Ухвала
від 03.08.2015 по справі 804/9529/14
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

і м е н е м У к р а ї н и

03 серпня 2015 рокусправа № 804/9529/14

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Дурасової Ю.В.

суддів: Проценко О.А. Туркіної Л.П.

за участю секретаря судового засідання: Комар Н.В.

представника позивача: ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області

на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2014 року

у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю В«Імперія ТоргівліВ» до Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2014 року позов задоволено.

Визнано протиправними дії Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області із проведення зустрічної звірки Товариства з обмеженою відповідальністю В«Імперія ТоргівліВ» , в результаті яких складено акт № 423/22-02/35935562 від 23.10.13 В«Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ В«Імперія ТоргівліВ» (код ЄДРПОУ 35935562), з питання дотримання податкового законодавства, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на додану вартість по взаємовідносинам з контрагентамиВ» .

Визнано протиправними дії Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області щодо коригування (виключення) на підставі акту № 423/22-02/35935562 від 23.10.13 р. В«Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ В«Імперія ТоргівліВ» , з питання дотримання податкового законодавства, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на додану вартість по взаємовідносинам з контрагентамиВ» в електронних базах даних, в тому числі в Системі автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів АС В«Податковий блокВ» , суми податкового кредиту та податкових зобов'язань з податку на додану вартість, які визначені Товариством з обмеженою відповідальністю В«Імперія Торгівлі В» у податкових деклараціях за період - жовтень 2010 р., листопад 2010 р., січень 2011 р., лютий 2011 р., листопад 2011 р., лютий 2012 р., березень 2012 р., квітень 2012 р., липень 2012 р., жовтень 2012 р., листопад 2012 р., січень 2013 р. липень 2013 р.

Зобов'язано Державну податкову інспекцію у Ленінському районі м.Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області відновити в електронних базах даних, в тому числі в Системі автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів АС В«Податковий блокВ» , показники податкової звітності Товариства з обмеженою відповідальністю В«Імперія ТоргівліВ» , зазначені останнім в податкових деклараціях за жовтень 2010 р., листопад 2010 р., січень 2011 р., лютий 2011 р., листопад 2011 р., лютий 2012 р., березень 2012 р., квітень 2012 р., липень 2012 р., жовтень 2012 р., листопад 2012 р., січень 2013 р. липень 2013 р.

Постанова суду першої інстанції обґрунтована тим, що зустрічна звірка не є перевіркою, натомість, в Акті про неможливість проведення зустрічної звірки зазначено про порушення, встановлені перевіркою, хоча перевірка не проводилася.

Не погодившись з постановою суду першої інстанції податковим органом подано апеляційну скаргу, згідно якої відповідач просить скасувати оскаржувану постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Вважає, що оскаржувана постанова прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права. Стверджує, що висновками акту № 423/22-02/35935562 від 23.10.13 р. В«Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ В«Імперія ТоргівліВ» встановлено відсутність факту реального здійснення господарської діяльності із контрагентами за перевіряємий період.

Представником позивача надано до апеляційного суду заперечення, згідно яких просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції без змін. Зазначає, що податковим органом не було здійснено необхідних заходів з метою вручення відповідного запиту на проведення зустрічної звірки, що є порушенням вимог ПК України.

Представник позивача у судовому засіданні проти апеляційної скарги заперечив, вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду першої інстанції - без змін. Надав пояснення аналогічні, викладеним в запереченнях проти апеляційної скарги.

Перевіривши законність та обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, внаслідок наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що податковим органом було складено Акт № 423/22-02/35935562 від 23.10.13 р. В«Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ В«Імперія ТоргівліВ» , з питання дотримання податкового законодавства, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на додану вартість по взаємовідносинам з контрагентамиВ» . Відбулось коригування (виключення) на підставі акту № 423/22-02/35935562 від 23.10.13 р. В«Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ В«Імперія ТоргівліВ» , з питання дотримання податкового законодавства, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на додану вартість по взаємовідносинам з контрагентамиВ» в електронних базах даних, в тому числі в Системі автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів АС В«Податковий блокВ» , суми податкового кредиту та податкових зобов'язань з податку на додану вартість, які визначені Товариством з обмеженою відповідальністю В«Імперія Торгівлі В» у податкових деклараціях за період - жовтень 2010 р., листопад 2010 р., січень 2011 р., лютий 2011 р., листопад 2011 р., лютий 2012 р., березень 2012 р., квітень 2012 р., липень 2012 р., жовтень 2012 р., листопад 2012 р., січень 2013 р. липень 2013 р.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що суд першої інстанції до даних правовідносин правильно застосував норми Податкового кодексу України, Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року №1232

Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Підпунктом 62.1.3 пункту 62.1 статті 62 ПК України передбачено, що податковий контроль здійснюється шляхом: перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Правовідносини з приводу проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок платників податків регламентується положеннями ст.73 ПКУ.

Згідно пункту 73.5 статті 73 Податкового кодексу України з метою отримання податкової інформації контролюючі органи мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.

Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється контролюючими органами з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.

Порядок проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року №1232, згідно пункту 1 якого зустрічна звірка полягає у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.

Пунктом 3 Порядку № 1232 передбачено, що з метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних. Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.

З наведених положень вбачається, що контролюючий орган наділений правом проводити зустрічні звірки та за їх результатами складати довідки та/або акти, а направлення запитів суб'єкту господарювання здійснюється податковим органом лише у разі відсутності у нього запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації (п.4 Порядку).

Встановлено, що позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю В«Імперія ТоргівліВ» , як юридично так і фактично веде свою господарську діяльність за зареєстрованою адресою: 49000, м. Дніпропетровськ, вул.Караваєва,39, що також підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 07.11.2013р. серії АГ №663489.

З огляду на вищевикладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що фактично податковим органом не було здійснено необхідних заходів з метою вручення такого Запиту та проведення зустрічної звірки, що є порушенням вимог ПК України

Крім того заходи по проведенню зустрічної звірки є напрямом інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів державної податкової служби, в той час як функція податкового органу щодо контролю за дотриманням податкового та іншого законодавства реалізується шляхом проведення перевірок платників податків в порядку, визначеному ПК України, що свідчить про відсутність у податкового органу повноважень по здійсненню контролю за додержанням податкового законодавства під час заходів по проведенню зустрічної звірки.

Враховуючи викладене, заходи з метою проведення зустрічної ТОВ В«Імперія ТорігвліВ» , за результатами яких складений Акт про неможливість проведення зустрічної звірки, здійснені відповідачем не на підставі, не у спосіб та не в межах, визначених ПК України, та є протиправними.

Згідно зі статті 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах органів державної податкової служби або безпосередньо посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом державної податкової служби. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій та завдань.

Відповідно до приписів статті 74 Податкового кодексу України інформаційна система "Податковий блок" повинна відображати фактичні задекларовані позивачем показники своєї господарської діяльності, отже її корегування можливе лише за наслідками узгодження податкових зобов'язань та податкового кредиту, а податкові органи використовують вказану систему у своїй роботі, в тому числі, й для співставлення показників, які задекларовані позивачем та його контрагентами, розбіжності в яких призводять до створення штучних підстав для проведення перевірок суб'єктів господарювання.

Крім того, в податковому праві визнається критерій добросовісності платника, який передбачає законність дій платника у сфері податкових правовідносин (у тому числі і щодо формування даних податкового обліку), доки це не спростовано у порядку, встановленому Податковим кодексом України.

Відповідно до пункту 4 вказаного Порядку орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.

У разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку (пункт 6 Порядку).

Згідно пункту 7 Порядку за результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання (законним чи уповноваженим представником) і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення.

Таким чином, за наслідками проведення зустрічної звірки відповідним податковим органом складається довідка про зустрічну звірку.

При цьому, зазначеним Порядком не передбачено складання Акта про неможливість проведення зустрічної звірки, в якому можуть бути відображені висновки без проведення перевірки або зустрічної звірки.

Наказом Державної податкової адміністрації України від 22 квітня 2011 року №236 з метою впровадження єдиного порядку направлення та обліку запитів на проведення зустрічних звірок, оформлення, накопичення та реалізації їх матеріалів органами державної податкової служби затверджено Методичні рекомендації щодо організації та проведення щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок.

Згідно пункту 2.2 Методичних рекомендацій необхідність проведення зустрічних звірок суб'єктів господарювання визначається посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби (далі - органи ДПС) за результатами проведеного аналізу даних та встановлених розбіжностей в податкових деклараціях, автоматизованих інформаційних системах органів державної податкової служби України (АІС ДПА України, Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту, Єдиний реєстр податкових накладних тощо), а також аналізу податкової інформації та документів, отриманих із внутрішніх (у тому числі від підрозділів податкової міліції тощо) або зовнішніх джерел (у тому числі від платників податків), які свідчать (можуть свідчити) про порушення такими платниками податків податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС.

Відповідно п. 4.4. Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених Наказом ДПА України від 22.04.2011 р. № 236 визначено, що у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання (додаток 3), реєструє його в журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від підписання довідки про результати проведення зустрічної звірки) та вживає відповідних заходів, передбачених актами ДПС України.

Таким чином, з наведеного можна дійти висновку, що за умов встановлення відсутності суб'єкта господарювання за його місцезнаходженням (податковою адресою) податковим органом складається Акт лише про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання згідно з додатком 3 наказу №236. При цьому, у такому Акті не передбачено обов'язоку податкового органу робити висновки щодо порушення чи відсутності порушення суб'єктом господарювання вимог податкового законодавства України.

На думку колегії суддів апеляційної інстанції, заходи, спрямовані на проведення зустрічної звірки, тобто, спрямовані на вчинення дій щодо співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, однак, без фактичного здійснення таких дій, не можуть вважатись діями по проведенню зустрічної звірки.

Згідно матеріалів справи з Актів вбачається, що податковий орган не отримував від платника податків інформації та її документального підтвердження, тобто не отримував жодних первинних документів за період проведення звірок.

Тобто, контролюючим органом дій по співставленню первинних бухгалтерських документів та інших документів позивача не здійснено, зустрічних звірок (або перевірок) не проведено, натомість, зроблені висновки про безтоварність господарських операцій, які внесені до інформаційної системи.

За своїм змістом Акт В«Про неможливість проведення зустрічної звірки» не є актом про неможливість проведення зустрічної звірки, а фактично є актом про проведення документальної перевірки , яка у спосіб, визначений законодавством, не проводились.

З огляду на наведене, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, дії податкового органу щодо проведення зустрічної звірки за результатами якої складено Акт про неможливість проведення зустрічної звірки позивача, в якому містяться висновки про встановлення відсутності факту реального вчинення господарських операцій із контрагентом, вчинені відповідачем всупереч п.п.4 п.4 наказу №236.

Враховуючи вище наведене, дії податкового органу, які полягають у проведенні зустрічної звірки за результатами якої складено Акт «Про неможливість проведення зустрічної звірки» та на підставі якого внесено інформацію в автоматизовану інформаційну систему про нереальність вчинення господарських операцій із контрагентом, є протиправними.

На думку колегії суддів апеляційної інстанції по суті рішення суду першої інстанції є правильним.

Отже, доводи апеляційної скарги не спростовують правового обґрунтування, покладеного в основу судового рішення, тому не можуть бути підставою для скасування постанови суду першої інстанції.

Керуючись п.1 ч.1 ст.198, ст. 200, 205, 206 КАС України, суд, -

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.

Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2014 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю В«Імперія ТоргівліВ» до Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити певні дії - залишити без змін.

Ухвала суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів відповідно до ст. 212 та ч. 5 ст. 254 КАС України.

Головуючий: Ю.В. Дурасова

Суддя: О.А. Проценко

Суддя: Л.П. Туркіна

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.08.2015
Оприлюднено12.08.2015
Номер документу48064480
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/9529/14

Постанова від 13.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Приходько І.В.

Ухвала від 29.08.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Приходько І.В.

Ухвала від 11.07.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 03.08.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 03.08.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Постанова від 03.09.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні