ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
======================================================================
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 серпня 2015 року Справа № 915/1347/15
м. Миколаїв.
Господарський суд Миколаївської області,
головуючий суддя Коваль Ю.М.,
при секретарі Бартошук В.О.,
з участю представників сторін:
від позивача - ОСОБА_1, дов. від 23.07.2015 р., ОСОБА_2, дов. від 02.07.2015р.;
від відповідача - ОСОБА_3, дов. від 16.09.2014 р. № 1013, від 05.09.2014 р. № 2205;
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю В«ВІК ОЙЛВ» ,
54021, вул. Морехідна, 14, м. Миколаїв,
до державного підприємства В«Адміністрація морських портів УкраїниВ» ,
01135, проспект Перемоги, 14, м. Київ,
в особі філії В«ОктябрськВ» державного підприємства В«Адміністрація морських портів УкраїниВ» (адміністрація спеціалізованого морського порту В«ОктябрьскВ» ),
54052, а/с 170, м. Миколаїв,
поштова адреса: 54052, а/с 1090, м. Миколаїв,
про стягнення пені за порушення строків оплати наданих послуг за договором від 22.07.2013 р. № 46-В-ФОК-13 у сумі 435 грн. 17 коп., -
В С Т А Н О В И В:
Товариством з обмеженою відповідальністю (ТОВ) В«ВІК ОЙЛВ» пред'явлено позов до державного підприємства В«Адміністрація морських портів УкраїниВ» (далі - ДП В«АМПУВ» ) про стягнення з його філії В«ОктябрськВ» (адміністрація спеціалізованого морського порту В«ОктябрьскВ» - далі - АСМП В«ОктябрськВ» ) останнього грошових коштів у загальній сумі 435 грн. 17 коп., з посиланням на неналежне виконання АСМП В«ОктябрськВ» своїх грошових зобов'язань за укладеним між ними договором від 22.07.2013 р. № 46-В-ФОК-13 у частині оплати вартості наданих послуг в узгоджені договором строки, внаслідок чого за прострочення оплати грошових коштів за рахунками в січні, липні, серпні, жовтні-грудні 2014 року та січні 2015 р. на підставі умов договору нараховано пеню у спірній сумі.
Повноваження АСМП В«ОктябрськВ» , місцезнаходження якої є м. Миколаїв, на представництво ДП В«АМПУВ» як юридичної особи підтверджено положенням про АСМП В«ОктябрськВ» та довіреністю від 16.09.2014 р., посвідченою приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу ОСОБА_4 16.09.2014 р. за реєстраційним номером 1013, із якої випливає, що голова ДП В«АМПУВ» уповноважив начальника АСМП В«ОктябрськВ» представляти інтереси підприємства, зокрема, в судових органах.
У відзиві ДП В«АМПУВ» позовні вимоги не визнало повністю, посилаючись на те, що спірні рахунки ТОВ В«ВІК ОЙЛВ» дійсно оплачені АСМП В«ОктябрськВ» з простроченням, але за результатами виїзної планової ревізії фінансово-господарської діяльності АСМП В«ОктябрськВ» Державною фінансовою інспекцією в Миколаївській області встановлено не підтвердження надання ТОВ В«ВІК ОЙЛВ» за договором послуг по збору в акваторії порту відповідача із суден фекальних стоків на загальну суму 1028518 грн., шламових і лляльних вод на загальну суму 1536075 грн. 54 коп. та подальше поводження з цими рідкими відходами, і тому відповідальність за прострочення оплати ненаданих таких послуг не може бути застосована до відповідача.
Запереченнями на відзив ТОВ В«ВІК ОЙЛВ» зазначило, зокрема, що порядок реєстрації операцій з забруднюючими речовинами чітко регламентований діючим законодавством і не відноситься до зони відповідальності особи, яка здійснює прийняття забруднюючих речовин з судна, а даний обов'язок покладено на осіб командного складу судна, які здають такі речовини та складають розписки або довідки, а останні наявні в матеріалах справи.
Прийняття в акваторії порту із суден забруднюючих речовин і їх подальша утилізація підтверджуються поданими документами, зокрема актами приймання наданих послуг, товарно-транспортними накладними, актами здавання-приймання відходів КП В«ОчаківводоканалВ» , тощо.
У судовому засіданні представники позивача підтримали позов повністю і пояснили, що ТОВ В«ВІК ОЙЛВ» має відповідні ліцензії на здійснення діяльності з забруднюючими відходами, і тому укладено з АСМП В«ОктябрськВ» договір про надання послуг з прийняття забруднюючих речовин із суден, котрі будуть знаходитися в акваторії цього порту.
На виконання умов договору ТОВ В«ВІК ОЙЛВ» приймало в порту відповідача із суден відходи, про що складено у відповідності до чинного законодавства України та договору документи, транспортувало фекальні води та води після очищення лляних та шламових вод КП В«ОчаківводоканалВ» і там їх зливало, про що також складено відповідні документи.
За надані послуги та виконані роботи АСМП В«ОктябрськВ» оплатило їх вартість, проте за спірні періоди з порушенням узгодженого договором строку.
Заборгованість у спірній сумі на даний час відповідачем не погашено.
Представник відповідача, не визнаючи позовні вимоги із з викладених у відзиві на позов підстав, пояснила, що збирання відходів із суден у порту передбачено міжнародним законодавством, зокрема Міжнародною конвенцією по запобіганню забруднення із суден (МАРПОЛ 73/78), законодавством України, зокрема ст.15 Закону України В«Про морські порти УкраїниВ» , Правилами охорони внутрішніх морських вод і територіальних вод України від забруднення та засмічення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 29.02.1996 р. № 292, п.8.1 Порядку справляння та розміри ставок портових зборів, затвердженого наказом Мінінфраструктури України від 27.05.2013 р. № 316 і зареєстрованого в Мін'юсті України 12.06.2013 р. № 930/23462.
АСМП В«ОктябрськВ» не має відповідної ліцензії з поводженням з забруднюючими відходами, наявність котрої передбачено ст.9 Закону України В«Про ліцензування певних видів господарської діяльностіВ» в редакції, що діяла на час укладення договору з позивачем, і тому з ТОВ В«ВІК ОЙЛВ» укладено договір, спір про стягнення штрафних санкцій по котрому розглядається в даній справі.
Позивачем надано послуги з приймання із суден у порту забруднюючих речовин і АСМП В«ОктябрськВ» оплачено їх вартість, у тому числі з порушенням узгоджених сторонами строків за спірними рахунками, але згідно проведеної ревізії фінансово-господарської діяльності АСМП В«ОктябрськВ» Державною фінансовою інспекцією в Миколаївській області не підтверджено виконання таких робіт у певних сумах.
Крім того, представником відповідача подано заяву про застосування строку позовної давності, встановленого ст. 258 ЦК України, та наслідків її застосування, передбачені ст. 267 ЦК України.
Вислухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд приходить до такого.
У відповідності до Міжнародної конвенції по запобіганню забруднення з суден (МАРПОЛ 73/78), ст. 15 Закону України В«Про морські порти УкраїниВ» , Правил охорони внутрішніх морських вод і територіального моря України від забруднення та засмічення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.02.1996 № 296 на адміністрацію морського порту покладається обов'язок прийняття із судна всіх видів забруднень (за винятком баластних вод) за весь час стоянки судна в морському порту.
Зокрема, п. 23 зазначених Правил охорони внутрішніх морських вод і територіального моря від забруднення та засмічення передбачено, що морські порти забезпечують приймання з суден та здавання на плавучі або берегові очисні споруди забруднюючих речовин або вод, що їх містять.
Згідно з п.8.1 Порядку справляння та розміри ставок портових зборів, затвердженого наказом Мінінфраструктури України від 27.05.2013 р. № 316 і зареєстрованим у Мін'юсті України 12.06.2013 р. № 930/23462 адміністрація морських портів України забезпечує обов'язкове прийняття із судна всіх видів забруднень (за винятком баластних вод) за весь час стоянки судна в морському порту, а також сприяння виконанню операцій, пов'язаних з прийняттям забруднень (подання і прибирання плавзасобів, надання контейнерів та інших місткостей для збирання сміття, перевантажувальні операції, шлангування, відшлангування тощо); обов'язкове здавання судном у морському порту всіх наявних на борту видів забруднень з метою запобігання їх скиданню у море.
Отже обов'язку суден здавати в морському порту всі наявні на борту відходи кореспондує обов'язок адміністрації порту забезпечити приймання цих відходів, за що в обов'язковому порядку з суден стягується санітарний збір.
Така діяльність, у відповідності до ст.9 Закону України В«Про ліцензування певних видів господарської діяльностіВ» в редакції, що діяла на час укладення договору з позивачем, підлягала ліцензуванню.
На виконання вищезазначених положень законодавства, оскільки, як підтвердив відповідач, філія В«ОктябрьскВ» ДП В«АМПУВ» не мала і не має ліцензії, власних технічних засобів та технічних можливостей для прийняття та розміщення забруднень, ДП В«АМПУВ» забезпечено виконання обов'язку порту на приймання з суден забруднюючих речовин шляхом укладення з ТОВ В«ВІК ОЙЛВ» договору № 46-В-ФОК-13 від 22.07.2013.
ТОВ В«ВІК ОЙЛВ» надано суду ліцензії Міністерства екології та природних ресурсів України на операції у сфері поводження з небезпечними відходами (збирання, перевезення, зберігання, оброблення) та ліцензію на перевезення небезпечних вантажів автомобільним транспортом.
Згідно укладеного між сторонами договору ТОВ В«ВІК ОЙЛВ» зобов'язалося надати послугу з видалення рідких відходів за заявкою ДП В«АМПУВ» із зазначенням виду і кількості відходів за адресою АСМП В«ОктябрськВ» , а останнє - своєчасно та в повному обсязі сплачувати за надані послуги, приймати надані послуги згідно з актом приймання-передачі послуг, надавати заявку виконавцю на надання послуг із зазначенням виду, кількості відходів та терміну їх знімання не пізніше, ніж за 12 годин до запланованого часу надання послуг (п.п. 5.1-6.1 договору).
Ціна договору складається із суми вартості всіх послуг, наданих виконавцем на умовах цього договору, за весь час дії договору за приймально-здавальними актами та довідками про зняття відходів, підписаними представником виконавця та капітаном судна та скріплені його печаткою. Вартість кожної з послуг розраховується з ваги нетто та цін на окремі види рідких відходів. Ціни на окремі види рідких відходів зазначені у додатку № 1, який є невід'ємною частиною цього договору, являються фіксованими та змінам не підлягають (ст. 2 договору).
Розрахунки проводяться шляхом оплати замовником наданих послуг протягом 10 банківських днів після пред'явлення виконавцем рахунку на оплату послуг та підписання сторонами акта приймання-передачі послуг за цінами, вказаними в додатку № 1 до цього договору. До рахунку додаються: акт приймання-передачі послуг; податкова накладна; довідка про зняття відходів, підписана представником учасника та капітаном судна та скріплена його печаткою (ст.4 договору).
З урахуванням додаткової угоди від 19.12.2014 р. № 1 строк дії договору сторонами визначений до 31.01.2015 р., але в будь-якому випадку до повного та належного виконання сторонами своїх зобов'язань за даним договором.
Під час дії договору, в тому числі у спірний період січень 2014 року-січень 2015 року, ТОВ В«ВІК ОЙЛВ» надало відповідачу послуги з видалення із суден в акваторії порту відповідача рідких відходів, що випливає з поданих позивачем актів здачі-прийняття наданих послуг, підписаними сторонами актів звірки, довідок АСМП В«ОктябрськВ» , рахунків на оплату послуг, котрі АСМП В«ОктябрськВ» оплачені, про що свідчить роздруківка з особового рахунку ТОВ В«ВІК ОЙЛВ» .
Надання таких послуг, у тому числі у спірний період, крім указаних документів підтверджується також поданими позивачем до суду товарно-транспортними накладними, актами приймання-передачі відходів, забірними відомостями, актами виконаних робіт, складеними і підписаними ТОВ В«ВІК ОЙЛВ» та КП В«ОчаківводоканалВ» , які свідчать про прийняття КП В«ОчаківводоканалВ» стоків (рідких побутових відходів).
Фактичне зняття ТОВ В«ВІК ОЙЛВ» рідких відходів з суден підтверджується довідками по кожному із суден, підписаними капітанами суден та засвідченими судновими печатками, які складені відповідно до вимог Правил реєстрації операцій зі шкідливими речовинами на суднах, морських установках і в портах України, затверджених наказом Мінтранспорту України від 10.04.2001 р. № 205, зареєстрованих у Мін'юсті України 28.05.2001 р. № 452/5643.
Інформація, зазначена в довідках, підписаних капітанами морських суден, по прийняттю забруднюючих речовин, відповідає даним актів здавання-приймання наданих послуг, які укладені сторонами.
Розміщення позивачем відходів у КП В«ОчаківводоканалВ» за 2013 - 2015 роки підтверджується актами виконаних послуг, забірними відомостями приймання стічних вод (рідких побутових відходів); актами виконаних робіт по зберіганню стічних вод; товарно-транспортними накладними на перевезення стічних стоків, підписаними ТОВ В«ВІК ОЙЛВ» та КП В«ОчаківводоканалВ» .
Доводи відповідача щодо невідповідності обсягів знятих ТОВ В«ВІК ОЙЛВ» з суден рідких забруднюючих речовин обсягам їх утилізації, визначених у документах, підписаних ТОВ В«ВІК ОЙЛВ» та КП В«ОчаківводоканалВ» , судом відхиляються, так як подані позивачем документи на підтвердження виконання послуг за укладеним з АСМП В«ОктябрськВ» договором не визнані у встановленому порядку підробленими.
Цивільним законодавством передбачено, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається у процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором. Якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов'язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором (ст.901 ЦК України).
Згідно ч.1 ст.193 ГК України суб'єкти господарювання повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору.
Положеннями ст.ст. 525, 526, 629 ЦК України передбачено, що зобов'язання має виконуватися відповідно до умов договору та вимог ЦК України. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається. Договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Частиною 2 статті 193 ГК України встановлено, що кожна сторона повинна вжити всіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони.
У спірний період січень 2014 року - січень 2015 року ТОВ В«ВІК ОЙЛВ» надав відповідачу послуги за укладеним сторонами договором, але їх вартість АСМП В«ОктябрськВ» оплачено за деякими рахунками з простроченням узгодженого ст.4 цього договору 10-денного строку, а саме:
рахунок від 11.01.2014 р. № СФ-0000020 на загальну суму 11775 грн., оформлений у відповідності з підписаним сторонами актом здачі-прийняття робіт від 11.01.2014 р. № ОУ-0000020, оплачено 28.01.2014 р., тобто з простроченням на 4 дні;
рахунок від 14.01.2014 р. № СФ-0000025 на загальну суму 12010 грн., оформлений у відповідності з підписаним сторонами актом здачі-прийняття робіт від 14.01.2014 р. № ОУ-0000025, оплачено 04.02.2014 р., тобто з простроченням на 7 днів;
рахунок від 19.07.2014 р. № СФ-00000333 на загальну суму 14880 грн., оформлений у відповідності з підписаним сторонами актом здачі-прийняття робіт від 19.07.2014 р. № ОУ-0000333, оплачено 06.08.2014 р., тобто з простроченням на 5 днів;
рахунок від 02.08.2014 р. № ОУ-0000356 на загальну суму 5895 грн., оформлений у відповідності з підписаним сторонами актом здачі-прийняття робіт від 02.08.2014 р. № ОУ-0000356, оплачено 18.08.2014 р., тобто з простроченням на 3 дні;
рахунок від 12.10.2014 р. № ОУ-0000481 на загальну суму 11895 грн., оформлений у відповідності з підписаним сторонами актом здачі-прийняття робіт від 12.10.2014 р. № ОУ-0000481, оплачено 29.10.2014 р., тобто з простроченням на 5 днів;
рахунок від 13.10.2014 р. № ОУ-0000497 на загальну суму 14155 грн., оформлений у відповідності з підписаним сторонами актом здачі-прийняття робіт від 13.10.2014 р. № ОУ-0000497, оплачено 29.10.2014 р., тобто з простроченням на 2 дні;
рахунок від 05.11.2014 р. № ОУ-0000543 на загальну суму 7987 грн., оформлений у відповідності з підписаним сторонами актом здачі-прийняття робіт від 05.11.2014 р. № ОУ-0000543, оплачено 21.11.2014 р., тобто з простроченням на 2 дні;
рахунок від 05.11.2014 р. № СФ-0000544 на загальну суму 7693 грн., оформлений у відповідності з підписаним сторонами актом здачі-прийняття робіт від 05.11.2014 р. № ОУ-0000544, оплачено 21.11.2014 р., тобто з простроченням на 2 дні;
рахунок від 02.12.2014 р. № СФ-0000605 на загальну суму 16983 грн. 50 коп., оформлений у відповідності з підписаним сторонами актом здачі-прийняття робіт від 02.12.2014 р. №ОУ-0000605, оплачено 22.12.2014 р., тобто з простроченням на 6 днів;
рахунок від 05.12.2014 р. № СФ-0000606 на загальну суму 26042 грн., оформлений у відповідності з підписаним сторонами актом здачі-прийняття робіт від 05.12.2014 р. № ОУ-0000606, оплачено 22.12.2014 р., тобто з простроченням на 3 дні;
рахунок від 06.12.2014 р. № СФ-0000607 на загальну суму 15057 грн., оформлений у відповідності з підписаним сторонами актом здачі-прийняття робіт від 06.12.2014 р. № ОУ-0000607, оплачено 22.12.2014 р., тобто з простроченням на 3 дні;
рахунок від 12.12.2014 р. № СФ-0000626 на загальну суму 28017 грн. 50 коп., оформлений у відповідності з підписаним сторонами актом здачі-прийняття робіт від 12.12.2014 р. № ОУ-0000626, оплачено 29.12.2014 р., тобто з простроченням на 3 дні;
рахунок 12.01.2015 р. № СФ-0000007 на загальну суму 2842 грн., оформлений у відповідності з підписаним сторонами актом здачі-прийняття робіт від 12.01.2015 р. № ОУ-0000007, оплачено 23.01.2015 р., тобто з простроченням на 3 дні;
Чинним законодавством України передбачено, що у разі порушення стороною зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки (ст. 611 ЦК України), що порушення зобов'язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором (ст.193 ГК України). Штрафні санкції за порушення грошових зобов'язань встановлюються у відсотках, розмір яких визначається обліковою ставкою Національного банку України, за увесь час користування чужими коштами, якщо інший розмір відсотків не передбачено законом або договором (ч. 6. ст. 231 ГК України).
У договорі сторони узгодили, що за порушення замовником строків оплати, зазначених у договорі, виконавець має право стягнути з замовника пеню у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України від суми простроченого платежу за кожний день прострочення (п. 7.4 договору).
Ці умови договору відповідають положенням Закону України В«Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язаньВ» , котрим встановлено, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, яка діяла в період прострочення.
Згідно поданих позивачем розрахунків за прострочення оплати вказаних вище рахунків нараховано пеню в загальній сумі 435 грн. 17 коп., з обґрунтованістю і правильністю нарахування котрих суд погоджується.
Визначаючи розмір підлягаючої стягненню пені, суд виходить із того, що пеню за порушення строків оплати АСМП В«ОктябрськВ» рахунків від 11,14 січня 2014 року нараховано за межами одного року з дня звернення ТОВ В«ВІК ОЙЛВ» з позовом у даній справі, про що свідчить на позовній заяві відповідний штамп Господарського суду Миколаївської області від 27.07.2015 р. № 14036/15, та враховує, що згідно законодавства України до вимог про стягнення неустойки (штрафу, пені) встановлено спеціальну позовну давність в один рік (п.1 ч.2 ст.258 ЦК України), що представником відповідача подано суду заяву про застосування строку позовної давності, що у відповідності до ч.4 ст.267 ЦК України сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.
З огляду на викладене, задоволенню підлягає вимога про стягнення пені, нарахованої у межах строку позовної давності, у загальній сумі 388 грн. 45 коп.
У задоволенні стягнення решти суми пені, нарахованої за прострочення оплати рахунків від 11 та 14 січня 2014 року належить відмовити у зв'язку зі спливом строку позовної давності за цими вимогами.
Щодо відшкодування судових витрат з оплати судового збору.
Статтею 49 ГПК України передбачено покладання судових витрат, зокрема, витрат на оплату позовної заяви судовим збором, при задоволенні позову на відповідача пропорційно розміру задоволених вимог.
Водночас, витрати ТОВ В«ВІК ОЙЛВ» на оплату позовної заяви судовим збором за платіжним дорученням від 27.07.2015 р. № 1 у сумі 1827 грн., яка є мінімальною сумою судового збору з оплати вимог майнового характеру, передбаченою пп.2.п.2.ч.2 ст. 4 Закону України В«Про судовий збірВ» , повністю підлягають відшкодуванню за рахунок ДП В«АМПУВ» .
У судовому засіданні 12.08.2015 р., згідно зі ст. 85 ГПК України, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Керуючись ст.ст.43,49,82- 85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов товариства з обмеженою відповідальністю В«ВІК ОЙЛВ» задовольнити частково.
2. Стягнути з державного підприємства В«Адміністрація морських портів УкраїниВ» , 01135, проспект Перемоги, 14, м. Київ, в особі філії В«ОктябрськВ» державного підприємства В«Адміністрація морських портів УкраїниВ» (адміністрація спеціалізованого морського порту В«ОктябрьскВ» ), 54052, а/с 170, м. Миколаїв, ідентифікаційний код 38728512, на користь товариства з обмеженою відповідальністю В«ВІК ОЙЛВ» , 54021, вул. Морехідна, 14, м. Миколаїв, ідентифікаційний код 31268062, грошові кошти в сумі 388 (триста вісімдесят вісім) грн. 45 коп. - пеня за несвоєчасну оплату рахунків, а також грошові кошти на відшкодування витрат з оплати позовної заяви судовим збором у сумі 1827 (одна тисяча вісімсот двадцять сім) грн.
3.У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Одеського апеляційного господарського суду через Господарський суд Миколаївської області протягом 10 днів з дня підписання повного тексту рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 ГПК Кодексу. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повний текст рішення складено 13.08.2015 р.
Суддя Ю.М. Коваль.
Суд | Господарський суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2015 |
Оприлюднено | 20.08.2015 |
Номер документу | 48416914 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Миколаївської області
Коваль Ю. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні