Рішення
від 31.08.2009 по справі 09/1870
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

09/1870

                                   ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

РІШЕННЯ            

ІМЕНЕМ  УКРАЇНИ

"31" серпня 2009 р.                                                                       Справа №  09/1870

                    Господарський суд Черкаської області в складі головуючого - судді Курченко Н.М.,

при секретарі –Мирошниченко Б.В.,  за участю представників сторін: позивача –  Литвиненко Л.І. - директор, Романкова Г.В. за довіреністю, відповідача – Якимчук Ю.В. за довіреністю, третя особа –Литвиненко Л.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Золотоніське ремонтно-будівельне підприємство», м.Золотоноша  до регіонального відділення Фонду державного майна України (ФДМУ) по Черкаській області м. Черкаси, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача:  СТОВ «Україна»,  СТОВ «Колос», громадянка Литвиненко Людмила Іванівна, про визнання протиправними та скасування висновків комісії  по перед приватизаційній підготовці, недійсним наказу та спонукання до вчинення дій, -

ВСТАНОВИВ :

Подано позовну заяву, у якій позивач просить:

- визнати недійсним наказ відповідача від 02.03.2004 року № 130-АПК «Про затвердження акту комісії з визначення державної частки в майні Золотоніського районного міжгосподарського комбінату сільського комунального господарства «Райсількомунгосп»;

- зобов'язати відповідача створити комісію з визначення частки держави у майні Золотоніського районного міжгосподарського комбінату сільського комунального господарства «Райсількомунгосп», який був реорганізований у ТОВ «Золотоніське ремонтно-будівельне підприємство» та відповідно до встановленого Порядку визначити частку держави в статутному фонді у розмірі 22,17 %.

В процесі вирішення спору  позивач подав заяву про доповнення прохальної частини позову, яка прийнята судом до розгляду, у якій, не змінюючи підстави та предмет спору, просить додатково визнати протиправними та скасувати висновки комісії по перед приватизаційній підготовці, оформлені протокольним рішенням та Актом від 24 лютого 2004 року з визначення частки держави у майні підприємства, створеного за участю недержавних засновників.

Позовні вимоги мотивовані тим, що висновки створеної відповідачем комісії по перед приватизаційній підготовці ґрунтуються на неповному дослідженні наявних документів, зроблені з грубими порушеннями Порядку визначення часток, що належать державі в статутних фондах підприємств, створених за участю недержавних суб'єктів господарювання, затверджених наказом ФДМУ від 30.08.2000 року № 1800, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20 вересня 2000 року за №626/4847 (далі вживається скорочено – Порядок №1800),  що призвело до помилкових висновків комісії, оформлених протокольним рішенням №1 (протокол №1) та Актом від 24 лютого 2004 року з визначення частки держави у майні підприємства, створеного за участю недержавних засновників право попередника позивача. При затвердженні висновків комісії відповідач не перевірив їх. Порушення, які призвели до неправильного визначення частки держави у статутному фонді право попередника позивача, виразились у тому, що кошти, які виділялись як невідплатні, безповоротні платежі (трансферти),  помилково були враховані як частка у статутному фонді Золотоніського районного міжгосподарського комбінату комунального обслуговування сільського населення «Райсількомунгосп», що значно безпідставно завищило частку держави у статутному фонді райсількомунгоспу. Помилка була виявлена позивачем при інвентаризації часток у статутному фонді, тому він замовив аудиторську перевірку, якою встановлено, що частка корпоративних прав держави станом на 01.01.2004 року, тобто на час прийняття спірних рішень, повинна становити 22,17 відсотків. Позивач  звернувся до відповідача із заявою про виправлення помилки, однак отримав відмову. Протиправні висновки комісії та наказ відповідача порушують права та охоронювані законом інтереси позивача, призвели до недостовірності його статуту, що істотно впливає на правомірність управління товариством.

У письмовому відзиві на позовну заяву, відповідач заперечив проти позову, посилаючись на те, що визначення державної частки здійснено відповідно до чинного, на час проведення перед приватизаційної підготовки, законодавства, розподіл часток учасниками товариства не оскаржений. Згідно п.4.3 Положення про порядок перед приватизаційної підготовки підприємств, у статутних фондах яких є державна частка, затвердженого наказом  ФДМУ від 14 серпня 2000 року №1691, чинного на момент визначення часток, у разі незгоди будь-кого з недержавних засновників (учасників) з діями, пов'язаними з визначенням в установчих документах підприємства державної частки (паю, акцій) або частки (паю, акцій) цього засновника (учасника) питання  вирішується у судовому порядку.

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, залучені судом, -  СТОВ «Україна» та СТОВ «Колос» письмові відзиви на позовну заяву не подали, представників у  судове засідання не направили, що не перешкоджає розгляду справи.

У судовому засіданні:

- представники позивача підтримали позовні вимоги, просили їх задовольнити, пояснили, що аудиторський висновок, на підставі якого позивач переконався у помилках, які були допущені при визначенні державної частки в ході перед приватизаційної підготовки попередника позивача,  складений у відповідності до Порядку, затвердженого наказом ФДМУ від 24.07.2007 року № 1229, однак  результати не зміняться, оскільки методика визначення розміру державної частки не змінилась;

- представник відповідача дотримувався доводів, викладених у відзиві на позовну заяву, звернув увагу суду на те, що розмір державної частки визначається створеною для цього комісією, а не судом;

- третя особа Литвиненко Л.І. позовні вимоги вважала обґрунтованими та підлягаючими задоволенню.

Згідно ст. 77 ГПК України у судовому засіданні оголошувалась перерва з 25 по 31 серпня 2009 року.

Заслухавши пояснення представників сторін, третьої особи, дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.

Позивач створений шляхом зміни організаційно-правової форми підприємства для приведення у відповідність з чинним законодавством України, об'єднання вкладів його учасників з метою отримання прибутку, є правонаступником районного міжгосподарського комбінату комунального обслуговування сільського населення «Райсількомунгосп», ідентифікаційний код 00727498. Позивач зареєстрований 27.03.2008 року, номер запису 1 022 145 0000 000388, його Статут затверджений установчими зборами засновників від 07.03.2008 року, протокол №1, ідентифікаційний код 00727498.

Згідно наказу регіонального відділення ФДМУ по Черкаській області від 12 лютого 2004 року №127-АПК «Про створення комісії по перед приватизаційній підготовці»відповідно до Положення про порядок передприватизаційної  підготовки підприємств, у статутних фондах яких є державна частка», затвердженого наказом ФДМУ від 14.08.2000 року №1691, зареєстровано  в Міністерстві юстиції  України 30 серпня 2000 року за №562/4783  (далі –Положення №1691) розпочато перед приватизаційну підготовку Золотоніського районного міжгосподарського комбінату сільського комунального господарства «Райсількомунгосп», затверджено склад комісії для перевірки наявності державної частки в статутному фонді, якій наказано відповідно до Порядку № 1800  перевірити наявну інформацію про здійснені державою внески до статутного фонду підприємства, визначити розмір державної частки в статутному фонді Золотоніського «Райсількомунгоспу»та надати відповідні висновки.

Статут районного міжгосподарського комбінату комунального обслуговування сільського населення «Райсількомунгосп», затверджений зборами господарств учасників (протокол №1 від 10.06.1996 року), зареєстровано Золотоніською районною державною адміністрацією 06.08.1996 року №21, до Статуту внесені доповнення 10 квітня 2001 року. Згідно Свідоцтва про державну реєстрацію (перереєстрацію) суб'єкта підприємницької діяльності –юридичної особи Районного міжгосподарський комбінат комунального обслуговування сільського населення «Райсількомунгосп», м.Золотоноша, вул.Жашківська,1 , зареєстрований 06 серпня 1996 року за номером 21, дата внесення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій 25 квітня 1997 року, ідентифікаційний код - 00727498.

24 лютого 2004 року відбулося засідання комісії з визначення частки держави в майні Золотоніського районного міжгосподарського комбінату сільського комунального господарства «Райсількомунгосп»з порядком денним:

1. Розгляд матеріалів  щодо наявності та розміру державної частки в майні Золотоніського районного міжгосподарського комбінату сільського комунального господарства «Райсількомунгосп»(надалі –Золотоніський райсількомунгосп).

2. Складання та підписання комісією акту з визначення частки держави в майні Золотоніського Райсількомунгоспу, створеного за участю недержавних суб'єктів господарювання.

Комісією прийнято наступне протокольне рішення (протокол №1):

«1. Золотоніський районний міжгосподарський комбінат сільського комунального господарства «Райсількомунгосп»- підприємство із змішаною формою власності. В сучасному майні є частка держави. Вона складає 88,26%. Інша частка власності в розмірі 11,74% належить недержавним засновникам.

2. Підписати акт комісії з визначення частки держави в майні підприємства, створеного за участю недержавних суб'єктів господарювання Золотоніського районного міжгосподарського комбінату сільського комунального господарства «Райсількомунгосп».

3. Подати Акт на затвердження до регіонального відділення ФДМУ по Черкаській області.

4. Просити Золотоніську районну раду, районне управління сільського господарства, спілку сільгосптоваровиробників  визначити склад та частки колективів недержавних засновників Золотоніського райсількомунгоспу.

5. Доручити члену комісії з перед приватизаційної підготовки  Литвиненко Л.І. після затвердження Акту від 24.02.2004 року організувати проведення загальних зборів засновників підприємства  з метою розгляду питань реформування райсількомунгоспу та підготовки змін до установчих документів і приватизації державної частки у майні Золотоніського райсількомунгоспу». (Примітка: в лапках дослівно по тексту протокольного рішення комісії).

24.02.2004 року комісією  складений Акт з визначення частки держави в майні підприємства, створеного за участю недержавних суб'єктів господарювання Золотоніського районного міжгосподарського комбінату сільського комунального господарства «Райсількомунгосп», у якому зазначено, що комісія встановила, що державна частка на момент здійснення розрахунків згідно з  Порядком  визначення часток, що належать державі в статутних фондах підприємств, створених за участю недержавних суб'єктів господарювання, затверджених наказом ФДМУ №1800 в майні   Золотоніського міжгосподарського комбінату сільського комунального господарства  «Райсількомунгосп»становить 88,26 відсотків.

До Акту  додані наступні документи, які є невід'ємною його частиною:

1. Протокол №1 засідання комісії з визначення частки держави в майні підприємства, створеного за участю недержавних суб'єктів господарювання.

2. Статут підприємства.

3. Довідка про обсяги внесків держави та недержавних засновників у майні підприємства.  

4. Розрахунки балансової вартості майна підприємства на момент здійснення внесків держави та недержавних засновників (учасників) у майно підприємства.

5. Розрахунок часток засновників (учасників) Золотоніського райсількомунгоспу.

6. Експертний висновок про визначення часток засновників (учасників) у майні станом на 12.02.2004 року.

7. Листування з питань визначення часток засновників (учасників) у майні підприємства.

Наказом регіонального відділення ФДМУ по Черкаській області від 02.03.2004 року №130-АПК затверджений Акт комісії з  визначення частки держави в майні Золотоніського районного міжгосподарського комбінату сільського комунального господарства «Райсількомунгосп», створеного за участю недержавних суб'єктів господарювання з посиланням на Положення про порядок перед приватизаційної  підготовки підприємств у статутних фондах яких є державна частка, затвердженого наказом ФДМУ від 14.08.2000 року №1691 та Порядку визначення часток, що належать державі в статутних фондах  підприємств, створених за участю недержавних суб'єктів господарювання, затверджених наказом ФДМУ від 30.08.2000 року №1800.  

          

Українське об'єднання сільського комунального господарства «Укрсількомунгосп»на запит Черкаського облсількомунгоспу про надання роз'яснення щодо видачі необхідних документів для визначення державної частки в майні Золотоніського Райсількомунгоспу листом від 06.05.2009 року за  №80/3-42  повідомило,  що Мінсільгосппродом протягом 1992 –1995 років виділялись капітальні вкладення (трансферти) через Укрсількомунгосп Черкаському облсількомунгоспу. Облсількомунгосп виділені  кошти розподіляв підвідомчим підприємствам райсількомунгоспам на створення підрозділів  з експлуатації та технічного обслуговування житла, об'єктів соцкультпобуту та інженерної інфраструктури сіл. Зазначені кошти виділялись по розділу «Соціальна сфера»як невідплатні, безповоротні платежі (трансферти), а тому не могли враховуватись як державні інвестиції, внесені у статутний фонд райсількомунгоспів.  Одночасно повідомив, що облсількомунгосп є одержувачем коштів, які щорічно передбачаються державним бюджетом України,  і спрямовуються для реформування та розвитку комунального господарства у сільській місцевості та використовуються  згідно з порядком використання коштів державного бюджету, затвердженим відповідними Постановами Кабінету Міністрів України. По зазначеній програмі державні кошти виділяються облсількомунгоспу на поточні трансферти та невідплатні платежі і не підлягають поверненню. Зазначені кошти не направляються у статутні фонди підприємств і організацій, а використовуються через регіональні відділення  казначейства для оплати виконаних робіт та послуг підприємствами, що входять до складу обсількомунгоспу.

          11.06.2009 року фінансове управління Золотоніської РДА видало позивачу довідку за № 234/2-18 з розшифровкою, де, зокрема, зазначено, що призначення коштів відповідає даним первинних документів. Більш конкретні напрями використання відсутні.

1995 році - 2 млрд. крб. на зміцнення матеріально-технічної бази,

1996 рік  -          6 тис. грн. -          дотація,

1997 рік   -          29 тис. грн. -           дотація,

1998 рік  -          15 тис. грн. -           дотація,

1999 рік  -          29 тис. грн.  -           дотація,

2001 рік  -          13,5 тис. грн.  - на організацію відпуску твердого палива сільському населенню по субсидіях та пільгах.

          Таким чином, у травні 2009 року позивач дізнався про те, що у його статутному капіталі регіональним відділенням ФДМУ неправильно визначена державна частка.  Тому позивач замовив аудиторську перевірку у приватному аудиторському підприємстві  (ПАП) «ЛВВ-АУДИТ».

          Згідно аудиторського висновку від 15.06.2009 року «Про встановлення розміру корпоративних прав держави в майні Золотоніського міжгосподарського комбінату комунального обслуговування сільського населення «Райсількомунгосп», складеного аудиторами  ПАП «ЛВВ-АУДИТ», частка  корпоративних прав держави в майні Золотоніського Райсількомунгоспу  на 01.01.2004 року фактично становить 22,17 відсотків.  

          02.07.2009 року листом за №11-06-2895 відповідач на заяву позивача щодо повторної перевірки встановлення розміру корпоративних прав держави у Золотоніському Райсількомунгоспі питання про перегляд державної частки запропонував вирішити у судовому порядку, посилаючись на те, що регіональне відділення ФДМУ  не має повноважень для скасування рішення комісії з перед приватизаційної підготовки.

Оцінюючи докази у справі в їх сукупності, суд вважає позовні вимоги підлягаючими частковому задоволенню, з  огляду на наступне.

Визначення державної частки в майні Золотоніського районного міжгосподарського комбінату сільського комунального господарства «Райсількомунгосп»здійснювалося відповідачем з метою проведення передприватизаційної підготовки райсількомунгоспу,  як підприємства, у статутному фонді якого є державна частка.

З матеріалів, доданих до акту комісії відповідача з визначення частки держави в майні підприємства, вбачається, що за наказом відповідача здійснювалась передприватизаційна підготовка Золотоніського районного міжгосподарського комбінату сільського комунального господарства «Райсількомунгосп», в той час як за Статутом, Свідоцтвом про державну реєстрацію, Довідкою ЄДРПОУ, які додані до Акту комісії, передприватизаційна підготовка  проведена районного міжгосподарського комбінату комунального обслуговування сільського населення, правонаступником якого став позивач.

Державною програмою приватизації на 2000-2002 роки, затвердженою Законом України від 18.05.2000р. «Про Державну програму приватизації на 2000-2002 роки»(далі - Програма приватизації) визначаються основні цілі, пріоритети, завдання та способи приватизації державного майна.

Згідно зі ст.20 Програми приватизації передприватизаційна підготовка підприємств, у статутних фондах яких є державна частка, в тому числі підприємств агропромислового комплексу, включає визначення в установчих документах таких підприємств наявності та розміру державних часток, а також складу засновників. З цією метою державні органи приватизації у порядку, встановленому законодавством та установчими документами підприємств, ініціюють визначення часток (паїв) засновників підприємств, у статутних фондах яких є державна частка; встановлюють наявність та розмір часток (паїв), що належать державі у статутних фондах таких підприємств; узгоджують з іншими засновниками (учасниками) відповідні зміни до установчих документів.

Відповідно до п.1.2. Положення №1691 передприватизаційна підготовка підприємств, у статутних фондах яких є державна частка, здійснюється державними органами приватизації до прийняття рішення про приватизацію відповідного об'єкта і включає роботи з визначення в установчих документах цих підприємств державної частки (паю), її розміру, складу інших засновників (учасників) цих підприємств.

Пунктом 1.3. Положення №1691 до підприємств, у статутних фондах яких є державна частка (в тому числі міжгосподарських підприємств), віднесені такі підприємства, які були створені за участю недержавних суб'єктів господарювання та до статутного фонду яких здійснювалися державні інвестиції. До державних інвестицій, відповідно до приписів даного Положення, належать такі інвестиції, що були здійснені центральними та місцевими органами виконавчої влади за рахунок коштів бюджетів, позабюджетних фондів і позичкових коштів у вигляді державних капітальних вкладень.

Згідно з п.1.5. Положення №1691 визначення в установчих документах підприємства державної частки (паю) здійснюється органом приватизації в наступному порядку: ініціювання визначення часток (паїв) засновників підприємства; установлення наявності та розміру частки (паю), що належить державі у статутному фонді підприємства; узгодження з іншими засновниками (учасниками) відповідних змін до установчих документів підприємства. Отже, процедура встановлення наявності частки, що належить державі у статутному фонді підприємства, та визначення розміру такої частки є однією із проміжних процедур передприватизаційної підготовки підприємства.

Визначення часток, що належать державі в статутних фондах підприємств, створених за участю недержавних суб'єктів господарювання, здійснюється на підставі Порядку №1800.

Відповідно до п.3 Порядку №1800 частка держави в статутному (пайовому) фонді підприємства визначається, виходячи з розміру державних внесків при створенні підприємства та подальшій його діяльності, що були здійснені, в тому числі центральними та місцевими органами виконавчої влади за рахунок коштів державного бюджету, бюджету Автономної Республіки Крим, місцевих бюджетів, шляхом безоплатної передачі на баланс недержавних підприємств державного майна тощо.

В силу п.10 Порядку №1800 початковий розрахунок часток держави та недержавних засновників (учасників) здійснюється пропорційно до розміру їх первинних внесків до статутного (пайового) фонду підприємства при його створенні.

Таким чином, визначаючи частку держави у статутному фонді Золотоніського Райсількомунгоспу, правонаступником якого став позивач, відповідач в першу чергу мав визначитися із розміром статутного (пайового) фонду підприємства.

За загальними правилами, статутний фонд юридичної особи визначається як сума вкладів засновників та учасників цієї юридичної особи. При цьому, розмір статутного фонду (капіталу) має бути відображений у Статуті юридичної особи. Узагальнююче визначення поняття статутного капіталу наведено у п.37 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 2 «Баланс», яке затверджено наказом Міністерства фінансів України від 31.03.1999 р. №87, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.06.1999 р. за №396/3689, згідно із яким статутним капіталом є зафіксованою в установчих документах загальна вартість активів, що є внеском власників (учасників) до капіталу підприємства.

Зі змісту Статуту районного міжгосподарського комбінату комунального обслуговування сільського населення «Райсількомунгосп», який розглядала комісія відповідача з визначення частки держави в майні підприємства вбачається, що Райсількомунгосп є міжгосподарською організацією, здійснює свою діяльність на засадах оперативного управління права господарського відання, використання і розпорядження закріпленим за ним майном, що належить на правах загальної власності господарствам –учасникам і трудовому колективу комбінату в розмірах, відповідно до пайової участі (п.1.3).  

Згідно п. 5 цієї ж редакції Статуту засоби райсількомунгоспу створюються з дольових внесків господарств –учасників, від прибутків, які одержані в результаті виробничо-господарської діяльності райсількомунгоспу, амортизаційних відрахувань та інших джерел. Порядок визначення розмірів дольових внесків господарств –учасників і їх внесення встановлюється рішенням зборів уповноважених  представників цих господарств. Закріплені за райсількомунгоспом основні та оборотні засоби створюють його статутний фонд, який відображається в самостійному балансі.

Таким чином, у Статуті, який розглядався комісією, не визначений конкретний розмір статутного фонду (капіталу) райсількомунгоспу, а також не визначені розміри часток (пайових внесків) господарств-учасників райсількомунгоспу. Будь-які рішення зборів уповноважених представників господарств-учасників райсількомунгоспу щодо визначення розміру внесків та порядку їх внесення суду не надані.

До створення підприємства, стосовно якого прийняте рішення щодо передприватизаційної підготовки, діяло міжгосподарське підприємство по обслуговуванню сільського населення Золотоніського району Черкаської області УРСР, Статут якого затверджений Постановою Ради колгоспів району від 28 квітня 1978 року №20, зареєстрований виконкомом Золотоніської районної Ради народних депутатів, рішення від 10 серпня 1978 року №313. Відповідно до загальних положень  цього Статуту  районне міжгосподарське підприємство по обслуговуванню сільського населення є соціалістичною кооперативною організацією, створеною господарствами району шляхом добровільного об'єднання на пайових внесках їх грошових, матеріальних та трудових ресурсів для спільної діяльності по комунально-побутовому обслуговуванню членів колгоспу, сільських жителів і благоустрою населених пунктів. Згідно п.7 Статуту 1978 року кошти міжгосподарського підприємства складаються  з нових внесків учасників, відрахувань від прибутку міжгосподарського підприємства та інших надходжень. Радгоспи та інші державні підприємства і організації приймають пайову участь в діяльності міжгосподарського підприємства  за рахунок нецентралізованих джерел фінансування капіталовкладень.

У Статуті Золотоніського Райсількомунгоспу,  щодо якого було прийнято рішення стосовно передприватизаційної підготовки, відсутні відомості про його правонаступництво міжгосподарського підприємства по обслуговуванню сільського населення Золотоніського району Черкаської області УРСР, також відсутні дані щодо частки держави, яка виникла за рахунок нецентралізованих джерел фінансування капіталовкладень.

 

Виходячи зі змісту ст.66 Господарського кодексу України (ГК України) майном підприємства є виробничі і невиробничі фонди, а також інші цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі підприємства. Джерелами формування майна підприємства є грошові та матеріальні внески засновників, доходи одержані від реалізації продукції, послуг, інших видів господарської діяльності, доходи від цінних паперів, кредити банків та інших кредиторів, капітальні вкладення і дотації з бюджетів, майно, придбане у встановленому законодавством порядку, інші джерела, не заборонені законодавством.

Отже, статутний фонд підприємства, який створюється за рахунок внесків засновників (учасників) цього підприємства, є лише однією із складових частин майна підприємства та не є тотожним поняттю «майно підприємства».

Відповідно до розрахунку часток засновників (учасників) у майні Золотоніського райсількомунгоспу, який доданий до Акту комісії, частка держави у 1977 році становила –0,0%. Отже на момент створення підприємства у ньому державної частки не було.  

В послідуючі роки у розрахунку вказується державна частка за рахунок певного розміру внеску. Однак в матеріалах, які розглядала комісія, відсутні документи, які б підтверджували, що внесок, на який посилання у розрахунку, відноситься до державних інвестицій, що були здійснені центральними та місцевими органами виконавчої влади за рахунок коштів бюджетів, позабюджетних фондів і позичкових коштів у вигляді державних капітальних вкладень, як встановлено  Положенням №1691.

Питання щодо прийняття нових учасників відповідно до положень Статуту, який розглядався комісією відповідача з визначення державної частки, мало вирішуватися на зборах представників господарств-учасників за заявою осіб, що мали намір увійти до складу учасників. Сторонами у справі не надано доказів звернення в установленому порядку уповноважених від імені держави осіб про включення держави в особі органів приватизації до складу засновників (учасників)  Золотоніського Райсількомунгоспу.

У експертному висновку, який складений в ході передприватизаційної підготовки Аудиторської фірмою «Д Д А»від 12 лютого 2004 року (свідоцтво Аудиторської палати №2574 від 30.03.2001 року) за підписом директора  В.Чернобородюк, що розглядався комісією відповідача,  відсутні відомості повної назви підприємства; аналіз внесків починається з 1975 року (перший звіт, що було знайдено в архівах), вказано на появу у 1977 році  у складі засновників радгоспів, при цьому не зазначається їх назви та розмір внеску; у висновку констатовано:   проходить перерозподіл пайових внесків, що не має принципового значення, куди було віднесено внески попередніх років; подальші внески держави в майно райсількомунгоспу, які зазначені у Довідці про обсяги внесків держави та недержавних засновників (учасників) у майно Золотоніського райсількомунгоспу (додаток №1), 1993, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2001 роки являються бюджетними коштами. Однак у висновку відсутні аналіз стосовно призначень цих коштів, обґрунтування, що вони дійсно зараховані до статутного капіталу підприємства, підстави такого зарахування.  

З матеріалів комісії відповідача з визначення частки держави в майні Золотоніського райсількомунгоспу, листа Укрсількомунгоспу вбачається, що до статутного фонду підприємства, як внесок держави, зараховані невідплатні безповоротні платежі (трансферти), які не можуть враховуватись як державні інвестиції, внесені в статутний фонд райсількомунгоспів.  

Відповідно до ст.33 Господарського процесуального кодексу України на сторони покладений обов'язок доведення тих обставин, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відповідачем не надано суду належних доказів, які підтверджують загальний обсяг державних капітальних вкладень у майно правопопередника позивача.

Відповідно до п.9 Указу Президента України від 28.02.97 р. "Про заходи щодо забезпечення наповнення державного бюджету та посилення фінансово-бюджетної дисципліни", Постанови Кабінету Міністрів України від 07.04.98 р. №461 "Про затвердження порядку кредитування, будівництва об'єктів, що здійснюється підприємствами, установами і організаціями недержавної форми власності, за рахунок коштів Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення", Наказу Міністерства економіки України, Міністерства фінансів України, Фонду державного майна України, Державного комітету України з питань розвитку підприємництва від 02.04.1999 р. №49/104/596/12 "Про затвердження Тимчасового положення про порядок передачі у державну власність частки (паїв, акцій) статутного фонду суб'єктів недержавної форми власності у разі отримання ними відповідних обсягів бюджетних капітальних вкладень", зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 30.04.1999 р. за №276/3569, починаючи з 1997 р. заборонялося фінансування капітальних вкладень, передбачених у бюджетах всіх рівнів для підприємств, установ та організацій недержавної форми власності без оформлення відповідних кредитних договорів або домовленостей щодо передачі у державну чи комунальну власність еквівалентної одержаним коштам частки (паю, акцій) у статутному фонді отримувача коштів.

Саме з урахуванням приписів вказаних нормативно-правових актів у Програмі приватизації на 2000-2002 р. передбачено визначення часток (паїв), що належать державі у статутних фондах підприємств недержавної форми власності, яке має здійснюватися за наслідками укладених відповідних кредитних договорів або договорів щодо передачі у державну чи комунальну власність еквівалентної одержаним коштам частки (паю, акцій) у статутному фонді отримувача бюджетних коштів.

У матеріалах передприватизаційної підготовки відсутні докази щодо оформлення відповідних кредитних договорів або договорів про надання бюджетних капітальних вкладень в обмін на отримання відповідної частки (паїв, акцій) у статутному фонді.  Отже, фінансування Золотоніського райсількомунгоспу здійснювалося на безповоротних умовах, без наміру в майбутньому стати учасником цього суб'єкту недержавної форми власності.

Таким чином, комісія відповідача розглянула матеріали, які не мають достовірних відомостей  про здійснення державних капітальних вкладень у майно райсількомунгоспу після 1978 року, тобто з того часу, коли у розрахунку вперше зазначена частка держави.

Відповідно до п.7 Порядку №1800 джерелами інформації про здійснені внески до статутного (пайового) фонду підприємства можуть бути: дані бухгалтерського обліку Підприємства; експертні висновки з доданням копій документів, що підтверджують ці висновки; інформація органів виконавчої влади про прийняті ними рішення щодо здійснення таких внесків; інформація представницького органу недержавних засновників про здійснені цими засновниками внески (додатки 1 і 3 до Порядку); статистична звітність; фінансова звітність; відомості бюро технічної інвентаризації; архівні дані; інші джерела інформації.

Згідно Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»від 16.07.1999 р. бухгалтерським обліком визнається процес виявлення, вимірювання, реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про діяльність підприємства зовнішнім та внутрішнім користувачам для прийняття рішень. Згідно зі ст.9 цього ж Закону підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Відповідно до ст.11 Закону на основі даних бухгалтерського обліку підприємства зобов'язані складати фінансову звітність, до якої включаються баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух грошових коштів, звіт про власний капітал та примітки до звітів. Фінансову звітність підписують керівник та бухгалтер підприємства.

Визначення частки держави комісією відповідача здійснено на підставі документів, які не передбачені як джерела інформації про здійснені внески. Відомості, які містилися в розрахунку та довідці, не були підтверджені іншими належними засобами доказування та джерелами, чим чинне законодавство та спеціальний Порядок №1800.

З огляду на викладене, суд вважає необґрунтованими, зробленими з порушенням вищенаведених норм  чинного законодавства та підзаконних нормативних актів, отже протиправними, тому підлягаючими скасуванню, протокольне рішення  комісії відповідача з визначення частки держави в майні Золотоніського районного міжгосподарського комбінату сільського комунального господарства «Райсількомунгосп»від 24.02.2004 року та висновки цієї комісії,  викладені у Акті комісії від 24.02.2004 року з визначення частки держави в майні підприємства, створеного за участю недержавних суб'єктів господарювання Золотоніського районного міжгосподарського комбінату сільського комунального господарства «Райсількомунгосп».

Затверджуючи наказом від 02.03.2004 року протиправні висновки комісії, відповідач не перевірив документи, додані до Акту, не переконався в достовірності та правильності  висновків комісії, отже такий наказ відповідно до ст.20 ГК України підлягає визнанню повністю недійсним.

Враховуючи вищенаведені норми законодавства, суд вважає, що для усунення виявлених порушень, відповідачу необхідно здійснити повторну перевірку документів про здійснені державою внески до статутного фонду Золотоніського районного міжгосподарського комбінату комунального обслуговування сільського населення «Райсількомунгосп», за результатами якої відповідно до встановленого Порядку визначити дійсний розмір державної частки в статутному фонді Золотоніського районного міжгосподарського комбінату комунального обслуговування сільського населення «Райсількомунгосп»станом на 01.01.2004 року. Тому вимога позивача про визначення частки держави в статутному фонді у розмірі 22,17% є передчасною, отже задоволенню не підлягає.

Оскільки позивач є правонаступником Золотоніського районного міжгосподарського комбінату комунального обслуговування сільського населення «Райсількомунгосп»,  формування його майна здійснювалося у тому числі і за рахунок недержавних коштів, суд погоджується з доводами позивача, що неправильне визначення частки держави у майні його право попередника, впливає на права та охоронювані законом інтереси позивача, оскільки робить недостовірним його статут (ст.57 ГК України), що має юридичне значення для управління товариством (ст.65 ГК України).  

Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати повністю протокольне рішення від 24.02.2004 року комісії з визначення частки держави в майні Золотоніського районного міжгосподарського комбінату сільського комунального господарства «Райсількомунгосп», створеної наказом регіонального відділення ФДМУ по Черкаській області від 12.02.2004 року №137-АПК.  

Визнати протиправними та скасувати висновки комісії з визначення частки держави в майні підприємства, створеного за участю недержавних суб'єктів господарювання Золотоніського районного міжгосподарського комбінату сільського комунального господарства «Райсількомунгосп»,  викладені у Акті цієї комісії від 24.02.2004 року, стосовно того, що державна частка на момент здійснення розрахунків згідно з Порядком визначення часток, що належить державі в статутних фондах підприємств, створених за участю недержавних суб'єктів господарювання, затверджених наказом ФДМУ від 30 серпня 2000 року №1800,  в майні  Золотоніського районного міжгосподарського комбінату сільського комунального господарства «Райсількомунгосп»становить 88,26 відсотків.

Визнати повністю недійсним наказ регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області від 02.03.2004 року №130-АПК «Про затвердження акту комісії з визначення державної частки»в майні Золотоніського районного міжгосподарського комбінату сільського комунального господарства «Райсількомунгосп».

Зобов'язати регіональне відділення Фонду державного майна України по Черкаській області здійснити повторну перевірку документів стосовно здійснених державних внесків до статутного (пайового) фонду Золотоніського районного міжгосподарського комбінату комунального обслуговування сільського населення «Райсількомунгосп», за результатами якої відповідно до встановленого Порядку визначити  дійсний розмір частки, що належить державі в статутному фонді Золотоніського районного міжгосподарського комбінату комунального обслуговування сільського населення «Райсількомунгосп»,  створеного за участю недержавних суб'єктів господарювання, за станом на 01.01.2004 року.

В решті  позовних вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Київського міжобласного апеляційного господарського суду.

СУДДЯ                                                                                Н.М.Курченко

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення31.08.2009
Оприлюднено08.10.2009
Номер документу4856322
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —09/1870

Рішення від 31.08.2009

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Курченко Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні