Рішення
від 03.12.2010 по справі 14/172
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"03" грудня 2010 р. Справа № 14/172

за позовом Заступника прокурора м. Рівне в інтересах держави в особі Рівненської міської ради

до відповідача ОСОБА_1 ОСОБА_2

про внесення змін у договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди)

Суддя Марач В.В.

Представники:

Від позивача : представник по довіреності ОСОБА_3

Від відповідача : не з'явився

Від прокуратури : помічник прокурора Данилюк Т. М.

СУТЬ СПОРУ: Заступник прокурора м. Рівне в інтересах держави в особі Рівненської міської ради звернувся до господарського суду Рівненської області з позовом до підприємця ОСОБА_2, в якому просить внести зміни у договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 29 березня 2001 року № 36, укладений між Рівненською міською радою та фізичною особою - підприємцем ОСОБА_4, в частині встановлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 157 284, 50 грн., орендної плати в рік за земельну ділянку у розмірі 7 275, 98 грн.

Представник прокуратури та позивач у судовому засіданні повністю підтримали позовні вимоги.

Відповідач у судове засідання повторно не з'явився, відзиву на позов суду не надав, хоча про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення № 3300106442155, наявне у матеріалах справи.

Статтею 22 ГПК України встановлено права та обов'язки сторін в судовому процесі. Зокрема вказаною статтею передбачено, що сторони мають право брати участь в господарських засіданнях. Відповідно до норм вказаної статті сторони зобов'язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони, вживати заходів до всебічного, повного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи.

Не забезпечивши явку свого представника в судове засідання відповідач не виявив бажання скористатися наданими йому вищевказаними нормами ГПК правами. Вказані дії відповідача свідчать про недобросовісне користування належними йому, як стороні у судовому процесі, процесуальними правами.

Керуючись статтею 75 Господарського процесуального кодексу України суд вважає за можливе розглянути справи за відсутності відповідача та відзиву з його боку за наявними у ній матеріалами.

Розглянувши документи і матеріали, які подані учасниками процесу та зібрані судом, заслухавши пояснення представників прокуратури та позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі обставини на яких ґрунтуються їх вимоги, давши оцінку доказам, які мають значення для справи, господарський суд прийшов до висновку що позов підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Між Рівненською міською радою та фізичною особою - підприємцем ОСОБА_2 укладено договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 29 березня 2001 року № 36.

Відповідно до умов даного договору позивач передав, а відповідач прийняв у тимчасове користування земельну ділянку площею 0, 0436 га. Земельна ділянка надавалася на умовах тимчасового довгострокового користування на умовах оренди строком на 10 років.

Пунктом 2.1. договору передбачено, що плата за землю вноситься землекористувачем щорічно у вигляді орендної плати у розмірі 1312 грн. не пізніше 10 серпня - 14 листопада рівними частками.

Відповідно до пункту 3.1. договору на право тимчасового користування землею, укладеного між Рівненською міською радою та відповідачем, Рівненська міська рада має право вносити зміну в розділ 2 цього договору щодо розміру і строків внесення плати за землю пропорційно збільшенню ставок земельного податку згідно змін у діючому законодавстві.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про плату за землю" та ст. 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.

Рішенням Рівненської міської ради від 28.12.2006р. №450 «Про затвердження технічної документації щодо визначення нормативної грошової оцінки земель міста Рівного» зобов'язано міське управління земельних ресурсів забезпечити проведення робіт щодо визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, Державну податкову інспекцію у м. Рівному забезпечити справляння плати за землю за новими ставками з 01.01.2007р., відповідно до затвердженої технічної документації щодо визначення нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі", річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю»; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".

Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.

Ставки земельного податку за земельні ділянки (за винятком сільськогосподарських угідь) диференціюють та затверджують відповідні сільські, селищні, міські ради виходячи із середніх ставок податку, функціонального використання та місцезнаходження земельної ділянки.

Ст. 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що міські ради правомочні розглядати та вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законам до їх відання.

Частиною першою ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до ст. 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

На виконання вимог Законів України "Про оренду землі" та "Про плату за землю", якими змінені граничні розміри орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, рішенням Рівненської міської ради від 25.01.2008 року № 1334 "Про внесення змін до Положення про порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у власності Рівненської міської ради" передбачено, що орендна плата за земельні ділянки справляється у грошовій формі і з 01.01.2008 року не може бути меншою трикратного розміру земельного податку на земельну ділянку певного функціонального використання та місцезнаходження.

Рішенням Рівненської міської ради від 25.01.2008 року № 1334 на управління земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради покладено завдання довести до відома орендарів земельних ділянок інформацію про зміну з 01.01.2008 року розмірів орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності та необхідність проведення відповідного перерахунку її величини, а також забезпечити укладання додаткових угод до договорів оренди земельних ділянок, в зв'язку із зміною з 01.01.2008 року орендної плати за землю.

Рішення міської ради від 28.12.2006 року № 450 та від 25.01.2008 року № 1334 чинні і підлягають обов'язковому виконанню всіма землекористувачами м. Рівного, відповідно до ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Землекористувачів неодноразово повідомлялось про зміну нормативної грошової оцінки земель міста Рівного з 01.01.2007 року та розмірів орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності з 01.01.2008 року через засоби масової інформації, а також рішення міської ради від 28.12.2006 року № 450 та від 25.01.2008 року № 1334 розміщені на сайті Рівненської міської ради.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про плату за землю", орендна плата за земельні ділянки визначається залежно від грошової оцінки земель. Визначення нормативної грошової оцінки земель, відповідно до ст. 23 Закону України "Про плату за землю", проводиться Державним комітетом України по земельних ресурсах за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

За даними Управління Держкомзему у місті Рівному станом на 01.01.2007 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки, наданої в оренду відповідачу, становить 157 284, 50 грн. (сто п'ятдесят сім тисяч двісті вісімдесят чотири грн. 50 коп.), а розмір орендної плати в рік за земельну ділянку становить 2 359, 27 грн. (дві тисячі триста п'ятдесят дев'ять гри. 27 коп.). Станом на 01.01.2008 року розмір орендної плати в рік за земельну ділянку становить 7 275, 98 грн. (сім тисяч двісті сімдесят п'ять грн. 98 коп.).

Згідно ст. 7 Закону України "Про плату за землю", ставки земельного податку застосовуються з урахуванням коефіцієнтів індексації, визначених Законом України про Державний бюджет України на відповідний рік. Відповідно, станом на 01.01.2009 року нормативну грошову оцінку земельної ділянки необхідно індексувати на коефіцієнт індексації 1,152, а станом на 01.01.2010 року - на коефіцієнт індексації 1,059, які розраховані відповідно до порядку проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 12.05.2000 року № 783 "Про проведення індексації грошової оцінки земель".

Відповідача, як орендаря земельної ділянки, безпосередньо повідомлено про зміну нормативної грошової оцінки земель міста Рівного з 01.01.2007 року та розмірів орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності з 01.01.2008 року та про необхідність проведення відповідного перерахунку її величини (лист Управління земельних відносин від 23.06.2008 року за вих. № 1224).

Відповідно до частин 1 - 3 ст. 188 Господарського кодексу України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

ОСОБА_1 ОСОБА_2 надіслано пропозицію, а саме проект додаткового договору та розрахунки розміру орендної плати за землю, в силу вимог Законів України "Про оренду землі" і "Про плату за землю", ст. 11 Господарського процесуального кодексу України, ст. 188 Господарського кодексу України (пропозиція від 03.12.2009 за вих. № 08-1938). Пропозиція отримана 15.12.2009 року (повідомлення про вручення поштового відправлення № 7092933).

До цього часу ОСОБА_2 не розглянуто та не повідомлено Рівненську міську раду про прийняття чи відхилення цієї пропозиції.

Відповідно до частини 4 ст. 188 Господарського кодексу України, у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Згідно статті 30 Закону України "Про оренду землі", зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Цивільний кодекс України у частинах 1 та 2 ст. 632 передбачає застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Таким чином, встановивши підстави для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому законом розміру, Рівненська міська рада вправі вимагати від орендаря приведення цього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для позивача і відповідача.

Враховуючи те, що граничні розміри орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності встановлені відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", а, згідно ст. 68 Конституції України, кожен зобов'язаний неухильно дотримуватись Конституції України та Законів України, орендна плата за зміненими ставками, після визначення нормативної грошової оцінки земель та орендної плати, і укладення додаткових угод до договорів оренди земельних ділянок, повинна нараховуватися і справлятися за зміненими ставками з 01.01.2007 року.

Таким чином суд прийшов до висновку, що позов правомірний, ґрунтується на договорі та законі, а відтак підлягає до задоволення.

На відповідача покладаються судові витрати на підставі частини другої статті 49 Господарського процесуального кодексу України, так як спір виник внаслідок його неправильних дій.

Керуючись ст. 49, ст. ст. 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити.

2. Внести зміни у договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 29 березня 2001 року № 36, укладений між Рівненською міською радою та фізичною особою - підприємцем ОСОБА_2, в частині встановлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 157 284 грн. 50 коп. (сто п'ятдесят сім тисяч двісті вісімдесят чотири грн. 50 коп.) та орендної плати в рік за земельну ділянку у розмірі 7 275 грн. 98 коп. (сім тисяч двісті сімдесят п'ять грн. 98 коп.).

3. Стягнути з підприємця ОСОБА_2 (33010, м. Рівне, вул. Тичини, 8, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) в дохід Державного бюджету державне мито в сумі 85 грн. 00 коп. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в розмірі 236 грн. 00 коп.

4. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Суддя Марач В.В.

підписано "08" грудня 2010 р.

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення03.12.2010
Оприлюднено27.08.2015
Номер документу48823282
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —14/172

Ухвала від 11.10.2019

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Костриця О.О.

Судовий наказ від 11.02.2011

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Рішення від 03.12.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 23.11.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 05.11.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Судовий наказ від 25.08.2010

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.В. Левшина

Судовий наказ від 25.08.2010

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.В. Левшина

Судовий наказ від 25.08.2010

Господарське

Господарський суд Донецької області

Г.В. Левшина

Ухвала від 09.02.2010

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Булка В. І.

Ухвала від 10.02.2010

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Булка В. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні