ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м.Харків, пр.Леніна, 5
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
10.08.2015 Справа № 905/1051/15
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Азовконтракт», м. Маріуполь
до відповідача: Державного підприємства «Донецька залізниця», м. Донецьк
про стягнення 93 038,02грн.
Суддя Матюхін В.І.
Представники:
позивача: не з'яв.
відповідача: не з'яв.
Товариством з обмеженою відповідальністю «Азовконтракт» до Державного підприємства «Донецька залізниця» пред'явлено позов про стягнення збитків, які виникли у зв'язку з несхоронним перевезенням вантажу (амофос), відправленого позивачу ОСОБА_1 підприємством «Агроцентр ЄвроХім-Україна» 21.02.2015р. за залізничною накладною № 33599366 у напіввагоні № 62419676, 02.03.2015р. за залізничними накладними №№ 33693433, 33692542 у напіввагоні №№ 59710418, 63858567 відповідно, у сумі 93 038,02грн.
В обґрунтування позову позивач посилається на те, що вагони з вантажем на станцію Маріуполь-Сортувальний (стація призначення) прибули з недостачею, яка підтверджена складеними цією ж станцією комерційними актами БН 723610/214 від 27.02.2015р., БН 723621/226 від 09.03.2015р., БН 723622/227 від 09.03.2015р. На думку позивача нестача виникла під час перевезення і відповідальність за понесені комбінатом збитки має нести перевізник.
Відповідач, належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи, не заперечив проти позовних вимог, не скористався своїм правом на участь у судовому засіданні, відзив на позов і докази сплати суми позову господарському суду не надав.
У зв'язку з тим, що явка представників сторін у судове засідання судом не визнавалась обов'язковою і в матеріалах справи є всі необхідні документи для розгляду спору по суті, господарським судом справа на підставі ст.75 Господарського процесуального кодексу України розглянута за наявними у ній матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, господарський суд встановив:
21.02.2015р. і 02.03.2015р. ДП «Агроцентр ЄвроХім-Україна» (вантажовідправник) на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Азовконтракт» (вантажоодержувач) у напіввагонах №№ 62419676, 59710418, 63858567 за залізничними накладними №№ 33599366, 33693433, 33692542 зі станції Путивль Південно-Західної залізниці на станцію Маріуполь-Сортувальний Донецької залізниці відвантажило амофос. За накладними вага:
- у вагоні № 62419676: нетто - 64 931кг (брутто - не зазначено, тара - 23 480кг);
- у вагоні № 59710418: нетто - 64 931кг (брутто - не зазначено, тара - 23 140кг);
- у вагоні № 63858567: нетто - 64 931кг (брутто - не зазначено, тара - 23 940кг).
Позивач є покупцем продукції за договором постачання № 057-0049392, укладеним 27.01.2015р. з ДП «Агроцентр ЄвроХім-Україна».
Згідно рахунків-фактури вантажовідправника ДП «Агроцентр ЄвроХім-Україна», виставлених Товариству з обмеженою відповідальністю «Азовконтракт», ціна 1т амофоса:
· № 69304/00 від 27.01.2015р. - 12 387,00грн. з ПДВ ;
· № 77362/00 від 27.02.2015р. - 13 137,00грн. з ПДВ ;
· № 77363/00 від 27.02.2015р. - 16 866,00грн. з ПДВ .
На станцію Маріуполь-Сортувальний (стація призначення) вагон № 62419676 прибув 26.02.15р., вагони №№ 59710418, 63858567 - 05.03.2015р., де були складені акти загальної форми відповідно № 5-07 від 27.02.2015р., № 5-09 від 09.03.2015р.
На підставі абз.2 ч.1 ст.52 Статуту залізниць України (прибуття вантажу з ознаками недостачі під час перевезення у відкритому рухомому складі) вантаж видавався з перевіркою його маси представниками станції Маріуполь-Сортувальний Донецької залізниці. За результатами перевірки залізницею були складені комерційні акти:
- БН 723610/214 від 27.02.2015р., згідно з яким:
· вагон № 62419676 прибув в технічному відношенні справний ;
· люка і двері справні і зачинені;
· навантаження в біг беках, які між собою зв'язані;
· верхній ярус вантажу прораховується у кількості 39шт.;
· зважування вагону проводилося на ст. Маріуполь-Сортувальний, ваги № 157;
· вага нетто зважування вантажу 62 980 кг (брутто 86 460 кг, тари з брусу 23 480кг), нестача вантажу складає 1 951 кг проти даних залізничної накладної.
Комерційний акт підписано належними особами, зокрема з боку залізниці: начальником станції, двома комерційними агентами, з боку одержувача - особою, яка брала участь у зважуванні;
- БН 723621/226 від 09.03.2015р.., згідно з яким:
· вагон № 59710418 прибув в технічному відношенні справний ;
· люка і двері справні і зачинені;
· навантаження в мішках в 2 яруси;
· верхній ярус вантажу прораховується у кількості 39шт.;
· упаковка порушена, з усіх 39 мішків вантаж відібраний;
· зважування вагону проводилося на ст. Маріуполь-Сортувальний, ваги № 157;
· вага нетто зважування вантажу 61 500 кг (брутто 84 640 кг, тари з брусу 23 140кг), нестача вантажу складає 3 431 кг проти даних залізничної накладної.
Комерційний акт підписано належними особами, зокрема з боку залізниці: начальником станції, двома комерційними агентами, з боку одержувача - особою, яка брала участь у зважуванні;
- БН 723622/227 від 09.03.2015р., згідно з яким:
· вагон № 63858567 прибув в технічному відношенні справний ;
· люка і двері справні і зачинені;
· навантаження в мішках в 2 яруси;
· верхній ярус вантажу прораховується у кількості 39шт.;
· упаковка порушена, з 12 мішків вантаж відібраний;
· зважування вагону проводилося на ст. Маріуполь-Сортувальний, ваги № 157;
· вага нетто зважування вантажу 63 520 кг (брутто 87 460 кг, тари з брусу 23 940кг), нестача вантажу складає 1 411 кг проти даних залізничної накладної.
Комерційний акт підписано належними особами, зокрема з боку залізниці: начальником станції, двома комерційними агентами, з боку одержувача - особою, яка брала участь у зважуванні.
За таких обставин і зважаючи на те, що:
· Відповідно до ст.909 Цивільного Кодексу України (ЦК ) за договором перевезення перевізник зобов'язаний доставити довірений йому відправником вантаж в пункт призначення і видати його уповноваженій на отримання вантажу особі.
· Згідно п.2 ст.924 ЦК перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятого до перевезення вантажу у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини .
· Статтею 920 ЦК обумовлено: у разі порушення зобов'язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність , встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами ).
· Відповідно до ст. 12 Закону України "Про залізничний транспорт" залізниці повинні забезпечувати збереження вантажів на шляху слідування та на залізничних станціях.
· Ст.23 Закону "Про залізничний транспорт" передбачено, що перевізники несуть відповідальність за зберігання вантажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу в межах, визначених Статутом залізниць України . Частиною 2 цієї ж статті встановлено, що за незбереження (втрату, нестачу, псування, пошкодження) прийнятого до перевезень вантажу перевізники несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з незалежних від них причин.
· Стаття 110 Статуту залізниць України передбачає, що залізниця несе відповідальність за збереження вантажу з часу його прийняття до перевезення і до моменту видачі одержувачу.
· Згідно з ст.113 Статуту залізниць України за незбереження прийнятого до перевезення вантажу залізниці несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача чи пошкодження виникли з не залежних від перевізника причин .
· Згідно ст.26 Закону України "Про залізничний транспорт" обставини, які можуть служити підставою для матеріальної відповідальності перевізників вантажу засвідчуються актами ; порядок і терміни складення актів визначаютьсяСтатутом залізниць України .
· Відповідно до ст.130 Статуту залізниць України право на пред'явлення до залізниці претензій та позовів у разі недостачі , псування або пошкодження вантажу має одержувач - за умови пред'явлення накладної, комерційного акта і документа, що засвідчує кількість і вартість відправленого вантажу.
· Статтею129 Статуту залізниць України передбачено, що обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць; для засвідчення маси і кількості вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах, складається комерційний акт.
· Факт нестачі за спірним перевезенням матеріалами справи підтверджений, зокрема комерційним актом.
· Залізниця не довела, що нестача виникла з незалежних від перевізника причин.
· Відповідно до ч.2 ст.114 Статуту залізниць України недостача маси вантажу , за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення.
· Згідно ст.115 Статуту залізниць України вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника , який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу.
Сума недостачі з урахуванням норми недостачі (сума норми природної втрати маси вантажу i граничного розходження визначення маси нетто) складає 51 750,15грн. із розрахунку:
вагон № 62419676 - 12 102,10грн.: 0,977т (нестача вантажу, з урахуванням норми недостачі для мінеральних добрив 1,5% (1,951т - 0,974т)) х 12 387,00грн. (вартість 1т амофоса , зданого до перевезення з ПДВ );
вагон № 59710418 - 32 277,61грн.: 2,457т (нестача вантажу, з урахуванням норми недостачі для мінеральних добрив 1,5% (3,431т - 0,974т)) х 13 137,00грн. (вартість 1т амофоса , зданого до перевезення з ПДВ );
вагон № 63858567 - 7 370,44грн.: 0,437т (нестача вантажу, з урахуванням норми недостачі для мінеральних добрив 1,5% (1,411т - 0,974т)) х 16 866,00грн. (вартість 1т амофоса , зданого до перевезення з ПДВ ).
Позивачем заявлена більша сума, а саме 93 038,02грн.
Господарський суд вважає, що позов обґрунтований і підлягає задоволенню частково у сумі 51 750,15грн. В іншій частині з огляду на помилку, допущену позивачем в розрахунку (не врахування норми нестачі), позов безпідставний і задоволенню не підлягає.
Судові витрати в межах, встановлених законодавством, покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.
На підставі викладеного, ст.ст. 909 , 920 , 924 п.2 Цивільного Кодексу України , ст.ст. 307 , 314 Господарського кодексу України , ст.ст. 23 , 26 Закону України "Про залізничний транспорт" , ст.113, ч.2 ст.114, ст.ст.115, 129 Статуту залізниць України, п.27 Правил видачі вантажів і керуючись ст.ст. 49 , 82-85 Господарського процесуального Кодексу України , ст..7 Закону України «Про судовий збір», господарський суд, -
В И Р І Ш И В :
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Державного підприємства "Донецька залізниця" (83062, м. Донецьк, вул. Артема, 68, код ЄДРПОУ 01074957, п/р 2600101511508, 2600901517249, 2600901517249 в Укрексімбанку м. Донецька, МФО 334817) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Азовконтракт» (87548, м. Маріуполь Донецької області, вул. Громової, 69, код ЄДРПОУ 24065464, п/р 26005962487620 в ПАТ "ПУМБ" м. Киів, МФО 334851) 51 750,15грн. збитків (вартість нестачі), 1 035,00грн. - відшкодування витрат по оплаті судового збору.
В іншій частині відмовити.
Повернути Товариству з обмеженою відповідальністю «Азовконтракт» з Державного бюджету України 0,24грн. надлишково сплаченого судового збору.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття, а у разі подання апеляційної скарги - після розгляду справи апеляційною інстанцією, якщо його не скасовано.
Апеляційна скарга подається через місцевий господарський суд, який розглянув справу, протягом 10 днів з дня прийняття рішення місцевим господарським судом.
Суддя В.І. Матюхін
Повний текст рішення складено 10.08.2015р.
Надруковано примірників:
1 - до справи;
1 - позивачу;
1 - відповідачу.
Вик
Тел.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2015 |
Оприлюднено | 25.08.2015 |
Номер документу | 48638124 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
В.І. Матюхін
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні