Постанова
від 15.10.2013 по справі 823/3065/13-а
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 жовтня 2013 року справа № 823/3065/13-а

м. Черкаси

10 год. 55 хв.

Черкаський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді - Гаращенка В.В.,

при секретарі - Шалько І.П.,

за участю:

представника позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю;

представника відповідача: ОСОБА_2 - за довіреністю;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «МСК Будсервіс» до державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «МСК Будсервіс» звернулось до суду з адміністративним позовом до державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №0000901507 від 28.03.2013 року, яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання щодо сплати орендної плати за земельну ділянку за період з 01.02.2010 по 31.12.2010 в сумі 424359 грн. 04 коп., з яких 339487 грн. 23 коп. основний платіж та 84871 грн. 81 коп. - штрафні (фінансові) санкції.

В обґрунтування заявленого позову, позивач зазначає, що 20 грудня 2007 року між ним та Черкаською міською радою укладено договір оренди земельної ділянки (далі - договір). Позивач звертав увагу, що орендну плату сплачує відповідно до умов договору і оскільки сторонами договору не вносились зміни до нього, у відповідача не було підстав для донарахування орендної плати та відповідно, застосування штрафних (фінансових) санкцій.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив позов задовольнити повністю звернувши увагу суду, що зміна законодавства, у т.ч. і нормативних актів Черкаської міської ради, не можуть тягнути за собою автоматичної зміни договору оренди землі в частині встановлення нового розміру орендної плати за землю без внесення відповідних змін до договору, при цьому договір оренди не містить положень, за якими підприємство взяло на себе зобов'язання виконати будівельні роботи у певний строк, в зв'язку з цим, нарахування та сплату орендної плати здійснено відповідно до умов договору без порушення податкового законодавства.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечувала проти адміністративного позову, зазначивши, що причиною винесення позивачу спірного податкового повідомлення - рішення стало те, що за результатами документальної позапланової перевірки правильності та повноти нарахування орендної плати за землю за період з 01.02.2010 по 31.12.2012 встановлено невірне визначення товариством з обмеженою відповідальністю «МСК Будсервіс» розміру орендної плати, чим порушено вимоги ст.ст. 2, 19 Закону України «Про плату за землю» та рішення Черкаської міської ради від 21.05.2009 №4-1186 «Про внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 22.04.2008 року №4-385 «Про внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 31.05.2007 року №2-613 «Про плату за оренду землі», що призвело до заниження податкового зобов'язання по орендній платі за землю за період з 01.02.2010 по 31.12.2010 на загальну суму 339487 грн. 23 коп. Вказане порушення виникло в зв'язку з тим, що при обчисленні суми орендної плати товариством невірно застосовано відсоткову ставку, замість 7% від грошової оцінки землі застосовувалась ставка у розмірі 2%.

Заслухавши пояснення представника позивача та відповідача, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд приходить до наступного.

Товариство з обмеженою відповідальністю «МСК Будсервіс», ідентифікаційний код 31701379, зареєстроване як юридична особа виконавчим комітетом Черкаської міської ради 22 жовтня 2001 року, що перебуває на обліку у ДПІ у м. Черкасах та є платником орендної плати з юридичних осіб.

Державною податковою інспекцією у м. Черкасах згідно пп. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78, п. 79.1 ст. 79 Податкового кодексу України та наказу № 403 від 26.02.2013 року проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ «МСК Будсервіс» з питань правильності та повноти нарахування орендної плати за землю за період з 01.02.2010 по 31.12.2010, за результатами якої складено акт перевірки № 785/15-7/31701379 від 14.03.2013 року.

За висновками вказаного акту ТОВ «МСК Будсервіс» занижено податкове зобов'язання по орендній платі за землю.

28.03.2013 року на підставі виявлених актом перевірки порушень відповідачем прийнято податкове повідомлення - рішення №0000901507, яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання щодо сплати орендної плати за земельну ділянку в сумі 424359 грн. 04 коп., з яких 339487 грн. 23 коп. основний платіж та 84871 грн. 81 коп. - штрафні (фінансові) санкції.

В ході дослідження доказів по справі судом встановлено, що 20 грудня 2007 року між Черкаською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю «МСК Будсервіс» укладено договір оренди землі, зареєстрований у Черкаській регіональній філії ДП «Центр ДЗК» при Держкомземі України 23.04.2008 року №040877500115, за умовами якого позивач прийняв у строкове платне користування земельну ділянку, що за цільовим призначенням відноситься до земель житлової та громадської забудови, яка знаходиться по вул. Смілянській, 122/3 в м. Черкаси, площею 19532 кв.м. під розташування та подальшу експлуатацію торгівельного центру. Договір укладено на 49 років.

Відповідно до п. 9 договору річна орендна плата за користування земельною ділянкою становить 2% від її нормативної грошової оцінки для земель, що зайняті поточним будівництвом становить 18458 грн. та 7% для земель комерційного використання, що становить 322997 грн.

Пунктом 13 договору передбачено, що у разі проведення щорічної індексації нормативної грошової оцінки землі, внесення інших змін на підставі вимог діючого законодавства, а також в разі будь-яких змін, внесених Черкаською міською радою, розмір грошової оцінки земельної ділянки та розмір щорічної орендної плати змінюватиметься без внесення змін та доповнень до цього Договору.

Як встановлено в акті перевірки, ТОВ «МСК Будсервіс» за період з 01.02.2010 по 31.12.2010 нараховувало орендну плату за землю, виходячи з даних нормативної грошової оцінки земель поточного будівництва.

Відповідно до затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 31.05.2007 №2-613 п. 1.15 Порядку встановлення розмірів річної орендної плати за земельні ділянки, якими Черкаській міській раді надано право розпоряджатися, визначено, що на період будівництва, реконструкції об'єктів, які розташовані на орендованій земельній ділянці, але не більше ніж нормативний термін будівництва, орендна плата за землю встановлюється в розмірі 2% від її нормативної грошової оцінки. По закінченню визначеного терміну розмір орендної плати за землю визначається на загальних підставах (незалежно від того, чи прийнятий об'єкт в експлуатацію).

Рішенням Черкаської міської ради від 22.04.2008 №4-385 внесено зміни до рішення Черкаської міської ради від 31.05.2007 №2-613, відповідно до яких визначено нормативний термін будівництва - не більше ніж 2 роки (п.2.11 Порядку).

Рішенням Черкаської міської ради від 21.05.2009 №4-1186 внесено зміни до п.2.11 додатку до рішення Черкаської міської ради від 22.04.2008 №4-358 «Про внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 31.05.2007 року №2-613 «Про плату за оренду землі» в частині нормативного терміну будівництва (реконструкції), змінивши його з 2-ох років на 3 роки.

За даними, які містить лист від 14.12.2012 №01-09/2570 Міськрайонного управління Держкомзему у м. Черкаси нормативна грошова оцінка земельної ділянки ТОВ «МСК Будсервіс» по вул. Смілянській, 122/3, за період з 01.01.2010 по 31.12.2010 розрахована як для земель комерційного використання.

Законом України «Про оренду землі» від 06.10.1998 № 161-XIV (далі - Закон №161-XIV), регулюються орендні відносини, статтею 1 якого визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 4 Закону №161-XIV встановлено, що орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.

Відповідно до ст. 5 Закону №161-XIV орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою.

Відповідно до ст. 13 Закону № 161-XIV договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Стаття 15 Закону № 161-XIV зазначає, що істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.

Стаття 21 Закону № 161-XIV встановлює, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюється за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди. Розмір та умови оплати, вказані в договорі, не можуть суперечити діючому на час укладення договору законодавству.

Відповідно до п. 1 ст. 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані, зокрема забезпечувати використання землі за цільовим призначенням, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату, своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель у порядку, встановленому законом.

Згідно ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Підпунктом 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

В свою чергу, відповідно до пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Пунктами 288.1, 288.2, 288.3, 288.4, 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки; платником орендної плати є орендар земельної ділянки; об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду; розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем; розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Згідно зі ст. 269 Податкового кодексу України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Стаття 270 Податкового кодексу України визначає, що об'єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні, та земельні частки (паї), які перебувають у власності.

Відповідно до ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначені Законом України «Про оцінку земель» та відповідно до ст. 5 даного Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до п. 5 ст. 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України, зокрема, до грошової оцінки земель населених пунктів, яка провадиться згідно з вказаною Методикою, застосовується коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), тобто вид економічної діяльності, для якого використовується ділянка.

Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Відповідно до п. 276.5 ст. 276 Податкового кодексу України у разі надання в оренду земельних ділянок (в межах населених пунктів), окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами, у тому числі зазначеними у п. 276.1 та 276.4 цієї статті, іншим суб'єктам, податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється відповідно до ст. 274 цього Кодексу від нормативної грошової оцінки, визначеної з урахуванням застосування відповідного коефіцієнта функціонального використання цих площ залежно від виду економічної діяльності орендаря, та ст. 275 цього Кодексу.

Пункт 287.7 ст. 287 Податкового кодексу України визначає, що у разі надання в оренду земельних ділянок (у межах населених пунктів), окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами, у тому числі зазначеними у пунктах 276.1, 276.4 статті 276, податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється з дати укладення договору оренди земельної ділянки або з дати укладення договору оренди будівель (їх частин).

Відповідно до п. 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 % від її нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

Розмір орендної плати за землю є умовою договору оренди, разом з тим, орендна плата є формою податку на землю, справляння плати за землю є сферою регулювання податкового законодавства, таким чином, сплата обов'язкових платежів, до яких віднесено і плату за землю не може залежати від умов договору в сторону зменшення ніж визначено законодавством.

Стаття 67 Конституції України визначає, що кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Як вже встановлено судом, відповідно до п. 9 договору річна орендна плата за користування земельною ділянкою становить 2% від її нормативної грошової оцінки для земель, що зайняті поточним будівництвом, і 7% - для земель комерційного використання.

Нормативний термін будівництва (реконструкції) визначений рішеннями Черкаської міської ради.

Порядок встановлення розмірів річної орендної плати за земельні ділянки, визначає, що по закінченню визначеного терміну розмір орендної плати за землю визначається на загальних підставах, незалежно від того, чи прийнятий об'єкт в експлуатацію.

Також, відповідно даних Міськрайонного управління Держкомзему в м. Черкаси, нормативна грошова оцінка земельної ділянки ТОВ «МСК Будсервіс» по вул. Смілянській, 122/3 розрахована, як для земель комерційного використання і відноситься до даної категорії.

Стосовно твердження позивача, що зміни законодавства, у т.ч. і нормативних актів Черкаської міської ради, не можуть тягнути за собою автоматичної зміни договору оренди землі в частині встановлення нового розміру орендної плати за землю без внесення відповідних змін до договору, суд зазначає, що в силу ст. 651 Цивільного кодексу України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

В свою чергу, п. 13 договору від 20.12.2007, укладеного між позивачем та Черкаською міською радою передбачено, що в разі проведення щорічної індексації нормативної грошової оцінки землі, внесення інших змін на підставі вимог діючого законодавства, а також в разі будь-яких змін, внесених Черкаською міською радою, розмір грошової оцінки земельної ділянки та розмір щорічної орендної плати змінюватиметься без внесення змін та доповнень до цього Договору.

Таким чином, з урахуванням п. 9, 13 вказаного договору оренди, а також відповідно до рішень Черкаської міської ради ТОВ «МСК Будсервіс» повинно нараховувати орендну плату за землю, виходячи з нормативної грошової оцінки земель комерційного використання в розмірі ставки - 7%.

З урахуванням вищевикладеного, суд приходить до висновку, що здійснивши донарахування суми податкового зобов'язання по орендній платі за землю відповідач діяв на підставі, у межах повноважень, та у спосіб, визначений Конституцією та законами України і як наслідок визнання недійсним та скасування податкового повідомлення-рішення відсутні.

Згідно ч. 1 та 2 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

На основі викладеного, суд приходить до висновку про правомірність визначеного податковим органом порушення та відсутність підстав для задоволення позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю «МСК Будсервіс» щодо скасування спірного податкового повідомлення - рішення.

Керуючись ст.ст. 17, 86, 94, 159, 162, 163, 254 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня проголошення постанови, а в разі проголошення судом вступної та резолютивної частини постанови апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Повний текст постанови виготовлено та підписано 30 жовтня 2013 року.

Суддя В.В. Гаращенко

Дата ухвалення рішення15.10.2013
Оприлюднено27.08.2015

Судовий реєстр по справі —823/3065/13-а

Ухвала від 08.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сірош М.В.

Ухвала від 03.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сірош М.В.

Постанова від 15.10.2013

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 10.10.2013

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 01.08.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сірош М.В.

Ухвала від 24.06.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Собків Я.М.

Постанова від 15.10.2013

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 19.09.2013

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні