Рішення
від 06.08.2015 по справі 912/1421/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 серпня 2015 рокуСправа № 912/1421/15 Господарський суд Кіровоградської області в складі судді Т. В. Макаренко розглянув у судовому засіданні матеріали справи № 912/1421/15

за позовом: Фермерського господарства "Норд"

до відповідача 1: Головного управління Державного агентства земельних ресурсів України у Кіровоградській області

до відповідача 2: Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача:

Олександрійської районної державної адміністрації

Новопразької селещної ради

про визнання договору поновленим, зобов'язання укласти додаткову угоду,

за участю представників учасників судового процесу:

від позивача - Олійник В.В., довіреність № 2 від 02.04.2015р.

від відповідача-1 - участі не брали

від відповідача-2 - участі не брали

від 3-ї особи (Олександрійської районної державної адміністрації) - участі не брали,

від 3-ї особи (Новопразької селещної ради) - участі не брали.

Фермерське господарство "Норд" звернулося до господарського суду Кіровоградської області з позовною заявою від 20.04.2015 року , у якій просить господарський суд:

- визнати, укладений між Фермерським господарством «Норд» і Олександрійською районною державною адміністрацією Кіровоградської області, договір оренди земельної ділянки загальною площею 27,00 га (кадастровий номер 3520355400:02:000:9095) від 20.03.2009 року, зареєстрований 09.09.2009 року за № 040938000559 у Олександрійському районному відділі КРФ ДП «Центр державного земельного кадастру» поновленим на той самий строк (на п'ять років) і на тих самих умовах, які передбачені цим договором;

- спонукати Головне управління Державного агентства земельних ресурсів України у Кіровоградській області укласти з Фермерським господарством «Норд» (вул. 70 років Жовтня, 28, сел. Нова Прага, Олександрійський район, Кіровоградська обл., 28042, код за ЄДРПОУ 13770455) додаткову угоду про поновлення укладеного між Фермерським господарством «Норд» і Олександрійською районною державною адміністрацією Кіровоградської області договору оренди земельної ділянки загальною площею 27,00 га (кадастровий номер 3520355400:02:000:9095) від 20.03.2009 року, зареєстрованого 09.09.2009 року за № 040938000559 в Олександрійському районному відділі КРФ ДП «Центр державного земельного кадастру» на той самий строк (на п'ять років) і на тих самих умовах, які передбачені цим договором відповідно до проекту додаткової угоди;

- судові витрати покласти на відповідача.

В обґрунтування підстав позову позивач послався, зокрема, на приписи ст. 33 Закону України "Про оренду землі", та вказав, що є орендарем земельної ділянки згідно спірного договору оренди, належним чином виконує обов'язки орендаря та продовжує користуватися відповідною земельною ділянкою.

Також зазначає, що він (позивач) звертався через центр адміністративних послуг Олександрійської райдержадміністрації про поновлення дії Договору оренди зареєстрованого 09.09.2009р. за № 040938000559. Листом-запереченням від 19.03.2015р. № 19-11-0.2-5328/2-15 відповідач відмовив у поновленні договору оренди землі з посиланням на порушенням з боку позивача вимог ч. 33 Закону України "Про оренду землі" в частині повідомлення орендодавця про намір скористатися переважним правом на поновлення договору оренди не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. Вказану відмові відповідача позивач вважає безпідставною.

Позивач подав до суду заяву від 14.05.2015 про "уточнення позовних вимог" в якій п. 3 прохальної частини викладено у наступній редакції: "стягнути з Головного управління Державного агентства земельних ресурсів України у Кіровоградській області на користь Фермерським господарством "Норд" 2436,00 грн судових витрат на сплату судового збору".

28.05.15 позивач подав до суду ще одну заяву з уточненням позовних вимог, в якій виклав їх в наступній редакції:

"визнати поновленим, укладений між Фермерським господарством "Норд" і Олександрійською районною державною адміністрацією Кіровоградської області, договір оренди земельної ділянки загальною площею 27,00 га (кадастровий номер 3520355400:02:000:9095) від 20.03.2009 року, зареєстрований 09.09.2009 року за № 040938000559 у Олександрійському районному відділі КРФ ДП "Центр державного земельного кадастру" поновленим на той самий строк (на п'ять років) і на тих самих умовах, які передбачені цим договором;

- визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки загальною площею 27,00 га (кадастровий номер 3520355400:02:000:9095) від 20.03.2009 року, зареєстрованого 09.09.2009 року за № 040938000559 в Олександрійському районному відділі КРФ ДП "Центр державного земельного кадастру", на умовах проекту додаткової угоди, що додається;

- стягнути з Головного управління Державного агентства земельних ресурсів України у Кіровоградській області на користь Фермерським господарством "Норд" 2436 грн судових витрат на сплату судового збору".

Відповідач-1 у відзиві на позов позовні вимоги заперечив, зазначивши про прийняте 19.03.2015р. рішення за № 19-11-0.2-5328/2-15 про заперечення у продовженні терміну дії договору оренди земельної ділянки у зв'язку із закінченням строку на який його було укладено. Також відповідач у вказаному відзиві просив розглянути справу без участі його представника.

3-я особа (Олександрійська районна державна адміністрація) письмових пояснень на позовну заяву не подала.

3-я особи (Новопразька селещна рада) у своєму письмовому поясненні № 186 від 06.05.2015р. зазначила, що за період використання даної земельної ділянки позивачем заборгованості по сплаті орендної плати не виникало. На даний час земельна ділянка відведена під чорний пар, оброблена. Незважаючи на закінчення терміну дії договору оренди ФГ "Норд" продовжує сплаувати орендну плату за користування даною земельною ділянкою. Претензій до позивача щодо господарювання та сплати коштів за використання земельної ділянки площею 27,00 га у Новопразької селищної ради не має, а тому не заперечує проти продовження договору оренди з ФГ "Норд".

У судовому засіданні представником позивача позовні вимоги про визнання договору поновленим на підставах, наведених у позовній заяві, підтримано повністю; представники відповідачів та 3-х осіб у судове засідання не з'явилися, проте у справі наявні докази належного повідомлення усіх учасників судового процесу, про що свідчать Рекормендовані повідомлення про вручення поштових відправлень.

Розглянувши наявні матеріали справи та оцінивши подані сторонами докази і доводи, наведені в обґрунтування підстав позову і заперечень проти позовних вимог, заслухавши пояснення представника позивача, господарський суд,-

ВСТАНОВИВ:

20 березня 2009 року між Олександрійською районною державною адміністрацією (Орендодавець) та фермерським господарством "Норд" (Орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки площею 27,00 га, кадастровий номер 3520355400:02:000:9095 (а.с. 30-32).

Відповідно до вказаного договору позивачу надано в оренду земельну ділянку на підставі розпорядження голови Олександрійської районної державної адміністрації Кіровоградської області №737-р від 12.08.08 про передачу земельної ділянки в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель резервного фонду Новопразької селищної ради та розпорядження № 177-р від 10.03.09 про поновлення дії розпорядження голови районної державної адміністрації від 12.08.08 №737-р.

Договір оренди підписано сторонами Орендодавця і Орендаря та зареєстровано в Олександрійському районному відділі Кіровоградської регіональної філії ДП "Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 09.09.2009р. за № 040938000559.

Отже, з 09.09.2009 року, в силу норм ст. 18 Закону України "Про оренду землі" (чинна на момент укладення та реєстрації договору), - договір оренди землі набрав чинності.

Згідно акта приймання-передачі від 09.09.2009 року, земельна ділянка загальною площею 27,00 га була передана ФГ "Норд".

Згідно з пунктом 7 договору оренди від 20.09.2009 року, сторони узгодили, що договір укладено строком на 5 (п'ять) років та передбачено, що після закінчення строку договору оренди Орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Згідно з інформаційною карткою адміністративної послуги для проведення реєстрації документів дозвільного характеру з метою поновлення договору оренди земельної ділянки, орендар має надати необхідний перелік документів, в т.ч. нормативну грошову оцінку земельної ділянки, затверджену в установленому законодавством порядку. Згідно ст. 23 України «Про оцінку землі», оформлення результатів грошової оцінки землі здійснюється шляхом затвердження технічної документації такої оцінки відповідною районною радою.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 27,00 га для ФГ «Норд» було затверджено рішенням Олександрійської районної ради № 401 від 20.08.2014 року.

Матеріалами справи підтверджуються доводи позивача, що 29.08.2014 р. ФГ «Норд» зверталось через центр адміністративних послуг Олександрійської райдержадміністрації із заявою про поновлення дії Договору Оренди зареєстрованого 09.09.2009 року за № 040938000559. До заяви було додано в т.ч. проект додаткової угоди, а також згоду на поновлення дії Договору Оренди від Новопразької селищної ради (лист № 330 від 26.08.2014 року) та від Олександрійської районної державної адміністрації (лист № 01-26/760/3 від 03.09.2015 року).

Між тим, як вбачається з матеріалів справи, листом-запереченням від 19.03.2015 року № 19-11-0.2-5328/2-15, Головне управління Держземагенства у Кіровоградській області відмовило у поновленні Договору Оренди землі, зареєстрованого 09.09.2009 року за № 040938000559 мотивуючи свою відмову порушенням ФГ "Норд" вимог ст. 33 Закону України «Про оренду землі» в частині повідомлення орендодавця про намір скористатися переважним правом на поновлення договору оренди пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі, чим, на думку позивача, порушено вимоги ст. 33 Закону України "Про оренду землі". При цьому, позивач вказав, що після закінчення строку дії договорів оренди продовжує користуватися земельною ділянкою площею 27,00 га, кадастровий номер 3520355400:02:000:9095.

Посилаючись на норми ст. 33 Закону України "Про оренду землі", позивач згідно поданого позову (з врахуванням заяви позивача від 28.05.15р.) просить визнати поновленим, укладений між фермерським господарством "Норд" і Олександрійською районною державною адміністрацією Кіровоградської області, договір оренди земельної ділянки площею 27,00 га, кадастровий номер 3520355400:02:000:9095, та визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки загальною площею 27,00 га (кадастровий номер 3520355400:02:000:9095) від 20.03.2009 року, зареєстрованого 09.09.2009 року за № 040938000559 в Олександрійському районному відділі КРФ ДП "Центр державного земельного кадастру", на умовах проекту додаткової угоди, що додається.

Згідно ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Законом України "Про оренду землі" передбачено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст. 1 Закону). Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону).

В силу положень частини четвертої ст. 4 Закону України "Про оренду землі" орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 р. N 5245-VI внесено зміни до ст. 122 Земельного кодексу України та встановлено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. Вказані зміни набрали чинності з 01.01.2013.

Господарський суд враховує, що Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 р. № 5245-VI внесено зміни до ст. 122 Земельного кодексу України та встановлено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. Вказані зміни набрали чинності з 01.01.2013.

Відповідно до положень пункту 9-1 статті 116 Конституції України Кабінет Міністрів України утворює, реорганізовує та ліквідовує відповідно до закону міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, діючи в межах коштів, передбачених на утримання органів виконавчої влади.

Організацію, повноваження та порядок діяльності центральних органів виконавчої влади України визначено Законом України "Про центральні органи виконавчої влади". Частиною 7 статті 5 цього Закону встановлено, що міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, щодо яких набрав чинності акт Кабінету Міністрів України про їх припинення, продовжують здійснювати повноваження та функції у визначених сферах компетенції до завершення здійснення заходів з утворення міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, до якого переходять повноваження та функції міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, що припиняється, та можливості забезпечення здійснення ним цих функцій і повноважень, про що видається відповідний акт Кабінету Міністрів України.

Порядок здійснення заходів, пов'язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2011 року № 1074 (надалі - Порядок).

Відповідно до пункту 4 цього Порядку орган виконавчої влади утворюється шляхом утворення нового органу виконавчої влади або в результаті реорганізації (злиття, поділу, перетворення) одного чи кількох органів виконавчої влади.

Пунктом 6 Порядку визначено, що права та обов'язки органів виконавчої влади переходять до утвореного органу виконавчої влади у разі перетворення органу виконавчої влади.

При цьому, згідно пункту 7 Порядку майнові права та обов'язки органів виконавчої влади у разі їх злиття, приєднання або перетворення переходять правонаступникові на підставі передавального акта, а у разі їх поділу - згідно з розподільчим балансом.

Згідно з пунктом 12 Порядку орган виконавчої влади, утворений в результаті реорганізації, здійснює повноваження та виконує функції у визначених Кабінетом Міністрів України сферах компетенції з дня набрання чинності актом Кабінету Міністрів України щодо можливості забезпечення здійснення таким органом повноважень та виконання функцій органу виконавчої влади, що припиняється.

Так, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 442 від 10.09.2014 року "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" здійснено реорганізацію Державного агентства земельних ресурсів України шляхом перетворення його в Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.

В пунктах 5, 6 цієї постанови зазначено: "Установити, що центральні органи виконавчої влади, що утворюються шляхом реорганізації інших центральних органів виконавчої влади, є правонаступниками органів, які реорганізуються.

Права та обов'язки центральних органів виконавчої влади, що ліквідуються, передаються відповідним центральним органам виконавчої влади, на які цією постановою покладено функції з реалізації державної політики у відповідній сфері.

Центральні органи виконавчої влади, що припиняються згідно з цією постановою, продовжують здійснювати повноваження та функції у визначених сферах до завершення здійснення заходів з утворення центральних органів виконавчої влади, яким передаються повноваження та функції центральних органів виконавчої влади, що припиняються."

25.09.2014 року проведено державну реєстрацію юридичної особи - Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру.

Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі - Держгеокадастр) затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року, серед основних завдань якого зазначено, зокрема, реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.

Згідно підпункту 31 пункту 4 цього Положення Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи.

Можливість забезпечення здійснення покладених на Держгеокадастр постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 15 "Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру" функцій і повноважень Державного агентства земельних ресурсів, що припиняється, визначена розпорядженням Кабінету Міністрів України "Питання Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" від 31.03.2015 № 294-р.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 14 від 03.02.2015 року, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18.02.2015 року за № 177/26622, затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру в області.

Наказом голови Держгеокадастру № 20 від 03.03.2015 року, виданим на підставі підпункту 20 пункту 11 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру затверджене Положення про Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (надалі - Положення).

27.04.2015 року проведено державну реєстрацію юридичної особи - Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області (код за ЄДРПОУ 39767636), про що свідчить Спеціальний витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, отриманий господарським судом за електронним запитом від 05.08.2015 року за № 20981115.

Наказом комісії з реорганізації Державного агентства земельних ресурсів України від 29.04.2015 року № 15 реорганізовано Головне управління Держземагентства у Кіровоградській області шляхом приєднання до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області.

Проте, як вбачається із Спеціального витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців станом на 05.08.2015р., який отримано господарським судом за електронним запитом від 05.08.2015 року за № 20981045, Головне управління Держземагенства у Кіровоградській області перебуває в стані припинення, за рішенням засновника.

При цьому, слід зазначити, що Положення про Головне управління Держземагентства в області, яке затверджено наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 258 від 16.02.2015 року та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30.05.2015 року за № 77/26622, втратило чинність на підставі наказу Міністерства аграрної політики та продовольства № 49 від 16.02.2015 року.

Вказане свідчить, що у відповідача-1 на день розгляду справи по суті відсутня можливість виконання завдань щодо розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, на території Кіровоградської області.

Разом з тим, можливість забезпечення здійснення покладених на Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.03.2015 року № 20 "Про затвердження положень про територіальні органи Держгеокадастру у Кіровоградській області" функцій і повноважень Головного управління Держземагентства у Кіровоградській області, що припиняється, визначена наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру "Про питання діяльності Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області" від 19.05.2015 року № 77.

Відповідно до підпункту 13 пункту 4 Положення, вказане управління відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, на території Кіровоградської області.

Таким чином, Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області є правонаступником Головного управління Держземагентства у Кіровоградській області та уповноваженим державою органом, що виконує функції з розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення на території Кіровоградської області.

На підставі викладеного, суд вважає за необхідне задовольнити клопотання Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та замінити Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області як правонаступника Головного управління Держземагентства у Кіровоградській області відповідно до норм ст. 25 ГПК України.

Відповідно до норм ч.2 ст. 25 ГПК України, усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов'язкові для нього так само, як вони були обов'язкові для особи, яку правонаступник замінив.

Згідно договору оренди від 20.03.2009 р. та наявної у справі документації, земельні ділянки, які є предметом договорів, належать до категорії земель сільськогосподарського призначення державної форми власності, повноваження по розпорядженню якими відноситься до компетенції центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів, до яких відноситься відповідач. Отже, Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області є належним відповідачем у даній справі.

Цивільний кодекс України визначає, що строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов'язки відповідно до договору (ст. 631).

За правилами ст. 19 Закону України "Про оренду землі" строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років. Наслідками закінчення строку договору оренди землі, згідно ст. 31 Закону України "Про оренду землі", є припинення договору оренди землі.

Пунктом 7 договору оренди земельної ділянки від 20.03.2009 встановлено строк дії договорів п'ять років, зареєстровано вказаний договір 09.09.2009, а отже з урахуванням положень Закону України "Про оренду землі" щодо набрання чинності договорами оренди землі в редакції Закону, яка діяла на момент укладення позивачем договору, строк дії договору закінчився 09.09.2014.

Положеннями ст. 33 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі) (частина перша).

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі (частина друга).

До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди (частина третя).

При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється (частина четверта).

Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення (частина п'ята).

У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із:

власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності);

уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності) (частина шоста).

Керівник органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який уповноважений підписувати додаткову угоду до договору оренди землі щодо земельної ділянки державної або комунальної власності, визначається рішенням цього органу (частина сьома).

Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку (частина восьма).

Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді (частина дев'ята).

У разі зміни межі або цільового призначення земельної ділянки поновлення договору оренди землі здійснюється у порядку одержання земельної ділянки на праві оренди (частина десята).

Таким чином ст. 33 Закону України "Про оренду землі" фактично об'єднує два випадки пролонгації договору оренди. Так, у частинах першій - п'ятій ст. 33 цього Закону передбачено переважне право орендаря на укладення договору оренди на новий строк, реалізація якого можлива лише за умови дотримання встановлених цією нормою певної процедури і строків

Частиною шостою ст. 33 Закону України "Про оренду землі" передбачена інша підстава поновлення договору оренди, а саме у тому разі, якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

Відповідної правової позиції дотримується Верховний Суд України у своїх постановах від 25.02.2015 у справах № 6-10цс15, № 6-219цс.

При цьому, відповідно до частини шостої ст. 33 Закону України "Про оренду землі" прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності) не вимагається, що є новелою порівняно з редакцією норми до 12.03.2011.

В ході розгляду справи судом встановлено, що фермерське господарство "Норд" продовжило користуватися земельними ділянками по закінченню строку договорів оренди та не має заборгованості зі сплати орендної плати за землю, що підтверджується довідкою Новопразької селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області № 1494 від 06.05.2015р., копіями платіжних доручень про сплату орендної плати.

29.08.2014 р. ФГ «Норд» зверталось через центр адміністративних послуг Олександрійської райдержадміністрації із заявою про поновлення дії Договору Оренди зареєстрованого 09.09.2009 року за № 040938000559. До заяви було додано в т.ч. проект додаткової угоди, а також згоду на поновлення дії Договору Оренди від Новопразької селищної ради (лист № 330 від 26.08.2014 року) та від Олександрійської районної державної адміністрації (лист № 01-26/760/3 від 03.09.20154 року).

Відповідач у встановлений частиною шостою ст. 33 Закону України "Про оренду землі" строк, а саме протягом 1 місяця після закінчення дії договору оренди землі, не повідомив позивача про заперечення у поновленні договору. Лист Головного управління Держземагентства у Кіровоградській області від 19.03.2015 № 19-11-0.2-5328/2-15 про заперечення у поновленні договору оренди датований поза межами місячного строку.

За таких обставин, в силу положень частини шостої ст. 33 Закону України "Про оренду землі" договір оренди земельної ділянки від 20.03.2009 вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

Стаття 15 Цивільного кодексу України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Захист цивільних прав - це передбачені законом способи охорони цивільних прав у разі їх порушення чи реальної небезпеки такого порушення. Загальний перелік таких способів захисту цивільних прав та інтересів визначений у ст. 16 Цивільного кодексу України.

Між тим, законодавчі обмеження матеріально-правових способів захисту цивільного права чи інтересу підлягають застосуванню з дотриманням положень ст. ст. 55, 124 Конституції України та ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, відповідно до яких кожна особа має право на ефективний засіб правового захисту, не заборонений законом.

За положеннями частини шостої ст. 33 Закону України "Про оренду землі" поновлення договору оренди землі за наведених в даній нормі умов презюмується.

Таким чином, звернення особи до суду з позовом про визнання договору оренди землі поновленим на підставі частини шостої ст. 33 Закону України "Про оренду землі" не є необхідним, проте такі вимоги можуть розглядатися судом у разі наявності відповідного спору.

На підставі викладеного, враховуючи, що між сторонами існує спір щодо поновлення договору оренди землі від 20.03.2009, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для задоволення позову про визнання договору оренди землі від 20.03.2009 поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором оренди землі, зареєстрованим 09.09.2009 року за № 040938000559 в Центрі державного земельного кадастру та про зобов'язання відповідача укласти відповідну додаткову угоду.

Розом з тим, позивач також просить суд визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки загальною площею 27,00 га (кадастровий номер 3520355400:02:000:9095) від 20.03.2009 року, зареєстрованого 09.09.2009 року за № 040938000559 в Олександрійському районному відділі КРФ ДП "Центр державного земельного кадастру", на умовах проекту додаткової угоди, що додається. Розглядаючи вказану частину вимог позивача, господарський суд дійшов наступних висновків.

Частина 8 статті 33 Закону України "Про оренду землі" встановлює обов'язковість укладення сторонами додаткової угоди до договору оренди землі про його поновлення у місячний строк.

Відповідно до частини 3 статті 179 та частин 1-3 статті 181 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування; господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів; проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках; сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору.

З огляду на вимоги чинного законодавства позивачем 29.08.2014 року позивачем разом із заявою про поновлення дії Договору оренди було надіслало відповідачу проект додаткової угоди про поновлення договору оренди землі зареєстрованого 09.09.2009 року за № 040938000559.

Докази укладення додаткової угоди, підписання її у визначеному чинним законодавством порядку, або викладення та надіслання позивачеві заперечень щодо поновлення договору оренди на тих самих умовах відповідач не надав.

Поряд з цим, враховується те, що додаткова угода укладається в судовому порядку, а тому господарський суд не може її погодити в тій редакції, яка надсилалась позивачем відповідачу, зокрема, в частині, що стосується осіб, які її укладають, місця укладення та примірників додаткової угоди і реєстрації її державним реєстратором Управління Держземагенства в Олександрійському районі Кіровоградської області . До того ж, господарський суд вважає безпідставним зазначення в спірній додатковій угоді дати її укладення "10.09.2014р." та включення пункту 2, яким вносять зміни до Додатку № 2 до договору, та пропонується викласти його в новій редакції.

Так, відповідно до положень частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України сторони можуть встановити, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення.

Поряд з цим, в силу вимог частини 3 статті 653 Цивільного кодексу України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Аналогічні положення містяться в частині 5 статті 188 Господарського кодексу України.

З огляду на вищевикладене, вимоги позивача в частині зазначення: дати укладення: "10.09.2014р.", осіб, що її укладають, абзацу 2 п.4 :"Додаткова угода укладена у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, перший з яких знаходиться у "Орендодавця", другий - 2 "Орендаря", третій - у Державного реєстратора Управління Держземагенства і Олександрійському районі Кіровоградської області", прізвищ особи, що повинна була її підписати з боку Держземагенства України в Кіровоградській області та щодо включення пункту 2, яким вносять зміни до Додатку № 2 до договору, та пропонується викласти його в новій редакції , не підлягають задоволенню.

В іншій частині позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню господарським судом відносно Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області.

Відповідно до частини 2 статті 49 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Ев підставі вищевикладеного, керуючись ст.25, 33, 34, 44, 49, 85-85, 116, 117 ГПК України, Законом України "Про судовий збір", господарський суд, -

В И Р І Ш И В :

Замінити Головне управління Держземагентства у Кіровоградській області (вул. Тимірязєва, 84, м. Кіровоград, 25006, код ЄДРПОУ 38802868), на його правонаступника - Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (вул. Тимірязєва, 84, м. Кіровоград, 25006, код ЄДРПОУ 39767636).

Позовні вимоги задовольнити частково .

Визнати поновленим договір оренди землі, укладений між Фермерським господарством «Норд» і Олександрійською районною державною адміністрацією Кіровоградської області, на земельну ділянки загальною площею 27,00 га (кадастровий номер 3520355400:02:000:9095), що розташована та території Новопразької селищної ради, від 20.03.2009 року, зареєстрований 09.09.2009 року за № 040938000559 у Олександрійському районному відділі КРФ ДП «Центр державного земельного кадастру» на той самий строк (на п'ять років) і на тих самих умовах, які передбачені цим договором ;

Визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки загальною площею 27,00 га (кадастровий номер 3520355400:02:000:9095) від 20.03.2009 року, зареєстрованого 09.09.2009 року за № 040938000559 в Олександрійському районному відділі КРФ ДП «Центр державного земельного кадастру» між фермерським господарством "Норд" та Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області у наступній редакції:

Додаткова угода

про поновлення терміну дії договору оренди земельної ділянки

(державна реєстрація від 09.09.2009 року за № 040938000559)

Головне управління Державного агентства земельних ресурсів України у Кіровоградській області в особі


(прізвище, ім 'я по батькові керівника юридичної особи)

який/яка діє на підставі


,

(довіреності, наказу, Положення)

іменоване в подальшому «Орендодавець», з однієї сторони,

та

Фермерське господарство «Норд», в особі голови господарства Градовського Сергія Григоровича, який діє відповідно до Статуту господарства, з другого боку, згідно з ч. 6 ст. 33 Закону України «Про оренду землі» та за домовленістю сторін уклали цю додаткову угоду про таке:

1. Поновити термін дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 09.09.2009 року за № 040938000559) на той самий строк - 5 (п'ять) років і на тих самих умовах.

2. Копія цієї додаткової угоди у 5-денний термін від дня державної реєстрації надається «Орендарем» до відповідної державної податкової інспекції.

3. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 09.09.2009 року за № 040938000559)

Невід'ємними частинами додаткової угоди є:

- план (схема) земельної ділянки із зазначенням її кадастрового номеру, з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів;

- акт по визначенню фактичних меж земельної ділянки в натурі;

- витяг із технічної документації - розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки;

- план розташування земельної ділянки.

Реквізити сторін:

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Головне управління Держгеокадастру Фермерське господарство «Норд»

у Кіровоградській області вул. 70 років Жовтня, 28, сел. Нова

код ЄДРПОУ 39767636 Прага, Олександрійський район,

юридична адреса:вул. Тімірязєва, 84, Кіровоградська обл., 28042, ЄДРПОУ

м. Кіровоград, 25006, 13770455, р/р 26006052913146

в Кіровоградському РУ «Приватбанк»

м. Кіровоград, МФО 323583

Підписи сторін

Орендодавець Орендар

Начальник


/
/ Голова
С.Г. Градовський

м.п. м.п.

М.П.



(підпис) (ініціали та прізвище посадової особи, яка провела державну реєстрацію)

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області ( м. Кіровоград, вул. Тимірязєва, 84, ідентифікаційний код 39767636) на користь фермерського господарства "Норд" (Кіровоградська область, Олександрійський район, Кіровоградська область, 28042, ЄДРПОУ 13770455 судовий збір в сумі 2 436,00 грн .

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи Дніпропетровським апеляційним господарським судом.

Апеляційна скарга на рішення подається через місцевий господарський суд, який розглянув справу, протягом десяти днів з дня підписання рішення, оформленого відповідно до ст. 84 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено 10.08.2015р.

Суддя Т. В. Макаренко

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення06.08.2015
Оприлюднено13.08.2015
Номер документу48159649
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —912/1421/15

Ухвала від 28.09.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 25.08.2015

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Макаренко Т.В.

Рішення від 06.08.2015

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Макаренко Т.В.

Ухвала від 06.07.2015

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Макаренко Т.В.

Ухвала від 28.05.2015

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Макаренко Т.В.

Ухвала від 14.05.2015

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Макаренко Т.В.

Ухвала від 24.04.2015

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Макаренко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні