Рішення
від 18.08.2015 по справі 918/675/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

33013 , м. Рівне, вул. Набережна, 26А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

18 серпня 2015 р. Справа № 918/675/15

Господарський суд Рівненської області у складі судді Марач В.В. розглянувши справу за

за позовом Заступник прокурора м.Рівне в інтересах держави в особі Рівненської міської ради, ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "Рівнетеплоенерго"

до відповідача ОСОБА_1 індивідуальних власників квартир "Сім'я"

про стягнення в сумі 53 252 грн. 54 коп.

В засіданні приймали участь:

від позивачів : ОСОБА_2

від відповідача : ОСОБА_3

від органу прокуратури: ОСОБА_4

В судовому засіданні оголошувалась перерва з 24.07.15 по 18.08.15

Статті 20, 22 Господарського процесуального кодексу України сторонам роз'яснені.

Відводи з підстав визначених статтею 20 ГПК України відсутні.

ВСТАНОВИВ:

Заступник прокурора м.Рівне в інтересах держави в особі Рівненської міської ради, товариства з обмеженою відповідальністю "Рівнетеплоенерго" звернувся в господарський суд Рівненської області з позовом до товариства індивідуальних власників квартир "Сім'я" в якому просить стягнути з останнього 37624,92 грн. основного боргу за теплову енергію поставлену товариством "Рівнетеплоенерго" на підставі договору №381 від 01.11.2010 року за період з жовтня 2014р. по лютий 2015 року, 7584,72 грн. пені, 446,01 грн.3% річних 7596,89 грн. інфляційних втрат.

Відповідач надав відзив на позов в якому вимог заступника прокурора не визнає, посилається на те, що 01 січня 2015 року товариство індивідуальних власників квартир "Сім'я" переведене на роздільний облік щодо розрахунків із населенням за послуги з теплопостачання, просить відмовити в позову. Крім того Відповідач подав заяву про зменшення розміру пені на 7000,00 грн. в зв"язку з складним фінансовим та матеріальним становищем та несплатою жильцями будинку комунальних послуг.

Розглянувши документи і матеріали, які подані учасниками судового процесу, заслухавши пояснення присутніх представників сторін, давши належну оцінку доказам, які мають значення для справи, господарський суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню. При цьому господарський суд керувався наступним. Відповідно до ст. 121 Конституції України, на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у випадках, визначених законом. Право на звернення прокурора до суду в інтересах держави передбачено п. 6 ст. 20. ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру».

Згідно ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру», представництво прокуратурою інтересів громадян або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом. Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загроза порушень інтересів держави.

Обираючи форму представництва, передбачену частиною п'ятою статті 36-1 Закону, прокурор визначає, в чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави чи громадянина, обґрунтовує необхідність їх захисту.

Згідно ч.З ст.2 ПІК України, прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 8 квітня 1999 року визначено, що під поняттям орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції в спірних відносинах слід розуміти орган державної влади чи місцевого самоврядування, якому законом представлені повноваження органу виконавчої влади.

Оскільки «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних чи інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, і ця заява, згідно положень ст. 2 ГПК України, є підставою для порушення провадження у справі в господарському суді.

Як зазначено в рішенні Конституційного суду України від 08.04.99 справа №3-pn/99 (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді) інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.

ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "Рівнетеплоенерго"' згідно статуту керується у своїй діяльності Цивільним та Господарським кодексами України, Законами України «Про господарські товариства», «Про зовнішньо-економічну діяльність» та іншим національним законодавством України.

Між ТОВ "Рівнетеплоенерго" та Управлінням житлово-комунального господарства Рівненської міської ради укладено договір оренди будівель котелень та теплопунктів від 29.10.2009 з метою надання послуг теплопостачання споживачам м. Рівне. На підставі цього договору та ліцензії на постачання теплової енергії від 10.11.2009, серія АВ №500681, виданої Міністерством з питань житлово-комунального господарства України, з 11.11.2009 ТОВ ''Рівнетеплоенерго" надає послуги теплопостачання споживачам м.Рівне (юридичним особам та населенню).

Котельні, індивідуальні теплові пункти, тепломережі, які є власністю територіальної громади м.Рівне, передані на баланс та обслуговування ТОВ ''Рівнетеплоенерго".

ТОВ "Рівнетеплоенерго". надаючи послуги теплопостачання, виконує фактично функції держави по забезпеченню життєво-необхідних прав і свобод людини, які гарантовані статтею 48 Конституції України, статтею 293 Цивільного кодексу України, згідно яких кожен має право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім'ї, належні. безпечні і здорові умови проживання.

Згідно ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування. Таким чином. Рівненська міська рада представляє інтереси територіальної громади м. Рівне.

Відповідно до розділу 4 статуту ТОВ "Рівнетеплоенерго", головною метою підприємства є задоволення суспільних потреб у послугах теплопостачання, в продукції, роботах, а також реалізація на базі одержаних прибутків соціальних та економічних інтересів членів трудового колективу та власників майна ОСОБА_1.

Систематичні неплатежі з боку споживачів за надану теплову енергію призвели до неефективного використання паливно-енергетичних ресурсів. У зв'язку з чим ТОВ "'Рівнетеплоенерго" не може належним чином виконувати зобов'язання з оплати за газ і електроенергію, з оплати податків та обов'язкових платежів у бюджет.

ТОВ ''Рівнетеплоенерго" відповідно до укладених договорів з ДК ''Газ України" НАК "Нафтогаз України" зобов'язується вчасно розраховуватися за поставлений природний газ, однак у випадку заборгованості споживачів усіх рівнів за послуги теплопостачання, які надає ОСОБА_1, вчасна та в повному обсязі оплата за спожитий природний газ неможлива, оскільки використання природного газу здійснюється виключно для виробництва теплової енергії з метою задоволення потреб населення, бюджетних установ та організацій і відповідно його оплата може бути здійснена коштами, що надійшли за вироблену та відпущену теплову енергію. В цьому також вбачаються інтереси держави, оскільки в даному випадку не виконуються міждержавні угоди на постачання природного газу, затрудняється поставка природного газу до регіонів, що може призвести до зриву опалювального сезону і водночас до посилення соціальної напруги в м.Рівне.

В умовах недостатніх платежів за теплову енергію, що відпускається в Україні склався гостродефіцитний енергобаланс, причиною якому є систематична несплата споживачами за надані ТОВ "Рівнетеплоенерго" послуги, що може спричинити виникнення системної аварії при знижені частоти в об'єднаній енергетичній системі України.

Скрутний фінансовий стан, що склався через масові неплатежі, перешкоджає надходженню грошових коштів до бюджету і порушує інтереси Рівненської міської ради, як органу місцевого самоврядування і безпосередньо зачіпає інтереси держави.

В даному випадку неправомірні дії по відношенню до ТОВ «Рівнетеплоенерго» суттєво порушують здатність підприємства своєчасно сплачувати податки та збори, порушують майнові права засновника підприємства. Крім того, ненадходження коштів за надані послуги позбавляє товариство можливості проводити вчасні розрахунки за спожитий природний газ, що завдає істотної шкоди НАК «Нафтогаз України», тобто державі.

З огляду на те, що енергетика є головною галуззю народного господарства країни, від фінансово-економічного стану якої залежить національна безпека держави, прокуратура м. Рівне вважає, що невиконання зобов'язань по погашенню заборгованості за спожиту теплову енергію і, як наслідок, ненадходження коштів у бюджет - є прямим порушенням загальнодержавних інтересів, а також те, що. фактично ТОВ "Рівнетеплоенерго", незважаючи на статус господарського товариства, в інтересах держави в особі Рівненської міської ради забезпечує якісне обслуговування комунального майна, яке передано в оренду, вчасно сплачує орендну плату, проводить поточні та капітальні ремонти тепломереж, котелень, надає послуги теплопостачання населенню, бюджетним установам, відомчому житлу, іншим юридичним особам. З цих підстав, тобто для захисту інтересів держави в особі Рівненської міської ради, яка є уповноваженим державою органом здійснювати відповідні функції у галузі житлово-комунального господарства.

В ході розгляду справи встановлено, що 01 листопада 2010 між ТІВК '"Сім'я" та ТОВ "Рівнетеплоенерго" було укладено Договір №381 на підпуск теплової енергії (надалі Договір).

Згідно п.п.1.1, 1.4 Договору ТОВ "Рівнетеплоенерго" зобов'язалось забезпечити тепловою енергією для потреб центрального опалення приміщення відповідача загальною площею 1809, 30 м. кв. за адресою м.Рівне вул. Чорновола. 35а\49, а відповідач в свою чергу зобов'язується здійснювати оплату за спожиту теплову енергію на умовах даного договору не пізніше 25 числа кожного місяця (п.5.4 Договору).

Оплата за спожиту теплову енергію при відсутності приладу обліку нараховується по існуючому тарифу. Постановою №379 від 31.12.2013 року Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, з 01.01.2014 року встановлено тариф для інших споживачів з розрахунку за 1 Гкал - 796.22 грн., а також з 01.04.2014 року було внесено зміни до даної постанови де за 1 Гкал - 853.98 грн. Постановою №540 від 16.05.2014 року Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг з 01.06.2014 року встановлено тариф для інших споживачів з розрахунку за 1 Гкал - 1053,46 грн.. Крім цього Постановою №675 від 13.06.2014 року Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, з 01.07.2014 року встановлено тариф для інших споживачів з розрахунку за 1 Гкал - 1093,01 грн.. А також Постановою №527 від 28.11.2014 року Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, з 01.12.2014 року встановлено тариф для інших споживачів з розрахунку за 1 Гкал - 1305.92 грн. Постановою №1431 від 30.04.2015 року Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, з 01.05.2015 року встановлено тариф для інших споживачів з розрахунку за 1 Гкал (без ПДВ) -- 1529.46 гри.

Так. згідно п.5 ч.З ст.20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», ч.6 ст. 19 Закону України «Про теплопостачання» споживач зобов'язаний щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.

Відповідно до статей 525, 526 ЦК України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов'язання мас виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог ЦК України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутністю таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Крім цього, ч.1 ст.526 ЦК України встановлює, що боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов'язання.

Дії відповідача порушують платіжну дисципліну в сфері теплопостачання, що завдає істотної матеріальної шкоди ТОВ "Рівнетеплоенерго" та становить певну загрозу суспільним інтересам в цілому. Зокрема, низька платіжна дисципліна спричиняє загрозу своєчасній сплаті за спожитий природний газ товариством, унеможливлює своєчасне проведення розрахунків з енергопостачальними підприємствами.

Згідно ст. 193 ГК України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору. У випадку невиконання поставлених вимог відповідно до ст.ст. 216-217 ГК України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність.

Договірні зобов'язання відповідач виконує неналежно, внаслідок чого, станом на 08.06.2015 за ним обліковується заборгованість за теплову енергію в сумі 37624,92 грн. з жовтня 2014 року по лютий 2015 року.

У відповідності до ст.ст. 230-232 Господарського кодексу України, статті 625 ЦК України, п.6.3.3. договору №381 від 01.11.2010 p., боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ за кожен день прострочення, суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 3 % річних з простроченої суми, якщо законом або договором не встановлений інший розмір процентів.

На підставі вищенаведених норм договору та закону позивач нарахував відповідачу пеню в сумі 7584,72 грн. та 3% річних в сумі 446.01 грн. за період з 26.22.2014р. по 08.06.2015р., інфляційні в сумі 7596,89 грн. за період 01.11.2014р. по 01.06.2015 року.

Перевіривши зазначені нарахування суд встановив їх арифметичну правильність та відповідність нарахування положенням договору та нормам закону.

Однак суд вважає, що розмір нарахованої пені підлягає зменшенню до 10%. При цьому судом враховано, що належні до сплати штрафні санкції (пеня) надмірно великі порівняно із збитками позивача, та взято до уваги ступінь виконання зобов'язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов'язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін. Крім того суд зазначає, що порушення зобов'язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин.

Заперечення відповідача, наведені у відзиві, є безпідставними, так як відповідач не надав суду жодних доказів того, що за період, у який виникла заборгованість, зобов"язаними особами по оплаті вартості теплової енергії являлися саме фізичні особи - жильці будинку по вул.Чорновола, 35 а.

На підставі ст.49 ГПК України на відповідача покладаються судові витрати.

Керуючись статями 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити частково.

2. Стягнути з ОСОБА_1 індивідуальних власників квартир "Сім'я" (м.Рівне, вул. Чорновола, 35а/49, ЄДРПОУ 22556531) на користь ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "Рівнетеплоенерго" 37624,92 грн. основного боргу, 758, 47 грн. пені, 446,01 грн. 3% річних, 7596,89 грн. інфляційних втрат.

3. Стягнути з ОСОБА_1 індивідуальних власників квартир "Сім'я" (м.Рівне, вул. Чорновола, 35а/49, ЄДРПОУ 22556531) в дохід Державного бюджету України 1827 грн. судового збору.

4. Відмовити в позові в частині стягнення пені в сумі 6826,25 грн.

5. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення підписано 21 серпня 2015 року..

Суддя Марач В.В.

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення18.08.2015
Оприлюднено27.08.2015
Номер документу48877317
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/675/15

Судовий наказ від 14.09.2015

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Рішення від 18.08.2015

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 14.07.2015

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 19.06.2015

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні