Рішення
від 10.08.2015 по справі 905/1051/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м.Харків, пр.Леніна, 5

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

10.08.2015 Справа № 905/1051/15

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Азовконтракт», м. Маріуполь

до відповідача: Державного підприємства «Донецька залізниця», м. Донецьк

про стягнення 93 038,02грн.

Суддя Матюхін В.І.

Представники:

позивача: не з'яв.

відповідача: не з'яв.

Товариством з обмеженою відповідальністю «Азовконтракт» до Державного підприємства «Донецька залізниця» пред'явлено позов про стягнення збитків, які виникли у зв'язку з несхоронним перевезенням вантажу (амофос), відправленого позивачу ОСОБА_1 підприємством «Агроцентр ЄвроХім-Україна» 21.02.2015р. за залізничною накладною № 33599366 у напіввагоні № 62419676, 02.03.2015р. за залізничними накладними №№ 33693433, 33692542 у напіввагоні №№ 59710418, 63858567 відповідно, у сумі 93 038,02грн.

В обґрунтування позову позивач посилається на те, що вагони з вантажем на станцію Маріуполь-Сортувальний (стація призначення) прибули з недостачею, яка підтверджена складеними цією ж станцією комерційними актами БН 723610/214 від 27.02.2015р., БН 723621/226 від 09.03.2015р., БН 723622/227 від 09.03.2015р. На думку позивача нестача виникла під час перевезення і відповідальність за понесені комбінатом збитки має нести перевізник.

Відповідач, належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи, не заперечив проти позовних вимог, не скористався своїм правом на участь у судовому засіданні, відзив на позов і докази сплати суми позову господарському суду не надав.

У зв'язку з тим, що явка представників сторін у судове засідання судом не визнавалась обов'язковою і в матеріалах справи є всі необхідні документи для розгляду спору по суті, господарським судом справа на підставі ст.75 Господарського процесуального кодексу України розглянута за наявними у ній матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, господарський суд встановив:

21.02.2015р. і 02.03.2015р. ДП «Агроцентр ЄвроХім-Україна» (вантажовідправник) на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Азовконтракт» (вантажоодержувач) у напіввагонах №№ 62419676, 59710418, 63858567 за залізничними накладними №№ 33599366, 33693433, 33692542 зі станції Путивль Південно-Західної залізниці на станцію Маріуполь-Сортувальний Донецької залізниці відвантажило амофос. За накладними вага:

- у вагоні № 62419676: нетто - 64 931кг (брутто - не зазначено, тара - 23 480кг);

- у вагоні № 59710418: нетто - 64 931кг (брутто - не зазначено, тара - 23 140кг);

- у вагоні № 63858567: нетто - 64 931кг (брутто - не зазначено, тара - 23 940кг).

Позивач є покупцем продукції за договором постачання № 057-0049392, укладеним 27.01.2015р. з ДП «Агроцентр ЄвроХім-Україна».

Згідно рахунків-фактури вантажовідправника ДП «Агроцентр ЄвроХім-Україна», виставлених Товариству з обмеженою відповідальністю «Азовконтракт», ціна 1т амофоса:

· № 69304/00 від 27.01.2015р. - 12 387,00грн. з ПДВ ;

· № 77362/00 від 27.02.2015р. - 13 137,00грн. з ПДВ ;

· № 77363/00 від 27.02.2015р. - 16 866,00грн. з ПДВ .

На станцію Маріуполь-Сортувальний (стація призначення) вагон № 62419676 прибув 26.02.15р., вагони №№ 59710418, 63858567 - 05.03.2015р., де були складені акти загальної форми відповідно № 5-07 від 27.02.2015р., № 5-09 від 09.03.2015р.

На підставі абз.2 ч.1 ст.52 Статуту залізниць України (прибуття вантажу з ознаками недостачі під час перевезення у відкритому рухомому складі) вантаж видавався з перевіркою його маси представниками станції Маріуполь-Сортувальний Донецької залізниці. За результатами перевірки залізницею були складені комерційні акти:

- БН 723610/214 від 27.02.2015р., згідно з яким:

· вагон № 62419676 прибув в технічному відношенні справний ;

· люка і двері справні і зачинені;

· навантаження в біг беках, які між собою зв'язані;

· верхній ярус вантажу прораховується у кількості 39шт.;

· зважування вагону проводилося на ст. Маріуполь-Сортувальний, ваги № 157;

· вага нетто зважування вантажу 62 980 кг (брутто 86 460 кг, тари з брусу 23 480кг), нестача вантажу складає 1 951 кг проти даних залізничної накладної.

Комерційний акт підписано належними особами, зокрема з боку залізниці: начальником станції, двома комерційними агентами, з боку одержувача - особою, яка брала участь у зважуванні;

- БН 723621/226 від 09.03.2015р.., згідно з яким:

· вагон № 59710418 прибув в технічному відношенні справний ;

· люка і двері справні і зачинені;

· навантаження в мішках в 2 яруси;

· верхній ярус вантажу прораховується у кількості 39шт.;

· упаковка порушена, з усіх 39 мішків вантаж відібраний;

· зважування вагону проводилося на ст. Маріуполь-Сортувальний, ваги № 157;

· вага нетто зважування вантажу 61 500 кг (брутто 84 640 кг, тари з брусу 23 140кг), нестача вантажу складає 3 431 кг проти даних залізничної накладної.

Комерційний акт підписано належними особами, зокрема з боку залізниці: начальником станції, двома комерційними агентами, з боку одержувача - особою, яка брала участь у зважуванні;

- БН 723622/227 від 09.03.2015р., згідно з яким:

· вагон № 63858567 прибув в технічному відношенні справний ;

· люка і двері справні і зачинені;

· навантаження в мішках в 2 яруси;

· верхній ярус вантажу прораховується у кількості 39шт.;

· упаковка порушена, з 12 мішків вантаж відібраний;

· зважування вагону проводилося на ст. Маріуполь-Сортувальний, ваги № 157;

· вага нетто зважування вантажу 63 520 кг (брутто 87 460 кг, тари з брусу 23 940кг), нестача вантажу складає 1 411 кг проти даних залізничної накладної.

Комерційний акт підписано належними особами, зокрема з боку залізниці: начальником станції, двома комерційними агентами, з боку одержувача - особою, яка брала участь у зважуванні.

За таких обставин і зважаючи на те, що:

· Відповідно до ст.909 Цивільного Кодексу України (ЦК ) за договором перевезення перевізник зобов'язаний доставити довірений йому відправником вантаж в пункт призначення і видати його уповноваженій на отримання вантажу особі.

· Згідно п.2 ст.924 ЦК перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятого до перевезення вантажу у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини .

· Статтею 920 ЦК обумовлено: у разі порушення зобов'язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність , встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами ).

· Відповідно до ст. 12 Закону України "Про залізничний транспорт" залізниці повинні забезпечувати збереження вантажів на шляху слідування та на залізничних станціях.

· Ст.23 Закону "Про залізничний транспорт" передбачено, що перевізники несуть відповідальність за зберігання вантажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу в межах, визначених Статутом залізниць України . Частиною 2 цієї ж статті встановлено, що за незбереження (втрату, нестачу, псування, пошкодження) прийнятого до перевезень вантажу перевізники несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з незалежних від них причин.

· Стаття 110 Статуту залізниць України передбачає, що залізниця несе відповідальність за збереження вантажу з часу його прийняття до перевезення і до моменту видачі одержувачу.

· Згідно з ст.113 Статуту залізниць України за незбереження прийнятого до перевезення вантажу залізниці несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача чи пошкодження виникли з не залежних від перевізника причин .

· Згідно ст.26 Закону України "Про залізничний транспорт" обставини, які можуть служити підставою для матеріальної відповідальності перевізників вантажу засвідчуються актами ; порядок і терміни складення актів визначаютьсяСтатутом залізниць України .

· Відповідно до ст.130 Статуту залізниць України право на пред'явлення до залізниці претензій та позовів у разі недостачі , псування або пошкодження вантажу має одержувач - за умови пред'явлення накладної, комерційного акта і документа, що засвідчує кількість і вартість відправленого вантажу.

· Статтею129 Статуту залізниць України передбачено, що обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць; для засвідчення маси і кількості вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах, складається комерційний акт.

· Факт нестачі за спірним перевезенням матеріалами справи підтверджений, зокрема комерційним актом.

· Залізниця не довела, що нестача виникла з незалежних від перевізника причин.

· Відповідно до ч.2 ст.114 Статуту залізниць України недостача маси вантажу , за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення.

· Згідно ст.115 Статуту залізниць України вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника , який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу.

Сума недостачі з урахуванням норми недостачі (сума норми природної втрати маси вантажу i граничного розходження визначення маси нетто) складає 51 750,15грн. із розрахунку:

вагон № 62419676 - 12 102,10грн.: 0,977т (нестача вантажу, з урахуванням норми недостачі для мінеральних добрив 1,5% (1,951т - 0,974т)) х 12 387,00грн. (вартість 1т амофоса , зданого до перевезення з ПДВ );

вагон № 59710418 - 32 277,61грн.: 2,457т (нестача вантажу, з урахуванням норми недостачі для мінеральних добрив 1,5% (3,431т - 0,974т)) х 13 137,00грн. (вартість 1т амофоса , зданого до перевезення з ПДВ );

вагон № 63858567 - 7 370,44грн.: 0,437т (нестача вантажу, з урахуванням норми недостачі для мінеральних добрив 1,5% (1,411т - 0,974т)) х 16 866,00грн. (вартість 1т амофоса , зданого до перевезення з ПДВ ).

Позивачем заявлена більша сума, а саме 93 038,02грн.

Господарський суд вважає, що позов обґрунтований і підлягає задоволенню частково у сумі 51 750,15грн. В іншій частині з огляду на помилку, допущену позивачем в розрахунку (не врахування норми нестачі), позов безпідставний і задоволенню не підлягає.

Судові витрати в межах, встановлених законодавством, покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.

На підставі викладеного, ст.ст. 909 , 920 , 924 п.2 Цивільного Кодексу України , ст.ст. 307 , 314 Господарського кодексу України , ст.ст. 23 , 26 Закону України "Про залізничний транспорт" , ст.113, ч.2 ст.114, ст.ст.115, 129 Статуту залізниць України, п.27 Правил видачі вантажів і керуючись ст.ст. 49 , 82-85 Господарського процесуального Кодексу України , ст..7 Закону України «Про судовий збір», господарський суд, -

В И Р І Ш И В :

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Державного підприємства "Донецька залізниця" (83062, м. Донецьк, вул. Артема, 68, код ЄДРПОУ 01074957, п/р 2600101511508, 2600901517249, 2600901517249 в Укрексімбанку м. Донецька, МФО 334817) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Азовконтракт» (87548, м. Маріуполь Донецької області, вул. Громової, 69, код ЄДРПОУ 24065464, п/р 26005962487620 в ПАТ "ПУМБ" м. Киів, МФО 334851) 51 750,15грн. збитків (вартість нестачі), 1 035,00грн. - відшкодування витрат по оплаті судового збору.

В іншій частині відмовити.

Повернути Товариству з обмеженою відповідальністю «Азовконтракт» з Державного бюджету України 0,24грн. надлишково сплаченого судового збору.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття, а у разі подання апеляційної скарги - після розгляду справи апеляційною інстанцією, якщо його не скасовано.

Апеляційна скарга подається через місцевий господарський суд, який розглянув справу, протягом 10 днів з дня прийняття рішення місцевим господарським судом.

Суддя В.І. Матюхін

Повний текст рішення складено 10.08.2015р.

Надруковано примірників:

1 - до справи;

1 - позивачу;

1 - відповідачу.

Вик

Тел.

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення10.08.2015
Оприлюднено25.08.2015
Номер документу48638124
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/1051/15

Судовий наказ від 21.08.2015

Господарське

Господарський суд Донецької області

В.І. Матюхін

Рішення від 10.08.2015

Господарське

Господарський суд Донецької області

В.І. Матюхін

Ухвала від 27.07.2015

Господарське

Господарський суд Донецької області

В.І. Матюхін

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні