Постанова
від 11.08.2015 по справі 922/3869/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" серпня 2015 р. Справа № 922/3869/14

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Істоміна О.А. , суддя Барбашова С.В. , суддя Білецька А.М.

при секретарі Кохан Ю.В.,

за участю представників:

позивача -Берро Н.А., довіреність від 09.04.2015 р. № 08-11/1604/2-15 ;

відповідача -ОСОБА_2 довіреність від 13.10.2014 р.;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Фізичної особи - підприємця ОСОБА_3, м. Харків (вх. №3818 Х/3) на рішення господарського суду Харківської області від 23.06.2015 р. у справі № 922/3869/14

за позовом Харківської міської ради, м. Харків

до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_3, м. Харків

про внесення змін до договору оренди,-

ВСТАНОВИЛА:

Позивач, Харківська міська рада, звернувся до господарського суду Харківської області з позовом до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_3, відповідача про внесення зміни до укладеного між сторонами договору оренди землі від 19 січня 2006 року №540667100010 шляхом визнання укладеною додатковою угоди до вказаного договору оренди землі в редакції, що наведена в позовній заяві. Також позивач просив суд покласти на Фізичну особу - підприємця ОСОБА_3 судовий збір. В обґрунтування позовних вимог посилається на 13, 144 Конституції України, ст.ст. 12, 93, 125, 126, 189 та п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", ст.ст. 629, 649, 651, 653, 654, 792 ЦК України, ст.ст. 179, 188, 193 ГК України.

Рішенням господарського суду Харківської області від 03.11.2014 р. по справі № 922/3869/14 за позовом Харківської міської ради до СПДФО ОСОБА_3 про внесення змін до договору в позові було відмовлено. Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 11.02.2015 р. рішення господарського суду Харківської області від 03.11.2014 р. було залишено без змін. Постановою Вищого господарського суду України від 23.04.2015 р. рішення господарського суду Харківської області від 03.11.2014 р. та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 11.02.2015 р. скасовано, а справу направлено на новий розгляд до господарського суду Харківської області.

Рішенням господарського суду Харківської області від 23.06.2015 р. по справі № 922/3869/14 (суддя Прохоров С.А.) позов задоволено частково. Внесено зміни до договору оренди землі від 19.01.2006 року за №540667100010 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:

"ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі, зареєстрованого "19" січня 2006 року за № 540667100010 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"

"__"


20__ р.

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та Фізична особа - підприємець ОСОБА_3 (Орендар) з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 „Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 „Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9. договору оренди землі, зареєстрованого "19" січня 2006 року за №540667100010 змінити, доповнити пункт 2. словами і викласти у такій редакції:

„2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2."

„5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації №346 від 08.11.2013 становить 276227 грн. (двісті сімдесят шість тисяч двісті двадцять сім гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."

„9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 1133/14 від 09.12.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 15468,71 грн. (п"ятнадцять тисяч чотириста шістдесят вісім гривень 92 копійки), або в місяць - 10601,83 грн. (десять тисяч шістсот одна гривня 71 копійка).

II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "19" січня 2006 року за № 540667100010 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ

Харківська міська рада

Харківської області м. Харків, м-н Конституції, 7

код 04059243

В особі міського голови


Г.А. Кернес

/ підпис/

Фізична особа - підприємець ОСОБА_3

АДРЕСА_1

код НОМЕР_1

Крім того, даним рішенням стягнуто з Фізичної особи - підприємця ОСОБА_3 на користь Харківської міської ради 1218,00 грн. судового збору. В задоволенні позовних вимог щодо визнання укладеним договору про зміну договору оренди землі від 19.01.2006 р. за № 540667100010 в частині пунктів 13, 14, 28 д) проекту додаткової угоди - відмовлено.

Відповідач подав до Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу на рішення господарського суду Харківської області від 23.06.2015р. по справі № 922/3869/14, в якій посилаючись на неповне встановлення судом фактичних обставин справи, порушення та неправильне застосування судом норм матеріального та процесуального права, просить це рішення скасувати повністю та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити. Крім того, відповідач просить стягнути з позивача на свою користь 609,00 грн. судового збору.

В обґрунтування апеляційної скарги відповідач посилається зокрема на те, що обраний позивачем спосіб захисту у вигляді визнання угоди укладеною не відповідає способам захисту, що встановлені статтею 16 Цивільного кодексу України та статтею 20 Господарського кодексу Укарїни.

Також відповідач зазначає, що відповідно до статей 21, 30 Закону України «Про оренду землі», та статей 628,632 Цивільного кодексу України зміна нормативної грошової оцінки землі може бути підставою для зміни розміру орендної плати в односторонньому порядку, якщо це погоджено сторонами в договорі, а в договорі оренди землі від 19 січня 2006 року №540667100010 не погодили такої підстави перегляду (зміни) орендної плати, як зміна нормативної грошової оцінки землі.

Окрім цього відповідач зазначає на неправомірне поширення господарським судом першої інстанції на спірні правовідносини рішення Харківської міської ради від 19.12.2012 р. № 960/12 «Про порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові» та пункту 16.4. рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 «Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.», оскільки спірний договір був підписаний та зареєстрований в Харківській регіональній філії Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах 19.01.2006 р., тобто до прийняття зазначених нормативно-правових актів, а пунктом 29 Порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, затвердженим рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 р. № 960/12 прямо передбачено, що він не розповсюджується на договори оренди землі (дадаткові угоди), які були підписані міським головою до набрання чинності даним Порядком.

Також відповідач зазначає, що господарський суд першої інстанції без- підставно вніс зміни до спірного договору за відсутності передбачених ч. 2 статті 652 Цивільного кодексу України умов, які є підставою для зміни договору у зв'язку з істотною зміною обставин, якими сторони керувались при укладенні договору.

Зазначає, що судом не досліджено, що передбачений спірним договором розмір орендної плати значно перевищує та перевищував граничний розмір орендної плати, встановлений п. 288.5.1. Податкового кодексу України, а законодавча зміна розміру орендної плати не відбулась, оскільки як на період укладення спірного Договору, так і на час розгляду справи цей розмір складав 3 % нормативної грошової оцінки землі.

10.08.2015 р. від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу (вх. № 11734), в якому він просить залишити її без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін.

В обґрунтування своїх заперечень позиач зазначає зокрема на те, що пунктом 274.1 Податкового кодексу України передбачено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а тому збільшення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває у користуванні відповідача у зв'язку з прийняттям Харківською міською радою від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року" та рішення від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 р." призводить до збільшення розміру земельного податку, який складає та складав на момент укладення спірного договору 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, вислухавши пояснення представників сторін, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлених обставин справи та відповідність їх наданим доказам, повторно розглянувши в порядку статті 101 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Харківської міської ради від 27.04.2005 № 78/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" вирішено СПД ФО Акелян Сєді Василівні - надати в оренду земельну ділянку площею 154,5 кв.м. по вул. Котлова, 38/40 для будівництва магазину продовольчих товарів до 01.06.2007 р. (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації) та її подальшої експлуатації до 01.06.2030 р.

На підставі вказаного рішення між Харківською міською радою та СПД ФО ОСОБА_5 укладено договір оренди землі від 19.01.2006 № 540667100010.

Згідно п. 2. договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0155 га.

В пункті 8 договору сторони погодили, що його укладено строком до 01.06.2030 року.

Відповідно до пункту 5 вказаного Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період будівництва згідно з довідкою № 3390/05 від 11.10.2005 становить 32394 грн.; на період експлуатації згідно з довідкою № 3391/05 від 11.10.2005 становить 161971 грн.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (пункт 10 договору).

Пунктом 11 договору сторонами визначено, що орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем (відповідачем) рівними частками щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Згідно з пунктом 13 договору оренди землі розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках передбачених законом.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі станом на 01.01.2013 р.

Пунктом 1.1. цього рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова в сумі 291,18 грн.

Зазначене рішення, згідно з його пунктом 2 вводиться в дію з моменту оприлюднення у встановленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01.01.2014 р.

Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008 р.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014 р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Положенням п. 16.4. Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 р. № 960/12 передбачено, що зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема зміни нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до п. п. 2.1., 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.

Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.

Згідно п. п. 3.1., 3.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13, зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

Позивач просить внести зміни до договору оренди землі ділянки договору оренди землі від 19 січня 2006 року №540667100010 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору в редакції, наведеній у позовній заяві, посилаючись в обґрунтування позову на те, що у зв'язку із прийняттям вказаних рішень збільшилась вартість одного квадратного метру переданої відповідачу за цим договором земельної ділянки та її нормативна грошова оцінка, яка відповідно до пунктів 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України та статті 13 Закону України»Про оренду змелі» використовується при визначенні розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

При цьому позивач вказує на те, що пунктами 2, 3. рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р." та пунктом 16.4. Порядку оформлення договорів оренди землі в місті Харкові, затвердженим рішенням Харківської міської ради № 960/12 від 29.12.2012 р. передбачено внесення змін до договорів оренди землі у зв'язку зі збільшенням нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року, шляхом укладення додаткових угод.

З матеріалів справи вбачається, що на підставі вищевказаних рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради одержано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку; виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013 року; одержано витяг № 346 від 08.11.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

На підставі вказаних документів Департаментом підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі, який разом із листами-пропозиціями від 23.12.2013 р. № 1468/0/30-13 та від 23.12.2013 р. № 1487/0/30-13 рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача.

Одержання вказаних листів відповідачем підтверджується копією відповідного поштового відправлення, що долучена до позову.

З метою забезпечення здійснення реєстрації додаткових угод шляхом внесення відповідних змін до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та надання інформації з реєстру у формі витягу, на підставі положень ст. 29 ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та постанови КМУ від 21.11.2012р. №1204 "Про затвердження розміру і порядок використання плати за внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та надання інформації із зазначеного реєстру", Департаментом земельних відносин було запропоновано Відповідачеві сплатити кошти:

в розмірі 51,00 грн. за внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;

в розмірі 120,00 грн. за надання інформації з Реєстру у формі витягу та надати оригінали платіжних документів до міської ради.

Вказані законні вимоги виконавчого органу Харківської міської ради Відповідачем було проігноровано, у встановлений термін відповідь на лист-пропозицію до Харківської міської ради направлено не було.

Такі обставини, на думку позивача, свідчать про порушення його прав та охоронюваних законом інтересів і є підставою для їх захисту у судовому порядку.

Вказані вимоги виконавчого органу Харківської міської ради відповідачем було проігноровано, у встановлений термін відповідь на лист-пропозицію до Харківської міської ради направлено не було.

Надаючи в процесі апеляційного перегляду оцінку обставинам справи, враховуючи підстави та предмет позову, колегія суддів погоджується з висновком господарського суду про задоволення позовних вимог про винесення змін до договору оренди земельної ділянки шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору, в редакції, що запропонована позивачем в частині пунктів 2, 5, 9 Договору, зважаючи на наступні підстави.

Відповідно до ч. 2 ст. 792 Цивільного кодексу України, ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі-це договір за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю-це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди землі (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно зі статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" - нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до абз. 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно зі статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.

Статтею 15 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з п. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ( у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до ч. 2 статті 648 Цивільного кодексу зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.

При цьому, колегія суддів наголошує, що, виходячи з наведених вище норм, прийняття уповноваженим органом місцевого самоврядування рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу місцевого самоврядування.

Вказана правова позиція узгоджується з правовою позицією Вищого господарського суду України, викладеною в пункті 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", в якому роз"яснено, що оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Відповідно до статті 626 Цивільного кодексу України - договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Договір є двостороннім. якщо правами та обов'язками наділені обидві сторони договору.

Статтею 628 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Згідно з ч. 3 статті 6 Цивільного кодексу України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу одніє із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно зі статтею 30 Закону України "Про оренду землі" та п. 4.1 договору оренди землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.

У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Зважаючи на наведені норми, підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є або істотне порушення умов договору, або наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.

Як було наведено вище, в абз б) пункту 13 Договору сторони при його укладенні досягли згоди, що розмір орендної плати збільшується при зміні розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів.

В п. 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Виходячи з положень пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата, поряд із земельним податком, є формою плати за землю, яка, в силу положень п. п. 9.1.10 п. 9.1 ст. 9 Податкового кодексу України, віднесена до загальнодержавних податків.

Згідно з п. п. 270.1.1 п. 270.1 ст. 270 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування за цим податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Базою оподаткування по земельному податку відповідно до п. п. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Згідно з п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Статтею 288 Податкового кодексу України визначено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди (ст. 288.4), але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом (ст. 288.5).

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України" від 02.12.2010 № 2756-VI, який набрав чинності з дня набрання чинності Податковим кодексом України, до ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" внесені зміни, в силу яких розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до статті 290 Господарського кодексу України розмір плати за користування земельною ділянкою, що є державною або комунальною власністю, не може бути нижчим за встановлений відповідно до закону.

Згідно зі ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 % від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

Отже, з наведених вище положень Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" вбачається, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретний розмір орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначений у договорі оренди. Податковий кодекс України передбачає лише порядок визначення орендної плати за землю та граничні розміри орендної плати. Також, договором оренди землі мають визначатись форма, умови внесення орендної плати, при цьому строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності повинні встановлюватись відповідно до Податкового кодексу України.

При цьому, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, а також затвердження конкретних ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України віднесено п. 35 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільської, селищної, міської рад, яка реалізується шляхом прийняття відповідних рішень на пленарних засіданнях ради.

Рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року р.", яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі станом на 01.01.2013 р. та рішення Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 був затверджений "Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 р." є чинними, оскільки, не скасовані та не визнані недійсними у встановленому порядку, а отже відповідно до наведених вище подожень статті 144 Конституції України та 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є обов'язковим для виконання.

Реалізовуючи виключні повноваження в земельних правовідносинах, Харківська міська рада прийняла рішення № 1209/13 від 03.07.2013 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013" та від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", відповідно до яких розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема, зміни нормативної грошової оцінки землі; зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, підготовку якої здійснює Департамент земельних відносин.

Господарський суд першої інстанції при визначенні розміру орендної плати, правомірно виходив з розрахунку, виконаного Департаментом земельних відносин Харківської міської ради згідно з Положенням про порядок визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі в м. Харкові, затв рішенням Харківської міської ради 5 скликання 41/08, оскільки вказане Положення, яке затверджено рішенням Харківської міської ради затв рішенням Харківської міської ради 5 скликання № 41/08 від 27.02.2008 р., в силу наведених вище положень законодавства є чинним та обов'язковим для виконання, та поряд з рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року", яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі станом на 01.01.2013 р. та рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13, яким був затверджений "Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 р." правомірно застосовано судом першої інстанції не до правовідносин, що виникли при укладенні договорутобто до набрання чинності вказаними нормативно-правовими актами, а до спірних правовідносин щодо внесення змін до спірного Договору, які існували на час подання позову, тобто після набрання чинності вказаним нормативно-правовими актими органу місцевого самоврядування.

До того ж, при обчисленні нормативної грошової оцінки земельної ділянки і, відповідно, належного розміру орендної плати за землю, господарський суд першої інстанції виходив з розрахунку, складеного Департаментом земельних відносин згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р." на підставі даних, наданих Управлінням Держземагентства у м. Харкові, визначених згідно з чинним законодавством у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.11.2013 р. № 346. Доводів та доказів на підтвердження неналежності розрахунку уповноваженого органу, його невідповідності вихідним даним чи механізму здійснення розрахунку матеріали справи апеляційна скарга не містять.

Колегія суддів погоджується з доводами позивача, в яких він зазначає, що оскільки пунктом 274.1 Податкового кодексу України передбачено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, збільшення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває у користуванні відповідача за спірним Договором у зв'язку з прийняттям Харківською міською радою рішення від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 р." призводить до збільшення розміру земельного податку, який складає та складав на момент укладення спірного договору 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

При цьому колегія суддів відхиляє доводи відповідача, що у зв'язку з прийняттям Харківською міською радою рішення від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 р." зміна розміру орендної плати не відбулась, у зв'язку з тим, що як на період укладення спірного Договору, так і на час розгляду справи цей розмір складав один і той самий відсоток від нормативної грошової оцінки землі.

Зазначені доводи відповідача ґрунтуються на помилковому ототожненні суми податку та ставки податку.

Пунктом 25.1.статті 25 Податкового кодексу України передбачено, що ставкою податку визнається розмір податкових нарахувань на (від) одиницю (одиниці) виміру бази оподаткування.

Згідно з п. 29.1 статті 29 Подтакового кодексу України обчислення суми податку здійснюється шляхом множення бази оподаткування на ставку податку із/без застосуванням відповідних коефіцієнтів

Як зазначалось вище, базою оподаткування по земельному податку відповідно до п. п. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України є нормативна грошова оцінка землі.

В даному випадку, у зв'язку з прийняттям Харківською міською радою рішення від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року"та рішення від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 р." ставка земельного податку не змінилась, але змінився розмір (сума) податку, у зв'язку зі збільшенням бази оподаткування-нормативної грошової оцінки землі.

Таким чином, виходячи з наведених вище норм чинного законодавства, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а тому, у зв'язку зі зміною зазначеним рішенням органу місцевого самоврядування розмірів нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, що використовується для визначення розміру орендної плати по укладеному між сторонами договору оренди землі, та є базою оподаткування при визначенні розміру земельного податку, виникли обставини, передбачені абз. б) пункту 13 цього Договору як підстава для обов'язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати, а саме: зміна (збільшення) розміру земельного податку, цін, тарифів.

Зважаючи на вищенаведене, колегія суддів відхиляє як безпідставні посилання відповідача в апеляційній скарзі на те, що в договорі оренди землі від 19 січня 2006 року №540667100010 сторони не погодили такої підстави перегляду (зміни) орендної плати, як зміна нормативної грошової оцінки землі.

Також колегія суддів відхиляє посилання відповідача на те, що господарський суд першої інстанції безпідставно вніс запропоновані позивачем зміни до спірного договору за відсутності передбачених ч. 2 статті 652 Цивільного кодексу України умов для зміни договору у зв'язку з істотною зміною обставин,якими сторони керувались при укладенні договору, оскільки вказана стаття не підлягає застосуванню до спірних правовідносин, які не стосуються істотної зміни обставин.

Як зазначалось вище, підставами позову у даній справі заявлено зміну органом місцевого самоврядування розміру нормативної грошової оцінки землі як передбачену законом та Договором підставу для обов'язкового внесення змін до нього та відповідно для внесення таких змін за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін згідно з положеннями ч. 2 статті 651 Цивільного кодексу України, а не на підставі статті 652 цього Кодексу.

Окрім цього колегія суддів відхиляє посилання відповідача на обрання позивачем способу захисту, який не відповідає положенням чиного законодавства (статті16 Цивільного кодексу України та статті 20 Господарського кодексу України).

Так п. 1 ч. 2 статті 11 Цивільного кодексу України договір передбачено підставою виникнення цивільних прав та обов'язків, які становлять зміст цивільних правовідносин, а тому матеріально-правова вимога про внесення змін до договору шляхом визнання укладеної додаткової угоди до нього полягає у зміні таких правовідносин, у зв'язку з чим узгоджується з передбаченим п. 6 ч. 2 статті 16 цього Кодексу таким способом захисту як зміна правовідношення.

Зважаючи на наведене, колегія суддів погоджується з висновком господарського суду першої інстанції про винесення змін до Договору оренди земельної ділянки шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору, в редакції, що запропонована позивачем в частині змни пунктів 5, 9 договору.

При цьому колегія суддів зазначає, що застосування господарським судом першої інстанції до спірних правовідносин Порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 р. № 960/12 «Про порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові», який відповідно до його п. 29 не розповсюджується на спірні Договір, укладений до набрання чинності цим Порядком, не спростовує як правомірність застосування господарським судом першої інстанції до спірних правовідносин зазначених вище нормативно-правових актів органу місцевого самоврядування, а саме: Рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року", яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі станом на 01.01.2013 р., рішення Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13, яким був затверджений "Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 р." , Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі в м. Харкові, затв рішенням Харківської міської ради 5 скликання 41/08, так і зазначеного висновку суду про наявність правових підстав для внесення зазначених вище змін до спірного договору.

Тобто положення Порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 р. № 960/12 «Про порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові» не впливають на правові підстави для внесення зазначених вище змін до спірного договору оренди землі, а отже неправомірне його застосування господарським судом першої інстанції до спірних правовідносин не призвело до прийняття неправильного по суті рішення.

Також колегія суддів погоджується з висновком господарського суду першої інстанції про задоволення позовних вимог про доповнення пункту 2 спірного договору, інформацією щодо кадастрового номеру земельної ділянки, оскільки відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі", в редакції змін, внесених Законом № 3613-VI, така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки.

Щодо позовних вимог про внесення інших запропонованих позивачем змін до Договору, а саме 13 - щодо доповнення його такими підставами перегляду орендної плати як зміна коефіцієнтів індексації, визначених законодавством та зміна нормативної грошової оцінки; пункт 14 -зміни щодо сплати пені за невнесення орендної плати у встановлені строки; пункт 28 -зміни щодо права орендодавця в разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати з наведених у пункті 13 підстав звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору землі укладеної в зміненій редакції, колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду про відмову в їх задоволенні, оскільки вказані зміни позивач просить внести за відсутністю обґрунтування в позовній заяві, зокрема вказані зміни не стосуються обставини зміни нормативної грошової оцінки землі, на яку позивач посилається в підставах позову, а чинне законодавство не містить прямих вказівок щодо необхідності внесення таких змін до договору оренди землі.

Окрім цього, як правильно зазначив господарський суд першої інстанції, редакція пункту 13 Договору у пропонованій додаткової угоді до договору оренди землі не відповідає пункту 13 Типового договору оренди, затвердженого Постановою КМУ від 03.03.2004р. №220 та пункту 5.1. Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008р. №41/08, який визначає, що встановлений згідно з розділом II цього Положення розмір орендної плати підлягає обов'язковому перегляду у разі: а) зміни функціонального використання земельної ділянки, передбаченого договором; б) внаслідок інфляції (щорічного уточнення на коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки); в) зміни розміру земельного податку; г) перерахунку базової ставки орендної плати. А саме, в додатковій угоді міститься додаткова підстава для обов"язкового перегляду орендної плати : "зміни нормативної оцінки землі". Відсутність такої підстави у типовому договорі оренди, затвердженому Постановою КМУ від 03.03.2004р. №220, унеможливлює її включення в спірний договір.

Вказана правова позиція узгоджується з правовою позицією Верховного суду України, викладеною зокрема в постановах: від 30.05.2011 р. у справі № 17/299-10; від 06.12.2010 року у справі № 2-1/10068-2008; від 27.12.2010 року у справі № 27/15-10; від 23.05.2011 року у справі № 7/105-10(30/234-09); від 30.05.2011 року у справі № 17/299-10; від 04.07.2011 року у справі № 41/81пд; від 20.11.2012 року у справі № 28/5005/640/2012; , а також правовою позицією Вищого господарського суду України, викладеною зокрема в постановах: від 01.10.2014 р. у справі № 922/529/14; від 15.01.2015 р. у справі № 922/1205/14; від 13.01.2015 р. № 922/2092/14.

Виходячи з вищенаведеного, колегія суддів дійшла висновку, що оскаржуване рішення підлягає залишенню без змін як законне та обгрунтоване

Зважаючи на наведене, керуючись статтями 33, 43, 49, 99, 101, п. 1 статті 103, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Фізичної особи - підприємця ОСОБА_3 залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Харківської області від 23.06.2015 р. у справі № 922/3869/14 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів.

Повний текст постанови складено 13.08.15 р.

Головуючий суддя Істоміна О.А.

Суддя Барбашова С.В.

Суддя Білецька А.М.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення11.08.2015
Оприлюднено18.08.2015
Номер документу48340502
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/3869/14

Ухвала від 28.11.2016

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Постанова від 02.12.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

Ухвала від 27.11.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

Ухвала від 23.11.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

Ухвала від 14.10.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жигалкін І.П.

Ухвала від 02.10.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жигалкін І.П.

Постанова від 11.08.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

Рішення від 23.06.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Ухвала від 20.07.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Барбашова С.В.

Ухвала від 16.04.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні