ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11.08.15 Справа№ 914/1718/15
За позовом: Прокурора Бродівського району м.Броди в інтересах держави в особі Гаївської сільської ради Бродівського району, с. Гаї Бродівського району Львівської області,
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю “Виробниче комерційне підприємство “Галагросервіс”, м.Броди Бродівського району Львівської області,
про внесення змін до договору оренди землі від 19.08.2009 року.
Суддя Яворський Б.І.
при секретарі Кубара А.
Прокурор: Леонтьєва Н.Т.,
Представники:
від позивача: не з'явився,
від відповідача: не з'явився.
На розгляд господарського суду Прокурором Бродівського району м.Броди в інтересах держави в особі Гаївської сільської ради Бродівського району подано позов до Товариства з обмеженою відповідальністю “Виробниче комерційне підприємство “Галагросервіс” про внесення змін до договору оренди землі від 19.08.2009 року.
Ухвалою суду від 28.05.2015р. порушено провадження у справі, яку призначено до розгляду на 09.06.2015р. Рух справи відображено у відповідних ухвалах суду. Ухвалою суду від 23.06.2015 р. строк розгляду справи продовжено на 15 днів. У судовому засіданні 04.08.2015 р. оголошувалася перерва.
07.08.2015 р. прокурором надіслано на адресу суду заяву про внесення змін до позовних вимог, у якій прокурор просить внести зміни до договору оренди землі від 19.08.2009 р., виклавши п.5 в такій редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 402' 322,15 грн.»; внести зміни в п.9 договору оренди землі від 19.08.2009 р., виклавши його в такій редакції: «Орендна плата за земельну ділянку встановлена в грошовій формі в розмірі 5 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 20'116,11 грн. в рік». До заяви додано докази надіслання її відповідачу.
Щодо даної заяви суд зазначає наступне. Позивач вправі до прийняття рішення по справі збільшити розмір позовних вимог за умови дотримання встановленого порядку досудового врегулювання спору у випадках, передбачених статтею 5 цього Кодексу, в цій частині, відмовитись від позову або зменшити розмір позовних вимог. До початку розгляду господарським судом справи по суті позивач має право змінити предмет або підставу позову шляхом подання письмової заяви (ч.4 ст.22 ГПК України).
Представник позивача у судовому засіданні 10.08.2015 р. підтримав дану заяву. Прокурор скористався своїм правом змінити позовні вимоги, тому суд прийняв таку заяву.
У судовому засіданні 11.08.2015р. прокурор позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві, просив суд позовні вимоги задоволити повністю, внести зміни до договору оренди землі від 19.08.2009 р., укладеного між Гаївською сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю “Виробниче комерційне підприємство “Галагросервіс”, та викласти п.5 договору у наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 402' 322,15 грн.», а п.9 договору у такій редакції: «Орендна плата за земельну ділянку встановлена в грошовій формі в розмірі 5 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 20' 116,11 грн. в рік.».
У судове засідання 11.08.2015 р. представник позивача не з'явився, причин неприбуття не повідомив.
У судове засідання 11.08.2015р. відповідач участі повноважного представника не забезпечив, хоч був належно повідомлений про час і місце проведення судового засідання, у відзиві проти позову заперечив. Зокрема, зазначив, що зміна нормативної грошової оцінки землі не є підставою для змін в нарахуванні орендної плати, визначеної умовами договору. Вважає зміну нормативної грошової оцінки зміною істотних обставин договору.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, повно, всебічно і об'єктивно з'ясувавши усі обставини справи в їх сукупності, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, судом встановлено таке.
19.08.2009р. між Гаївською сільською радою (орендодавець, позивач по справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю “Виробниче комерційне підприємство “Галагросервіс” (орендар, відповідач по справі) було укладено договір оренди землі (надалі по тексту – договір), згідно з яким орендодавець на підставі рішень Гаївської сільської ради ХІІ сесії V демократичного скликання від 23.12.2008 р. №247, XIV сесії демократичного скликання від 19.03.2009р. №278 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення для обслуговування та реконструкції одноповерхового будинку полегшеної конструкції на території с. Дітківці Бродівського району згідно з планом земельної ділянки. Відповідно до п.2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3726 га земель несільськогосподарського призначення.
Кадастровий номер земельної ділянки: 4620381300:02:001:0058 (п.3 договору).
Згідно з п.8 договору договір укладено на 49 років.
Відповідно до п.9. орендна плата за земельну ділянку встановлена в грошовій формі в розмірі 5 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що у 2009 році становить 10' 218,42 в рік. Розмір орендної плати індексується кожного року відповідно до чинного законодавства.
Договір зареєстровано у Бродівському відділі ДП Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України 22.11.2009р. за №040944800002.
Між сторонами було складено акт приймання-передачі земельної ділянки, виділеної в натурі (на місцевості), в оренду.
Рішенням Гаївської сільської ради Бродівського району від 14.05.2013 р. №275 затверджено технічну документацію з визначення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів с. Гаї, с. Гаї-Дітковецькі, с. Гаї-Смоленьські, с. Дітківці Бродівського району Львівської області.
21.05.2013 р. дане рішення було офіційно оприлюднено (опубліковано) у газеті «Броди вечірні».
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 17.01.2014 р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,3726 га, що перебуває в оренді ТзОВ «ВКП «Галагросервіс» на території с. Дітківці Бродівського району Львівської області, станом на 01.01.2014 р. становить 402' 322,15 грн.
Листом №430 від 10.12.2014 р. позивач повідомив відповідача, що у зв'язку із новою нормативно-грошовою оцінкою землі орендна плата збільшена, тому просить сплатити орендну плату згідно нової нормативної грошової оцінки землі.
Листом №155 від 08.05.2015 р. Гаївська сільська рада звернулася до відповідача з проханням підписати додаток до договору оренди землі від 19.08.2009 р.
При прийнятті рішення суд виходив з наступного.
Згідно з ч.1 ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом. Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави (ч.3 ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру» у редакції, чинній на момент звернення до суду з позовною заявою).
Формами представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб (ч.5 ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру» у редакції, чинній на момент звернення до суду з позовною заявою).
Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999р. у справі № 1-1/99 з урахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, у чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання тощо.
Даний позов заявлено прокурором Бродівського району Львівської області в межах наданих йому законодавством повноважень в інтересах держави в особі Гаївської сільської ради Бродівського району для захисту її прав, передбачених Законом України «Про місцеве самоврядування» та Податковим кодексом України, а тому суд вважає, що прокурором доведено підставність звернення з відповідним позовом.
Відповідно до ст.792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст.1 Закону України «Про оренду землі»).
Згідно з п.14.1.125 ст.14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок – це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Відповідно до ч.5 ст.5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно з п.2 ч.1 ст.13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: щодо земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення – не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення – не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення – не рідше ніж один раз на 7-10 років (ст.18 Закону України «Про оцінку земель»).
Відповідно до ч.2 ст.20 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що є об'єктом договору, внесення змін до якого є предметом позовних вимог, становить 402' 322,15 грн.
Згідно з ч.1 ст.23 Закону України «Про оцінку земель» технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Відповідно до ч.4 ст.23 Закону України «Про оцінку земель» рішення рад щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України.
Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (п.271.1 ст.271 Податкового кодексу України).
У даному випадку рішення сільської ради було оприлюднено, тому є чинним для застосування.
Згідно з ст.3 Бюджетного кодексу України бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Неприйняття Верховною Радою України закону про Державний бюджет України до 1 січня відповідного року не є підставою для встановлення іншого бюджетного періоду.
Статтею 143 Конституції України визначено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.
Відповідно до статті 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до п.13 договору розмір орендної плати переглядається один раз на два роки у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку (п.34 договору).
Згідно з ст.30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.
Відповідно до ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (ст.188 ГК України).
Позивач звертався до відповідача з листом №155 від 08.05.2015р., у якому повідомив про необхідність внесення відповідних змін до договору. Проте, у позасудовому порядку досягти згоди щодо зміни умов договору сторонам не вдалося.
У пункті 2.19 постанови від 17.05.2011 року №6 “Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин” Пленум Вищого господарського суду України звертає увагу, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братись судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. У визначених законом випадках застосовуються ціни, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Верховний Суд України у постанові від 03.12.2013р. у справі №5009/3430/12 зазначає, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Відповідно до ч.1 ст.111-28 Господарського процесуального кодексу України висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 111 16 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права. Суд має право відступити від правової позиції, викладеної у висновках Верховного Суду України, з одночасним наведенням відповідних мотивів.
Частиною 2 ст.34 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Згідно з ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Враховуючи наведене та беручи до уваги, що рішення Гаївської сільської ради від 14.05.2013р., яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с. Дітківці, набрало чинності та не скасовано, суд вважає за необхідне позовні вимоги прокурора задоволити повністю, внести зміни до договору оренди землі від 19.08.2009 року, укладеного між Гаївською сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю “Виробниче комерційне підприємство “Галагросервіс”, та викласти п.5 договору у наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 402' 322,15 грн.», а п.9 договору у такій редакції: «Орендна плата за земельну ділянку встановлена в грошовій формі в розмірі 5 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 20' 116,11 грн. в рік».
Відповідно до ч.1 ст.49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у спорах, що виникають при укладенні, зміні та розірванні договорів покладаються на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.
Оскільки прокуратура звільнена від сплати судового збору та враховуючи те, що спір виник з вини відповідача, судовий збір стягується з останнього в дохід Державного бюджету України.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 143, 144 Конституції України, ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру», ст.ст.13,18,20,23 Закону України «Про оцінку земель», ст.ст.1,21, 30 Закону України «Про оренду землі», ст.3 Бюджетного кодексу України, ст.ст.651,792 Цивільного кодексу України, ст.188 Господарського кодексу України, ст.14, ст.271, ст.288, ст.288 Податкового кодексу України та ст.ст.3,12,29,33,34,44,49,82, 84, 85,111-28 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задоволити повністю.
2. Внести зміни до договору оренди землі від 19.08.2009 р., укладеного між Гаївською сільською радою Бродівського району (адреса: 80650, Львівська область, Бродівський район, с. Гаї, вул. Шкільна, буд.1а, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 04372514) та Товариством з обмеженою відповідальністю “Виробниче комерційне підприємство “Галагросервіс” (адреса: 80600, Львівська обл., м. Броди, вул.Л. Українки, буд.55, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 20770711), та викласти п.5 договору у наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 402' 322,15 грн.».
3. Внести зміни до договору оренди землі від 19.08.2009 р., укладеного між Гаївською сільською радою Бродівського району (адреса: 80650, Львівська область, Бродівський район, с. Гаї, вул. Шкільна, буд.1а, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 04372514) та Товариством з обмеженою відповідальністю “Виробниче комерційне підприємство “Галагросервіс” (адреса: 80600, Львівська обл., м. Броди, вул.Л. Українки, буд.55, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 20770711), та викласти п.9 договору у наступній редакції: «Орендна плата за земельну ділянку встановлена в грошовій формі в розмірі 5 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 20' 116,11 грн. в рік».
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю “Виробниче комерційне підприємство “Галагросервіс” (адреса: 80600, Львівська обл., м. Броди, вул.Л. Українки, буд.55, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 20770711) в дохід Державного бюджету України 1' 218,00 грн. судового збору.
5. Наказ видати відповідно до статті 116 Господарського процесуального кодексу України.
У судовому засіданні 11.08.2015р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення, повний текст складений та підписаний 12.08.2015р.
Суддя Яворський Б.І.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 11.08.2015 |
Оприлюднено | 18.08.2015 |
Номер документу | 48264260 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Яворський Б.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні