Справа №820/8239/15
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
про відмову у відкритті провадження
18 серпня 2015 р. м. Харків
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Полях Н.А. розглянувши адміністративний позов Лозівського міжрайонного прокурора Харківської області до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, третя особа - Державна інспекція сільського господарства в Харківській області, ОСОБА_1 про визнання недійсними договорів та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Прокурор звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом в якому просить суд: - визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держземагенства у Харківській області №401-СГ від 23.02.2015 року; - визнати недійсним договір оренди землі від 27.02.2015 року, укладений між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1, земельної ділянки площею 95,6575 га ріллі із кадастровим номером 6323981200:01:000:0459, зареєстрована у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 20.02.2015 року (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 579211263239); - визнати недійсним договір оренди землі від 27.02.2015 року, укладений між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1, земельної ділянки площею 85,3844 га ріллі із кадастровим номером 6323981200:01:000:0458, зареєстрована у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 20.02.2015 року (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 579183363239); - визнати недійсним договір оренди землі від 27.02.2015 року, укладений між Головним управлінням Держзеагенства у Харківській області та ОСОБА_1, земельної ділянки площею 38,9581 га ріллі із кадастровим номером 6323981200:01:000:0457, зареєстрована у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 20.02.2015 року (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 579194263239); - зобов'язати ОСОБА_1 Івановича повернути у відання держави земельну ділянку площею 220 га, що використовується на підставі договорів оренди земельної ділянки від 25.03.2015 року зареєстровані в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно № 9176926, 9177586, 9177412.
Розглянувши матеріали позову суд дійшов висновку, що вказану заяву не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства з наступних підстав.
До адміністративного суду, згідно ч.2 ст. 2 КАС України, можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Згідно з процесуальними приписами п.1 ч.1 ст. 3 КАС України, справою адміністративної юрисдикції є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб’єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Положеннями п.7 ч.1 ст.3 КАС України передбачено, що суб'єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Статтею 14 Конституції України встановлено, що право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно з частинами 1, 2 статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Суд зауважує, що статтею 80 Земельного кодексу України встановлено, що суб'єктами права власності на землю є, зокрема, держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
У статті 15-1 ЗК України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить: розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Частиною 4 статті 122 Земельного кодексу України встановлено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Відповідно до Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 8 квітня 2011 року N 445/2011, Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.
Земельні відносини поділяються на публічні та приватні. Відповідно і спори в таких відносинах можуть бути як публічно-правовими, так і приватноправовими (цивільними, господарськими).
Відповідно до частини другої статті 2 КАС до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 17 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності. Вжитий у цій процесуальній нормі термін «суб'єкт владних повноважень» означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень (пункт 7 частини першої статті 3 КАС).
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно, прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій. Проте суд зауважує, що спір у даній справі наведеному визначенню не відповідає. Оскільки в даному випадку предметом спору є перевірка правильності формування волі однієї зі сторін стосовно розпорядження землею та передачі відповідних прав щодо неї.
Суд, зауважує, що в порядку адміністративного судочинства розгляд справи є неможливим.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 09 грудня 2014 року по справі №21-308а14 та постанові Верховного Суду України від 24 лютого 2015 року по справі №21-34а15.
За таких обставин, суд дійшов висновку про відмови у відкриття провадження по справі №820/8239/15. Суд зауважує, що такий спір не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Відповідно до п.6 ст.12 Господарського процесуального кодексу України, зазначений спір підлягає розгляду в порядку господарського судочинства.
Керуючись ст.ст. 2, 17, п.1 ч.1 ст.109, ст.165 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
У Х В А Л И В:
Відмовити у відкритті провадження в адміністративній справі за позовом Лозівського міжрайонного прокурора Харківської області до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, третя особа - Державна інспекція сільського господарства в Харківській області, ОСОБА_1 про визнання недійсними договорів та зобов'язання вчинити певні дії.
Роз’яснити позивачеві, що відповідно до ч.5 ст.109 КАС України, повторне звернення тієї ж особи до адміністративного суду з таким самим позовом, щодо якого постановлено ухвалу про відмову у відкритті провадження, не допускається.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в п’ятиденний строк з дня її проголошення. Якщо ухвалу було постановлено у письмовому провадженні або без виклику особи, яка її оскаржує, апеляційна скарга подається протягом п'яти днів з дня отримання копії ухвали.
Ухвала набирає законної сили після закінчення строків для подачі апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Полях Н.А.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.08.2015 |
Оприлюднено | 26.08.2015 |
Номер документу | 48769515 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Полях Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні