Рішення
від 10.08.2015 по справі 904/5165/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

10.08.15р. Справа № 904/5165/15

За позовом Прокурора Апостолівського району Дніпропетровської області, м. Апостолове, Дніпроетровська область в інтересах держави в особі Апостолівської міської ради Апостолівського району Дніпропетровської області, м. Апостолове, Дніпропетровська область

до Товариства з обмеженою відповідальністю "СОЛІДУС", м. Дніпропетровськ

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

Суддя Назаренко Н.Г.

Секретар судового засідання Булана Ю.М.

Представники:

Прокурор Масенко А.О., прокурор відділу прокуратура Дніпропетровської області; посв. № 024234 від 24.01.14р.

Від позивача: Диченко І.О., дов. б/н від 05.01.15р.

Від відповідача: Коломієць Д.О. представник - дов. № 08 від 02.07.2015р.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Апостолівського району Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Апостолівської міської ради Апостолівського району Дніпропетровської області звернувся до господарського суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "СОЛІДУС" та просить:

- доповнити Договір оренди земельної ділянки від 29.06.2011р., зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень 30.08.2013р. за реєстраційним номером 61062012203, укладений між Апостолівською міською радою (код ЄДР 04052583) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Солідус» (код ЄДР 36962267), пунктом 6.1 в такій редакції:

« 6.1. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 0,2487 га (кадастровий номер 1220310100:03:088:0017) станом на 15.04.2015р. становить 458 723,99 грн.»;

- внести зміни до Договору оренди земельної ділянки від 29.06.2011р., зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень 30.08.2013р. за реєстраційним номером 61062012203, укладеного між Апостолівською міською радою (код ЄДР 04052583) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Солідус» (код ЄДР 36962267), виклавши пункт 8 договору у новій редакції:

«п.8: Річна орендна плата встановлюється у грошовій формі (у гривнях) за земельну ділянку площею 0,2487га у розмірі 47 791,40 грн., у тому числі за земельну ділянку площею 0,18314 га у розмірі 40 535,93 грн. (12% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки) та за земельну ділянку площею 0,06556га у розмірі 7 255,48 грн. (6% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки) з урахуванням її індексації. Річна орендна плата за земельну ділянку, не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом.»

14.07.2015р. від Прокурора Апостолівського району Дніпропетровської області в особі Апостолівської міської ради Апостолівського району Дніпропетровської області надійшла позовна заява про уточнення позовних вимог, в якій він просить:

- доповнити Договір оренди земельної ділянки від 29.06.2011р., зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень 30.08.2013р. за реєстраційним номером 61062012203, укладений між Апостолівською міською радою (код ЄДР 04052583) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Солідус» (код ЄДР 36962267), пунктом 6.1 в такій редакції:

« 6.1. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 0,2487 га (кадастровий номер 1220310100:03:088:0017) станом на 15.04.2015р. становить 458 723,99 грн.»;

- внести зміни до Договору оренди земельної ділянки від 29.06.2011р., зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень 30.08.2013р. за реєстраційним номером 61062012203, укладеного між Апостолівською міською радою (код ЄДР 04052583) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Солідус» (код ЄДР 36962267), виклавши пункт 8 договору у новій редакції:

«п.8: Річна орендна плата встановлюється у грошовій формі (у гривнях) за земельну ділянку площею 0,2487га у розмірі 37 993,85 грн., у тому числі за земельну ділянку площею 0,09461 га у розмірі 20 940,83 грн. (12% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки) та за земельну ділянку площею 0,15409 га у розмірі 17 053,02 грн. (6% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки) з урахуванням її індексації. Річна орендна плата за земельну ділянку, не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом.»

Як зазначає в своїй заяві прокурор, відповідно до технічної документації в ході судового розгляду справи та відповідно до технічної документації на будівлі встановлено, що будівлі та споруди, які належать ТОВ «СОЛІДУС» по вул. Леніна, 49, м. Апостолове Дніпропетровської області, займають площу 946,1 кв.м та знаходяться на земельній ділянці загальною площею 2487кв.м.

Приймаючи до уваги, що прокурором дотримано порядок подання заяви уточнення позовних вимог відповідно до норм чинного законодавства, господарський суд приймає заяву прокурора про уточнення позовних вимог до розгляду.

Представник позивача підтримав уточнені позовні вимоги прокурора.

Представник відповідача проти позову заперечив, у відзиві на позов зазначив, що договір оренди № 04/11 було підписано після набрання чинності Податковим кодексом України та розмір орендної плати встановлено відповідно до вимог п. 288,5 ст. 288 ПК України -7% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки що в свою чергу не менше 3% нормативно-грошової оцінки та не перевищує 12% нормативно-грошової оцінки земельної ділянки. Крім того, у рішеннях Апостолівської міської ради № 418 від 22.11.2011р. «Про за діяння процедури розробки регуляторного акта з питання затвердження розмірів орендної плати за землю по Апостолівській міській раді на 2012рік» та № 510 від 26.01.2012р. «Про затвердження регуляторного акта з питання затвердження розмірів орендної плати за землю по Апостолівській міській раді на 2012рік». немає жодної згадки про те, що укладені, що укладені до набрання чинності цих рішень, договори оренди потрібно привести у відповідність до загальних рішень, або що рішення розповсюджуються на орендні відносини, що виникли до моменту прийняття вказаних рішень Апостолівської міської ради. Також відповідач зазначив, що відомості відображені у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі від 15.04.2015р. № 34-28-0.3-2266/2-15 не відповідають дійсності, зокрема площа земельної ділянки під забудовою зазначена - 2487 кв.м, хоча насправді це загальна площа земельної ділянки, яка передана в оренду. Відповідно до технічного паспорту площа забудови становить 946,1 кв.м.

У судовому засіданні 06.07.2015р. ухвалою суду розгляд справи відкладався до 28.07.2015р., 28.07.2015р. оголошувалась перерва до 10.08.2015р.

Клопотання про здійснення технічної фіксації судового процесу сторонами не подавалось.

В порядку ст. 85 ГПК України, у судовому засіданні 10.08.2015р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

29.06.2011 року між Апостолівською міською радою (далі - орендодавець, позивач) та Відкритим акціонерним товариством "Солідус" (далі - орендар, відповідач) був укладений договір оренди землі, зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень 30.08.2013р. за реєстраційним номером 61062012203 (далі - договір).

Відповідно до п.1. Договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для комерційного використання - обслуговування існуючого магазину ТОВ «Солідус».

Згідно п. 2 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2487 га, на основі рішення 10 сесії 6 скликання Апостолівської міської ради за № 244-10/VI від 29 червня 2011року «Про надання земельної ділянки по вул. Леніна, 49, в м. Апостолове в оренду для обслуговування існуючого магазину ТОВ «Солідус». Кад. № 1220310100:03:088:0017.

Строк дії 15 років з моменту державної реєстрації договору оренди землі. Після закінчення строку договору орендар має право поновлення, його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 7 Договору).

Пунктом 8. Договору встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі: 7% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (10.33 за 1мІ) згідно витягу № 1-15/1434 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 01.02.2011р. Загальна сума за 1 рік складає - 25 709,11 грн. та сплачується щомісячно у розмірі 1/12 частини річної орендної плати на рахунок Апостолівської міської ради згідно з чинним законодавством. Орендна плата враховуючи невиплачену, підлягає індексації на дату її виплати, відповідно до рівня інфляції національної валюти України.

У відповідності до п. 9. Договору обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної власності (комунальної) здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюється від час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

Оренда плата вноситься щомісяця, на протязі 30 календарних днів, наступним за останнім днем звітного місяця. Кінцевий строк сплати 20 грудня кожного року (п. 10 Договору).

Пунктом 12 Договору встановлено, що орендар має право вносити орендну плату наперед за будь-який термін у розмірі, що визначається на момент оплати.

Розмір орендної плоти переглядається у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення ціни, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п. 33. Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Передача земельної ділянки підтверджується актом приймання-передачі земельної ділянки (а.с. 19).

З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 вказаного кодексу встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

- не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. 288.5.1);

- не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. 288.5.2.).

Прокурор вважає, що прийняття Податкового кодексу, яким внесені зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, є підставою для внесення змін до договору оренди землі № 04/11 від 29.06.2011 року, що і стало причиною спору.

Розглянувши позовні вимоги господарський суд вважає їх такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільними кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст.6 Цивільного кодексу України).

Згідно до вимог статті 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,2487га, кадастровий номер 1220310100:03:088:0017, м. Апостолове, вул. Леніна, 65, нормативна грошова оцінка складає 458 723,99 грн. (а.с. 26).

З метою приведення рішень Апостолівської міської ради та її виконавчого комітету у галузі земельних відносин у відповідності до вимог чинного законодавства, керуючись Земельним кодексом України, Податковим кодексом України та Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» Апостолівською міською радою прийнято рішення № 418 від 22.11.2011р. «Про за діяння процедури розробки регуляторного акта з питання затвердження розмірів орендної плати за землю по Апостолівській міській раді на 2012рік» та № 510 від 26.01.2012р. «Про затвердження регуляторного акта з питання затвердження розмірів орендної плати за землю по Апостолівській міській раді на 2012рік». Пунктом 6 додатку до рішення встановлено річну орендну плату за користування земельної ділянки під забудовою у розмірі 12% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки та незабудованою площею - 6% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки. Ставки розміру орендної плати за землю у розмірі 12 та 6 відсотків встановлені (а.с. 21-22).

Відповідно до ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

23.02.20115р. позивач звернувся до відповідача, як до орендаря земельної ділянки комунальної власності у м. Апостолове, листом від 23.02.2015р. № 215, в якому, у зв'язку з набранням законної сили Податковим кодексом України, з прийняттям Апостолівською міською радою рішень 3 418-16/VI від 22.12.2011р. «Про за діяння процедури розробки регуляторного акта з питань затвердження розмірів орендної плати за землю по Апостолівській міській раді на 2012рік» та № 510-18/VІ від 26.01.2012р. «Про затвердження регуляторного акта з питання затвердження розмірів орендної плати за землю по Апостолівській міській раді на 2012 рік», пропонує відповідачу з'явитися в термін 10 робочих днів до Апостолівської міської ради для укладення додаткової угоди до договору оренди землі № 04/11 від 29.06.2011р., зв'язку з підвищенням ставок (%) орендної плати за землю (а.с. 24).

Позивачем вказаний лист отримано 03.03.2015р., що підтверджується підписом представника відповідача на поштовому повідомленні (а.с. 25).

Проте, у строк, визначений листом, відповідач відповіді не надав, до Апостолівської міської ради для укладення додаткової угоди до договору оренди землі № 04/11 від 29.06.2011р. не з'явився.

На час розгляду справи, доказів щодо приведення спірного договору оренди землі № 04/11 від 29.06.2011р. до вимог діючого законодавства в частині орендної плати за користування земельною ділянкою сторонами суду не надано.

Як зазначає прокурор та позивач, з 01.01.11р. набрав чинності Податковий кодекс України, стаття 288 якого встановила інший, ніж визначено у Договорі оренди землі розмір орендної плати за землю.

Так, п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України визначає, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативно грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

У зв'язку з викладеним орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною.

Таким чином, як вважає прокурор та позивач, з моменту набрання чинності Податковим кодексом України, до Договору оренди землі повинні були бути внесені зміни у відповідності до норм чинного законодавства.

Відповідно до ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Приймаючи рішення господарський суд виходив із наступного.

Відповідно ст. 13 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом. До розмежування земель державної і комунальної власності, повноваженнями з розпорядження ними в межах населених пунктів, тобто функціями виконавчої влади, наділені міські ради (Розділ Х Перехідні положення, п. 12 Земельного кодексу України).

Частина 2 ст. 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 144 Конституції України рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільними кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (стаття 6 Цивільного кодексу України).

Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Згідно з статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 14 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі укладається у письмовій формі. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 5, 9 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 року №220 (надалі - Типовий договір), договір оренди землі повинен містити відомості про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки; форми та розміру орендної плати, при цьому розмір орендної плати: грошової - у гривнях із зазначенням способів внесення, а за земельні ділянки комунальної власності також із зазначенням відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (стаття 14.1.147. Податкового кодексу України).

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата) (стаття 14.1.136. Податкового кодексу України).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII, глави 2 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (стаття 14.1.125. Податкового кодексу України).

Базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом (стаття 271.1.1. Податкового кодексу України).

Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів проводиться незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частина 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до пункту 4 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затверджене Указом Президента України від 08.04.2011 року №445/2011, Держземагентство України відповідно до покладених на нього завдань видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та надає інші адміністративні послуги відповідно до законодавства.

Так, в силу статті 271.1.1. Податкового кодексу України базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Відповідно до частини 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати з земельні ділянки комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (частина 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до частини 1 статті 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами (частина 2 статті 23 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 15.04.15р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою м. Апостолове, вул. Леніна, 65 становить 458 723,99 грн., у зв'язку з чим необхідно, крім внесення змін до Договору в частині розміру річної орендної плати, внести зміни щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

З метою приведення рішень Апостолівської міської ради та її виконавчого комітету у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства, керуючись Земельним кодексом України, Податковим кодексом України та Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" Апостолівською міською радою прийнято рішення № 418 від 22.12.11р. "Про задіяння процедури розробки регуляторного акта з питання затвердження розмірів орендної плати за землю по Апостолівській міській раді на 2012 рік" та № 510 від 26.01.12р. "Про затвердження регуляторного акта з питання затвердження розмірів орендної плати за землю по Апостолівській міській раді на 2012 рік". Пунктом 6 додатку до рішення встановлено річну орендну плату за користування земельної ділянки у розмірі 12% під забудовою від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки та незабудованою площею - 6% від нормативно - грошової оцінки земельної ділянки.

Рішення міської ради від 22.12.11р. № 418 "Про задіяння процедури розробки регуляторного акта з питання затвердження розмірів орендної плати за землю по Апостолівській міській раді на 2012 рік" та від 26.01.12р. № 510 "Про затвердження регуляторного акта з питання затвердження розмірів орендної плати за землю по Апостолівській міській раді на 2012 рік" були опубліковані 29.12.11р. та 02.02.12р. відповідно на офіційному ВЕБ-порталі міської ради.

Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень визначених законом, приймають рішення які є обов'язковими до виконання на відповідній території

Згідно зі статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради віднесені питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Частиною 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Таким чином, зміна розміру ставки орендної плати та прийняття нової нормативної грошової оцінки землі є підставою для внесення змін до спірного Договору оренди землі.

У відповідності до ст.651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Умовами спірного договору передбачені підстави для зміни розміру орендної плати, в тому числі і у випадку, передбаченому законодавством України.

Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").

Відповідно до ч.2 ст.124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.

Як зазначено в резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 у справі щодо офіційного тлумачення положення частини другої статті 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів), положення частини другої статті 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами.

Частиною 3 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Аналогічна правова позиція узгоджується з позицією Верховного Суду України, яка викладена у постанові від 06.12.2010 року по справі № 2-1/10068-2008, та постановою Вищого господарського суду України від 20.03.2012 року по справі № 21/5005/11886/11.

Крім того, щодо правовідносин викладених у позовній заяві стосовно вказаного предмету спору, існує і правова позиція Верховного Суду України, яка викладена у постанові від 27.12.2010 року по справі № 27/15-10 та постанові від 20.11.2012р. по справі № 28/5005/640/2012р., які прийняті за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах.

У відповідності до норм ст.111-28 Господарського процесуального кодексу України, рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного Суду України.

Невиконання судових рішень Верховного Суду України тягне за собою відповідальність, установлену законом.

Отже нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата на земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Приймаючи до уваги, що у даному випадку має місце зміна законодавства щодо визначення розміру орендної плати за користування землею у відповідному розмірі земельного податку, наявність чинного рішення Апостолівської міської ради №510-18VI від 26.01.2012 року "Про затвердження регуляторного акта з питання затвердження розмірів орендної плати за землю по Апосталівській міській раді на 2012 рік", суд вважає позовні вимоги правомірними та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Враховуючи, що спір доведено до розгляду у суді з вини відповідача, на нього, відповідно до ст. 49 ГПК України покладається судовий збір у справі.

На підставі наведеного, керуючись ст.288 Податкового кодексу України, ст.ст.651,653 Цивільного кодексу України, ст.ст. 22, 49, 75, 82-85, 87, 116, 111 28ГПК України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Доповнити Договір оренди земельної ділянки від 29.06.2011р., зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень 30.08.2013р. за реєстраційним номером 61062012203, укладений між Апостолівською міською радою (код ЄДРПОУ 04052583) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Солідус» (код ЄДРПОУ 36962267), пунктом 6.1 в такій редакції:

« 6.1. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 0,2487 га (кадастровий номер 1220310100:03:088:0017) станом на 15.04.2015р. становить 458 723,99 грн.».

Внести зміни до п. 8 Договору оренди земельної ділянки від 29.06.2011р., зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень 30.08.2013р. за реєстраційним номером 61062012203, укладеного між Апостолівською міською радою (код ЄДРПОУ 04052583) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Солідус» (код ЄДРПОУ 36962267), виклавши його у наступній редакції:

«п.8: Річна орендна плата встановлюється у грошовій формі (у гривнях) за земельну ділянку площею 0,2487га у розмірі 37 993,85 грн., у тому числі за земельну ділянку площею 0,09461 га у розмірі 20 940,83 грн. (12% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки) та за земельну ділянку площею 0,15409 га у розмірі 17 053,02 грн. (6% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки) з урахуванням її індексації. Річна орендна плата за земельну ділянку, не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом.»

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Солідус» (49000, м. Дніпропетровськ, Житломасив Сокіл-1, будинок 1, корпус 3, квартира 41, код ЄДРПОУ 36962267) в дохід Державного бюджету України в особі Управління Державної казначейської служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області (49027, м. Дніпропетровськ, пл. Шевченка, 7; код ЄДРПОУ 37989269, банк одержувача - відділення банку ГУДКУ у Дніпропетровській області, р/рахунок 31214206783005, МФО 805012, КБКД 22030001; призначення платежу - судовий збір, код ЄДРПОУ суду 03499891, пункт 2.2.) судовий збір в розмірі 2 436,00 грн. (дві тисячі чотириста тридцять шість грн. 00 коп.), про що видати наказ.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Дата підписання рішення, оформленого

відповідно до вимог ст. 84 ГПК України,

- 11.08.2015р.

Суддя Н.Г. Назаренко

Дата ухвалення рішення10.08.2015
Оприлюднено17.08.2015
Номер документу48262977
СудочинствоГосподарське
Сутьвнесення змін до договору оренди земельної ділянки

Судовий реєстр по справі —904/5165/15

Ухвала від 29.02.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Ухвала від 05.01.2016

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Постанова від 16.12.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Корсак B.A.

Ухвала від 02.12.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Корсак B.A.

Ухвала від 23.11.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Корсак B.A.

Постанова від 05.10.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Чоха Любов Василівна

Ухвала від 14.09.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Чоха Любов Василівна

Ухвала від 31.08.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Чоха Любов Василівна

Рішення від 10.08.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

Ухвала від 28.07.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Назаренко Наталія Григорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні