ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
11 серпня 2015 р. Справа № 903/706/15
за позовом прокурора Ратнівського району в інтересах територіальної громади в особі Прохідської сільської ради
до відповідача: сільськогосподарського виробничого кооперативу "Україна", с.Прохід, Ратнівський район, Волинська область
про стягнення збитків в розмірі 9 255 грн. 50 коп.
Суддя: Шум М.С.
за участю представників сторін:
від позивача: н/з
від відповідача: н/з
в судовому засіданні взяла участь прокурор прокуратури Волинської області ОСОБА_1
Відповідно до ст. 20 Господарського процесуального кодексу України роз'яснено право відводу судді. Відводу судді не заявлено. На підставі ст. 29 ГПК України роз'яснено процесуальні права та обов'язки прокурора.
Суть спору: прокурор Ратнівського району в інтересах держави в особі Прохідської сільської ради звернувся до суду з позовом до сільськогосподарського виробничого кооперативу «Україна» про стягнення збитків в розмірі 9 255 грн. 50 коп. у зв'язку з використанням відповідачем у 2013 році земельних ділянок в с. Прохід площею 1,5 га, в с.Конище площею 1 га та в с. Комарове площею 0,5 га без правовстановлюючих документів.
Ухвалою суду від 24.06.2015 року порушено провадження у справі, позивача та прокурора зобов'язано подати суду обґрунтування розміру збитків з посиланням на норми чинного законодавства та підтверджуючі документи (порядок визначення, нарахування таких збитків тощо); відповідача - пояснення по суті позовних вимог, докази в їх обґрунтування, належно засвідчені копії Статуту; пояснення щодо підстав використання спірних земельних ділянок.
На виконання вимог ухвали суду від 24.06.2015 року прокурор надіслав на адресу суду розрахунок розміру збитків з посиланням на норми чинного законодавства та підтверджуючі документи, виконаний відділом Держземагенства у Ратнівському районі.
Позивач в клопотанні від 05.08.2015 року №232/02-16/2-15 розгляд справи просить проводити без участь свого представника, позовні вимоги підтримує повністю.
Відповідач в судове засідання не з'явився, в заяві від 10.08.2015 року проти заявленого прокуратурою позову не заперечує і визнає його в повному обсязі.
Враховуючи те, що норми ст. 38 Господарського процесуального кодексу України щодо обов`язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що господарським судом в межах наданих йому повноважень створені належні умови для надання сторонами доказів, здійснені всі необхідні дії щодо витребування додаткових та вважає за можливе розгляд справи за наявними у ній матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, господарський суд,
ВСТАНОВИВ:
29.07.2013 року головою Ратнівської районної державної адміністрації Волинської області видано розпорядження про утворення комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (а. с. 22). Згідно розпорядження до складу комісії увійшли: заступник голови районної державної адміністрації (голова комісії), начальник управління фінансів райдержадміністрації, начальник відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства райдержадміністрації, начальник відділу Держземагенства у Ратнівському районі Волинської області, начальник відділу виробництва рослинної продукції управління агропромислового розвитку райдержадміністрації, власники землі або землекористувачі (орендарі), яким завдані збитки, представники підприємств, установ, організацій або громадяни, які будуть відшкодовувати збитки, представники виконавчих комітетів сільських, селищних рад, на території яких знаходяться земельні ділянки.
13.12.2013 року відбулося засідання комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, яке оформлено відповідним протоколом №8 (а. с. 8). На порядку денному засідання розглядалося звернення Прохідської сільської ради про визначення збитків, завданих сільській раді СВК «Україна» за використання земельних ділянок під господарськими будівлями та дворами без правовстановлюючих документів та без договору оренди. Згідно долученого до матеріалів справи протоколу комісія вирішила:
1. Зазначені збитки в сумі 9 255 грн. 5 коп. від користування земельними ділянками загальною площею 3,0 га (в с. Прохід - 1,5 га, с.Конище - 1 га, с.Комарове - 0,5 га) для обслуговування господарських будівель СВК «Україна» у 2013 році на території Прохідської сільської ради без правовстановлюючих документів, відшкодувати в повному обсязі за рахунок землекористувача - СВК «Україна». Оплату провести не пізні одного місяця після затвердження протоколу комісії. Про сплату інформувати комісію представленням копії платіжного документа.
2. Рекомендувати землекористувачу СВК «Україна» та голові Прохідської сільської ради в найкоротші терміни усунути порушення вимог земельного законодавства та вжити невідкладних заходів по заключен договорів на оренду земельних ділянок, які використовуються для обслуговування господарських будівель.
В подальшому, головою Прохідської сільської ради надано голові СВК «Україна» протокол засідання комісії з листом про сплату боргу в розмірі 9 255 грн. 50 коп. до 20.01.2015 року. Голова СВК «Україна» отримав відповідний лист, що підтверджується відповідною відміткою на ньому.
Таким чином, відповідач був належним чином повідомлений про результати засідання Комісії, а також йому була надана можливість добровільно сплатити завдані збитки.
Статтею 19 Закону України «Про охорону земель» повноваження щодо державного контролю за використанням та охороною земель покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Згідно ст. 1 Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого указом Президента України від 13.04.2011 № 459/2011 визначено, що Державна інспекція сільського господарства України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністерство аграрної політики та продовольства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Згідно ст. ст. 116, 124 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
У відповідності до ст. 80 ЗК України суб'єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування - на землі комунальної власності.
Відповідно до ст. 83 цього Кодексу землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності.
Згідно листа відділу Держземагенства у Ратнівському районі Волинської області від 09.06.2015 року №10-313-0.5-374/2-15 земельні ділянки на яких розміщені господарські двори відповідача в с. Прохід - 1,5 га, с.Конище - 1 га, с.Комарове - 0,5 га знаходяться в межах населених пунктів та є комунальною власність Прохідської сільської ради. Документація із землеустрою на дані ділянки не виготовляла, в період з 2012 року по 2015 рік, в оренду чи власність земельні ділянки не передавались (а. с. 44).
Згідно акту перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства Державної інспекції сільського господарства України у Волинській області №000087 від 07.04-18.04.2014 року виявлено, зокрема, наступні порушення: «СВК «Україна» фактично використовує земельні ділянки в с. Прохід орієнтованою загальною площею 5 га для обслуговування корівників, телятників, свинарних, гноєсховище, силосні ями, МТП, контора, картоплесховище, зерносклад, млина, пилорами, сіно складів. Разом з тим, СВК «Україна» використовує земельну ділянку площею 0,8 га для обслуговування пункту насіння в смт. Ратне. Документи, що посвідчують право власності чи право користування на земельні ділянки, що використовуються для обслуговування вищезазначених приміщень не оформлені, що свідчить про порушення СВК «Україна» ст. 124-126 ЗКУ» (акт, додаток до акту, а. с. 24-36).
Відповідний акт підписаний в т. ч. головою СВК «Україна» ОСОБА_2, який зазначив у самому акті, що «зауважень, претензій до перевіряючих в період перевірки немає».
Державною інспекцією сільського господарства України у Волинській області за наслідками перевірки додержання вимог земельного законодавства голові СВК «Україна» ОСОБА_2 видано припис від 18.04.2014 року №000108 про зазначене вище порушення та приписано до 18.05.2014 року усунути зазначені порушення земельного законодавства (а. с. 37).
До матеріалів справи долучено довідку голови СВК «Україна» від 10.04.2014 року про те, що на даний час господарство фактично використовує земельні ділянки в с.Прохід для обслуговування господарських будівель та приміщень орієнтовною загальною площею 5,0 га в межах населеного пункту (а. с. 23)
Згідно акту перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства Державної інспекції сільського господарства України у Волинській області №000224 від 21.05.2014 року виявлено, зокрема, наступні порушення: «СВК «Україна» фактично використовує земельні ділянки в с. Прохід орієнтованою загальною площею 5 га для обслуговування корівників, телятників, свинарних, гноєсховище, силосні ями, МТП, контора, картоплесховище, зерносклад, млина, пилорами, сіно складів. Разом з тим, СВК «Україна» використовує земельну ділянку площею 0,8 га для обслуговування пункту насіння в смт. Ратне. Документи, що посвідчують право власності чи право користування на земельні ділянки, що використовуються для обслуговування вищезазначених приміщень не оформлені, що свідчить про порушення СВК «Україна» ст. 124-126 ЗКУ».
Відповідний акт підписаний в т. ч. головою СВК «Україна» ОСОБА_2, який зазначив у самому акті, що із зауваженнями згідний.
Державною інспекцією сільського господарства України у Волинській області за наслідками перевірки додержання вимог земельного законодавства голові СВК «Україна» ОСОБА_2 видано припис від 21.05.2014 року №000151 про зазначене вище порушення та приписано до 21.06.2014 року усунути зазначені порушення земельного законодавства (а. с. 16).
Крім того, Державною інспекцією сільського господарства України у Волинській області складено протокол про адміністративне порушення головою СВК «Україна» 21.05.2014 року та постанову про накладення адміністративного стягнення від 26.05.2014 року з громадянина ОСОБА_2 (а. с. 17-18).
Отже, СВК «Україна» не маючи документів, що посвідчують право користування на земельі ділянкі, фактично користувалася земельними ділянками в с. Прохід - 1,5 га, с.Конище - 1 га, с.Комарове - 0,5 га., що відповідачем визнається. Наявність такого правопорушення є підставою для внесення плати за фактичне використання земельної ділянки у відповідності зі статтею 206 ЗК України у вигляді збитків.
Згідно ст. 225 ГК України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення включається, зокрема, неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі неналежного виконання зобов'язання другою стороною.
Статтею 157 цього ж Кодексу передбачено, що відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють юридичні особи, які використовують земельні ділянки. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
За приписами пунктів 3.7, 3.8 постанови пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 року "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" власники землі та землекористувачі мають право на захист своїх прав шляхом стягнення збитків з особи, яка вчинила неправомірні дії щодо відповідних земельних ділянок, у випадках, встановлених главою 24 ЗК України, та за процедурою, передбаченою Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.93 №284 .
Згідно п. 2 вказаного Порядку розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісії оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.
Пунктом 3 Порядку визначено, що відшкодуванню підлягають інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
Упущена вигода в розумінні статті 22 Цивільного кодексу України - це доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене. Якщо особа, що порушила право, одержала у зв'язку з цим доходи, то розмір упущеної вигоди, що має відшкодовуватися, не може бути меншим від доходів, одержаних особою, яка порушила право.
У вигляді упущеної вигоди відшкодовуються тільки ті збитки, які б могли бути реально отримані.
Для застосування такої міри відповідальності, як стягнення збитків потрібна наявність усіх елементів складу правопорушення, а саме: протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою боржника та збитками, вини. За відсутністю хоча б одного з цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає.
Відповідно до ч. 1 статті 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
На підставі частини 2 статті 125 Земельного кодексу України, право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.
Факт наявності протиправної поведінки зі сторони СВК «України» прокурор та позивач підтвердили належними доказами, а саме: актом обстеження земельної ділянки, на якій розташовані господарчі будівлі та двори СВК «Україна» по Прохідській сільській раді (а. с. 9), актами перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства від 18.04.2014 року (а. с. 24-36), від 21.05.2014 року (а. с. 10-15), вина відповідача проявилася у використанні земельних ділянок без оформлення будь-яких правовстановлюючих документів; розмір збитків розрахований за 2013 рік та наданий Держземагенством України, крім того позивачем та прокурором в процесі судового розгляду доведено причинно-наслідковий зв'язок між протиправною поведінкою і збитками.
Отже, заявлений позов про стягнення 9 255 грн. 50 коп. збитків підтверджений відповідними та належними доказами, відповідачем визнається.
Таким чином, суд дійшов висновку про підставність позовних вимог прокурора Ратнівського району в інтересах територіальної громади в особі Прохідської сільської ради до сільськогосподарського виробничого кооперативу "Україна" про стягнення збитків в розмірі 9 255 грн. 50 коп.
Оскільки спір до суду доведений з вини відповідача, витрати по сплаті судового збору в сумі 1 827,00 грн., слід віднести на нього відповідно до ст.49 ГПК України.
Керуючись ст. ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
в и р і ш и в:
1. Позов задоволити повністю.
2. Стягнути з сільськогосподарського виробничого кооперативу «Україна» (с.Прохід, Ратнівський район, Волинська область, код ЄДРПОУ 03735860) на користь Прохідської сільської ради (вул. Центральна, 6, с.Прохід, Ратнівський район, Волинська область, код ЄДРПОУ 04526288) 9 255 грн. 50 коп. збитків.
3. Стягнути з сільськогосподарського виробничого кооперативу «Україна» (с.Прохід, Ратнівський район, Волинська область, код ЄДРПОУ 03735860) судовий збір в розмірі 1 827 грн. отримувач коштів - УДКСУ у м. Луцьку Волинської області, код отримувача 38009628, банк отримувача - ГУДКСУ у Волинської області, код банку отримувача (МФО) 803014, рахунок отримувача 31219206783002, код класифікації доходів бюджету - 22030001, код ЄДРПОУ суду - 03499885.
Повний текст рішення
складений 13.08.2015 року
Суддя М. С. Шум
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 11.08.2015 |
Оприлюднено | 20.08.2015 |
Номер документу | 48414971 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Шум Микола Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні