Б-19/65-09
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 вересня 2009 р. № Б-19/65-09
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Хандуріна М.І., –головуючого,
Міщенка П.К.,
Панової І.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу
Харківського обласного виробничого об'єднання теплових мереж "Харківтеплоенерго"
на постановугосподарського суду Харківської області від 19 травня 2009 року
у справі господарського суду№ Б-19/65-09Харківської області
за заявоюголови ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю "Будгідропривод"
доТовариства з обмеженою відповідальністю "Будгідропривод"
провизнання банкрутом,
ліквідаторРешетньов О.Ю.,
за участю представників сторін: не з'явились;
встановив:
Ухвалою господарського суду Харківської області від 08.05.2009 порушено провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Будгідропривод" в порядку ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом, введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.
Постановою господарського суду Харківської області від 19.05.2009 визнано банкрутом Товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) ""Будгідропривод", відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором призначено голову ліквідаційної комісії Решетньова Л.Ю., якого зобов'язано подати до офіційного друкованого органу оголошення про визнання боржника банкрутом, підприємницьку діяльність банкрута припинено, припинено нарахування неустойки, процентів та інших санкцій; зобов'язано ліквідатора провести ліквідаційну процедуру і надати суду звіт та ліквідаційний баланс банкрута у строк до 19.05.2010.
До Вищого господарського суду України з касаційною скаргою звернулося Харківське обласне виробниче об'єднання теплових мереж "Харківтеплоенерго", яка просить постанову суду першої інстанції скасувати повністю, посилаючи на порушення норм матеріального та процесуального права, зокрема ст. 105 ЦК України, ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Колегія суддів Вищого господарського суду України, заслухавши суддю-доповідача, переглянувши у касаційному порядку ухвалу суду першої інстанції, на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіривши застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку про задоволення касаційної скарги виходячи з наступного.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 51 Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом” (далі Закон) якщо вартості майна боржника –юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язані звернутися в господарський суд із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи.
За ч. 4 ст. 105 ЦК України комісія з припинення юридичної особи поміщає в друкованих засобах масової інформації, в яких публікуються відомості про державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, повідомлення про припинення юридичної особи та про порядок і строк заявлення кредиторами вимог до неї. Цей строк не може становити менше двох місяців з дня публікації повідомлення про припинення юридичної особи.
Ч. 1 ст. 110 ЦК України встановлено, що юридична особа ліквідується, зокрема, за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.
Якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа ліквідується в порядку, встановленому законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом (частина 3 статті 110 ЦК України).
Ч. 1 ст. 111 ЦК України передбачено, що ліквідаційна комісія після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, який містить відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог, а також про результати їх розгляду. Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.
За змістом ч. 5 ст. 60 Господарського кодексу України, яка регулює загальний порядок ліквідації суб'єкта господарювання, вбачається, що ліквідаційна комісія оцінює наявне майно суб'єкта господарювання, який ліквідується, і розраховується з кредиторами, складає ліквідаційний баланс та подає його власнику або органу, який призначив ліквідаційну комісію. Достовірність та повнота ліквідаційного балансу повинні бути перевірені у встановленому законодавством порядку.
Отже, враховуючи вищезазначені вимоги закону, необхідними передумовами для звернення із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника у порядку статті 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" є: оцінка вартості наявного майна боржника, публікація оголошення згідно з вимогами статті 105 ЦК України з метою виявлення кредиторів та встановлення повного обсягу кредиторської заборгованості, повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства та складання проміжного ліквідаційного балансу. Крім того, звернення до суду з такою заявою можливо лише після закінчення строку, передбаченого статтею 105 ЦК України.
Відповідної правової позиції дотримується Верховний Суд України, зокрема в свій постанові від 10.06.2008 у справі № 15/682-б.
З матеріалів даної справи вбачається, що 06.05.2009 голова ліквідаційної комісії ТОВ "Будгідропривод" звернувся до господарського суду із заявою про банкрутство ТОВ за правилами ст. 51 Закону з посиланням на протокол загальних зборів учасників товариства від 12.02.2009 про ліквідацію підприємства (а.с. 21). До заяви додані протокол засідання ліквідаційної комісії про інвентаризацію підприємства від 14.04.2009, Акт проведення інвентаризації Товариства від 14.04.2009, проміжний баланс складений станом на 14.04.2009, а також довідки про відсутність заборгованості із заробітної плати та перед Фондами, про не перебування майна Товариства в податковій заставі, майнові активи складають 1000,00 грн. (а.с. 27-36). Вказані довідки підписані головою ліквідаційної комісії, доказів на їх підтвердження в матеріалах справи немає.
Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що боржник має заборгованість у розмірі 40178,76 грн. перед Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Київському районі м. Харкова, що спростовує доводи скаржника (а.с. 64-74).
Крім того, у заяві про визнання боржника банкрутом відсутні відомості та до матеріалів заяви не додано оцінки вартості наявного майна боржника, на підтвердження публікації оголошення з метою виявлення кредиторів заявником надано копію газети "Прем'єр" від 17.03.2009 № 61 (3826) (а.с. 46), у заяві відсутні посилання на факт повідомлення органу державної податкової служби про прийняття рішення про ліквідацію підприємства у встановленому законодавством порядку, подання до органу державної податкової служби складеного проміжного ліквідаційного балансу для його перевірки, які необхідні для з'ясування наявності чи відсутності підстав для порушення провадження у справі про банкрутство за правилами ст.51 Закону.
Відповідно до ст. 22 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" інформацію про прийняття засновниками (учасниками) або уповноваженим ним органом рішення щодо припинення юридичної особи підлягає обов'язкову опублікуванню в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації.
Пунктами 18, 19 вказаної статті встановлено, що підставою для публікації повідомлень у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації є внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру. Повідомлення підлягають опублікуванню спеціально уповноваженим органом з питань державної реєстрації в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації протягом десяти робочих днів з моменту внесення відповідно запису до Єдиного державного реєстру.
Спеціалізованим друкованим засобом масової інформації є "Бюлетень державної реєстрації", який зареєстровано в Державному комітеті телебачення і радіомовлення України як офіційне загальнодержавне вітчизняне видання, що виходить три рази на місяць, і який видається Держпідприємництвом України. Примірник кожного номера Бюлетеня надсилається державним реєстраторам, до яких можна буде звернутись для перегляду повідомлень та отримання копій.
Зважаючи на вищенаведене, колегія суддів вважає, що заяву до суду боржником подано без належних доказів подання оголошення відповідно до вимог ст. 105 ЦК України, в порушення вимог ст. 111 ЦК України та ст. 60 Господарського кодексу України не надано доказів достовірності даних, викладених в ліквідаційному балансі. В матеріалах справи відсутні оцінка майна банкрута, витяги з Реєстру прав власності на нерухоме майно, аудиторський висновок щодо фінансового становища боржника, інші відомості, які б доводили відсутність майна у боржника або його недостатність для задоволення вимог кредиторів, тобто не доведено належним чином обставин, які можуть бути підставою порушення провадження у справі про банкрутство за ст. 51 Закону та зумовлюють ліквідацію юридичної особи за наслідком затвердження ліквідаційного балансу за відсутності коштів для задоволення грошових вимог кредиторів боржника. (З такими висновками погодився Верховний Суд України в постанові №08/172 від 10.06.2008 у справі №15/682-б).
Відповідно до ч. 2 ст. 34 ГПК України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Скаржник, звернувшись до суду вказує, що процедура ліквідація була проведена з порушенням вимог законодавства, інформація про ліквідацію належним чином оприлюднена не була, внаслідок чого його було позбавлено можливості вчасно звернутися з кредиторськими вимогами та встановити реальний обсяг зобов'язань боржника перед кредиторами.
Колегія суддів касаційного суду погоджується із доводами скаржника як такими, що зачіпають його права як кредитора боржника з вимогами у розмірі 66 112 208,20 грн. за надані послуги з теплозабезпечення.
За таких обставин колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що господарський суд Харківської області без належних правових підстав порушив провадження у справі про банкрутство ТОВ "Будгідропривод" в порядку ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", в порушення вимог ст. 34 ГПК України, визнав його банкрутом, а тому оскаржувану постанову не можна визнати як таку, що відповідає фактичним обставинам справи і вимогам закону, а тому вона підлягає скасуванню .
Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119 - 11113 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Харківського обласного виробничого об'єднання теплових мереж "Харківтеплоенерго" задовольнити.
Постанову господарського суду Харківської області від 19 травня 2009 року у справі № Б-19/65-09 скасувати, справу передати на розгляд до господарського суду Харківської області.
Головуючий М.І. Хандурін
Судді П.К. Міщенко
І.Ю. Панова
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 08.09.2009 |
Оприлюднено | 08.10.2009 |
Номер документу | 4887774 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Хандурін М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні