ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
12.08.15р. Справа № 904/1257/15 За позовом Публічного акціонерного товариства "Криворізький залізорудний комбінат", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області
до Криворізька міська рада Дніпропетровської області, м. Кривий Ріг Дніпропетровської області
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Управління земельних ресурсів виконкому Криворізької міської ради, м. Кривий Ріг Дніпропетровської області
про узгодження розбіжностей до договору оренди земельної ділянки
Головуючий колегії ОСОБА_1
Судді Петренко Н.Е.
ОСОБА_2
Представники:
від позивача: ОСОБА_3, дов. № 55-02/2 від 31.10.14р.;
від відповідача: ОСОБА_4, дов. № 7/29-1120 від 30.12.14р.;
від третьої особи: не з'явився.
СУТЬ СПОРУ:
Публічне акціонерне товариство "Криворізький залізорудний комбінат" звернулось до господарського суду з позовом, в якому просить врегулювати неврегульовані розбіжності за договором оренди земельної ділянки для розміщення та обслуговування компресорної станції центрального повітропостачання ГПП-1, яка знаходиться в Тернівському районі м. Кривого Рогу, укладеному із Криворізькою міською радою Дніпропетровської області, виклавши розділ 7 та розділ 45 договору в редакції позивача, а саме:
- "Розділ 7. Річна орендна плата починаючи з 1 січня 2015 року вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності орендаря у розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України з урахуванням рішення міської ради від 25.06.2014 №2778 "Про внесення змін до рішення міської ради від 26.06.2013 №2088 "Про ставки податку за земельні ділянки на території м. Кривого Рогу" та затвердження додатка до нього в новій редакції";
- "Розділ 45. Цей Договір набирає чинності після підписання сторонами та державної реєстрації права оренди, яке поширюється на зазначену земельну ділянку.
Договір укладено у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у "Орендодавця" Криворізької міської ради другий - у "Орендаря" Публічного акціонерного товариства "Криворізький залізорудний комбінат", третій - у Відділі державної реєстрації речових прав на нерухоме майно реєстраційної служби Криворізького міського управління юстиції у Дніпропетровській області.
Невід'ємними частинами договору є:
- рішення міської ради від 29.10.2014 №3070;
- креслення перенесення меж земельної ділянки в натуру;
- кадастровий план;
- акт встановлення та узгодження зовнішніх меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
- акт приймання-передачі земельної ділянки.".
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що при укладенні договору оренди земельної ділянки для розміщення та обслуговування компресорної станції центрального повітропостачання ГПП-1, яка знаходиться в Тернівському районі м. Кривого Рогу між позивачем та відповідачем виникли розбіжності стосовно умов розділів 7 і 45 договору оренди земельної ділянки, а також розрахунку розміру орендної плати на землю.
Справа розглядається за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Управління земельних ресурсів виконкому Криворізької міської ради.
14.04.2015р. відповідачем подані заперечення на позовну заяву, відповідно до яких Криворізька міська рада позовні вимоги не визнала та зазначила, що, враховуючи відсутність нормативної грошової оцінки земель міста, здійснення нарахування та сплати орендної плати за землю повинно відбуватися на підставі Податкового кодексу України з урахуванням рішення міської ради від 26.06.2013р. № 2088 В«Про ставки податку за земельні ділянки на території м. Кривого РогуВ» (зі змінами). Так, до ст. 275.3. Податкового кодексу України, ставки податку за земельні ділянки (за винятком сільськогосподарських угідь та земель лісогосподарського призначення) диференціюють та затверджують відповідні сільські, селищні, міські ради виходячи із ставок податку, встановлених пунктом 275.1 цієї статті, функціонального використання та місцезнаходження земельної ділянки, але не більше трикратного розміру цих ставок податку, з урахуванням коефіцієнтів, установлених пунктом 275.2 цієї статті. Згідно з коментарем прикінцевих положень Податкового кодексу України з 1 січня 2015 року набирає чинності пункт 276.5 статті 276 ПК "Особливості встановлення ставок земельного податку", відповідно до якого у разі надання в оренду земельних ділянок (в межах населених пунктів), окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами, у тому числі зазначеними у пунктах 276.1 та 276.4 цієї статті, іншим суб'єктам, податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється відповідно до статті 274 ПК "Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження)" від нормативної грошової оцінки, визначеної з урахуванням застосування відповідного коефіцієнта функціонального використання цих площ залежно від виду економічної діяльності орендаря, та статті 275 ПК "Ставки податку за земельні ділянки, розташовані в межах населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено". Отже, Криворізька міська рада не бачить підстав звернення ПАТ „Криворізький залізорудний комбінатВ» до господарського суду, оскільки не заперечує наявність земельних відносин, проте наполягає на тому, що вони повинні відповідати вимогам чинного законодавства України.
Третя особа надала письмові пояснення від 27.04.2015р., в яких зазначила, що з урахуванням відсутності у місті ОСОБА_5 нормативної грошової оцінки земельної ділянки, існування рішення міської ради, яке затверджує відповідні ставки та визначення орендної плати на підставі договору оренди, вбачається, що при здійсненні розрахунків розміру орендної плати із застосуванням трикратного розміру земельного податку, розмірів коефіцієнтів диференціації ставки земельного податку на період 2014-2015 роки є правомірним без порушення норм Закону.
Ухвалою господарського суду від 28.04.2015р., у зв'язку зі складністю вирішення спору, суд ухвалив призначити розгляд справи № 904/1257/15 в колегіальному складі суду.
Розпорядженням керівника апарату суду від 29.04.2015р. № 374 призначено проведення повторного автоматичного розподіл справи № 904/1257/15 та згідно довідки про автоматичний розподіл справ між суддями (повторний розподіл) від 29.04.2015р. визначений склад колегії: головуючий суддя - Рудь І.А., судді Петренко Н.Е., Фещенко Ю.В.
Ухвалою суду від 29.04.2015р. справу прийнято до розгляду в колегіальному складі.
Розпорядженням керівника апарату суду від 27.05.2015р. № 439 у зв'язку із перебуванням судді Фещенко Ю.В. у відпустці, призначено повторний автоматичний розподіл справи № 904/1257/15 та згідно протоколу про автоматичний розподіл справ між суддями (повторний розподіл) від 27.05.2015р. визначений склад колегії: головуючий суддя - Рудь І.А., судді Петренко Н.Е., Татарчук В.О.
Ухвалою суду від 28.05.2015р. справу прийнято до розгляду в новому колегіальному складі.
В судове засідання 12.08.2015р. представник третьої особи не з'явився.
Суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника третьої особи, оскільки про час та місце розгляду справи останній повідомлений належним чином, про що свідчать поштові повідомлення, долучені до матеріалів справи.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши надані до матеріалів справи докази в їх сукупності, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до рішення Криворізької міської ради від 29.10.2014р. № 3070 „Про припинення права постійного користування землею, затвердження технічної документації із землеустрою, реєстрацію права комунальної власності на земельні ділянки та надання їх у оренду Публічному акціонерному товариству „Криворізький залізорудний комбінатВ» вирішено надати позивачу із земель комунальної власності в оренду терміном на 5 років земельні ділянки, зазначені в додатку, без зміни цільового призначення, згідно з доданою схемою (п. 3), визначено розмір орендної плати за користування земельними ділянками відповідно до Податкового кодексу України (п. 4) та зобов'язано Публічне акціонерне товариство „Криворізький залізорудний комбінатВ» укласти з міською радою договір оренди земельної ділянки (пункт 6.3.2).
Згідно з витягу з додатку до вказаного рішення міської ради, позивачу, зокрема надана в оренду земельна ділянка площею 2,2446 га в Тернівському районі (кадастровий номер 1211000000:07:116:0207) для розміщення та обслуговування компресорної станції центрального повітропостачання ГПП-1.
Як вбачається з матеріалів справи, Криворізька міська рада Дніпропетровської області звернулася до позивача з проектом Договору оренди земельної ділянки (надалі - проект Договору), відповідно до пунктів 1, 2 якого орендодавець на підставі рішення міської ради від 29.10.2014р. №3070 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення для розміщення та обслуговування компресорної станції центрального повітропостачання ГПП-1, яка знаходиться в Тернівському районі м. Кривого Рогу; в оренду передається земельна ділянка площею 2,2446 га.
Відповідно до пункту 7 проекту Договору: „Річна орендна плата вноситься „ОрендаремВ» виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності орендаря у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України з урахуванням рішення міської ради від 26.06.2013 №2088 „Про ставки податку за земельні ділянки на території м. Кривого Рогу.
Орендна плата починаючи з 1 січня 2015 року вноситься „ОрендаремВ» виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності „ОрендаряВ» у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України з урахуванням рішення міської ради від 25.06.2014 №2778 „Про внесення змін до рішення міської ради від 26.06.2013 №2088 „Про ставки податку за земельні ділянки на території м. Кривого РогуВ» та затвердження додатка до нього в новій редакціїВ» .
Згідно з пунктом 45 проекту Договору: „Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та державної реєстрації права оренди, яке поширюється на зазначену земельну ділянку.
Договір укладено у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у "Орендодавця" Криворізької міської ради, другий - у "Орендаря" Публічного акціонерного товариства "Криворізький залізорудний комбінат", третій - у Відділі державної реєстрації речових прав на нерухоме майно реєстраційної служби Криворізького міського управління юстиції у Дніпропетровській області.
Невід'ємними частинами договору є:
- рішення міської ради від 29.10.2014р. № 3070;
- плані відведення земельної ділянки;
- кадастровий план;
- акт встановлення та узгодження зовнішніх меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
- акт приймання передачі земельної ділянки.В»
18.12.2014р. позивач звернувся до відповідача з листом (вих. № 53-02/3885 від 18.12.2014р.) з доданим до нього проектом Договору з протоколом розбіжностей, у якому зазначив, що має заперечення до розміру орендної плати, встановленого проектом Договору, а також вважає за необхідне доповнити договір умовою про те, що розрахунок орендної плати є невід'ємною частиною договору.
Відповідно до штампу реєстрації вхідної кореспонденції зазначеного листа позивача отримано міською радою 19.12.2014р.
У протоколі розбіжностей, спрямованому позивачем відповідачу 18.12.2015р., було запропоновано викласти пункти 7, 45 проекту Договору в наступній редакції:
"7. Річна орендна плата починаючи з 1 січня 2015р. вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності орендаря у розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України з урахуванням рішення міської ради від 25.06.2014 №2778 "Про внесення змін до рішення міської ради від 26.06.2013 №2088 "Про ставки податку за земельні ділянки на території м. Кривого Рогу" та затвердження додатка до нього в новій редакції";
"45. Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та державної реєстрації права оренди, яке поширюється на зазначену земельну ділянку. Договір укладено у трьох примірникам, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у "Орендодавця" Криворізької міської ради
другий - у "Орендаря" Публічного акціонерного товариства "Криворізький залізорудний комбінат"
третій - у Відділі державної реєстрації речових прав на нерухоме майно реєстраційної служби Криворізького міського управління юстиції у Дніпропетровській області
Невід'ємними частинами договору є:
- розрахунок розміру орендної плати;
- рішення міської ради від 29.10.2014р. №3070;
- креслення перенесення меж земельної ділянки в натуру;
- кадастровий план;
- акт встановлення та узгодження зовнішніх меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
- акт приймання передачі земельної ділянки.В»
Відповідач відповідно до листа вих. № 4161 від 26.12.2014р. направив на адресу позивача договір оренди земельної ділянки та протокол узгодження розбіжностей до договору оренди земельної ділянки із роз'ясненнями щодо пунктів договору згідно діючого законодавства.
Згідно штампу реєстрації вхідної кореспонденції лист відповідача отримано позивачем 05.01.2015р.
Листом від 09.01.2015р. № 53-02/57 позивач повернув відповідачу протокол узгодження розбіжностей без підпису та запропонував підписати протокол розбіжностей в редакції ПАТ „КривбасзалізрудкомВ» , зазначивши, що міською радою порушено загальний порядок укладання господарських договорів.
Відповідач відповідно до листа вих. № 7/18-51 від 21.01.2015р. направив на адресу позивача протокол узгодження розбіжностей до договору оренди земельної ділянки, зазначивши, що з урахуванням набрання чинності з 01.01.15р. змін до Податкового кодексу України, застосування деяких норм законодавства потребує детального вивчення, у зв'язку із чим міська рада не має можливості узгодити надані позивачем пропозиції.
Відсутність згоди відповідача укласти договір оренди земельної ділянки площею 2,2446 га в редакції позивача і є причиною виникнення спору.
Дослідивши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до частин 1-3 статті 180 Господарського кодексу України зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов'язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов'язкові умови договору відповідно до законодавства; господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов; істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода; при укладенні господарського договору сторони зобов'язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.
Згідно зі статтею 181 Господарського кодексу України господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів. Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках. Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору. За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором. Сторона, яка одержала протокол розбіжностей до договору, зобов'язана протягом двадцяти днів розглянути його, в цей же строк вжити заходів для врегулювання розбіжностей з другою стороною та включити до договору всі прийняті пропозиції, а ті розбіжності, що залишились неврегульованими, передати в цей же строк до суду, якщо на це є згода другої сторони. У разі досягнення сторонами згоди щодо всіх або окремих умов, зазначених у протоколі розбіжностей, така згода повинна бути підтверджена у письмовій формі (протоколом узгодження розбіжностей, листами, телеграмами, телетайпограмами тощо). Якщо сторона, яка одержала протокол розбіжностей щодо умов договору, заснованого на державному замовленні або такого, укладення якого є обов'язковим для сторін на підставі закону, або сторона - виконавець за договором, що в установленому порядку визнаний монополістом на певному ринку товарів (робіт, послуг), яка одержала протокол розбіжностей, не передасть у зазначений двадцятиденний строк до суду розбіжності, що залишилися неврегульованими, то пропозиції другої сторони вважаються прийнятими.
Водночас, земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до статей 13, 19 Конституції України від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтями 142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішення. Права місцевого самоврядування захищаються в судовому порядку. Органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України „Про місцеве самоврядуванняВ» до виключної компетенції сільської, селищної, міської ради віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Статтею 116 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Відповідно до статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
За статтею 1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі це - засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Порядок укладення договору оренди земельної ділянки визначено статтею 16 зазначеного Закону, а частиною 2 статті 14 Закону передбачено затвердження Кабінетом Міністрів України типової форми договору оренди землі.
Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за несплату.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюється за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюються з урахуванням індексу інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
В обґрунтування необхідності внесення змін до спірного договору позивач зазначає про те, що рішення Криворізької міської ради № 3884 від 14.05.2010р. В«Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_5В» визнано не чинним постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 01.11.2011р. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 11.12.2012р. зазначену вище постанову залишено без змін. Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26.02.2013р. дію рішення Криворізької міської ради № 3884 від 14.05.2010р. "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_5" припинено на бюджетний період з 2014р.
Такі доводи суд не приймає до уваги виходячи з наступного.
Запропонований позивачем порядок формування розміру орендної плати, беручи за основу земельний податок, що встановлюється Податковим кодексом України, з урахуванням рішення міської ради від 26.06.2033 р. № 2088 В«Про ставки податку на земельні ділянки на території м. Кривого Рогу" (зі змінами), не відповідає чинному законодавству з огляду на наступне.
Згідно положень ст. 288 Податкового кодексу України, в редакції, яка є чинною на час вирішення даного спору, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Отже, для визначення розміру орендної плати за землю, використовується виключно нормативна грошова оцінка земельних ділянок (підпункт 289.1. статті 289 Податкового кодексу України).
Під час розгляду справи учасники судового процесу єдині у питанні щодо відсутності на 2015 рік нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки. Належних та допустимих доказів на підтвердження проведення такої нормативної грошової оцінки, відповідного затвердження технічної документації та наявності витягу відповідач до суду не надав.
Відсутність відповідної нормативної грошової оцінки земельної ділянки, виключає підстави для внесення запропонованих Позивачем змін до договору оренди землі, оскільки такі зміни, передбачають сплату орендної плати в розмірі, що не відповідає чинним приписам Податкового кодексу України.
Що стосується викладення пункту 45 проекту Договору у редакції, що викладена позивачем у позовній заяві, то така редакція не оспорювалася відповідачем та була зазначена у проекті Договору, а в подальшому і у протоколі розбіжностей. Тому права позивача в цій частині відповідачем порушені не були.
З огляду на викладене правові підстави для задоволення позову відсутні.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст. 49, ст.ст. 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
В позові відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.
Головуючий колегії Суддя Суддя ОСОБА_1 ОСОБА_6 ОСОБА_2 Повне рішення складено - 14.08.15р.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 14.08.2015 |
Оприлюднено | 21.08.2015 |
Номер документу | 48518807 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Рудь Ірина Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні