Рішення
від 11.08.2015 по справі 923/1071/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 серпня 2015 р. Справа № 923/1071/15

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. при секретарі Литвиненко Т.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу, порушену

за позовом Прокурора Білозерського району Херсонської області в інтересах держави в особі позивача-1: Білозерської районної державної адміністрації, смт Білозерка, Херсонська область;

позивача-2: Головного управління Держземагенства України у Херсонській області,

м. Херсон

до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпро", (місцезнаходження: вул. Радянська, 3, с. Новодмитрівка, Білозерський район, Херсонська область, код ЄДРПОУ 24752975)

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

ОСОБА_1 посв. № 031030 від 02.02.2015р. - прокурор відділу прокуратури Херсонської області;

представників сторін:

від позивача-1: не з'явились;

від позивача-2: - ОСОБА_2 дов. № 32-21-0.4-5884/2-15 від 05.05.2015р.;

від відповідача:- ОСОБА_3 директор

в с т а н о в и в:

Прокурор Білозерського району Херсонської області звернувся до господарського суду Херсонської області з позовною заявою в інтересах держави в особі Позивача-1 - Білозерської районної державної адміністрації Херсонської області, смт.Білозерка та Позивача -2 - Головного управління Держземагенства у Херсонській області, м Херсон до Відповідача - Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпро", с. Новодмитрівка, Білозерський район, Херсонська область про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 25.04.2006р. та просить постановити рішення, яким внести зміни до договору оренди земельної ділянки стосовно розміру орендної плати.

Відповідач надав відзив від 28.97.2015р. № 179, яким не заперечує проти внесення відповідних змін до договору оренди земельної ділянки.

Прокурор в судовому засіданні підтримав позовні вимоги повністю. Представники позивачів також підтримують заявлені позовні вимоги.

Суд заслухав представників сторін, дослідив матеріали справи та встановив наступне.

Згідно зі ст.121 Конституції України на прокуратуру покладено обов'язок представництва інтересів держави в судах.

Прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві в чому полягає порушення інтересів держави або в чому існує загроза їх порушення, тобто прокуратура набула права визначати наявність інтересів держави у конкретних спірних правовідносинах, які підлягають захисту та вирішенню в судовому порядку.

Відповідно ч. 3 ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру" підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.

Відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" № 5245-УІ від 06.09.2012р., який набрав чинності з 01.01.2013р., землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Землі розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності чи на яких розташовані об'єкти нерухомого майна комунальної власності, є землями державної власності.

Згідно зі ст. 122 Земельного кодексу України (зміни до якої внесено на підставі вищевказаного Закону) розпорядником земель сільськогосподарського призначення державної власності є центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи. Таким органом у Херсонській області є Головне управління Держземагенства України в Херсонській області. До 01.01.2013 року розпорядниками земель вказаної категорії були місцеві державні адміністрації, якими укладалися відповідні договори оренди землі.

Звернення прокурора до суду із позовом про внесення змін до договору оренди земельної ділянки обумовлено встановленням прокурором порушень вимог земельного та податкового законодавства, внаслідок чого державний та місцевий бюджети недоотримають кошти від платежів за землю (орендна плата), що також порушує економічні інтереси держави.

Наявність договорів оренди земельних ділянок, укладених органами місцевого самоврядування, у яких розмір орендної плати за користування земельними ділянками менший ніж розмір орендної плати, передбачений податковим законодавством України, призводить до недотримання місцевим бюджетом плати за землю.

Згідно до ст. 2 ГПК України Господарський суд порушує справи за позовними заявами прокурорів та їх заступників, які звертаються до суду в інтересах держави.

У відповідності до вимог ст. 29 ГПК України, у разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Відповідно до статті 37 Закону України "Про прокуратуру" право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається прокурорам районів, їх першим заступникам і заступникам.

Проведеною прокуратурою перевіркою встановлено, що 18 грудня 2009 року між Білозерською районною державною адміністрацією в особі голови ОСОБА_4 (далі-орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Дніпро", на підставі розпоряджень голови Білозерської районної державної адміністрації від 27.07.2005р. №614 та 13.12.2005р. №1115 укладено договір оренди земельної ділянки, яка знаходиться на території Томинобалківської сільської ради, загальною площею 53,77 га, у тому числі рілля - 53,77 га, строком на 10 років. Договір зареєстровано у Білозерському районному відділі Херсонської регіональної філії центру ДЗК, про що здійснено запис у Державному реєстрі земель від 07 червня 2006 за №040671400002.

Угодою від 10.03.2010 року розмір орендованої земельної ділянки зменшено на 9 га до 44,77 га.

З набранням чинності Податковим кодексом України №275 5-VI від 02.12.2010, яке відбулося з 01.01.2011р., розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності проводиться на підставі ст. 288 ПК України з урахуванням положень статті 272 ПК України, якою регулюється розмір податку за земельні ділянки сільськогосподарських угідь (незалежно від місцезнаходження).

Статтею 289 Податкового кодексу України унормовано щорічне проведення індексації нормативної грошової оцінки земельних ділянок, величина коефіцієнта якої розраховується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік.

При цьому, у разі не проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка є предметом договору оренди, у порядку, передбаченому Законом України "Про оцінку земель", Держземагенство України оприлюднює показники нормативної грошової оцінки 1 гектара сільськогосподарських угідь (ріллі та перелогів, багаторічних насаджень, природних сіножатей, пасовищ ) у середньому по Україні та в розрізі регіонів України за період 1995-2015 років.

Нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь в Україні станом на 01.07.1995р. була проведена відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995р. №213. В основу розрахунку нормативної грошової оцінки земель покладено рентний доход, який створюється при виробництві зернових культур і визначається за даними економічної оцінки земель, проведеної у 1988 році.

База розрахунку орендної плати для вищезазначеного договору оренди була визначена, тому в подальшому підлягає розрахунку відповідно до приписів підпункту 271.1.1 пункту 271.1 ст. 271 ПК України, з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Пунктом 9 зазначеного Договору визначено, що орендна плата вноситься у грошовій формі у розмірі 132 грн. за 1 га на рік, що складає 7097,64 грн. в рік.

Відповідно до пункту 13 умов Договору розмір орендної плати переглядається один раз на три роки у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- в інших випадках, передбачених законом.

З 01.01.2011р. набув чинності Податковий кодекс України, розділ 13 якого регулює питання сплати податку на землю та орендну плату за користування земельною ділянкою.

Згідно вимог підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

У відповідності з положеннями ст. 11 Цивільного кодексу України визначено підстави виникнення цивільних прав та обов'язків, що виникають, зокрема, з договорів та інших правочинів, а також безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Виходячи із пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК України, до моменту внесення змін до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений Законом - тобто, пунктом 288.5 статті 288 ПК України.

Таким чином, Податковим кодексом України на законодавчому рівні визначено граничний розмір орендної плати, тобто орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду орендної плати, крім того цивільний обов'язок орендаря земельної ділянки платити не менше 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки виник з акту цивільного законодавства і не залежить від волі сторін договору оренди, які зобов'язані привести зміст договору до вимог Закону.

Враховуючі зазначені зміни необхідно внести зміни до пункту 9 договору оренди землі від 25 квітня 2006р., укладеного між Білозереькою районною державною адміністрацією та СТОВ "Дніпро", зареєстрованого у Білозерському районному відділі Херсонської регіональної філії центру ДЗК, про що здійснено запис у Державному реєстрі земель від 07 червня 2006р. за № 040671400002 та викласти його в наступній редакції: пункт 9 "9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на бюджетний рахунок Томинобалківської сільської ради Білозерського району Херсонської області у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки".

Згідно з положеннями статті 188 Господарського кодексу України сторона, яка вважає за необхідне внести зміни до договору повинна надіслати пропозицію про це другій стороні за договором.

Відділом Держземагентства у Білозерському районі 14.07.2014р. за № 1107/05-06 направлено відповідачу лист з повідомленням про необхідність внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 25.04.2006 року, але станом на 30.06.2015р. відповіді або заяви згоди на зазначену пропозицію не отримано..

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002р. № 15-рп/2002 (про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення частини 2 статті 124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист. Обрання певного захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору не є обов'язком, а є правом особи, яка добровільно із власних інтересів його використовує. Тобто, відсутність згоди на зміну умов договору не позбавляє право особи звернутися до суду із позовом про внесення змін до договору.

Відповідно до ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Згідно ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Стаття 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до ст. 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Згідно з п. п. 2.18, 2.19 п. 2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору. У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутись до суду з позовом про зміну умов договору.

Таким чином, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість перегляду розміру орендної плати (пункт 13 договору), а орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності є регульованою ціною, суд погоджується з доводами позивачів та прокурора про те, що законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Зазначена правова позиція викладена у постанові Вищого господарського суду України від 25.03.2015 у справі №910/20111/14.

Відповідно до ст. 122 п. 4 Земельного кодексу України розпорядниками землями сільськогосподарського призначення державної власності покладено на центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів та його територіальні органи. У даному випадку зазначеним органом є Головне управління Держземагенства в Херсонській області.

З метою захисту інтересів держави прокурором Білозерського району вирішено звернутися до суду.

У зв'язку з визначенням в договорі оренди розміру орендної плати менше ніж того вимагає законодавство України, місцевим бюджетом недоотримано значну суму орендної плати.

За таких обставин позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 4 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.

Згідно ст.5 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011р. № 3674 - VI, Позивач звільнений від сплати судового збору. За таких обставин суд, повністю задовольняючи заявлений позов, стягує з відповідача в доход бюджету судових збір пропорційно розміру задоволених вимог, тобто, у розмірі 100 %. Мінімальний розмір судового збору при поданні заяви до господарських судів України, відповідно до ст. 2 Закону України Про судовий збірВ» від 08.07.2011р. № 3674 - VI, " за подання до господарського суду позовної заяви немайнового характеру ставка судового збору становить 1 розмір мінімальної заробітної плати ( 1218грн).

Відповідно до п. 2.11 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013р. №7 "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" якщо в позовній заяві об'єднано дві або більше вимог немайнового характеру, пов'язаних між собою підставами виникнення або поданими доказами, судовий збір сплачується окремо з кожної з таких вимог.

Пунктом 4.6 зазначеної вище Постанови Пленуму Вищого господарського суду України встановлено, що приймаючи рішення зі справи, провадження в якій порушено за заявою прокурора, господарський суд у разі повного або часткового задоволення позову (скарги) стягує судовий збір з відповідача (повністю або пропорційно задоволеним вимогам), якщо він не звільнений від сплати судового збору; у разі ж повної або часткової відмови в позові судовий збір стягується з визначеного прокурором позивача (так само повністю або пропорційно задоволеним вимогам), за винятком випадків, коли останнього звільнено від сплати судового збору, та коли позивачем у справі є сам прокурор. Стягнення відповідних сум судового збору здійснюється в доход Державного бюджету України.

За таких обставин судові витрати покладаються відповідача.

Вступна та резолютивна частини рішення оголошені в судовому засіданні в присутності представників сторін.

В зв'язку з вищевикладеним, керуючись Податковим кодексом України, ст.ст. 36і , 37 Закону України "Про прокуратуру", ст. 30 Закону України «Про оренду землі», ст. ст. 2, 12, 13, 44-49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

в и р і ш и в:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 25 квітня 2006 року, укладеного Білозерською районною державною адміністрацією та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Дніпро», зареєстрованого у Білозерському районному відділі Херсонської регіональної філії центру ДЗК, про що здійснено запис у Державному реєстрі земель від 07 червня 2006 за № 040671400002, виклавши пункт 9 в наступній редакції:

- пункт 9 " 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на бюджетний рахунок Томинобалківської сільської ради Білозерського району Херсонської області у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки".

3. Стягнути з сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпро" ( с. Новодмитрівка, Білозерський район, Херсонська область, вул.Радянська,3, код ЄДРПОУ 24752975 в доход спеціального фонду державного бюджету на р/р № 31215206783002 в ГУДКСУ у Херсонській області МФО 852010 код ЄДРПОУ 37959779 одержувач УДКСУ у місті Херсоні., призначення платежу - судовий збір код 03500045 судовий збір в сумі 1 218 (ОСОБА_1 тисяча двісті вісімнадцять) грн..

Повне рішення складено 14.08.2015р.

Суддя Т.Г. Пінтеліна

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення11.08.2015
Оприлюднено20.08.2015
Номер документу48424312
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1071/15

Рішення від 11.08.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 06.07.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні