповідно до покладених на нього завдань, а також через підпорядковані йому контрольно-ревізійні підрозділи, має право, зокрема, звертатись до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Крім того, процедуру проведення інспектування в міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, бюджетних установах і у суб'єктів господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах і в організаціях, які отримують (отримували в період, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів та державних фондів або використовують (використовували у період, який перевіряється) державне чи комунальне майно, а на підставі рішення суду - в інших суб'єктів господарювання регулюється Порядком проведення інспектування проведення інспектування державною контрольно-ревізійною службою, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2006 р. N 550 (в редакції на час виникнення спірних правовідносин; далі - Порядок проведення інспектування).
Відповідно до п. 2 Порядку проведення інспектування, інспектування полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності об'єкта контролю і проводиться у формі ревізії, яка повинна забезпечувати виявлення фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб.
П. п. 45, 46 Порядку проведення інспектування передбачено, що у міру виявлення ревізією порушень законодавства посадові особи служби, не чекаючи закінчення ревізії, мають право усно рекомендувати керівникам об'єкта контролю невідкладно вжити заходів для їх усунення та запобігання у подальшому.
Якщо вжитими в період ревізії заходами не забезпечено повне усунення виявлених порушень, органом служби у строк не пізніше ніж 10 робочих днів після реєстрації акта ревізії, а у разі надходження заперечень (зауважень) до нього - не пізніше ніж 3 робочих дні після надіслання висновків на такі заперечення (зауваження) надсилається об'єкту контролю письмова вимога щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства із зазначенням строку зворотного інформування.
Згідно з п. 50 Порядку проведення інспектування за результатами проведеної ревізії у межах наданих прав контролюючі органи вживають заходів для забезпечення, зокрема, звернення до суду в інтересах держави щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства з питань збереження і використання активів, а також стягнення у дохід держави коштів, одержаних за незаконними договорами, без встановлених законом підстав або з порушенням вимог законодавства.
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджету та у разі виявлення порушень законодавства пред'являти обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.
При виявленні збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, орган державного фінансового контролю має право визначати їх розмір та звернутися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Вимога органу державного фінансового контролю спрямована на корегування роботи підконтрольної організації та приведення її у відповідність із вимогами законодавства і у цій частині вона є обов'язковою до виконання.
Як вбачається зі змісту вимоги Державної фінансової інспекції в Тернопільській області від. 07.04.2015 р. № 19-08-12-15/1807, орган фінансового контролю вимагає опрацювати матеріали ревізії та усунути виявлені порушення законодавства, у тому числі відшкодувати збитки, завдані зазначеними порушеннями, а установленому законодавством порядку та розглянути питання про притягнення працівників установи, винних у допущених порушеннях, до встановленої законом відповідальності.
03.06.2015 р. за № 01-925/01-06 Державну фінансову інспекцію в Тернопільській області проінформовано щодо заходів, вжитих з усунення виявлених порушень та недоліків. А саме, проінформовано про усунуті виявлені порушення законодавства та розглянуті питання щодо притягнення працівників, винних у допущених порушеннях до визначеної законом відповідальності.
Що стосується відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, то про їх наявність може бути зазначено у вимозі, але вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом вимоги. Такі збитки відшкодовуються у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом.
З урахування викладеного суд зазначає, що органи державного фінансового контролю мають право заявляти вимогу про усунення порушень, виявлених у ході перевірки підконтрольних установ, яка обов'язкова до виконання лише в частині усунення допущених порушень законодавства і за допомогою якої неможливо примусово стягнути виявлені в ході перевірки збитки.
Аналізуючи зміст вимоги Державної фінансової інспекції в Тернопільській області від. 07.04.2015 р. № 19-08-12-15/1807, та співставляючи її зі змістом наведених вище положень законодавства, яким врегульовано спірні правовідносини, суд приходить до висновку, що вимога, у частині, яка оскаржена позивачем, а саме, у частині щодо визначення збитків, завданих Державному бюджету на суми 940 691, 29 грн. та 160 793, 00 грн., носить рекомендаційний характер та не є обов'язковою для виконання позивачем.
Законність та правильність обчислення розміру визначення збитків, зазначеній у цій частині може бути предметом перевірки у судовому порядку тільки за позовом органу державного фінансового контролю до винних осіб а не у справі за позовом підконтрольної установи про визнання вимоги протиправною.
В порядку адміністративного судочинства може бути оскаржене лише таке рішення, яке породжує безпосередньо права чи обов'язки для позивача.
Наведена правова позиція викладена, зокрема, в постановах Верховного Суду України від 15 квітня 2014 року № 21-63а14, 20 січня 2015 року у справі № 21-603а14, 27 січня 2015 року у справі № 21-436а14, висновки яких мають враховуватися іншими судами загальної юрисдикції, відповідно до ст. 242 КАС України.
Зважаючи на те, що збитки стягуються у судовому порядку за позовом органу державного фінансового контролю, правильність їх обчислення перевіряє суд, який розглядає цей позов, а не позов підконтрольної установи про визнання вимоги протиправною, суд прийшов до висновку, що вимога, у частині, яка оскаржена позивачем, а саме, у частині щодо визначення збитків, завданих Державному бюджету на суми 940 691, 29 грн. та 160 793, 00 грн., носить рекомендаційний характер та не є обов'язковою для виконання позивачем, відтак, не породжує для позивача безпосередньо права чи обов'язки та не порушує його прав.
Відповідно до ч.1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
При цьому, у відповідності до ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють не лише чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а й обґрунтовано, добросовісно, розсудливо та безсторонньо. Матеріали справи свідчать, що відповідні положення відповідачем дотримані.
Таким чином, сукупність вищенаведених встановлених обставин, підтверджених в судовому засіданні належними та допустимими доказами, дає суду визнати позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 94, 158-167 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Постанова суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд в порядку і строки, передбачені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України та набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст постанови виготовлено 31.07.2015 р.
Головуючий суддя Білоус І.О.
копія вірна
Суддя Білоус І.О.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2015 |
Оприлюднено | 10.08.2015 |
Номер документу | 47997027 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Білоус І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні