Копія
Справа № 822/1910/15
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 липня 2015 року м. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд
в складі:головуючого-суддіОСОБА_1 при секретаріОСОБА_2 за участі:представників сторін
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом публічного акціонерного товариства "Завод "Строммашина" до Хмельницької обласної державної адміністрації, третя особа на стороні відповідача ОСОБА_3 економічного розвитку і торгівлі Хмельницької обласної державної адміністрації про зобов'язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Хмельницької обласної державної адміністрації, третя особа на стороні відповідача ОСОБА_3 економічного розвитку і торгівлі Хмельницької обласної державної адміністрації, в якому просить зобов'язати Хмельницьку державну адміністрацію вчинити дії: відповідно до Положення про конкурсний відбір суб'єктів оціночної діяльності для проведення експертної грошової оцінки ділянок несільськогосподарського призначення, затвердженого Розпорядженням №287/2012-р від 18.10,2012 року, провести конкурсний відбір серед суб'єктів оціночної діяльності та вибрати суб'єкта, що відповідає вимогам абз.5 ст. 22 Закону України "Про оцінку землі" для проведення рецензування звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер 6825080000:05:011:0001, що знаходиться за адресою: Олешинська сільська рада, вул. Лісовогринівецька, 3 (за межами населеного пункту); оплату послуг суб'єкта оціночної діяльності здійснити за рахунок гарантійного платежу ПАТ "Завод "Строммашина".
В обґрунтування позовних вимог вказує, що 13.07.2013 року головою Хмельницької облдержадміністрації було підписано розпорядження № 64/2013-р "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПАТ "Строммашина". Розпорядженням № 26/2014-р від 31.01.2014 року вищезгаданий проект було затверджено і зобов'язано провести експертну грошову оцінку земельної ділянки та подати звіт на розгляд голови облдержадміністрації.
Експертну грошову оцінку зроблено та подано документацію на розгляд до Хмельницької облдержадміністрації на рецензування, оскільки звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок підлягають рецензуванню. Проте, на сьогоднішній день проведення рецензування не обґрунтовано затягується, що приводить до затримки викупу земельної ділянки та залучення інвесторів.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та зазначив, що оскільки спірні відносини законодавчо не врегульовані потрібно застосувати аналогію закону та права, а відтак провести конкурсний відбір та вибрати суб'єкта для проведення рецензування звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки. Просив суд позовні вимоги задовольнити, посилаючись на викладені в позовній заяві обставини.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив та надала суду письмові заперечення. У своїх поясненнях вказала, що після отримання документації з оцінки земель ОСОБА_3 економічного розвитку і торгівлі Хмельницької облдержадміністрації звернулась із запитом до ГУ юстиції у Хмельницькій області з метою надання практичної та теоретичної допомоги у вирішені проблемного питання відсутності нормативно-правової бази, яка регулює питання рецензування звітів з експертної грошової оцінки земель (копія запиту від 10.02.2015 року № 04.01 0292/15 додається). На що Головним управлінням юстиції було надано відповідь, що станом на 12.02.2015 року КМУ такого порядку не прийнято (копія відповіді від 17.02.2015 року № 1174-2015/1.3-13/30/422-2015 додається) та зазначено, що процедура визначення рецензента звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок може бути визначена виключно КМУ.
Отримавши зазначену відповідь облдержадміністрація звернулася із листом до прем'єр-міністра України з метою вирішення даного питання, проте станом на день подачі позовної заяви такого порядку також немає. Звертаємо увагу суду, що у облдержадміністрації відсутні важелі впливу на вище стоячий орган, а саме на Кабмін.
Оскільки органи державної влади та органи місцевого самоврядування та їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України (ст. 19 Конституції) та законами України, тому вирішення питання визначення рецензента звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок виходить за межі компетенції облдержадміністрації. Оскільки Хмельницька ОДА діяла в межах чинного законодавства, вважає позовні вимоги безпідставними та просить в їх замовленні відмовити.
Представник третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет позову в судовому засіданні проти позову заперечила. Просила в задоволенні позов у відмовити.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч.2 ст.19 КУ, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язанні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та Законами України.
В силу ст. 9 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Судом встановлено, що ПАТ "Завод "Строммашина" володіє нерухомим майном, що знаходиться на земельній ділянці кадастровий №6825080000:05:011:0001, що знаходиться за адресою: Олешинська сільська рада, вул. Лісовогринівецька, 3 (за межами населеного пункту) (далі - Земельна ділянка) державної власності.
З метою отримання вказаної земельної ділянки в оренду з правом викупу, ПАТ "Завод "Строммашина" 10.01.2013 року звернулося з Клопотанням №5 до Хмельницької обласної державної Адміністрації про отримання дозволу на розробку технічної документації з відведення Земельної ділянки.
13.07.2013 року Земельно-Аграрним центром "Карат" (код ЄДРПОУ 05394966) на виконання пункту 1 розпорядження голови Хмельницької облдержадміністрації від 14.03.2013 року №64/2013-р "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПАТ "Завод "Строммашина" та умов Договору №08-04/13-14 від 08.04.2013р. було складено Проект землеустрою щодо відведення Земельної ділянки. Висновком відділу містобудування та архітектури Хмельницької РДА №79/13-В від 22.08.2013р. було погоджено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
31.01.2014р. Розпорядженням Хмельницької ОДА №26/2014р. було затверджено проект землеустрою та затверджено проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки. Розпорядженням Хмельницької ОДА №499/2014-р. від 09.12.2014р. було внесено зміни до Розпорядження №26/2014-р. від 31.01.2014р. і доповнено пункт 2.3. Розпорядження наступним змістом "2.3 Звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки після рецензування подати на розгляд голові обласної державної адміністрації".
11 грудня 2014р. згідно Договору №1/12-14 про оплату авансового внеску в рахунок плати ціни земельної ділянки, ПАТ "Завод "Строммашина" перерахувало на користь Хмельницької облдержадміністрації авансовий внесок в розмірі 347 242, 84 грн. (триста сорок сім тисяч двісті сорок дві гривні 84 копійки).
На виконання п.2.2 Розпорядження №26/2014-р. від 31.01.2014р. Консалтингова компанія ПП "САНТ-2000" м. Київ на конкурсній основі провела експертну грошову оцінку земельної ділянки та передала її 26 грудня 2014р. в Хмельницьку обласну державну адміністрацію для проведення її рецензування.
10.02.2015 року № 04.010292/15 Хмельницька ОДА звернулась із запитом до ГУ юстиції у Хмельницькій області з метою надання практичної та теоретичної допомоги у вирішені проблемного питання відсутності нормативно-правової бази, яка регулює питання рецензування звітів з експертної грошової оцінки земель.
17.02.2015 року № 1174-2015/1.3-13/30/422-2015 головним управлінням юстиції було надано відповідь, що станом на 12.02.2015 року КМУ такого порядку не прийнято та зазначено, що процедура визначення рецензента звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок може бути визначена виключно КМУ.
17.04.2015 року на адресу позивача надійшла відповідь Хмельницької ОДА в якій зазначено, що оскільки процедура визначення рецензента звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок може бути установлена виключно КМУ, можлива затримка щодо проведення процедури купівлі землі на етапі рецензування звітів до прийняття КМУ відповідної постанови.
Оцінюючи спірні правовідносини суд приходить до наступних висновків.
Відповідно до п1. ст.128 Земельного Кодексу України продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Положеннями пункту 3 ст.128 Земельного Кодексу України визначено, що орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Статтею 22 Закону України "Про оцінку земель" (далі - Закон) визначено, що звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок підлягають рецензуванню.
Рецензування звіту з експертної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється у разі обов'язкового проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок, а також на вимогу заінтересованих осіб та в інших випадках, визначених законом.
Випадки обов'язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок визначено статтею 13 Закону, відповідно до якої експертна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі відчуження земельних ділянок, що належать до державної або комунальної власності, крім відчуження земельних ділянок площею понад 50 гектарів, що належать до державної або комунальної власності, для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно - оздоровчих споруд.
Рецензування звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється: оцінювачами з експертної грошової оцінки земельних ділянок із стажем практичної роботи не менше двох років та експертними радами
Підставою для рецензування звіту з експертної грошової оцінки земельних ділянок на вимогу заінтересованих осіб є їх письмове звернення до осіб, яким відповідно до цього Закону надано право здійснювати рецензування (ст. 22 Закону).
Відповідно до інформації наданої Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру встановлено, що в Порядку визнання Державним агентством земельних ресурсів статусу саморегулівної організації оцінювачів, що проводять експертну грошову оцінку земельних ділянок, затвердженого постановою КМУ від 5 жовтня 2004 року №1303 саморегулівними організаціями визнано: Всеукраїнську громадську організацію "Ліга оцінювачів земель" (адреса: м. Київ, вул. Велика Васильківська, 40, оф. Ц тел. 287-77-12) та Всеукраїнську громадську організацію "Спілка оцінювачів землі" (адреса: м. Київ, вул. Солом'янська, 3, оф. 809). Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначені Законом України "Про здійснення державних закупівель".
Статтею 2 вищезгаданого Закону встановлено, що цей Закон застосовується до всіх замовників та закупівель товарів, робіт і послуг, за умови, що вартість предмета закупівлі (без урахування податку на додану вартість), товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 100 тисяч гривень, а робіт ~ 1 мільйон гривень.
В матеріалах справи міститься лист Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства України від 05 червня 2015 року, з якого вбачається, що законодавчого врегулювання процедури визначення рецензензентів звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок та джерел оплати його послуг Міністерство та Держгеокадастр розглянуть можливість врегулюванні цього питання при внесенні змін до Закону України "Про оцінку земель".
Суд не бере до уваги твердження представника позивача про необхідність застосування аналогії закону та аналогії права до спірних правовідносин виходячи з наступного.
Пунктом 7 ст.9 КАС України визначено, що у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (аналогія права).
Разом з тим, аналогія закону - це засіб заповнення прогалин у законодавстві, який полягає у застосуванні до нього врегульованих конкретною нормою правовідносин норми закону, що регламентує подібні відносини. Аналогія права - це застосування до не вирішених в конкретній нормі спірних правовідносин за відсутності норми, що регулює подібні відносини, загальних засад і змісту законодавства.
Суд вважає, що застосування права і закону за аналогією в випадках "різногалузевої" належності видається виправданим і правомірним за умови, якщо це (тобто завдяки застосуванню такої аналогії) виключить прийняття завідомо несправедливого рішення суду з причин неврегульованості правовідносин і викликаною цим відсутністю адекватних способів здійснення і захисту прав та обов'язків учасників відносин, до яких за аналогією застосовується закон (право) іншої галузевої належності.
В даному випадку не визначено процедуру проведення рецензування звітів з експертної оцінки земельних ділянок визначеної виключно постановою Кабінету міністрів України.
Таким чином, суд вважає, що Хмельницька ОДА може діяти лише в межах та у спосіб визначені законом, що позбавляє її права діяти по аналогії закону. Отже, відповідач. був зобов'язаний діяти лише у спосіб визначений його положеннями, в той же час, чинні нормативно-правові документи не передбачають процедури визначення рецензентів звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок та джерел оплати його послуг.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Згідно ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З врахуванням наведеного, суд вважає, що в задоволенні позову слід відмовити.
Керуючись ст. ст. 158-163 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні позову публічного акціонерного товариства "Завод "Строммашина" до Хмельницької обласної державної адміністрації третя особа на стороні відповідача ОСОБА_3 економічного розвитку і торгівлі Хмельницької обласної державної адміністрації про зобов'язання вчинити дії - відмовити.
Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.
Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.
Повний текст постанови виготовлено 02 липня 2015 року
Суддя /підпис/ОСОБА_1 "Згідно з оригіналом" Суддя ОСОБА_1
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2015 |
Оприлюднено | 27.08.2015 |
Номер документу | 48840205 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Лабань Г.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні