Рішення
від 08.09.2009 по справі 38/229-09
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

38/229-09

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,  

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"08" вересня 2009 р.                                                            Справа № 38/229-09

вх. № 5620/6-38

Суддя господарського суду  

при секретарі судового засідання

за участю представників сторін:

позивача - Головань В.І. - за довір. № 1887/01-31/03-01-13 від 28.05.2009 року, відповідача: Панов О.Т - голова,   

розглянувши справу за позовом Державної екологічної інспекції в Харківській області, м. Харків  

до  Сазоно-Баланівської сільської ради, с. Сазоно-Баланівка, Богодухівського р-ну Харівської обл.,  

про стягнення 13438,50 грн.

ВСТАНОВИВ:

Позовні вимоги Державної екологічної інспекції в Харківській області полягають у стягненні з Сазоно-Баланівської сільської ради  13438,50 грн. відшкодування шкоди, завданої внаслідок порушення законодавства про відходи. Позов обгрунтовано невиконанням відповідачем обов'язків щодо контролю за безпечним поводженням з відходами на свої території, запобігання негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людей, а також вжиття відповідних заходів для ліквідації несанкціонованого звалища відходів.

Представник позивача в судовому засіданні підтримує позовні вимоги в повному обсязі та просить суд задовольнити позов.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечує проти  позову. Вказує, що порушення на час розгляду справи відсутнє.

Суд вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи в їх сукупності, встановив наступне:

Виходячи з положень ст. 20 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища”, п. 5.9. „Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі”, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього середовища України 19.12.2006 року № 548, до повноважень Держекоінспекції, як спеціально уповноваженого органу державного управління в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів, належить „подання позовів про відшкодування втрат і збитків, заподіяних внаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища”.

08 травня 2009 року Державною екологічною інспекцією в Харківській області було, на підставі заяви голови садового товариства “Поляна” – Гахова Василя Федоровича, було проведено позаплановий захід нагляду (контролю), щодо дотримання  вимог природоохоронного законодавства на території с. Газове Сазоно – Баланівської сільської ради.

За результатами даної перевірки Державною екологічною інспекцією в Харківській області було складено акт без номера від 08.05.2009 року, в якому зазначалось, що в результаті перевірки встановлено:

В присутності голови Сазоно-Баланівської сільської ради – Панова О.Т. було обстежено територію с. Газове. В результаті обстеження вищезазначеної території, факти викладені у зверненні громадянина Гахова В.Ф.щодо несанкціонованого звалища побутових відходів підтвердились. Так зафіксовано засмічення земельної ділянки по вул.Радянськійв с. Газове, загальною площею 155 метрів квадратних. Вищезазначене є порушенням ст. 21 Закону України “Про відходи” та ст.55 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”.

Заміри було здійснено рулеткою металевою ДСТУ 7502-98 заводський № 070446 (свідоцтво про калібрування засобу вимірювальної техніки № 5278 чинний до 17.10.2009 року).

За наслідками виявлених порушень природоохоронного законодавства інспектором Державної екологічної інспекції в Харківські області були складені протокол про адміністративні правопорушення № 000813 від 08 травня 2009 року, а також постанова про накладення адміністративного стягнення № 06-19/306 від 08.05.2009 року, згідно якої за допущення розміщення побутових відходів в несанкціонованому місці по вул.Радянській в с.Газове Сазоно-Баланівської сільської ради, що в свою чергу призвело до засмічення земельної ділянки загальною площею 155 метрів та порушення природоохоронного законодавства голову Сазоно-Баланівської сільської  ради – Панова Олександра Тихоновича було визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 82 КУпАП, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 85,00 грн. Згідно квитанції № 40/58 від 02.06.2009 року штраф був сплачений порушником добровільно.

12 травня 2009 року, з метою усунення виявлених недоліків, порушень природоохоронного законодавства виявлених під час здійснення позапланового заходу - перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Державною екологічною інспекцією в Харківській області було винесено припис вихідний № 06-18-98 від 12 травня 2009 року, яким вимагалось:

- на протязі 10 днів після отримання приписів розробити план оргтехзаходів по усуненню виявлених недоліків з встановленням термінів та відповідальних виконавців, затвердити його відповідним наказом, копію наказу і плану представити до Державної екологічної інспекції в Харківській області;

- в строк до 08.06.2009 року ліквідувати несанкціонований смітник в с.Газове по вул.Радянській;

-  організувати збирання та видалення побутових відходів на території с. Газове.

Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть винні особи. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, збитків заподіяних внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.

У зв'язку з виявленим порушенням посадовими особами державної екологічної інспекції в Харківській області було з урахуванням норм передбачених «Методикою визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства», затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища України № 149 від 04.04.2007 р., розраховано суми спричиненої шкоди та складено претензію № 323, щодо добровільного відшкодування шкоди заподіяної державі загальним розміром 13438,50 грн., яку 20 травня 2009 року, було направлено на адресу Сазоно-Баланівської сільської ради, вимоги даної претензії не були добровільно виконані відповідачем.

Згідно абз. 1 ст. 1 Закону України "Про відходи", відходами вважаються будь-які речовини, матеріали та предмети, що утворюються у процесі людської діяльності і не мають подальшого використання за місцем утворення чи виявлення та яких їх власник повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення”.

Відповідно до п.3 “Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства », затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища України № 149 від 04.04.2007 р., - “Землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища. Факт засмічення земель встановлюється уповноваженими особами, які здійснюють контроль за додержанням природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративні правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт засмічення земель. При виявленні засмічення уповноваженими особами, які здійснюють контроль за додержанням природоохоронного законодавства визначаються на місті обсяги засмічення відходами та інші показники, які необхідні для визначення розмірів шкоди.”

Відповідно до ст.55 «Про охорону навколишнього природного середовища» суб'єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення. Розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст. 33 Закону України «Про відходи» забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів, зокрема, на території міст та інших населених пунктів.

Згідно ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Статтєю 14 Конституції визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Відповідно до ст.142 Конституції матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме та нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Статтєю 143 Конституції визначено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.

Відповідно п.1 ст.6 Закону України “Про місцеве самоврядування” – первинним суб'єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.

Статтею 15 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” встановлені повноваження місцевих Рад у галузі охорони навколишнього природного середовища відповідно до яких місцеві ради несуть відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території і в межах своєї компетенції, зокрема щодо здійснення контролю за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст.12 Закону України «Про відходи» місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування ведуть облік безхазяйних відходів і несуть відповідальність за комплексне використання таких відходів, додержання умов поводження з ними та запобігання негативному впливу їх на навколишнє природне середовище і здоров'я людей.

Відповідно до ст.9 Закону України «Про відходи» територіальні громади є власниками відходів, що утворюються на об'єктах комунальної власності чи знаходяться на їх території і не мають власника або власник яких невідомий (безхазяйні відходи).

Відповідно до п.1 ст.10 Закону України “Про місцеве самоврядування” – сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ст 187 Земельного Кодексу України - контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Відповідно до ст. 189 Земельного Кодексу України - самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами.

Як вбачається зі змісту ст.ст. 30, 40 Закону України “Про благоустрій населених пунктів” - самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів, в тому числі формування систем та вимог поводження з відходами, а також здійснення контролю у сфері поводження з відходами, здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.

Згідно ст.38 Закону України “Про благоустрій населених пунктів” - контроль у сфері благоустрою населених пунктів спрямований на забезпечення дотримання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та підпорядкування, а також громадянами, у тому числі іноземцями та особами без громадянства, вимог цього Закону, Правил благоустрою території населеного пункту та інших нормативно-правових актів.

Відповідно до ст.19 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» виконавчі та розпорядчі органи місцевих Рад у галузі охорони навколишнього природного середовища в межах своєї компетенції … організують збір, переробку, утилізацію і захоронення відходів на своїй території.

Відповідно до ст.21 Закону України «Про відходи» органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують … здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території, ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів.

Як вбачається з документів наданих до матеріалів справи, Відповідачем не виконано обов'язків щодо належного контролю за безпечним поводженням з відходами на своїй території, запобігання їх негативному впливу на навколишнє природне середовище і здоров'я людей, а також щодо вжиття відповідних заходів для ліквідації  несанкціонованих звалищ відходів.

Відповідно до ст.43 Закону України «Про відходи» підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.

Відповідно до ст.211 Земельного Кодексу України – “Громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну та кримінальну відповідальність за псування земель, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами”.  

Відповідно до ч 4,5 ст. 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, – „Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.”

Особливості застосування відповідальності за порушення природоохоронного законодавства визначено у статті 69 даного Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” в якій зокрема зазначено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

          Відповідно ч. 1 ст. 33 Господарського процесуального кодексу України передбачено обов'язок доказування кожною стороною тих обставин, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

          Відповідно до ч .1 ст. 32 ГПК України  доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення спору; ці дані встановлюються письмовими і речовими доказами, висновками судових експертів, поясненнями представників сторін та інших осіб, які беруть участь у судовому процесі.

          Згідно ч.1 ст.43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

          Стаття 129 Конституції України встановлює, що судді при здійсненні правосуддя незалежні і підкоряються лише закону. Змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості – є однією із основних засад судочинства.

Позивачем до матеріалів справи наданий обґрунтований розрахунок суми спричиненої державі шкоди, здійснений на підставі «Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства», затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища України № 149 від 04.04.2007 р.

Зважаючи на вищевикладене, та враховуючи доведеність факту порушення відповідачем чинного законодавства, прямого причинного зв'язку та розміру спричиненої шкоди, суд вважає позовні вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної державі внаслідок засмічення земельної ділянки, до чого призвів неналежний контроль за безпечним поводженням з відходами на своїй території, не запобігання їх негативному впливу на навколишнє природне середовище і здоров'я людей, а також не вжиття відповідних заходів для ліквідації  несанкціонованих звалищ відходів і спричинило державі шкоду в розмірі 13438,50 грн. нормативно та документально обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

          Судові витрати належить покласти на відповідача.

Керуючись ст. ст. 1, 2, 4, 12, 15, 22, 33, 43, 44, 49, 75, 82-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, -   

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Сазоно-Баланівської сільської ради (Харківська область, Богодухівський район, с. Сазоно-Баланівка, вул. Центральна, 54, код в ЄДРПОУ 04397075) в дохід Державного бюджету України р/р 31511921700098 УДК у Богодухівському районі, код в ЄДРПОУ УДК 24134254, банк одержувача ГУДКУ у Харківській області, МФО 851011, символ звітності 921, для зарахування по коду бюджетної класифікації 24062100 “грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності” шкоду спричинену внаслідок засмічення земельної ділянки у сумі 13 438 грн. 50 коп. (тринадцять тисяч чотириста тридцять вісім гривень 50 копійок).

Стягнути з Сазоно-Баланівської сільської ради (Харківська область, Богодухівський район, с. Сазоно-Баланівка, вул.Центральна, 54, код в ЄДРПОУ 04397075) в дохід Державного бюджету України (одержувач коштів –УДК в м.Харкові, № рахунку 31110095700002, код в ЄДРПОУ 24134490, код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності банку 095, банк одержувача Головне управління Державного казначейства України в Харківській області, МФО 851011) 134 грн. 40 коп. державного мита.

Стягнути з Сазоно-Баланівської сільської ради (Харківська область, Богодухівський район, с. Сазоно-Баланівка, вул. Центральна, 54, код в ЄДРПОУ 04397075) в дохід Державного бюджету України (одержувач коштів –УДК у м.Харкові, № рахунку 31213259700002, код в ЄДРПОУ 24134490, код бюджетної класифікації 22050000, символ звітності банку 259, банк одержувача - Головне управління Державного казначейства України в Харківській області, МФО 851011) - 118 грн. 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Видати накази.

Суддя                                                                                            

Дата ухвалення рішення08.09.2009
Оприлюднено08.10.2009
Номер документу4856875
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —38/229-09

Рішення від 08.09.2009

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жельне С.Ч.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні