cpg1251
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"03" серпня 2015 р. Справа № 922/3721/14
Колегія суддів у складі: головуючий суддя Могилєвкін Ю.О., суддя Барбашова С.В., суддя Істоміна О.А.
при секретарі Крупа О.О.
за участю представників сторін:
позивача - Берро Н.А.
відповідача - Горобець Т.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача (вх.№3890 Х/3) на рішення господарського суду Харківської області від 06.07.15 у справі № 922/3721/14
за позовом Харківська міська рада, м.Харків
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вінгрупп Україна", м. Харків
про внесення змін до договору оренди землі
ВСТАНОВИЛА:
У вересні 20014 року Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вінгрупп Україна" про внесення змін до договору оренди землі від 10.01.2003 року №6901-03 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у редакції, зазначеній позивачем в позовній заяві. Позивач просив суд покласти на відповідача судові витрати.
Рішенням господарського суду Харківської області від 12.11.2014р. у справі №922/3721/14 (суддя Добреля Н.С.) у задоволенні позовних вимог відмовлено у повному обсязі.
Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 02.02.2015р. у справі №922/3721/14 (колегія суддів у складі:головуючий суддя Черленяк М.І., суддя Терещенко О.І., суддя Хачатрян В.С.) судове рішення скасовано та прийнято нове рішення, яким позовні вимоги задоволені частково; внесені зміни до договору оренди землі від 24.12.2002р., зареєстрованого 10.01.2003р. за №6901/03, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в редакції викладеній у резолютивній частині постанови.
Постановою Вищого господарського суду України від 14.04.2015р. у справі №922/3721/14 (колегія суддів у складі: головуючий суддя: Дроботова Т.Б., суддя Алєєва І.В., суддя Рогач Л.І.) касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Вінгрупп Україна" задоволено частково, постанову Харківського апеляційного господарського суду від 02.02.2015р. та рішення господарського суду Харківської області від 12.11.2014р. у справі №922/3721/14 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до господарського суду Харківської області.
Рішенням господарського суду Харківської області від 06.07.2015 року по справі №922/3721/14 (суддя Аріт К.В.) позовні вимоги задоволено частково; внесено зміни до договору оренди землі від 24.12.2002 року, зареєстрованого 10.01.2003 року за №6901/03, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі; в решті позову відмовлено, стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Вінгрупп" на користь Харківської міської ради 1218,00 гривень судового збору.
Відповідач з рішенням господарського суду першої інстанції частково не погодився, звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального і процесуального права та неповне з'ясування обставин справи при його прийнятті, просить скасувати рішення господарського суду в частині задоволених позовних вимог Харківської міської ради та прийняти в цій частині нове рішення у справі, яким відмовити Харківській міській раді у задоволенні позовних вимог.
В апеляційній скарзі зазначив, що суд першої інстанції не звернув уваги на те, що відсутні правові підстави для внесення змін до договору оренди землі, оскільки умовами договору №6901/03 сторони не передбачили зміну договору, без згоди сторін, у разі збільшення нормативної грошової оцінки землі та граничного розміру річної плати (орендної плати), а обумовили збільшення розміру орендної плати за землю при зміні розмірів земельного податку, відсутні передбачені законодавством та умовами договору підстави для зобов'язання укласти додаткову угоду до договору про зміну розміру орендної плати без відповідного волевиявлення відповідача.
На думку відповідача, суд першої інстанції безпідставно та передчасно зробив висновок щодо інформації про функціональне використання земельної ділянки без перевірки витягу з технічної документації.
Позивач вважає рішення суду законним та обґрунтованим, прийнятим відповідно до норм чинного законодавства, надав відзив на апеляційну скаргу, в якому просить рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
У відзиві зазначив, що нормами чинного законодавства передбачено зміну умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за землі ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору.
Позивач вказує на те, що витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку землі від 17.10.2013р. №517 - офіційний документ та є чинним, так як матеріали справи не містять та відповідачем не надано належних та допустимих доказів щодо скасування чи визнання недійсним витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки.
Розпорядженням секретаря третьої судової палати від 30.07.2015 року, у зв'язку з відпусткою судді Плужника О.В., для розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Могилєвкін Ю.О., суддя Барбашова С.В., суддя Істоміна О.А.
Судова колегія, повторно розглянувши справу, перевіривши законність та обґрунтованість рішення встановила, що 24 грудня 2002 року між позивачем (орендодавець) та відповідачем (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, на підставі рішення від 25 вересня 2002 року VI сесії Харківської міської ради XXIV скликання "Про надання в оренду земельних ділянок юридичним та фізичним особам (а.с.23-24).
10 січня 2003 року за №6901/03 договір зареєстровано в Харківському міському управлінні земельних ресурсів (а.с.19-22), відповідно до умов Розділу 1 якого орендодавець на підставі вказаного вище рішення надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку за адресою: м. Харків, пров. Забайкальський, 15 загальною площею 0,1151 га. Земельна ділянка надається в оренду строком до 01.06.2026 року для експлуатації та обслуговування дитячого спортивного майданчика для дітей робітників ЗАТ «Техноком».
Пунктом 2.1 договору передбачено, що плата за землю вноситься орендарем у вигляді орендної плати у грошовій формі у розмірі 144,83 грн. на рахунок відділу Державного казначейства у м. Харкові.
У п. 2.2 договору зазначено, що орендна плата збільшується при зміні розміру земельного податку відповідно до Закону України, при цьому сторони укладають додаткову угоду, яка є невід`ємною частиною цього договору оренди.
Пунктом 4.1 договору передбачено, що зміна умов договору землі можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
03.07.2013 року №1209/13 рішенням Харківської міської ради "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України. Встановлено, що нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року застосовується з 01 січня 2014 року.
25.09.2013 року №1269/13 рішенням Харківської міської ради "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі даних «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року» вводиться в дію з 01.01.2014 року, а зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 16.4 Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові передбачено, що зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.
Відповідно до ч.1 ст.30 Закону України «Про оренду землі», зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
Суд першої інстанції обґрунтовано встановив, що 27.01.2014 р. за №854/0/225-14 та від 27.01.2014 року №936/0/225-14 департамент земельних відносин Харківської міської ради листом-пропозицією направляв відповідачу три примірника додаткової угоди до договору оренди землі та три примірника розрахунку орендної плати в зв'язку із зміною розміру орендної плати, які просив підписати, скріпити печаткою та повернути у двадцятиденний строк після одержання листа-пропозиції (а.с.31-33), але відповідач отримавши вказані листи відповіді не надав.
Згідно із ч.2 ст.30 Закону України «Про оренду землі», у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, в зв'язку з відсутністю згоди щодо зміни умов договору позивач мав право звернутися для вирішення спору в судовому порядку.
Відповідно до ч.2 ст.20 Закону України «Про оцінку земель», дані пронормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
У п.4 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України та Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року N18/15/21/11 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 року за N388/12262)зазначено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з додатком 2 до вказаного порядку.
Частиною 3 статті 23 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до пункту 2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. №213, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держземагентства за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує семи робочих днів з дати надходження відповідної заяви
Згідно з п.2.2. Порядку Управління Держземагентства у м.Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Відповідно до пункту 4.1 Порядку, платники земельного податку (крім фізичних осіб) в місячний термін з дня набрання чинності зазначеним рішенням (Рішення сесії ХМР від 25.09.2013р. №1269/13) повинні звернутися до управління Держземагентства у м.Харкові Харківської області для отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та у строки, встановлені Податковим кодексом України, подати податкову декларацію на поточний рік до відповідного органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки разом з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Судом першої інстанції обґрунтовано встановлено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі №71 від 14.11.2013 року є офіційним документом, виданим державним органом - Управлінням Держземагентства у м.Харкові Харківської області, на підставі якого позивач по справі визначив розмір нової орендної плати. Витяг містить в собі характеристики земельної ділянки. У разі наявності заперечень щодо змісту витягу та інформації, яка міститься в ньому заінтересована особа має право звернутися до органу, що його видав для врегулювання спірних питань. Орган за результатами розгляду такого звернення може видати новий витяг, а усі спірні питання щодо змісту витягу вирішуються в судовому порядку.
Посилання відповідача в апеляційній скарзі щодо передчасності та безпідставності висновків суду першої інстанції щодо інформації про функціональне використання земельної ділянки без перевірки витягу з технічної документації необґрунтовані, оскільки витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку землі від 17.10.2013р. №517 є офіційним документом, а матеріали справи не містять та відповідачем не надано належних та допустимих доказів щодо скасування чи визнання недійсним витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки чи доказів на спростування коефіцієнтів відображених у витягу.
Відповідно до ст.13 Закону України «Про оренду землі», договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Статтею 21 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.
Відповідно до п.289.1. ст.289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Згідно із ч.1 ст.13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Стаття 1 Закону України «Про оцінку земель» визначає нормативну грошову оцінку земельних ділянок як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
У відповідності до ст.18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Судом першої інстанції встановлено, що враховуючи норми статті 18 Закону України «Про оцінку земель», позивач рішенням від 03.07.2013 р. №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Харкова станом на 01.01.2013 року" затвердив нову базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова та ввів в дію з 01 січня 2014 року нову плату за землю.
У відповідності до положень ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Статтею 73 Закону України «Про місцеве самоврядування» визначено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Згідно із п.п. 34,35 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування», до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
Відповідно до ч.1 ст.632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Пунктом 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 17.05.2011р. №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 р. №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Харкова станом на 01.01.2013 року" та від 25.09.2013р. №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 є чинними на момент розгляду справи.
Судом першої інстанції правомірно встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею. Нормативна грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
При цьому, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого господарського суду України від 03.07.2014 року у справі №922/533/14 та постановах Верховного суду України від 20.08.2013 року у справі №5017/781/2012 та від 03.12.2013 року у справі №5009/3430/12.
Суд першої інстанції зробив обгрунтований висновок, що позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 24 грудня 2002 року підлягають частковому задоволенню та задовольнив позов в частині зміни умов договору, які в тексті проекту додаткової угоди стосуються розміру орендної плати, а саме: пункти 1.3, 1.4, 2.1.
Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень, що відповідачем не виконано.
Таким чином, висновки викладені в рішенні господарського суду, відповідають нормам матеріального та процесуального права та фактичним обставинам справи, а мотиви відповідача не можуть бути підставою для його скасування, керуючись ст.ст.129,144 Конституції України, ст.ст. 59, 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 1,13,18,23 Закону України "Про оцінку земель", ст.ст. 13, 21, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 632 Цивільного кодексу України, ст.ст. 101-105 ГПК України колегія суддів
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу залишити без задоволення
Рішення господарського суду Харківської області від 06.07.2015р. по справі №922/3721/14 залишити без змін.
Дана постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена протягом двадцяти днів до касаційної інстанції: Вищого господарського суду України.
Повний текст постанови складено 05.08.15
Головуючий суддя Могилєвкін Ю.О.
Суддя Барбашова С.В.
Суддя Істоміна О.А.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 03.08.2015 |
Оприлюднено | 12.08.2015 |
Номер документу | 48072402 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Могилєвкін Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні