Постанова
від 11.08.2015 по справі 810/2541/15
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 серпня 2015 року (14:34) м. Київ 810/2541/15

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудіна С.О., за участю секретаря судового засідання Касьянової О.В., представника позивача ОСОБА_1 розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Білоцерківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області до Реєстраційної служби Білоцерківського міськрайонного управління юстиції, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ліквідатора Приватного підприємства «ТД «Маіс» ОСОБА_2 про визнання неправомірними дій та скасування запису,

Суть спору: Білоцерківська об'єднана державна податкова інспекції Головного управління Державної фіскальної служби звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Реєстраційної служби Білоцерківського міськрайонного управління юстиції про визнання неправомірними дій та скасування запису № 13531120008007208 від 16.03.2015 року.

Ухвалами Київського окружного адміністративного суду від 19.06.2015 відкрито провадження в адміністративній справі, закінчено підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду, залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ліквідатора Приватного підприємства «ТД «Маіс» ОСОБА_2.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що державна реєстрації припинення юридичної особи Приватного підприємства «Тд «Маіс», вчинена державним реєстратором з порушенням вимог Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців», а отже підлягає визнанню недійсним, а відповідний запис в ЄДРПОУ скасуванню.

Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечив, вказуючи на те, що положеннями чинного законодавства не зобов'язано державного реєстратора під час проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті реорганізації, зокрема, шляхом перетворення, витребовувати довідку з податкового органу про наявність боргу та здійснювати перевірку факту реєстрації новоутвореної юридичної особи в результаті перетворення.Також відповідач зазначає, що нормами Закону № 755 не передбачено проведення державної реєстрації новоствореної юридичної особи в якості обов'язкової передумови для внесення до Реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи внаслідок її перетворення.

Про дату, час та місце розгляду справи сторони були повідомлені належним чином, що підтверджується рекомендованими повідомленнями з відміткою про вручення.

Представник позивача примутній у судовому засіданні підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив суд позов задовольнити.

Відповідач та третя особа явку своїх представників у судове засідання не забезпечили, про причини відсутності суду не повідомили.

Відповідно до ч. 4 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.

За таких обставин суд дійшов висновку про відсутність поважних причин неявки представника відповідача та можливість розгляду справи за даної явки осіб, що беруть участь у справі.

Заслухавши пояснення представника позивача, всебічно та об'єктивно дослідивши матеріали справи, та оцінивши їх у сукупності, суд

ВСТАНОВИВ:

Судом встановлено, що 21.12.2011 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис за № 12321020000002508 про проведення державної реєстрації юридичної особи - Приватного підприємства «ТД «Маіс» (код ЄДРПОУ 37936793).

Як вбачається з матеріалів справи, 16.03.2015 ОСОБА_3, який діяв на підставі довіреності від 29.12.2014 року, що була видана головою комісії з реорганізації Приватного підприємства «ТД «Маіс» ОСОБА_2, було подано до Реєстраційної служби Білоцерківського міськрайонного управління юстиції Київської області Реєстраційну картку Форми 8 на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (непотрібне викреслити) та Передавальний акт від 13.03.2015, який затверджений протоколом загальних зборів учасників ПП «ТД «Маіс».

Зі змісту рішення зборів власників Приватного підприємства «ТД «Маіс» № 29-12/14 від 29.12.2014 року вбачається, що загальними зборами учасників ПП « ТД «Маіс» було прийнято рішення про припинення діяльності ПП «ТД «Маіс» шляхом його перетворення у Товариство з обмеженою відповідальністю «ТД «Маіс», яке визначено правонаступником всіх прав та обов'язків ПП «ТД «Маіс»; призначення членів комісії з реорганізації та голови комісії з реорганізації в особі ОСОБА_2.

Крім того, відповідно до інформації, яка міститься в передавальному акті від 13.03.2015, все майно, всі активи та пасиви ПП «ТД «Маіс» передаються ТОВ «ТД «Маіс» відповідно до балансу ПП «ТД «Маіс» станом на 13.03.2015 року.

За результатами розгляду вказаних документів державним реєстратором Реєстраційної служби Білоцерківського міськрайонного управління юстиції Київської області до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців був внесений запис №13531120008007208 від 16.03.2015 про державну реєстрацію припинення юридичної особи - Приватного підприємства «ТД «Маіс» (код ЄДРПОУ 37936793 ) за рішенням засновників.

Не погоджуючись з правомірністю цих дій Реєстраційної служби, позивач звернувся до суду з вимогою про визнання їх неправомірними та про скасування зазначеного вище запису, з приводу чого суд повідомляє наступне.

26.01.2015 позивачем було винесено на адресу ПП «ТД «Маіс» повідомлення про початок проведення позапланової перевірки, призначеної у зв'язку із рішенням про припинення юридичної особи (припинення підприємницької діяльності за її рішенням).

Як вбачається з матеріалів справи, 03.02.2015 до Білоцерківської ОДПІ ГУ ДФС у Київській області надійшов лист від Васильківської ОДПІ ГУ ДФС у Київській області № 198/7/10-07-22-04 від 31.01.2015 з постановою старшого слідчого СУ ГУМВС України в Дніпропетровській області від 15.12.2014 р. про проведення перевірки ПП «ТД «Маіс», для опрацювання.

До матеріалів справи, позивачем було долучено службовий лист від 30.04.2015 року № 164/10-02-22-01, відповідно до якого вбачається, що з метою перевірки ПП «ТД «Маіс» позивачем було здійснено заходи щодо встановлення місцезнаходження підприємства, шляхом направлення на адресу ТОВ «Великий трикутник», на балансі якого обліковуються приміщення, що знаходяться за адресою: вул. Городецького, 2, м. Біла Церква, Київська область і, яка одночасно є податковою адресою ПП «ТД «Маіс», листа від 23.04.2014 року № 6768/10/10-02-22-02 про надання інформації щодо укладення договорів оренди приміщень за вищевказаною адресою з ПП «ТД «Маіс». Крім того, відповідно до вищевказаного листа, ПП «ТД «Маіс» не було подано до Білоцерківської ОДПІ ліквідаційний звіт та ліквідаційний баланс.

ТОВ «Великий трикутник» надало відповідь від 24.04.2015 року № 14 на вищевказаний лист, відповідно до якого останнім було повідомлено про відсутність будь-яких господарських відносин з ПП «ТД «Маіс».

Матеріали справи свідчать, що позивач звертався до Реєстраційної служби Білоцерківського міськрайонного управління юстиції від 15.04.2015 № 3818/10/10 з листом про надання інформації щодо порядку внесення запису до ЄДРПОУ про припинення ПП «ТД «Маіс».

На вказаний лист відповідачем було надано відповідь від 21.04.2015 № 1010, відповідно до якої посадовою особою Реєстраційної служби Білоцерківського міськрайонного управління юстиції повідомлено про те, що державна реєстрація припинення ПП «ТД «Маіс» в результаті реорганізації здійснювалась на підставі поданих головами ліквідаційної комісії документів.

Відповідно до частини першої статті 59 Господарського кодексу України припинення діяльності суб'єкта господарювання здійснюється шляхом його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації - за рішенням власника (власників) чи уповноважених ним органів, за рішенням інших осіб - засновників суб'єкта господарювання чи їх правонаступників, а у випадках, передбачених законами, - за рішенням суду.

Згідно з ч. 9 ст. 59 Господарського кодексу України, порядок припинення суб'єкта господарювання визначається законодавством.

Частиною 1 ст. 104 Цивільного кодексу України передбачено, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.

Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб-підприємців регулюються Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» від 15.05.2003 №755-IV (далі - Закон №755).

Відповідно до вимог ст. 33 Закону №755 юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням державного органу, прийнятим у випадках, передбачених законом. Юридична особа є такою, що припинилася, з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.

Частинами 1, 2 ст. 34 Закону №755 встановлено, що для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення щодо припинення юридичної особи заявник повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові оригінал або нотаріально засвідчену копію рішення засновників (учасників) або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи. У випадках, встановлених законом, крім документів, що передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається документ, який підтверджує одержання згоди відповідних державних органів на припинення юридичної особи.

Згідно з ч. 1 ст. 35 Закону №755 державний реєстратор за відсутності підстав для залишення документів, які подані для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи, без розгляду повинен у день надходження цих документів внести до Єдиного державного реєстру запис про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи та в той же день повідомити органи статистики, доходів і зборів, Пенсійного фонду України відомості про внесення такого запису.

Повідомлення про внесення запису до Єдиного державного реєстру щодо прийняття рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи публікується у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації.

Відомості про дату публікації повідомлення, яке містить інформацію про строк заявлення вимог кредиторів щодо юридичної особи, що припиняється, надаються органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України не пізніше наступного дня з дати публікації такого повідомлення.

Згідно з ч. 1 ст. 37 Закону №755 для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення голова комісії з припинення або уповноважена ним особа після закінчення процедури припинення, передбаченої законом, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами повинна подати особисто (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові такі документи:

заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення;

підписаний головою і членами комісії з припинення юридичної особи та затверджений засновниками (учасниками) юридичної особи або органом, до повноважень якого належить прийняття рішення про припинення юридичної особи, примірник оригіналу передавального акта, якщо припинення здійснюється в результаті злиття, приєднання або перетворення, чи розподільчого балансу, якщо припинення здійснюється в результаті поділу, або їх нотаріально засвідчені копії;

довідку архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню;

документ про узгодження плану реорганізації з органом доходів і зборів (за наявності податкового боргу);

довідку відповідного органу доходів і зборів про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів;

довідку відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування.

Згідно ч. 3 ст. 37 Закону №755 передбачено, що у разі державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті перетворення документи, які передбачені абзацами четвертим - сьомим частини першої цієї статті, державному реєстратору не подаються.

Разом з тим, ч. 17 ст. 37 Закону №755 визначено, що державна реєстрація юридичної особи, яка утворена в результаті перетворення, здійснюється у порядку, який встановлено статтями 24 - 27 цього Закону. Перетворення вважається завершеним з моменту державної реєстрації новоутвореної юридичної особи та державної реєстрації припинення юридичної особи, що припиняється у результаті перетворення.

Системний аналіз наведених норм дає підстави дійти висновку, що процес державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті перетворення проходить у три етапи.

Першим етапом, відповідно до ст. 34 Закону про реєстрацію, є внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису про рішення засновників (учасників) щодо припинення юридичної особи. Частиною 1 цієї статті визначено перелік документів, що подаються державному реєстратору.

Другим етапом є безпосереднє проведення державної реєстрації юридичної особи, утвореної шляхом перетворення, але не раніше двох місяців з дня публікації повідомлення у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації про прийняття засновниками (учасниками) або уповноваженим ними органом рішення про припинення юридичних осіб, що перетворюється. Порядок проведення державної реєстрації новоутвореної юридичної особи здійснюється у порядку, встановленому статтями 24-27 Закону про реєстрацію.

Крім того, абзацом другим ч. 3 ст. 107 ЦК України встановлено, що підписані головою і членами комісії з припинення юридичної особи та затверджені учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про припинення юридичної особи, примірники передавального акта та розподільчого балансу передаються в орган, який здійснює державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, за місцем її державної реєстрації, а також в орган, який здійснює державну реєстрацію юридичної особи - правонаступника, за місцем її державної реєстрації.

Відтак третім етапом, що наступає після проведення державної реєстрації юридичної особи, утвореної шляхом перетворення, є проведення державної реєстрації припинення юридичної особи, яка припиняється в результаті перетворення, що проводиться в порядку, встановленому статтею 37 Закону про реєстрацію. Зокрема, частиною першою цієї статті визначено перелік документів, що подаються державному реєстратору для проведення державної реєстрації припинення юридичних осіб.

Така сама правова позиція викладена в постанові Вищого адміністративного суду України від 12.02.2015 у справі № 826/17434/13-а (номер в Єдиному державному реєстрі судових рішень 42763050).

Таким чином, законодавством визначено, що державна реєстрація припинення юридичної особи, що припиняється в результаті перетворення та державна реєстрація новоутвореної юридичної особи, до якої переходять права та обов'язки попередньої, здійснюється державним реєстратором в один день, а державна реєстрація припинення юридичної особи, що припиняється без державної реєстрації юридичної особи - правонаступника - не допускається.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що відповідачем порушено порядок проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її перетворення, оскільки запис № 13531120008007208 від 16.03.2015 про припинення юридичної особи ПП «ТД «Маіс» був внесений до реєстру без реєстрації новоутвореної особи як правонаступника особи, що припиняється.

Статтею 1 Закону України № 755 визначено, що Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців є автоматизованою системою збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Відповідно до ст. 4 Закону № 755 державною реєстрацією юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців є засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

Згідно з ч. 2 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» до Державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців заноситься інформація про дату затвердження передавального акту та про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа.

У той же час, з електронного витягу щодо юридичної особи ПП «ТД Маіс» вбачається, що інформація в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про правонаступника припиненого ТОВ «ТД «Маіс» відсутня.

Наведене свідчить про обґрунтованість тверджень позивача про протиправне внесення реєстраційним органом до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису № 13531120008007208 від 16.03.2015 про припинення юридичної особи ПП «ТД «Маіс».

Водночас, суд звертає увагу на наступне.

Відповідно до частин 1-3 статті 41 Закону України № 755 підставою для внесення до Єдиного державного реєстру запису про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи є постановлення судом рішення щодо відміни державної реєстрації припинення юридичної особи.

Суд, який постановив рішення щодо відміни державної реєстрації припинення юридичної особи, у день набрання таким рішенням законної сили направляє його державному реєстратору за місцем реєстрації юридичної особи для внесення до Єдиного державного реєстру запису про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи.

Дата надходження судового рішення щодо відміни державної реєстрації припинення юридичної особи вноситься державним реєстратором до журналу обліку реєстраційних дій.

Державний реєстратор повинен не пізніше наступного робочого дня з дати надходження судового рішення щодо відміни держаної реєстрації припинення юридичної особи внести до Єдиного державного реєстру запис про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи, а також повідомити юридичну особу про внесення до Єдиного державного реєстру запису про відміну державної реєстрації її припинення.

Таким чином, належним способом захисту у даному випадку є постановлення судом рішення саме про відмову державної реєстрації припинення юридичної особи ПП «ТД «Маіс», а не про визнання недійсним та скасування запису № 13531120008007208 від 16.03.2015, що, однак, не спростовує правомірність вимог позивача.

Так, відповідно до частини 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України суд за адміністративним позовом суб'єкта владних повноважень може прийняти іншу постанову у випадках, встановлених законом. Таким законом у даному випадку є Закон України № 755.

Крім того, у контексті обставин справи вимоги про оскарження дій державного реєстратора по внесенню запису окремого правового значення не мають, адже метою позову є повернення до процедури припинення (ліквідаційної процедури) ПП «ТД «Маіс» , яка надає податковому органу можливість для здійснення податкового контролю. Саме по собі задоволення вимог про визнання неправомірною реєстраційної дії не призводить до відновлення порушеного права, адже належним та достатнім способом захисту є відміна державної реєстрації припинення юридичної особи.

За наведених обставин суд дійшов висновку, що позов підлягає частковому задоволенню шляхом постановлення судового рішення про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи.

У судовому засіданні 11.08.2015 оголошені вступна та резолютивна частини постанови. Повний текст постанови складений та підписаний 13.08.2015.

Керуючись ст. ст. 161-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Відмінити державну реєстрацію припинення юридичної особи - Приватного підприємства «ТД «Маіс» (ідентифікаційний код - 37936793), вчинену 16.03.2015 року державним реєстратором Реєстраційної служби Білоцерківського міськрайонного управління юстиції Київської області (запис в ЄДР № 13531120008007208).

3. Відмовити в іншій частині позовних вимог.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Київського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Дудін С.О.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.08.2015
Оприлюднено26.08.2015
Номер документу48768540
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/2541/15

Постанова від 11.08.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Постанова від 11.08.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Ухвала від 11.08.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Ухвала від 11.08.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Ухвала від 08.07.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Ухвала від 19.06.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Ухвала від 19.06.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні